Ok, dit wordt even een lang verhaal.

. Hieronder zie je twee plattegronden: links die van het huis dat wij gekocht hebben, rechts eentje van een huis dat gebouwd is zoals bij de bouw, drie jaar geleden, het plan/de bedoeling was. (Ik heb de rechter even op de kop gezet om de vergelijking duidelijker te maken.)
![Plattegrondmetmaten_zpsffc24d45.png]()
![Plattegrondoorspronkelijk_zpsed39a051.png]()
De vorige bewoonster heeft bij de bouw een aantal wijzigingen gemaakt. Je ziet twee heel duidelijke verschillen: links heeft een bijkeuken en geen entree aan de voorkant, rechts heeft geen bijkeuken maar wel een entree.
In de bijkeuken komt bij ons een 'wasruimte', de wasmachine en droger zullen daar komen te staan. Betekent dus dat je die niet in de badkamer neer hoeft te zetten, zoals bij het rechter huis wel het geval is. Fijn. Wij zullen zelf ook sowieso altijd de achterdeur, dus door de bijkeuken, gebruiken. Aan de achterkant van het huis is een afgesloten erf met voor elk huis twee parkeerplaatsen en een berging voor de fietsen. Wij komen dus zelf nooit door de voordeur. Ook niet met boodschappen.

. Als er iemand aanbelt doe je de voordeur, welke van de twee dan ook maar

, open en degene die aangebeld heeft kan door de tuin naar je deur lopen.
Het weglaten van een entree aan de voorkant van het huis betekent inderdaad dat je minder duidelijk echt een voordeur hebt (al zit dezelfde deur in alle huizen), maar ook dat je een veel ruimere woonkamer hebt. Je bent geen ruimte kwijt aan het entreehokje.
Wij vinden dit zelf twee heel prettige keuzes, maar ik kan me voorstellen dat het op anderen wat vreemd overkomt.
Wat we overigens ook fijn vinden is dat de vorige bewoonster er voor heeft gekozen om geen deur te laten plaatsen tussen woonkamer en hal. Geeft je wederom meer ruimte in de woonkamer en anders worden het wel heel veel deuren in de hal.