GekkePoes | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:48 |
Hoe lang moet ik rijden om mij accu weer vol te krijgen? Auto heeft 4 maanden stil gestaan, en de accu is leeg. Ik heb wel een jumpstarter, maar om die steeds weer te moeten gebruiken is zo onhandig. En de accu is maar een jaar oud. Iemand zei al "een flink eindje" Maar dan weet ik nog niet hoelang ![]() Aangezien ik 400 km pas een flink eindje vind. maar dat rijd ik nu niet eens per week. | |
Gewoonik | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:54 |
Pak hem beet een uurtje op de snelweg rijden. | |
D0808 | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:54 |
En stroomverbruikers uitlaten. | |
Prof_Hoax | vrijdag 1 maart 2013 @ 15:14 |
Dit inderdaad, schroef eerst je bougies eruit, die pakken zoveel stroom. En ook je bobine klinkt stroomachtig. Voor de zekerheid ook je boordcomputer want stroom. Succes | |
raulbouli | vrijdag 1 maart 2013 @ 15:15 |
.................................:') | |
Pikkebaas | vrijdag 1 maart 2013 @ 15:16 |
Niet stumperen, gewoon een acculader kopen en een nachtje aan de lader hangen. | |
mvdejong | vrijdag 1 maart 2013 @ 15:26 |
Serieuze stroomverbruikers die je uit moet laten als je een lege accu weer wil opladen : - stereo; - voorruit-/achterruit-verwarming. | |
SergeantFluffy | vrijdag 1 maart 2013 @ 15:53 |
waarom altijd adviezen hbier van "ga zinloos rondrijden om de accu vol te maken". de dynamo laadt de accu op. en die zit aan de motor, niet aan de wielen. paar uur de auto stationair laten draaien kan dus ook prima. er ook nog bij zinloos gaan rondrijden kost alleen maar nog meer brandstof en slijtage aan rest van de auto. dynamo laadt wel met wat meer stroom als die wat vlugger draait, dus sneller dan stationair. | |
RealBizkit666 | vrijdag 1 maart 2013 @ 15:57 |
Als je wilt dat je motor het te warm krijgt, zou ik dat vooral doen. Een motor koelt voornamelijk door de rijwind. ![]() Ik denk dat je motorslijtage dan niet opweegt tegen de slijtage aan andere onderdelen. | |
SergeantFluffy | vrijdag 1 maart 2013 @ 15:57 |
als die overhit wordt was er toch al wat mis mee. | |
Bananenvlaflip | vrijdag 1 maart 2013 @ 15:59 |
Er zit vast wel een koelfan op die aanslaat. Maar, om nou een uur de auto stationair te laten draaien, zullen de buren blij mee zijn. Maak dan een mooi ritje, kom je nog eens ergens. Autorijden kan ook leuk zijn. Snelweg hoeft trouwens niet, is zelfs minder handig als je auto weinig toeren maakt bij snelwegtempo. | |
RealBizkit666 | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:00 |
En waar moet die koelfan de koude lucht vandaan halen? Uit het niets? De lucht voor de motorruimte wordt namelijk ook steeds warmer als je de auto stationair laat draaien. | |
Actaeon | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:00 |
Een auto een paar uur stationair laten draaien is nou niet direct iets wat een motor fijn vindt. | |
Bananenvlaflip | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:01 |
Parkeer jij altijd in een vacuum? Er is een bijna oneindige hoeveelheid buitenlucht die aangezogen kan worden? Als het hartje zomer was in het midden van de woestijn, dan had je misschien een punt. | |
SergeantFluffy | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:01 |
van voren. hij kan toch gewoon de auto stationair laten draaien. als dat nieteens kan (in dit weer ) is er echt serieus wat mis als hij stationair wat hoger zet wordt die wel warmer idd. maar alsnog valt dat allemaal reuze mee. | |
RealBizkit666 | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:01 |
Dat kan wel. Maar geen paar uur... En zoals gezegd, de warmte van de motor komt via de voorkant weer naar buiten, aangezien dat de kortste weg naar boven is (warmte stijgt), hierdoor wordt de koude lucht die je fan wilt aanzuigen steeds warmer. | |
SergeantFluffy | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:02 |
waar hebben we het over? volgas in de toerenbegrenzer 3 uur lang, of 3 uur stationair laten lopen? | |
SergeantFluffy | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:05 |
de motor maakt helemaal niet zoveel warmte als tijdens in de versnelling gas geven om de auto vooruit te duwen.. hij hoeft bijna niets aan te drijven. benzineverbruik is ook veel lager(per tijd), dan tijdens het rijden. zowat het enige zwaarste wat die hoeft aan te drijven is max 1pk naar die dynamo. | |
Sounddragon | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:10 |
Jezus wat een onzinnige discussie weer ![]() | |
SergeantFluffy | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:31 |
kost wel weer stroom als die elektrisch is. als dat gebeurd dat die aan begint te slaan af en toe kan die beter de motorkap openzetten voor iets meer koeling. en dat kan allemaal prima om voor 1 keertje de accu zo goedkoop mogelijk op te laden(zo min mogelijk brandstof, zonder acculader). combineer je het met een ritje ergens heen waar je toch al heen moet, is dat alleen maar mooi meegenomen. een uur motor aan lijkt mij zeker wel genoeg prik in de accu te stoppen om weer opnieuw te kunnen starten. na een half uur eigenlijk ook al wel. voor vaker opladen is een acculader het beste(en goedkoopste. want energie uit het stopcontact is goedkoper dan uit de motor die het uit dure brandstof haalt). [ Bericht 17% gewijzigd door SergeantFluffy op 01-03-2013 16:38:06 ] | |
jitzzzze | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:38 |
Je auto een uur (of langer) stationair laten draaien is echt een slecht idee. Je motor slijt er mega hard van; beter ga je een klein uurtje rijden over de snelweg. | |
Sounddragon | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:47 |
Een goed onderhouden accu heeft geen lading nodig, en moet makkelijk 2 maanden stil kunnen staan. TS zijn accu is langdurig leeg geweest; bij een spanning onder de 10 volt begint het zuur te ontleden in water en zwavelrommel, waardoor de platen gaan oxideren, die gaan daardoor slechter geleiden, minder stroom minder lang vasthouden, capaciteits verlies met als gevolg een onherroepelijke dood voor de accu. Laden is leuk, voor nu direct, maar die accu is kapot. Als je er dagelijks mee rijdt kan dat best nog effe goed gaan, Maar vorst is funest (want er zit wáter in je accu) en dan vriest hij gewoon kapot. Voor nu gewoon even een half uurtje rijden, dat is zat om er genoeg prik in te krijgen om morgenvroeg te kunnen starten. Is dat niet zo, dan is de accu al heel ver heen, en kun je gewoon een nieuwe gaan halen. Jaar oud of niet, accu's kunnen gewoon niet tegen een dergelijke diepe ontlading, en al helemaal niet in de winter. Smering laat bij stationair idd te wensen over, en door het ontbreken van toeren is ook de coaxiale belasting van lagers e.d. hoger. Vergeet ook niet de vochtophoping in de uitlaat en roetaanslag die niet weggebrand wordt, en je zou genoeg moeten weten. Tevens laden heel veel dynamo's niet of nauwelijks bij onder de 1200 - 1500 RPM, en heb je sowieso het verhaal U=IxR, waardoor stroomsterkte's nogal anders zijn als op toeren.. maar dan worden we wel heel technisch. Maargoed, er zijn altijd van die figuren die alles beter weten en er andere theoriën op nahouden. | |
jitzzzze | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:51 |
Dat was de theorie achter waarom je niet eerst je auto moet starten en dan op je gemak je ruiten moet gaan krabben. Was het even kwijt, dank je wel. ![]() | |
GekkePoes | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:51 |
Ik ga morgen na de koffie een rondje rijden, ik heb dan wel een jumpstarter, om de auto twee keer te mogen starten. maar die lijk me ook niet zo goed voor de auto | |
jitzzzze | vrijdag 1 maart 2013 @ 16:58 |
Die leveren toch alleen het piekvermogen wat je nodig hebt om te kunnen starten? Je moet het toch zien als externe accu, gemaakt voor piekvermogen? | |
GekkePoes | vrijdag 1 maart 2013 @ 17:00 |
Ja, ik weet alleen niet of de startmotor het fijn vind om die te vaak te gebuiken. | |
Sounddragon | vrijdag 1 maart 2013 @ 17:00 |
Jumpstarter is niks anders als een tijdelijke vergroting van de accu capaciteit, kan om te starten geen kwaad. Is alleen strontvervelend als je het een paar keer per dag moet doen ![]() Heb je een multimeter toevallig? meten is namelijk nog steeds weten ![]() Als de motor draait, zou de spanning tussen de polen tussen de 14 en 14.6 volt moeten liggen ongeveer. Als je hem daarna uit zet blijft hij meestal even op net onder de 14 hangen, en gaat daarna inzakken. Na een nachtje staan zou je bij een gezonde accu 's ochtends nog steeds rond de 12.6 of hoger moeten zitten. Zit hij daar onder dan is hij gewoon slecht, en kun je alvast gaan sparen. | |
Fer | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:11 |
Een acculader kost 20¤, een uutje rijden gauw al 10¤ benzine. Mensen die veel in de stad rijden of in de file staan of auto voor bepaalde werkzaamheden (denk ff a sjoek zijn werk) laten de automotor ook vaak stationair draaien. Bij elkaar zijn dat jaarllijks ook wel vele uren. Die motoren sneuvelen ook niet opeens bij 100000km of gaan slechter rijden. Een moderne auto laad/koelt/smeert bij stationair echt wel voldoende om het nog heel lang uit te houden. Maar koop liever een lader, is nog makkelijker. | |
T42 | zaterdag 2 maart 2013 @ 01:34 |
dit dus. veel beter voor je accu en de lidl verkoopt wel eens helegoeie heb die al jaren | |
T42 | zaterdag 2 maart 2013 @ 01:35 |
hoe doen auto's dat met de motor achterin? ![]() | |
T42 | zaterdag 2 maart 2013 @ 01:38 |
bij de meeste auto komt de lucht van voor naar binnen. en de fan doet dat als het niet snel genoeg gaat. die lucht gaat ook over je motor en onder je auto gaat dit weer weg. en jah dat kan dat kleine fannetje ook. hoe werken anders die stationair motoren? (zijn vaak gewoon automotoren hoor) | |
RealBizkit666 | zaterdag 2 maart 2013 @ 12:47 |
Als ik met niet vergis, hebben de meeste auto's met de motor achterin van die grote inlaten aan de zijkant van de auto gemonteerd. Of, zoals bij de Veyron of McLaren F1, zitten de luchthappers op het dak. Die zitten meestal niet opgesloten in een kleine ruimte, zoals de motorruimte van een auto. | |
densmee | zaterdag 2 maart 2013 @ 12:59 |
een auto kan makkelijk uren stationair draaien en wanneer de koeling gewoon goed functioneert zal hij ook niet warm lopen. de motor wordt niet warm van stil draaien zonder weerstand. je zit meer met het probleem wat SD aankaart vocht in de uitlaat, door het niet op temperatuur komen van uitlaat gassen. | |
T42 | zondag 3 maart 2013 @ 00:44 |
ja dat zijn auto's met 200pk+ maar een fiat 500, kever, elke 45km wagentje, smart allemaal achterin en geen luchthappers trouwens een mini heeft de koeling langs de voorband zitten en niet in de gril stationair motoren die zitten vaak in nog kleinere ruimtes dan in een auto ![]() ![]() | |
kanevenniksbedenken | woensdag 6 maart 2013 @ 21:35 |
BMW 318d doet bij stationair draaien 130 A ( zelf gemeten ), moet toch voldoende zijn om een accu te laden. | |
Fer | woensdag 6 maart 2013 @ 21:44 |
Ja dat van slecht laden is oude kennis, vroeger was dat met stadsbussen daar liep de accu leeg omdat ze te vaak stationair draaiden. Wat trouwens een goed voorbeeld is van nooit warmrijden, veel stationair en altijd volgas optrekken. En NOG rijden die dingen van 1965 in donker Afrika of de Antillen rond. | |
Snowballed | woensdag 6 maart 2013 @ 21:44 |
Dat is geforceerde luchtkoeling: een fan op het vliegwiel en plaatwerk eromheen die de lucht over de motor circuleert.. Bij bijv. een oude watergekoelde Vw bus zit de radiator voorin, met koelslangen van een paar meter naar de motor achterin | |
densmee | woensdag 6 maart 2013 @ 22:12 |
ja maar daar lagen dan ook dikke daf blokken in met 11,6 liter slagvolume. Die dkdl blokken hadden maar 165 pk | |
mvdejong | donderdag 7 maart 2013 @ 09:07 |
Gisteren een totaal lege accu : ik had blijkbaar per ongeluk dit weekeinde bij het ophangen van mijn fietsjack het schakelaartje van de verlichting boven een van de portieren geflipt, waardoor die 3 dagen lang aan is blijven staan. Nou heeft die V70 Classic van mij een 70 Ah accu, maar ook die was dus tot op de bodem leeg. Omdat ik niet direct een buur had die thuis was en die zware motor 2.5l motor zou kunnen jump-starten (en ik met dat stuk antiek eigenlijk bang was dat er meer aan de hand zou zijn), gebruik gemaakt van mijn ANWB-abonnement met woonplaats-service. Wat adviezen van deze specialist van de accu-service: - niet snelladen, zeker niet als de accu heel langzaam is leeggelopen, zoals in dit geval; - met een stationair draaiende motor opladen is het beste, zeker het eerste halve uur; - daarna kan het ook rijdend, of eventueel met een acculader, maar dan niet gebruik maken van de snellaad-mogelijkheid, als die erop zit. Ik heb dus de auto met draaiende motor afgesloten en ben op de fiets de hoogstnodige dingen gaan halen die ook zonder auto konden. Daarna heb ik de acculader aangesloten, ik heb een uitvoering, zonder snellaad-optie, en die heeft er een rustige 5-6 uur over gedaan om de accu helemaal vol te krijgen. | |
T42 | donderdag 7 maart 2013 @ 10:12 |
en die T3 klopt maar de luchtgekoelde versie zuigt wel lucht van achter aan. maar ging over dat een fan in de radiator lucht van binnen naar buiten blaast. maar das andersom
| |
Snowballed | donderdag 7 maart 2013 @ 13:06 |
Dat heet ook gewoon geforceerde luchtkoeling... [ Bericht 0% gewijzigd door Snowballed op 07-03-2013 13:29:23 ] | |
AdoraBelle | donderdag 7 maart 2013 @ 13:32 |
De T3 heeft toch ook een ingang voor lucht in de zijkant? (net zoals de T2 en de T1) | |
T42 | donderdag 7 maart 2013 @ 15:35 |
weet ik.. maar dus van buiten naar binnen en niet van binnen naar buiten via de gril of roosters (of omhoog omdat warme lucht stijgt.) en de lucht inlaat zit naar de achter kentekenplaat gericht in een T2 en T3 dus ook niks met rijwind te maken maar ging over dat een fan in de radiator lucht van binnen naar buiten blaast. maar das andersom en dat dus een motor geen uren kan lopen op stationair omdat het dan te warm word onder de motorkap
[ Bericht 13% gewijzigd door T42 op 07-03-2013 15:44:45 ] | |
T42 | donderdag 7 maart 2013 @ 15:36 |
dubbel [ Bericht 32% gewijzigd door T42 op 08-03-2013 23:30:04 ] | |
Sounddragon | donderdag 7 maart 2013 @ 16:00 |
ontopic please; motortechniek van een antieke VW hippiebus heeft geen kont met accu's laden te maken. | |
T42 | vrijdag 8 maart 2013 @ 23:29 |
ging over koeling bij stationair. volgens hier zou hij dan niet (genoeg) kunnen koelen (elke auto) maar goedkoopste is gewoon een acculader gebruiken | |
Ivo1985 | zaterdag 9 maart 2013 @ 05:29 |
Wanneer ik een auto bij temperaturen rond of onder het vriespunt stationair laat draaien maak ik me er eerder zorgen om dat de motor niet op temperatuur komt dan dat deze te warm zou worden. Ikzelf heb een 2 jaar terug met -15 mogen ervaren dat een Renault Traffic met 2 liter diesel niet warm te krijgen is wanneer de motor stationair draait, mijn collega die elders aan het werk was zat te verkleumen in een VW Caddy. | |
Mark | woensdag 22 juli 2015 @ 14:59 |
Even een reuzeschop, omdat ik hetzelfde had, vorige week: blijkbaar binnenverlichtinkje aangelaten, (vrijwel nieuwe) accu leeg. Auto gestart door Wegenwacht, en advies gekregen om minstens een 3 kwartier te rijden / motor te laten lopen. Omdat ik dat voor de buren niet zo leuk vond, maar gaan rijden. Na een dik uur gestopt om een ijsje te halen => niet meer starten.... ![]() Kan dit gekomen zijn doordat we onderweg de blazer flink open hebben gehad? (Het was bloedheet). Misschien ook maar eens zo'n acculader aanschaffen..... | |
mvdejong | woensdag 22 juli 2015 @ 15:14 |
Als je na een uur nog niet voldoende opgeladen bent om even te stoppen, en de Wegenwacht heeft je accu deels geladen (en die controleren daarmeedat je accu daadwerkelijk oplaadt), dan vrees ik dat je dynamo niet meer goed is. Ik heb dat een keer gehad, met een Toyota Corolla, 4 jaar, ca. 115k op de teller. Probleemloos gestart, maar toen in de file gekomen, waar hij afsloeg omdat de laadstroom minder was dan het stroomverbruik (mede door de stroomvretende achterruit-verwarming). Een van de 3 spoelen van de dynamo was wijlen. Nog naar mijn werk gekomen, en weer thuis, door zoveel mogelijk stroombronnen (incl. verlichting) uit te zetten. Overigens, een accu-lader heeft zijn beperkingen. Voor bijladen werkt het, maar van een forse accu (ik heb een oude Volvo V70 met een 2,5l motor) die over een paar dagen echt helemaal is leeggetrokken kan de laadstroom zeer hoog zijn, 40-50A, terwijl mijn acculader 10A kan leveren en een 12A zekering heeft. | |
Mark | woensdag 22 juli 2015 @ 15:17 |
Volgens de Wegenwacht was die nog goed |