De omvang van wát? Valt dit allemaal onder "Holocaust'? Dat is mijn vraag, wát is er allemaal op kaart gezet?quote:Op maandag 4 maart 2013 12:00 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
De omvang blijkt (nog) groter dan gedacht. Dus in die zin is het wel gruwelijker te noemen ja.
'The researchers have cataloged some 42,500 Nazi ghettos and camps throughout Europe, spanning German-controlled areas from France to Russia and Germany itself, during Hitler’s reign of brutality from 1933 to 1945. (...) The lead editors on the project, Geoffrey Megargee and Martin Dean, estimate that 15 million to 20 million people died or were imprisoned in the sites that they have identified as part of a multivolume encyclopedia. (...) When the research began in 2000, Dr. Megargee said he expected to find perhaps 7,000 Nazi camps and ghettos, based on postwar estimates. But the numbers kept climbing — first to 11,500, then 20,000, then 30,000, and now 42,500.'quote:Op maandag 4 maart 2013 12:14 schreef yvonne het volgende:
[..]
De omvang van wát? Valt dit allemaal onder "Holocaust'? Dat is mijn vraag, wát is er allemaal op kaart gezet?
Technisch gesproken ja. Het blijft een moordmachine.quote:Op maandag 4 maart 2013 12:14 schreef yvonne het volgende:
[..]
De omvang van wát? Valt dit allemaal onder "Holocaust'? Dat is mijn vraag, wát is er allemaal op kaart gezet?
Wat moet je je eigenlijk precies bij die "SS-sub-kampen" in Nederland voorstellen? Ik kan ze niet direct terugvinden tussen de Joodse werkkampen in Nederland (kaartje) of de nazikampen in Nederland.quote:
Een 'SS-subkamp' (Außenlager) is een kamp die administratief direct verbonden is met een hoofdkamp (Stammlager). Meestal waren het werkkampen van de SS-WVHA. In Herzogenbusch zaten vanaf januari 1943 bijvoorbeeld diamantwerkers.quote:Op maandag 4 maart 2013 12:33 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Wat moet je je eigenlijk precies bij die "SS-sub-kampen" in Nederland voorstellen? Ik kan ze niet direct terugvinden tussen de Joodse werkkampen in Nederland (kaartje) of de nazikampen in Nederland.
Het is ook niet verboden serieus wetenschappelijk / historisch onderzoek te doen naar de Holocaust.quote:Op maandag 4 maart 2013 13:33 schreef eigendeegcookie het volgende:
Ik vond het al onbegrijpelijk om het ontkennen van de holocaust te verbieden;
want zo verbied je tegelijkertijd iedere discussie daaromtrent.
En dat is juist heel erg : er moet wel over gesproken worden , opdat het niet weer gebeurt.
Maar nu dit :'nog gruwelijker dan gedacht' , dat trekt toch eveneens de geschiedschrijving in twijfel?
quote:1. "het zich in het openbaar mondeling,opzettelijk beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun ras, meermalen gepleegd",
2. "medeplegen van het anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving een voorwerp waarvan men wist of redelijkerwijsmoest vermoeden, dat daarin een uitlating was vervat, die voor een groep mensen wegens hun ras beledigend is, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving aan iemand, anders dan op diens verzoek, doen toekomen, meermalen gepleegd" en 3. en 4. "het anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving een voorwerp waarvan men wist of redelijkerwijs moest vermoeden, dat daarin een uitlating was vervat, die voor een groep mensen wegens hun ras beledigend is , anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving aan iemand, anders dan op diens verzoek, doen toekomen, meermalen gepleegd"
In Jip en Janneke taal: als je het puur zegt om te beledigen, en dat is een holocaustontkenning bijna altijd, dan mag het niet en is het strafbaar.quote:Op maandag 4 maart 2013 13:49 schreef eigendeegcookie het volgende:
Wat is dit slecht taalgebruik zeg!
Het is bijna onleesbaar.
Kan dit vertaald worden in Algemeen Beschaafd Nederlands?.
en dat blijft triest....quote:Op maandag 4 maart 2013 13:56 schreef Polacco het volgende:
[..]
In Jip en Janneke taal: als je het puur zegt om te beledigen, en dat is een holocaustontkenning bijna altijd, dan mag het niet en is het strafbaar.
Mwoah, is het ook triest dat het strafbaar is als ik bij al jouw buren een brief door de bus doe waarin ik aangeef dat jij een veroordeelde pedofiel bent?quote:
dus het ontkennen of te vragen stellen van een historische gebeurtenis staat gelijk aan lasterquote:Op maandag 4 maart 2013 14:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mwoah, is het ook triest dat het strafbaar is als ik bij al jouw buren een brief door de bus doe waarin ik aangeef dat jij een veroordeelde pedofiel bent?
Dat cijfer is voor alle slachtoffers. Hoezo klopt de tt dan niet?quote:Op maandag 4 maart 2013 14:20 schreef Peunage het volgende:
De onderzoekers stellen dat er veel meer werkkampen en ghetto's waren, ze zeggen niet dat deze specifiek voor Joden waren bedoeld toch? Want een cijfer van 15 - 20 miljoen lijkt mij heel erg overdreven.
Dus wie heeft die topic titel bedacht?
De onderzoekers zeggen niet expliciet dat er meer mensen bij de holocaust zijn omgekomen. Ze zeggen dat er meer werk- en concentratiekampen waren dan gedacht.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:26 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Dat cijfer is voor alle slachtoffers. Hoezo klopt de tt dan niet?
Bosnische genocide wordt echt heel erg vaak ontkend. Dat wil niet zeggen dat het ontkennen van de Holocaust goed is, het is zelfs dom. Maar er moet wel consistent mee worden omgegaan. De ene genocide is voor de slachtoffers net zo erg als de andere, ook al is het ver van huis.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:27 schreef Leipo666 het volgende:
je mag ontkennen/betwijfelen:
de Namibische genocide
de Armeense genocide
de Holodomor
de Rwandese genocide
en nog vele andere genocides
maar oh wee als je de Holocaust ontkent/betwijfelt
juist! ik zou zelf de Holocaust ook nooit ontkennen, maar ik snap dus de uitzonderingspositie van deze gebeurtenis niet.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:32 schreef Peunage het volgende:
Bosnische genocide wordt echt heel erg vaak ontkend. Dat wil niet zeggen dat het ontkennen van de Holocaust goed is, het is zelfs dom. Maar er moet wel consistent mee worden omgegaan. De ene genocide is voor de slachtoffers net zo erg als de andere, ook al is het ver van huis.
Het ontkennen van gebeurtenis ten behoeve van het in een kwaad daglicht stellen van een bevolkingsgroep wel ja.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:24 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
dus het ontkennen of te vragen stellen van een historische gebeurtenis staat gelijk aan laster
De holocaust is niet alleen het vermoorden van joden.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:32 schreef Peunage het volgende:
[..]
De onderzoekers zeggen niet expliciet dat er meer mensen bij de holocaust zijn omgekomen. Ze zeggen dat er meer werk- en concentratiekampen waren dan gedacht.
[..]
Bosnische genocide wordt echt heel erg vaak ontkend. Dat wil niet zeggen dat het ontkennen van de Holocaust goed is, het is zelfs dom. Maar er moet wel consistent mee worden omgegaan. De ene genocide is voor de slachtoffers net zo erg als de andere, ook al is het ver van huis.
want het is niet mogelijk iets te ontkennen zonder een bevolkingsgroep in een kwaad daglicht te zetten?quote:Op maandag 4 maart 2013 14:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het ontkennen van gebeurtenis ten behoeve van het in een kwaad daglicht stellen van een bevolkingsgroep wel ja.
Maar dat is de waarheid. Een groot verschil.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:46 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
want het is niet mogelijk iets te ontkennen zonder een bevolkingsgroep in een kwaad daglicht te zetten?
bullshit!
het wel erkennen van de Holocaust is dan juist het in het kwaad daglicht zetten van de Duitsers (ook een bevolkingsgroep)
De Holocaust is de systematische moord op Joden.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:46 schreef Polacco het volgende:
[..]
De holocaust is niet alleen het vermoorden van joden.
maar wie zegt wat de waarheid is?quote:Op maandag 4 maart 2013 14:49 schreef Polacco het volgende:
[..]
Maar dat is de waarheid. Een groot verschil.
De uitzonderingspositie is heel simpel. Er is jurisprudentie.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:42 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
juist! ik zou zelf de Holocaust ook nooit ontkennen, maar ik snap dus de uitzonderingspositie van deze gebeurtenis niet.
Vervolgens heeft de Hoge Raad zijn bezwaar tegen de veroordeling verworpen.quote:1. "het zich in het openbaar mondeling, opzettelijk beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun ras, meermalen gepleegd", 2. "medeplegen van het anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving een voorwerp waarvan men wist of redelijkerwijs moest vermoeden, dat daarin een uitlating was vervat, die voor een groep'mensen wegens hun ras beledigend is, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving aan iemand, anders dan op diens verzoek, doen toekomen, meermalen gepleegd" en 3. en 4. "het anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving een voorwerp waarvan men wist of redelijkerwijs moest vermoeden, dat daarin een uitlating was vervat, die voor een groep mensen wegens hun ras beledigend is , anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving aan iemand, anders dan op diens verzoek, doen toekomen, meermalen gepleegd
Ha, bedankt voor de info.quote:Op maandag 4 maart 2013 13:30 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Een 'SS-subkamp' (Außenlager) is een kamp die administratief direct verbonden is met een hoofdkamp (Stammlager). Meestal waren het werkkampen van de SS-WVHA. In Herzogenbusch zaten vanaf januari 1943 bijvoorbeeld diamantwerkers.
Het Nederlandse hoofdkamp was KZ Herzogenbusch (Kamp Vught), slechts de subkampen die daaronder vielen zijn zo te zien op de kaart van NYT gemarkeerd. De rest moet kennelijk nog onderzocht worden.
Zie: Verzeichnis der Konzentrationslager und ihrer Außenkommandos, en dan zoeken op 'Herzogenbusch'.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |