Oke hier komt het. De manier hoe je spreekt is altijd een bepaald accent. Wat als "accentloos" beschouwd wordt is dus gewoon een accent dat algemeen geaccepteerd wordt als standaardnederlands. Jij beweert dat als je in eerste instantie in aanraking komt met het Limburgs je dit wel kan aanleren, maar andersom niet. Dat is onzin.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:18 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Auwhoer niet kee'l man. Nou hoor snel op zeg. Jij rijdt me de poekel op en af.
[..]
Nee, jij? Please enlighten us, een topic vol Limburgers dat je graag enige uitleg wil zien verschaffen.
Nee hoor, lang niet altijd. Maar je moet er inderdaad gevoel voor hebben.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik zal niet ontkennen dat sommige mensen er beter in zijn dan andere, maar doorgaans adopteer je geen accent. Zelfs niet na 20 jaar. Je kunt er beetjes van oppakken, maar je blijft het nog altijd horen.
Iedere zin is een vraag? Wat raar?quote:
Neen. En wel om de reden dat als je een Limburgs accent achter je wilt laten, je moet beginnen met bepaalde uitspraken 'weg te laten' en te vervangen door andere manieren van uitspreken. Anders blijft het 'doen alsof' en dan krijg je van dat Silvia Millecam Limburgs. Het pure Nederlands bestaat feitelijk niet, maar hoe meer je facetten van accenten weglaat hoe meer je in de buurt komt.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:24 schreef Piye het volgende:
Oke hier komt het. De manier hoe je spreekt is altijd een bepaald accent. Wat als "accentloos" beschouwd wordt is dus gewoon een accent dat algemeen geaccepteerd wordt als standaardnederlands. Jij beweert dat als je in eerste instantie in aanraking komt met het Limburgs je dit wel kan aanleren, maar andersom niet. Dat is onzin.
Tuurlijk, dat ontken ik ook niet. Maar als je later komt komt het zeker niet vanzelf. Ik ken zoveel mensen die na 20 jaar nog steeds niet goed Limburgs kunnen spreken. Wat ook niet zo vreemd is, want Limburgs bestaat uit zoveel dialecten dat het moeilijk is om daar een uit te pikken en dat te adopteren. Terwijl Nederlands gewoon Nederlands is. Ik ga ook geen Amsterdams of Rotterdams proberen, dat is namelijk ook een accent dat er niet zomaar in krijg.quote:Nu zullen Limburgers vast en zeker vaker geacht worden te switchen en dit dus over het algemeen veel beter kunnen, dan iemand die later naar Limburg is gekomen. Echter als je al op jonge leeftijd naar Limburg komt, pik je echt wel een Limburgse tongval op. Sterker nog, al kom je er op je 20ste wonen, als je maar lang genoeg blijft komt dat vanzelf.
Een taal is iets heel anders dan een accent. Natuurlijk zal jij je verstaanbaar kunnen maken met je steenkolen Engels, maar zelfs na 20 jaar krijg jij er geen regiospecifiek accent in.quote:Er zijn mensen die naar een land verhuizen en daar hun oorspronkelijke taal compleet verleren. Denk jij dat die mensen ook niet hetzelfde accent hebben, als de mensen uit hun nieuwe omgeving?
Neequote:Op zondag 3 maart 2013 17:32 schreef Twiitch het volgende:
zullen we limburg klb meet doen?
bij mc donalds in venlo, volgende zaterdag ok?
Waar? Misschien kunnen we een zoekactie beginnen.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:29 schreef Max-Westerman het volgende:
Ik ken ook iemand die zijn limburgs accent verloren is.
RESPECT toch?
quote:Op zondag 3 maart 2013 17:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Een taal is iets heel anders dan een accent. Natuurlijk zal jij je verstaanbaar kunnen maken met je steenkolen Engels, maar zelfs na 20 jaar krijg jij er geen regiospecifiek accent in.
Dan kun je het beter meteen goed doen en naar Maastricht doorrijden?quote:Op zondag 3 maart 2013 17:32 schreef Twiitch het volgende:
Nee doe maar in Sittard, of in Heerlen bij de KFC.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:32 schreef Twiitch het volgende:
Vond ik ook opmerkelijk. Maar het klinkt wel lief.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:30 schreef Artillerieschaap het volgende:
[..]
Iedere zin is een vraag? Wat raar?
Dus jouw standpunt is dat als een 5-jarig kind naar Limburg gaat, het nooit Limburgs zal spreken?quote:Op zondag 3 maart 2013 17:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Neen. En wel om de reden dat als je een Limburgs accent achter je wilt laten, je moet beginnen met bepaalde uitspraken 'weg te laten' en te vervangen door andere manieren van uitspreken. Anders blijft het 'doen alsof' en dan krijg je van dat Silvia Millecam Limburgs. Het pure Nederlands bestaat feitelijk niet, maar hoe meer je facetten van accenten weglaat hoe meer je in de buurt komt.
[..]
Tuurlijk, dat ontken ik ook niet. Maar als je later komt komt het zeker niet vanzelf. Ik ken zoveel mensen die na 20 jaar nog steeds niet goed Limburgs kunnen spreken. Wat ook niet zo vreemd is, want Limburgs bestaat uit zoveel dialecten dat het moeilijk is om daar een uit te pikken en dat te adopteren. Terwijl Nederlands gewoon Nederlands is. Ik ga ook geen Amsterdams of Rotterdams proberen, dat is namelijk ook een accent dat er niet zomaar in krijg.
[..]
Een taal is iets heel anders dan een accent. Natuurlijk zal jij je verstaanbaar kunnen maken met je steenkolen Engels, maar zelfs na 20 jaar krijg jij er geen regiospecifiek accent in.
Waarom slagen zoveel (en dan bedoel ik de absolute meerderheid) van de hollanders in Limburg daar dan niet in?quote:Op zondag 3 maart 2013 17:33 schreef kwiwi het volgende:
[..]Dat jij dat nou misschien niet kunt wil niet zeggen dat dan gelijk niemand dat kan hè. Een regiospecifiek accent krijg je vanzelf als je omgeven bent door mensen die dat hebben terwijl je de taal aan het leren bent.
In de treinquote:Op zondag 3 maart 2013 17:32 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Waar? Misschien kunnen we een zoekactie beginnen.
Wat is de beloning voor de eerlijke vinder?
Dat is wat anders. Als klein kind kan je dat veel beter adopteren dan wanneer je na 20 jaar in Limburg komt wonen. Zeker omdat het kind dan nog naar school moet.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:33 schreef Piye het volgende:
Dus jouw standpunt is dat als een 5-jarig kind naar Limburg gaat, het nooit Limburgs zal spreken?
Waarom wel dan?quote:
Omdat er teveel Nederlands wordt gesproken in Limburg leren velen waarschijnlijk nooit echt het dialect. Maar 'Hollanders' in Limburg gaan wel vaak steeds meer met een zachte G praten, en zinnen opbouwen zoals Limburgers (= regiospecifiek accent).quote:Op zondag 3 maart 2013 17:34 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Waarom slagen zoveel (en dan bedoel ik de absolute meerderheid) van de hollanders in Limburg daar dan niet in?
Het is natuurlijk wel zo dat omdat je in principe dezelfde taal spreekt, het lastiger wordt om je oude uitspraak te laten vallen en de nieuwe over te nemen. Ik denk dat als je naar een land gaat waarvan je de taal helemaal niet kent, je uiteindelijke accent veel authentieker is, dan als je de taal al ergens anders hebt geleerd.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:34 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Waarom slagen zoveel (en dan bedoel ik de absolute meerderheid) van de hollanders in Limburg daar dan niet in?
In theorie niet. Een kind ouder dan 10 maanden kent alleen nog maar de fonetische klanken van zijn of haar moedertaal.quote:Op zondag 3 maart 2013 17:33 schreef Piye het volgende:
Dus jouw standpunt is dat als een 5-jarig kind naar Limburg gaat, het nooit Limburgs zal spreken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |