abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 maart 2013 @ 17:10:08 #126
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_124054524
The Last Wave (1977) - IMDb
Een advocaat moet een stel aboriginals, die een andere Aboriginal hebben vermoord, verdedigen. Maar er blijkt meer aan de hand te zijn dan het simpele dronkenmansgevecht, waar ze voor worden aangeklaagd. Achter de moord schuilen oude Aboriginal geheimen over de droomtijd en voorspellingen over een naderende apocalyps. De advocaat zelf blijkt ook connecties te hebben met dit alles en wordt steeds dieper in deze wereld over dromen en voorspellingen betrokken.
Van het begin van de film met een enorme storm, heeft de film een heel duistere mysterieuze sfeer. Scène's met een overgelopen bad, een radio waar water uitkomt, rare zwarte regen e.d. maken de film onheilspellend. Dit komt ook naar voren in de scènes, waarin de advocaat voorspellende dromen heeft. Hierdoor komt goed het gevoel over dat er bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn. De waanzinnige Pink Floyd-achtige score van Charles Wain maakt de unheimichse sfeer compleet.
Peter Weir heeft zich voor deze film goed laten voorlichten over cultuur van de Aboriginals. Waardoor dit één van de weinige films is waarin die cultuur goed wordt weergegeven.
Van Richard Chamberlain was ik niet echt onder de indruk. Veel meer indruk maakt Nandjiwarra Amagul, een echt stamhoofd in zijn enige filmrol, als de zwijgende shaman Charlie een presentie, wiens mystieke aanwezigheid hypnotiserend is.
cijfer: 8.8
  donderdag 14 maart 2013 @ 21:44:30 #127
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_124066191
Dazed and Confused (1993, Richard Linklater)

Lekker filmpje zeg! Baanbrekend misschien niet, technisch ook niet eens verheffend, hoewel het verre van slecht is. Maar Dazed and Confused is zo verschrikkelijk herkenbaar dat het toch weer erg goed wordt en het datgene doet wat zo moeilijk is: een lekker gevoel overbrengen. Vrijwel ieder karakter heeft wel iets waarmee ik me kon relateren en wat mij terug deed denken aan toen ik die leeftijd had en ik zag mezelf weer als 16-jarig mannetje voor me. Dronken worden was toen vooral nog spannend en stoer, niet wetend wat de toekomst zou brengen, überhaupt nog niet eens wetend wat ik ermee aan zou moeten en denkend dat die tijd een hel was. Ruim 10 jaar later weet ik wel beter, want wat een heerlijke en onbezorgde tijd was het. De lekkere soundtrack maakt het helemaal af en maakt hier toch een zeer treffende highschool-/coming of age film van, zonder vervelende clichés aan te hoeven boren. Een film die zeker voor herhaling vatbaar is en zo in mijn rijtje met favoriete feelgoodfilms kan.
  donderdag 14 maart 2013 @ 22:23:36 #128
386405 yurian
slaapdeprivatie
pi_124068627
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 21:44 schreef vinnypassy het volgende:
Dazed and Confused (1993, Richard Linklater) [ afbeelding ]

Lekker filmpje zeg! Baanbrekend misschien niet, technisch ook niet eens verheffend, hoewel het verre van slecht is. Maar Dazed and Confused is zo verschrikkelijk herkenbaar dat het toch weer erg goed wordt en het datgene doet wat zo moeilijk is: een lekker gevoel overbrengen. Vrijwel ieder karakter heeft wel iets waarmee ik me kon relateren en wat mij terug deed denken aan toen ik die leeftijd had en ik zag mezelf weer als 16-jarig mannetje voor me. Dronken worden was toen vooral nog spannend en stoer, niet wetend wat de toekomst zou brengen, überhaupt nog niet eens wetend wat ik ermee aan zou moeten en denkend dat die tijd een hel was. Ruim 10 jaar later weet ik wel beter, want wat een heerlijke en onbezorgde tijd was het. De lekkere soundtrack maakt het helemaal af en maakt hier toch een zeer treffende highschool-/coming of age film van, zonder vervelende clichés aan te hoeven boren. Een film die zeker voor herhaling vatbaar is en zo in mijn rijtje met favoriete feelgoodfilms kan.
Vond de film ook heel goed, mooie setting, leuke sfeer, goeie muziek en best wel humor :Y
pi_124075834

MY NAME IS KHAN

Zonder meer1 van de beste films die ik de laatste tijd gezien heb,
de film is een hele sterke combo van komedie - romantiek en drama...
Ook het acteerwerk is uitstekend, en ondanks de lengte van de film (dikke 2.5 uur) heb ik daar bij deze film geen ''last'' van gehad omdat de vaart er de hele tijd lekker inzat..
Wat ik bij sommige bollywood films minder vind is het vele gedans erin, en dat was bij deze film gelukkig niet het geval.. Maar wel een paar ontzettend mooie muziek nummers (maar zonder dans zeg maar)
Alleen tegen het einde van de film komt er helaas toch 1 klein minpuntje.. en daardoor kan ik helaas deze iflm niet het ''perfecte'' cijfer (een dikke 10) geven..
het word even ERG cliche
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar op dat na GEWELDIGE film en een dikke aanrader
9
pi_124110409
Updateje:

Maart
Films
1. Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin, 2012) :: 9.7
2. Requiem for a Dream (Darren Aronofsky, 2000) :: 9.1
3. Simon (Eddy Terstall, 2004) :: 8.7
4. Svartur á leik (Óskar Thór Axelsson, 2012) :: 8.6
5. Donnie Brasco (Mike Newell, 1997) :: 8.5
6. Sinister (Scott Derrickson, 2012) :: 8.3
7. Nemesis Game (Jesse Warn, 2003) :: 8.1
8. Dude, Where's My Car? (Danny Leiner, 2000) :: 8.0
9. Anna Karenina (Joe Wright, 2012) :: 7.9
10. Holy Motors (Leos Carax, 2012) :: 7.7
11. Cave of Forgotten Dreams (Werner Herzog, 2010) :: 7.5
12. Silver Linings Playbook (David O. Russell, 2012) :: 7.5
13. Doodlebug (Christopher Nolan, 1997) :: 7.0
14. Lincoln (Steven Spielberg, 2012) :: 5.0

Statistieken
Totaal 14 films (maandgemiddelde: 19.7) gekeken:
- Kort (t/m 20 min.): 1.
- Middel (21 t/m 75 min.): 0.
- Lang (meer dan 75 min.): 13.

Totale speelduur: 1438 min.
Aantal films / series herzien: 3.

Best beoordeeld: Beasts of the Southern Wild (9.7, 1ste dit jaar).
Slechtst beoordeeld: Lincoln (5.0).

Media-verdeling
7.
1.
6.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 15 maart 2013 @ 22:42:18 #131
313219 vinnypassy
pi_124112974
Mammoth (2009, Lukas Moodysson)

Wellicht wil Mammoth wat teveel thema’s behandelen, zoals eenzaamheid, ouderschap en de armoede en alles wat daarbij komt kijken in een land als Thailand. De combinatie van eenzaamheid en ouderschap alleen was wellicht al genoeg geweest. Nu wordt alles wel aangestipt, maar echte ontwikkeling op welk gebied dan ook blijft eigenlijk uit.

Dat gezegd hebbende: slecht is het niet, verre van zelfs. De sfeer is zeer goed en de plot is interessant, het deed me een beetje denken aan Lost in Translation meets Crash of Babel. Daarbij wordt er uitstekend geacteerd, maar dat zijn we ook wel toppers als Michelle Williams en Gael Garcia Bernal. Qua muziek en beeldvorming zit het ook wel goed, waardoor de film een zeer behoorlijk niveau weet vast te houden, maar echt bij de keel grijpen deed hij helaas niet.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 23:26:44 #132
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_124115225
Broken (2012) - IMDb

Prachtig regiedebuut van Rufus Norris.
Typisch Britse film.

Centraal staan drie families die aan hetzelfde pleintje wonen en elk meer dan hun portie ellende krijgen. The Oswalds vormen het asociale gezin en zijn werkelijk op ieder vlak de buren van hel. Ma Oswald is weggegaan en pa kan het bijna niet aan om zijn drie losgeslagen dochters op te voeden. Zijn woede richt zich vooral op zijn oudere overburen en hun labiele zoon Rick. De dochters doen ook mee met de pesterijen en terroriseren alle buurtkinderen. Het gewoonste gezin bestaat uit vader Archie en zijn twee kids. Sinds het overlijden van zijn vrouw staat hij er samen met de nanny alleen voor. Laat hij nu stiekem een oogje op deze nanny hebben, ondanks het feit dat zij al aan de man is.

verder ben ik het eens met deze recensie:
http://www.filmtotaal.nl/recensie.php?id=30014

IMDb: 7,2
Ik: 8.0
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 16 maart 2013 @ 00:10:46 #133
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_124117233
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 21:44 schreef vinnypassy het volgende:
Dazed and Confused (1993, Richard Linklater) [ afbeelding ]

So true!! _O_ _O_ ik kijk `m, traditie getrouw, ieder jaar op de eerste officieële lente dag. Echt een film die me een lente/zomer gevoel geeft. Briljante film _O_ O+ O+ O+
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:18:13 #134
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_124124559
Marty (1955)
Wat een braaf filmpje is dit. Het laat zien hoe het er schijnbaar aan toe ging in de jaren '50. De sociale omgeving vindt dat een mid-dertiger (Ernest Borgnine) aan de vrouw moet en via een ballroom hosselt hij dan een meisje. Dan nog heeft zijn sociale omgeving er allerlei opmerkingen over, enfin je kunt wel raden hoe het afloopt. Af en toe wel aan de kazige kant, maar belerend of vervelend wordt het gelukkig nooit. Cijfer: 6,5

Gentleman's Agreement (1947)
Qua timing zo net na WO II zit het met deze film natuurlijk goed. Verscholen antisemitisme wordt aan de kaak gesteld door journalist Gregory Peck. Het is een nogal moralistische film geworden en dan ook wat aan de saaiige kant. Uiteindelijk gebeurt er niet zo veel. Zeg of laat gewoon zien waar het op staat, dacht ik dan ook soms. Helaas is het vooral veel eromheen draaiend dialoog (inclusief romantisch plotje) en pas op het eind wordt de film nog een beetje sterk. Cijfer: 5,5

Jesus Camp (2006)
Komedie had ook niet misstaan als genre-aanduiding, want mên, ik heb af en toe in een deuk gelegen om deze malle docu. Wil je christenen zien die bidden dat hun Powerpointpresentatie niet gesaboteerd wordt door de duivel of een bordkartonnen George Bush een podium opslepen om zijn politieke standpunten uit te leggen, dan is dit de docu die je moet zien. Bij de indoctrinerende scenes wordt het desalniettemin nogal creepy. Zo wordt in Jesus Camp dus een of ander bijbelkamp gevolgd en in sommige scenes gaat het er echt freaky en angstaanjagend aan toe. Kinderen gaan spontaan gekke woorden brabbelen en barsten in janken uit, omdat ze klaarblijkelijk in contact staan met de Heer. Echt ziek om te zien hoe kinderen helemaal gehersenspoeld kunnen worden.

Ik ben wel te spreken over deze documentaire. Het laat gewoon zien wat het is, zonder dat de docu-makers commentaar leveren. De kijker is aan zet om zelf een oordeel te vellen over deze bij tijd en wijlen volslagen idioterie. Op zich wel prettig, want dat commentaar zou toch alleen maar overbodig zijn. De beelden spreken namelijk voor zich :). Cijfer: 8

Ben-Hur: A Tale of the Christ (1925)

Wauw, wat een grandioos spektakel is dit en het doet echt niet onder aan de Heston-versie van 1959. Sterker nog, door de iets kortere speelduur (alsnog ruim 2 uur) loopt het verhaal lekker door en is er geen enkel moment wat saai is. De gallei-scenes en de chariot-scenes springen er bovenuit natuurlijk en zijn echt heel goed gemaakt. Bijzonder knap om die massale scenes te zien. Dat is toch altijd leuker en indrukwekkenderdan een CGI-publiek :P. Het bjibelse verhaal rond het leven van Jezus moet je overigens voor lief nemen, het kon mij in ieder geval niet storen. Cijfer: 8
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_124126483
MONGOL

Ik vond het helaas een wat tegenvallende film, het was geen slechte film.. maar zeker ook geen goeie.....
De film is ontzettend mooi gemaakt, prachtige omgevingen.. prachtige kostuums/make-up, zeer goeie acteerprestaties van zowel de kinderen als de volwassenen in de film...
En ook opzich de gevechten waren mooi gemaakt..
Alleen wist het verhaal van de film me niet echt te grijpen, nergens voelde ik ook maar enige band of echte ''spanning'' in de film... en dat vond ik jammer dat had beter gekunt.. het blijft allemaal erg oppervlakkig...
Als de film een x op tv is ofzo is hij het kijken wel even waard, maar ik zou hem niet huren of kopen dan zijn er genoeg betere films
5

[ Bericht 12% gewijzigd door casper019 op 16-03-2013 14:25:10 ]
  zaterdag 16 maart 2013 @ 15:49:32 #136
313219 vinnypassy
pi_124131323
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 00:10 schreef Timo20 het volgende:

[..]

So true!! _O_ _O_ ik kijk `m, traditie getrouw, ieder jaar op de eerste officieële lente dag. Echt een film die me een lente/zomer gevoel geeft. Briljante film _O_ O+ O+ O+
Ja ik zag het op wiw, terecht hoor. Moet hem zelf ook maar even op dvd aanschaffen, heerlijke film om eens in de zoveel tijd te herkijken. :)
  zaterdag 16 maart 2013 @ 16:03:29 #137
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_124131732
New York, New York (1977) - IMDb
Na het succes van Taxi Driver kreeg Scorsese carte blanche van de studio bij zijn volgende film. High van de hoogmoed van dit succes (en de cocaïne) begon Scorsese zijn nieuwe megaproject met een half af script. Vol zelfoverschatting ging hij ervan uit dat hij alles wel in goede banen zou weten te leiden. Hij had echter maar weinig controle over de geïmproviseerde dialogen. Ook ging hij ver over zijn budget heen.
Dit leverde in eerste instantie een film op van meer dan 4 uur. Dit werd natuurlijk teruggebracht; tot 153 minuten. Na het floppen in de box-office moest het van de producers verder ingekort worden; tot 136 minuten. Na het succes van Raging Bull werd de film weer herstelt tot 163 minuten. (De versie die ik gezien heb)
New York, New York laat zich het best omschrijven als een cynische realistische jaren 70 kijk op de grote MGM musicals uit de jaren 40.
Robert de Niro speelt een gluiperige opdringerige temperamentvolle, maar ook zeer talentvolle saxofonist Jimmy Doyle. Die tijdens V-J day na vele pogingen de bescheiden zangeres Francine (Liza Minneli) weet te versieren . Hun relaties en carrières gaan tijdens de film door up en downs.
Dat Jimmy Doyle een zeer onsympathiek karakter is, weerhoudt de Niro er niet van om hem vol overgave te spelen. Hij geniet duidelijk van rol. Je voelt hoe Doyle steeds op het puntje van ontploffen staat.
Dat Jimmy geen verlossende kwaliteiten heeft, is het grootste probleem van het script. Er wordt nooit duidelijk genoeg gemaakt waarom Francine zo lang zo veel wangedrag pikt van Jimmy. Dit komt ook doordat haar karakter erg onderontwikkeld is. Behalve dan passief reageren op Jimmy, heeft ze weinig te doen. Dit maakt haar een erg zwak karakter. Terwijl ze (in het beste stuk van de film) de veelvuldige versierpogingen van Jimmy tijdens het beginfeest zorgvuldig weet af te slaan. Hier komt ze nog over als een sterke zelfstandige vrouw. Maar als haar afkeer eenmaal gesleten is door de vasthoudendheid van Jimmy blijft van daar weinig meer van over.
Samen met het in de improvisatiescènes wel erg duidelijke verschil met het acteertalent van de Niro, zorgt dit ervoor de Minneli een vis op het droge lijkt in deze film.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In het laatste half uur trakteert Scorsese ons op een musical in de musical, het "Happy Ending" deel; een regelrechte hommage aan pappa Minneli. Mij deed het denken aan the Artist. Dit is het deel waarin dochter Minelli eindelijk ook echt kan schitteren.
Hoewel het schrijfwerk dus manakementen vertoont, is Scorsese's visuele talent duidelijk aanwezig. Er zit genoeg visueel pracht in de film om van te genieten.
cijfer: 7.5
pi_124138413
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:44 schreef casper019 het volgende:
MONGOL

[ afbeelding ]

Ik vond het helaas een wat tegenvallende film, het was geen slechte film.. maar zeker ook geen goeie.....
De film is ontzettend mooi gemaakt, prachtige omgevingen.. prachtige kostuums/make-up, zeer goeie acteerprestaties van zowel de kinderen als de volwassenen in de film...
En ook opzich de gevechten waren mooi gemaakt..
Alleen wist het verhaal van de film me niet echt te grijpen, nergens voelde ik ook maar enige band of echte ''spanning'' in de film... en dat vond ik jammer dat had beter gekunt.. het blijft allemaal erg oppervlakkig...
Als de film een x op tv is ofzo is hij het kijken wel even waard, maar ik zou hem niet huren of kopen dan zijn er genoeg betere films
5
Ik had er ook meer van verwacht, je kijkt hem wel uit als je begonnen bent.... maar het is wat eentonig.. hoe vaak ontsnapt hij nu net? Daardoor wordt het met de flashbacks nog verwarrender.
Het Mongoolse rijk fascineert me maar eigenlijk kom je daar niet zo veel over te weten door deze film.

Ook vreemd is dat de acteur 3/4 Japans en 1/4 native american is (kan hij dan Mongools?)

Er zou een sequel komen, maar gaat dat plan nog altijd door?
  zaterdag 16 maart 2013 @ 23:04:42 #139
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_124147392
Bill and Ted's Excellent Adventure (1989)

Hoewel dit een ongelofelijk flauwe film is, is het ook geweldig. Keanu Reeves kende ik alleen nog van de Matrix, en om hem te zien acteren als een achterlijke tiener was al reden genoeg om in lachen uit te barsten. Morgen maar eens deel 2.
Cijfer: 8,5/10
Helemaal super.
pi_124148678
The Other Guys (2010)

Ik zag deze in de gids (app weliswaar ;) ) langskomen en dacht dat ik daar ooit een scene van had gezien die best grappig was; ik dus maar kijken. En...

wat een boutfilm. Talloze mislukte pogingen om grappig te zijn, karakters die misschien nog goed/leuk konden uitpakken...
SPOILER
Mark Wahlberg zie ik vaak wel zitten in een film (Shooter en Four Brothers waren bijvoorbeeld prima films) maar ook hij redt zich hier niet. Will Ferrel is blijkbaar ook niet mijn type.

Het gebeurt niet vaak bij mij maar dit is toch in mijn ogen ronduit een boutfilm die ik dan ook maar voortijdig heb uitgezet. :N
pi_124150554
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 23:38 schreef Iemand91 het volgende:
The Other Guys (2010)
[ afbeelding ]
Ik zag deze in de gids (app weliswaar ;) ) langskomen en dacht dat ik daar ooit een scene van had gezien die best grappig was; ik dus maar kijken. En...

wat een boutfilm. Talloze mislukte pogingen om grappig te zijn, karakters die misschien nog goed/leuk konden uitpakken...
SPOILER
Mark Wahlberg zie ik vaak wel zitten in een film (Shooter en Four Brothers waren bijvoorbeeld prima films) maar ook hij redt zich hier niet. Will Ferrel is blijkbaar ook niet mijn type.

Het gebeurt niet vaak bij mij maar dit is toch in mijn ogen ronduit een boutfilm die ik dan ook maar voortijdig heb uitgezet. :N
Moet je maar net van houden denk ik. Heerlijk droge humor _O_
pi_124153758
Shoot 'Em Up

Leuke maffe actiefilm, lekker over de top! Een gast vindt tijdens een shootout een baby, en aan hem om erachter te komen wie die baby dood wil hebben, en waarom! Dit in gezelschap van een hoertje (Monica Belucci). Heeft veel vermakelijke actiescenes, gewoon hersenen op 0 en genieten van de actie :P
Children of the night. What music they make.
pi_124154118
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 23:38 schreef Iemand91 het volgende:
The Other Guys (2010)
[ afbeelding ]

SPOILER

Ik vond hem juist vermakelijk vanwege de droge humor.

Mark Wahlberg die steeds naar de boezem van Eva Mendes kijkt tijdens het etentje _O-
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
  zondag 17 maart 2013 @ 09:39:18 #145
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_124155346
Im Juli (Duitsland 2000)

Luchtige, zonnige, charmante film over een vrijgezelle leraar die een ring koopt van een meisje (Juli) op een jaarmarktje bij hem voor de deur.
Het meisje had een plan, maar dat plan gaat helemaal mis en leidt tot een roadmovie dwars door Europa via de Balkan naar Turkije.

De film zit vol met onwaarschijnlijke toevalligheden maar dat mag de pret niet drukken, de karakters die voorbij komen zijn geweldig, de beelden geven je een vakantiegevoel en het optimisme van Juli geeft zin in de zomer.

IMDB 7.7
DrDarwin 8.5, want ik heb er met een heerlijk gevoel naar gekeken.
pi_124158770
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 09:39 schreef DrDarwin het volgende:
Im Juli (Duitsland 2000)

Luchtige, zonnige, charmante film over een vrijgezelle leraar die een ring koopt van een meisje (Juli) op een jaarmarktje bij hem voor de deur.
Het meisje had een plan, maar dat plan gaat helemaal mis en leidt tot een roadmovie dwars door Europa via de Balkan naar Turkije.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De film zit vol met onwaarschijnlijke toevalligheden maar dat mag de pret niet drukken, de karakters die voorbij komen zijn geweldig, de beelden geven je een vakantiegevoel en het optimisme van Juli geeft zin in de zomer.

IMDB 7.7
waar heb je die film gekocht?? wil em ook graag zien maar vind em nergens
pi_124158965
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 09:39 schreef DrDarwin het volgende:
Im Juli (Duitsland 2000)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

IMDB 7.7
Is dat met diezelfde kerel als in Lola Rennt? :P
  zondag 17 maart 2013 @ 16:25:07 #148
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_124167957
The Message (1977) - IMDb
Een film over het leven van de profeet Mohammed, boodschapper van God, en het ontstaan van de islam
Volgens de islam mag Mohammed niet afgebeeld worden en deze film respecteert dat. Akkad weet dit op te lossen door de profeet zelf nooit in beeld te laten verschijnen. We horen hem ook nooit zelf praten. Het verhaal wordt daarom verteld via volgelingen van hem, die wel afgebeeld mogen worden, voornamelijk adoptiezoon Zaid, oom Hamza, soldaat Khalid en slaaf Bilal en via de vijanden van Mohammed, Abu Sufyan, diens vrouw Hind, Utbal en Abu-Jahal. Het meeste wat we als kijker merken van de aanwezigheid van Mohammed is, als volgelingen de camera direct aanspreken alsof de camera Mohammed is. Dit is een erg ingenieuze oplossing. Het werkt goed zoals in een scène als hij door stenengooiende kinderen wordt verdreven uit een dorp of als hij op zijn kameel aankomt in Medina. Een ander hoogtepunt is de discussie van enkele gevluchte volgelingen met de christelijke koning van Abyssinia.
Maar toch zorgt dit ervoor dat het daardoor een biopic is waarin de hoofdpersoon zelf lijkt te ontbreken in alle belangrijke gebeurtenissen. We zien hem niet tijdens de uittocht uit Mekka naar Medina, niet tijdens de gevechten in Badr en Uhud, niet tijdens de intocht weer in Mekka. Voordeel hiervan wel is dat de focus meer komt te liggen bij het ontstaan van een wereldgodsdienst dan op de figuur Mohammed zelf. (Wat precies de bedoelingen is van de regel.)
Qua acteerwerk stijgen vooral Anthony Quinn als Hamza en Johnny Sekka als Bilal boven de rest uit. Vooral Quinn goed doet wat hij moet doen; imponerend en sereen zijn. De rest van het acteerwerk valt wat tegen. Het echte dieptepunt is de ontzettend overacterende Irene Papas als Hind.
De film ziet er mooi uit met prachtige locatieshots. Jammer genoeg haalt de film het qua grootsheid van de veldslagen e.d. alleen niet niet bij epossen als Lawrence of Arabia, Ran, Gladiator e.d.
Als introductiecursus in het ontstaan van de Islam is de film erg geschikt. Ik ben geen islamkenner en er zullen vast genoeg discussiepunten in de film zitten, maar dat de film zijn goedkeuring kreeg van de High Islamic Congress of the Shiat in Lebanon en the University of Al-Azhar in Cairo zegt wel wat.
cijfer: 7.8
  zondag 17 maart 2013 @ 19:55:53 #149
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_124176480
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:37 schreef casper019 het volgende:

[..]

waar heb je die film gekocht?? wil em ook graag zien maar vind em nergens
Hij is her en der wel te downloaden...ik wil best een download link neerzetten maar ik weet niet of dat überhaupt wel mag?

quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:47 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Is dat met diezelfde kerel als in Lola Rennt? :P
Moritz Bleibtreu, inderdaad.
  Moderator zondag 17 maart 2013 @ 20:21:36 #150
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_124177726
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 19:55 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Hij is her en der wel te downloaden...ik wil best een download link neerzetten maar ik weet niet of dat überhaupt wel mag?

Nee. ;)
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')