Een tijdje geleden had ik hier in het topic advies gevraagd over trouwpakken met een beperkt budget. Naar aanleiding van wat tips ben ik eens bij Roka gaan kijken. De service daar viel me erg tegen, en ik vind zelfs dat ik redelijk geschoffeerd werd.
Heb afgelopen maandag een email naar het bedrijf gestuurd, maar nog geen antwoord ontvangen en ik betwijfel of ik dat ook ga krijgen. Vandaar dat ik het maar eens post: wat denken jullie?
Omdat ik nogal ontevreden ben heb ik wel aan 'naming and shaming' gedaan, maar ik de naam van mevrouw maar even weggeknipt.
quote:
Geachte heer/mevrouw,
Afgelopen zondagmiddag had ik om 12.00 uur een afspraak bij ROKA Rotterdam om een trouwpak voor mijn bruiloft aan te schaffen.
Nadat ik vrijwel alle pakken op de website had bekeken, de brochure had aangevraagd en doorgekeken, dacht ik dat het daar wel tijd voor was. Ik ging op de website op zoek naar het kopje 'afspraak maken', en zag daar een agenda waarbij stond dat men bij het maken van de afspraak de mogelijkheid kreeg tot alle pakken, vakkundig geholpen wordt, de tijd krijgt om verschillende mogelijkheden te proberen en je tot niets verplicht bent.
Zodoende maakte ik dus de afspraak, en gister om 12.00 uur aangekomen aan de Grote Beer. U begrijpt met wat voor gevoel ik binnenkwam: de grootte van de winkel overviel me, en dat is spannend. Het is toch een trouwpak wat je gaat kopen! We werden bij de deur ontvangen en naar een tafeltje gebracht, waar we wat te drinken kregen. Een goed begin.
Na een paar minuten kwam de verkoopster, *knip*, die zou helpen bij het passen van een trouwpak. Ze stelde zich voor en vroeg naar de 'plannen'. Ik gaf aan dat mijn huwelijk in juni was, dit de eerste winkel was die ik bezocht, geen ervaring had bij het kopen van pakken, en dat ik na mijn oriëntatie in de brochure en website graag eens wat pakken in het echt wilde zien en zou willen passen. *knip* gaf aan dat het niet zo gaat bij ROKA: de website en de brochure zijn voor een oriëntatie, in de winkel kom je om te kopen, aldus de verkoopster. Alleen wanneer ik iets zou kopen zou er tijd zijn om 'anderhalf uur hard te werken en pakken te passen'. Omdat ik natuurlijk niet op voorhand kan zeggen dat ik iets koop, gaf ik dat ook aan. Bij het maken van de afspraak op de website had stond er ook iets compleet anders (ik citeer: 'Je hebt gereserveerde tijd om alle mogelijkheden te zien en te passen; Je bent tot niets verplicht). 'Tsja', zei *knip*: 'wij zijn open op zondag als coulance naar de klant toe, maar dan moet er wel wat gekocht worden'.
Er was misschien wel mogelijk om wat pakken te zien, aldus *knip*, maar dan niet passen, want dat kan alleen als ik wat zou willen kopen. Toen ze naar mijn budget vroeg, gaf ik aan dat ik zo'n 600 euro in gedachten had. *knip* vond dat duidelijk te weinig, want 'een gemiddelde bezoeker van ROKA geeft toch al snel zon 1100-1200 euro uit'. Haar irritatie begon nu merkbaar te worden. Het was duidelijk zichtbaar dat ze vond dat ik haar tijd verdeed.
Zo ging het een beetje over en weer. Na een tijdje kwam ze over de brug en bracht ze een aantal pakken. Uiteindelijk vroeg ik of ik er een mocht passen. 'Natuurlijk', zei ze met frisse tegenmoed, en ik kreeg het jasje over mijn trui heen aangeschoven. Dat voelde erg vreemd, aangezien andere klanten gebruik maakten van de pashokjes. Ik kon ook niet zien hoe het jasje stond, omdat de mobiele spiegel, die zo'n twee meter van me af stond, verkeerd stond gedraaid. Toen ik naar een spiegel vroeg pakte *knip* er ook geen. Het was duidelijk dat ze geen zin had om mij als klant op m'n gemak te stellen en moeite voor me te doen.
U begrijpt dat ik toen heb besloten om weg te gaan, en mijn dag goed verziekt was. Ik kwam daar immers, na een flink stuk gereden te hebben, vrolijk geluimd voor een trouwpak, en ik ging weg met een rotgevoel. Graag verneem ik van u hoe er binnen ROKA over dit gedrag naar klanten toe wordt gedacht.
Tot slot, u begrijpt dat ik conservatief inschaalde toen ik zei dat ik 600,- wilde uitgeven. Als ik op een goede manier geholpen zou zijn, vriendelijk en op mijn gemak zou zijn gesteld zou de kans groot zijn geweest dat ik een pak had aangeschaft. Misschien ook wel voor iets meer dan die prijs. Maar als ik op een dergelijke manier bejegend word, houdt het voor mij direct op.
In afwachting van uw antwoord,
Vriendelijke groet,