Nou over het aanbod, volgens mij had het vorig kabinet de ambitie om jaarlijks op 100.000 nieuwbouw huizen uit te komen, dat is nu gezakt tot 40.000 zoals we ergens hierboven kunnen zien.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:
We 'moeten' helemaal niks. Feit is echter dat je in het huidige economische klimaat geen haast hoeft te hebben om iets te kopen omdat er een prijsexplosie op de loer ligt en het aanbod zo klein is....
Wat fijn zulke ambiteuze regeringen, helaas blijken ambities van vele bestuurders totaal gespeend van enig realisme de laatste jaren.quote:
Hadden ze het maar gedaan! Residuele grondprijzen dusdanig aanpassen dat er gewoon vraag naar die 100.000 woningen was geweest... Dan hadden gemeenten moeten afschrijven, maar was de economie en werkgelegenheid aanzienlijk beter geweest.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:42 schreef Basp1 het volgende:
Wat fijn zulke ambiteuze regeringen, helaas blijken ambities van vele bestuurders totaal gespeend van enig realisme de laatste jaren.
die ambitie is uit de jaren 70 toen er veel behoefte was, die overigens ook nooit gehaald werd, ik denk dat 40.000 al te veel is, vele ouderen gaan verkopenquote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou over het aanbod, volgens mij had het vorig kabinet de ambitie om jaarlijks op 100.000 nieuwbouw huizen uit te komen, dat is nu gezakt tot 40.000 zoals we ergens hierboven kunnen zien.
[..]
Wat fijn zulke ambiteuze regeringen, helaas blijken ambities van vele bestuurders totaal gespeend van enig realisme de laatste jaren.
Ik heb het dan ook over het totale aanbod, dus inclusief tochtige woningbouwkrotten en andere tweedehands bouwsels. Dat aanbod is torenhoog.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou over het aanbod, volgens mij had het vorig kabinet de ambitie om jaarlijks op 100.000 nieuwbouw huizen uit te komen, dat is nu gezakt tot 40.000 zoals we ergens hierboven kunnen zien.
Nee, alleen de vraag of de huizenprijzen voorlopig blijven dalen (of iig niet gaant stijgen) doet ter zake. Dat de huizenprijzen voorlopig niet gaan stijgen lijkt me een redelijk veilige gok.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:20 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ligt eraan wat er harder daalt en vooral wat en langer gaat dalen. Gelukkig weet jij het antwoord op beide...
Een call optie op een huis lijkt me niet slim...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:47 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Nee, alleen de vraag of de huizenprijzen voorlopig blijven dalen (of iig niet gaant stijgen) doet ter zake. Dat de huizenprijzen voorlopig niet gaan stijgen lijkt me een redelijk veilige gok.
Als ik bijvoorbeeld 2 ton heb en daarmee in de toekomst een huis wil kopen, dan maakt het niks uit of ik volgend jaar daar de helft minder boodschappen van kan kopen, zolang ik daar maar meer (of iig niet minder) huis voor kan krijgen.
Wordt dat herstel dan een vorm van uitbodemen met groeicijfers van < 1% of gaan we een echte hoogconjunctuur krijgen? En waar komt dat herstel uit voort?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:36 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Je hebt ook nog het punt of je vastgoed koopt als investering of als primaire woning. Groots verschil.
Economisch herstel over 2 jaar max.
Een gedeelte van die 100.000 woningen was dan ook als vervanging van die tochtige woningbouwkrotten bedoelt.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook over het totale aanbod, dus inclusief tochtige woningbouwkrotten en andere tweedehands bouwsels. Dat aanbod is torenhoog.
Misschien een jaar uitbodemen en dan langzaam stijgende lijn.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wordt dat herstel dan een vorm van uitbodemen met groeicijfers van < 1% of gaan we een echte hoogconjunctuur krijgen? En waar komt dat herstel uit voort?
echte dumpprijsen he?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:51 schreef michaelmoore het volgende:
Daarnaast zijn naast de ouderen ook de corporaties flink aan het dumpen dat was vroeger nooit zo
\http://www.cfv.nl/taken/i(...)tiesector_in_cijfers
MAW: het aanbod is torenhoog en er is geen enkele haast bij voor potentiële kopers, zoals ik al zei dus...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een gedeelte van die 100.000 woningen was dan ook als vervanging van die tochtige woningbouwkrotten bedoelt.
Maar het aanbod is torenhoog omdat vele potentiele kopers de kat uit de boom kijken en/of op dit moment gewoon geen financieringen voor hun gewilde object meer rondkrijgen.
Even optellen voor woningcorporaties in 2011:quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:51 schreef michaelmoore het volgende:
Daarnaast zijn naast de ouderen ook de corporaties flink aan het dumpen dat was vroeger nooit zo
\http://www.cfv.nl/taken/i(...)tiesector_in_cijfers
Het is wel van 100.000 naar 40.000 per jaar ingestort. Dat is gewoon wel een probleem. Men juicht er hier in dit topic wel om maar de realiteit is minder prettig.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Max. 10.000 euro voor een kavel van minimaal 500 m2 in een woonrijp gemaakte omgeving was volgens jou toch erg realistisch?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hadden ze het maar gedaan! Residuele grondprijzen dusdanig aanpassen dat er gewoon vraag naar die 100.000 woningen was geweest... Dan hadden gemeenten moeten afschrijven, maar was de economie en werkgelegenheid aanzienlijk beter geweest.
"Met deze productie wil men bewerkstelligen, dat meer mensen goed en betaalbaar kunnen wonen"
Roep je al heel vaak maar ga je dat ook nog cijfermatig onderbouwen. Is er daadwerkelijk een dalende behoefte aan woningen?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die ambitie is uit de jaren 70 toen er veel behoefte was, die overigens ook nooit gehaald werd, ik denk dat 40.000 al te veel is, vele ouderen gaan verkopen
Niks om over te juichen idd maar wel de realiteit.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is wel van 100.000 naar 40.000 per jaar ingestort. Dat is gewoon wel een probleem. Men juicht er hier in dit topic wel om maar de realiteit is minder prettig.
Dan is de vraag waar in nederland de -1400 voornamelijk plaats heeft gevonden als dit in de krimpgebieden was, is het scheefhuurders verhaal nog steeds geloofwaardig. We hebben al vaker hier gezien dat de potentiele huizen kopers / huurders waar ook jij toe behoort niet de intentie hebben om te ver weg van hun huidige woonplaats te gaan wonen omdat de huizen in de krimpregios flink goedkoper zijn. De huren in de krimpregios zijn gewoon vaak gebaseerd op het puntensysteem en zullen elkaar niet zoveel ontlopen als de het verschil in huizenprijzen.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Even optellen voor woningcorporaties in 2011:
Nieuwbouw voor verhuur: + 28.600
Verkoop bestaande woningen aan particulieren: -14.300
Verkoop bestaande woningen aan andere partijen: -3.800
Sloop: -11.900
Totaal: -1.400
Ondanks de wachtlijsten neemt het aantal beschikbare sociale huurwoningen dus af. Dat maakt het hele scheefhuurderwegpestverhaal meteen ongeloofwaardig.
Belgie!! Wat is daar aan de hand?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 06:22 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
http://www.zerohedge.com/(...)using-bubbles-abound
dat is alleen maar om woningen krijgen te krijgen voor de verkoop , hier worden lege flats gelijk gedumptquote:Op vrijdag 8 maart 2013 11:58 schreef RemcoDelft het volgende:
Ondanks de wachtlijsten neemt het aantal beschikbare sociale huurwoningen dus af. Dat maakt het hele scheefhuurderwegpestverhaal meteen ongeloofwaardig.
Het is toch nooit 100.000 geweest? Dat was alleen de doelstelling maar, volgens mij is het in werkelijkheid nooit boven de 70.000 uitgekomenquote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is wel van 100.000 naar 40.000 per jaar ingestort. Dat is gewoon wel een probleem. Men juicht er hier in dit topic wel om maar de realiteit is minder prettig.
Let je wel eens op wat je zelf post, of worden er altijd 20% minder woningen als het aantal verleende bouwvergunning gebouwd?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:39 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Het is toch nooit 100.000 geweest? Dat was alleen de doelstelling maar, volgens mij is het in werkelijkheid nooit boven de 70.000 uitgekomen
Ja dat zijn die in de verkoop staande kaveltjes met bouwvergunning. Stukje bouwland kopen en dan bouwvergunning regelen, winst gegarandeerd als je het kunt verkopen natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Let je wel eens op wat je zelf post, of worden er altijd 20% minder woningen als het aantal verleende bouwvergunning gebouwd?![]()
AEX / Huizenmarktnieuwstopic #42: "Waar over en onderwaarde virtueel zijn"
Volgens mij is de bouwvergunning alleen nog een laatste ambtelijke stap om te kijken of het pand wat je op het grondstuk wilt bouwen wel voldoet aan de welstandsnormen/ andere regeltjes waar we kampioen in zijn.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:49 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ja dat zijn die in de verkoop staande kaveltjes met bouwvergunning. Stukje bouwland kopen en dan bouwvergunning regelen, winst gegarandeerd als je het kunt verkopen natuurlijk.
Dat was alleen in 2006 gehaald. De doelstelling van de politiek enz was dat dit elk jaar zo zo zijn?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Let je wel eens op wat je zelf post, of worden er altijd 20% minder woningen als het aantal verleende bouwvergunning gebouwd?![]()
AEX / Huizenmarktnieuwstopic #42: "Waar over en onderwaarde virtueel zijn"
Zou volgens onze topeconomen hier helemaal geweldig zijn. Veel meer ruimte en mogelijkheden om te bouwen en de problemen verdwijnen zo. Helaas...quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:49 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ja dat zijn die in de verkoop staande kaveltjes met bouwvergunning. Stukje bouwland kopen en dan bouwvergunning regelen, winst gegarandeerd als je het kunt verkopen natuurlijk.
Ik bedoelde ook stukje boerenland kopen en die om laten zetten naar bouwklaar stukje grond of hoe dat ook moge heten. Niet overal wordt er gebouwd in projecten natuurlijk. Maar goed zo'n boer is ook niet stom natuurlijk als je bij hem komt aanlopen dat je dat en dat stukje land bij die weg wilt kopen. Dan blijkt boerenland opeens ook duur te zijn.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 12:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mij is de bouwvergunning alleen nog een laatste ambtelijke stap om te kijken of het pand wat je op het grondstuk wilt bouwen wel voldoet aan de welstandsnormen/ andere regeltjes waar we kampioen in zijn.
Of te wel die bouwgrond zal toch wel al in hun bezit zijn en men weet dat erop gebouwd mag worden alleen de goedkeuring van het te bouwen object word met een bouwvergunning verleend.
Nimmer meer dan 4 euro per vierkante meter leer ik hier elke keer.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:11 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook stukje boerenland kopen en die om laten zetten naar bouwklaar stukje grond of hoe dat ook moge heten. Niet overal wordt er gebouwd in projecten natuurlijk. Maar goed zo'n boer is ook niet stom natuurlijk als je bij hem komt aanlopen dat je dat en dat stukje land bij die weg wilt kopen. Dan blijkt boerenland opeens ook duur te zijn.
Het saillante detail is dat het omzetten meer dan ¤10.000,- kost. En dat zijn enkel legeskosten e.d. Ik laat hierbij gemakshalve buiten beschouwing dat dit proces veelal jaren in beslag neemt en dat er vanuit gemeentes absoluut niet positief gekeken wordt naar zulk soort aanvragen.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:11 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook stukje boerenland kopen en die om laten zetten naar bouwklaar stukje grond of hoe dat ook moge heten. Niet overal wordt er gebouwd in projecten natuurlijk. Maar goed zo'n boer is ook niet stom natuurlijk als je bij hem komt aanlopen dat je dat en dat stukje land bij die weg wilt kopen. Dan blijkt boerenland opeens ook duur te zijn.
Je bedoelt onderstaande grafiek, waarbij we juist in belgie een bubble zien ontstaan.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 13:53 schreef arjan1212 het volgende:
is het in Belgie niet zo dat dat % bouwvergunningen voor particulieren veel hoger ligt
schijnt toch te werken als je die grafiek van de huizenprijzen, hier eerder zag.
Ik heb het nog nooit gehoord, maar zulke fraaie bouwwerken maken ze niet hoor... (Bij elkaar geraapt zooitje)quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:22 schreef arjan1212 het volgende:
ik weet niet genoeg over belgie om daar een oordeel over te vellen
Maar je hoort altijd dat iedere belg met een zak cement geboren lijkt, en dat ze je altijd op je verjaardag vragen , ben je al begonnen met bouwen..
Niet mooi maar wel een heel hoog percentage eigenwoningbezit daar.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik heb het nog nooit gehoord, maar zulke fraaie bouwwerken maken ze niet hoor... (Bij elkaar geraapt zooitje)
Ze hebben/hadden daar dan ook niet van die strenge regels. Resultaat is dat zelf bouwen toegankelijker is, en woonwijken die eruit zien als villa Kakelbont. Ligt er maar aan waar je voor kiest als samenleving. Hoewel, verhuizen naar België kan natuurlijk ook als je dat zo graag wilt, de locatie maakt immers toch niet uit.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:36 schreef 99.999 het volgende:
Niet mooi maar wel een heel hoog percentage eigenwoningbezit daar.
Hoezo dat infrastructuur en nutsvoorzieningen, je bouwt niet midden op een boerenland een huis. Maar op een stukje grond langs een weg en aan die weg staan al huizen maar de buren aan beide kanten wonen 100 mtr verderop en van zulks stukjes weg zijn er echt heel erg veel in Nederland.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:08 schreef krapula het volgende:
[..]
Het saillante detail is dat het omzetten meer dan ¤10.000,- kost. En dat zijn enkel legeskosten e.d. Ik laat hierbij gemakshalve buiten beschouwing dat dit proces veelal jaren in beslag neemt en dat er vanuit gemeentes absoluut niet positief gekeken wordt naar zulk soort aanvragen.
edit: en dan heb ik het nog niet over kostenintensieve aspecten als nutsvoorzieningen e.d. die op landbouwgrond uiteraard afwezig zijn. Laat staan infrastructuur.
Locatie maakt voor mij zeker niet uit, mijn ega denk er anders over. Wel leuk trouwens dat ik qua locatie meer het idee heb, waar ik vooral niet wil wonen. Nou heb ik geluk natuurlijk, door mijn beroep kan ik overal wonen en dat is toch voor de meeste mensen niet het geval. of je moet van 4 uur reizen per dag houden.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ze hebben/hadden daar dan ook niet van die strenge regels. Resultaat is dat zelf bouwen toegankelijker is, en woonwijken die eruit zien als villa Kakelbont. Ligt er maar aan waar je voor kiest als samenleving. Hoewel, verhuizen naar België kan natuurlijk ook als je dat zo graag wilt, de locatie maakt immers toch niet uit.
Zolang het niet in het centrum van een stad is en niet in het buitenland boeit het mij ook niet, mag zelfs noord-Groningen zijn.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 15:28 schreef Tikbalang het volgende:
Locatie maakt voor mij zeker niet uit, mijn ega denk er anders over. Wel leuk trouwens dat ik qua locatie meer het idee heb, waar ik vooral niet wil wonen.
Dit zijn meestal van die discussie dat het wel kan maar de realiteit anders is. Ik ben meer van mogelijkheden in de realiteit zoeken dan theoretische.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 15:20 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Hoezo dat infrastructuur en nutsvoorzieningen, je bouwt niet midden op een boerenland een huis. Maar op een stukje grond langs een weg en aan die weg staan al huizen maar de buren aan beide kanten wonen 100 mtr verderop en van zulks stukjes weg zijn er echt heel erg veel in Nederland.
De huizen die ik in België gezien heb vind ik ieder geval mooier dan die fantasieloze rijtjeshuizen hier in NL. Van noord tot zuid staan dezelfde huizen, dat verzin je toch niet.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik heb het nog nooit gehoord, maar zulke fraaie bouwwerken maken ze niet hoor... (Bij elkaar geraapt zooitje)
Ieder zijn meug. En je bent van harte welkom in Belgie.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 17:20 schreef NeeOfTochJA het volgende:
De huizen die ik in België gezien heb vind ik ieder geval mooier dan die fantasieloze rijtjeshuizen hier in NL. Van noord tot zuid staan dezelfde huizen, dat verzin je toch niet.
Voor jou misschien theorie voor mij realiteit daar ik op plekken gewoond heb waar mijn buren 100 mtr verderop woonden en er huisje tussen gebouwd is. Op een plek waar een jaar voor die tijd nog gewoon de bieten groeiden. Goed dan heb ik het wel over 15 jaar geleden maar op diezelfde plek zijn sinds die tijd een stuk of 50 huisjes bij gekomen. Een Drents lintdorp heb ik het dan over. Daar zijn geen woningstichtingen, geen projectontwikelaren alleen maar particulieren.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 16:13 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dit zijn meestal van die discussie dat het wel kan maar de realiteit anders is. Ik ben meer van mogelijkheden in de realiteit zoeken dan theoretische.
En wat houd je dan tegen aangezien het voor jou realiteit is?quote:Op vrijdag 8 maart 2013 18:44 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Voor jou misschien theorie voor mij realiteit daar ik op plekken gewoond heb waar mijn buren 100 mtr verderop woonden en er huisje tussen gebouwd is. Op een plek waar een jaar voor die tijd nog gewoon de bieten groeiden. Goed dan heb ik het wel over 15 jaar geleden maar op diezelfde plek zijn sinds die tijd een stuk of 50 huisjes bij gekomen. Een Drents lintdorp heb ik het dan over. Daar zijn geen woningstichtingen, geen projectontwikelaren alleen maar particulieren.
Omdat het een realiteit is die ik niet hoef. Ik heb hier al eerder gezegd dat er plekken zijn waar ik niet wil wonen. Laat dat er nou ook zo een zijn.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 09:50 schreef Sjabba het volgende:
[..]
En wat houd je dan tegen aangezien het voor jou realiteit is?
Het is een gigantische hoeveelheid werk om jaarlijks alle huizen te taxeren. Verzin iets anders om te belasten, waar je niet jaarlijks duizenden ambtenaren mee aan het werk houdt. Baseer het op de breedte van de voorgevel o.i.d., dat is een vaste maat die alsnog iets te maken heeft met de benodigde weglengte per huis.quote:Als een gemeente de zaak wil rechttrekken stuit zij op een ander probleem: een goede taxatie van een huis is vaak erg moeilijk doordat er weinig vergelijkbare huizen zijn verkocht.
Dat gaat toch ook niet werken. Een hoekwoning heeft als voorgevel zelfde lengte als het huis ernaast meestal maar wel meer tuin waardoor daar weer meer lengte van straat nodig is. En hoe doe je dat dan vervolgens met huizen welke voor en achter een straat hebben.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 11:23 schreef RemcoDelft het volgende:
WOZ is juist een gedrocht om belastingen op te baseren:
[..]
Baseer het op de breedte van de voorgevel o.i.d., dat is een vaste maat die alsnog iets te maken heeft met de benodigde weglengte per huis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |