abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123491168
Na het vervangen van de koppakking van een renault 5 uit '86 heb ik last van een ratel in de motor, het lijkt wel een diesel.
filmpje:
Waar kan dit aan liggen? De kop is gevlakt, alle pakkingen zijn vervangen, ook die van het in/uitlaatspruitstuk en de waterpomp.

Kleppen zijn gesteld, ontsteking is niet los geweest, en staat nog op tijd.

Verder loopt de motor erg mooi, enige is dat hij wat meer ratelt dan normaal.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 09:59:20 #2
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_123491323
Gokje maar, wiebelende zuiger?
pi_123491363
Klepen die ratelen en op nieuw afgestelt moeten worden ?
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_123491552
Ik gok eerder dat de distributieriem niet goed terug gezet is. Één tandje of meer verschoven.

Het grote probleem daarmee is dat de kleppen tegen de zuigers aan komen. Want ze gaan te vroeg of te laat open. Dat levert een ratelend geluid op. Tevens gaan je kleppen krom en zal je motor niet lekker meer lopen.

Het vervangen of herplaatsen van een distributieriem mag je nooit onderschatten.

Misschien is er nog geen schade, maar controleer nog maar eens heel goed of de distributieriem niet een tandje verschoven is.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 10:18:42 #5
65918 IBAZ
broeinest
pi_123491795
Kettingspanner.
pi_123491902
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 09:59 schreef lipjes het volgende:
Gokje maar, wiebelende zuiger?
Zuigers zagen er allemaal prima uit. Motor is ook niet warm geweest, en voor het vervangen van de koppakking was er nog geen enkel probleem.
pi_123491930
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 10:08 schreef RetepV het volgende:
Ik gok eerder dat de distributieriem niet goed terug gezet is. Één tandje of meer verschoven.

Het grote probleem daarmee is dat de kleppen tegen de zuigers aan komen. Want ze gaan te vroeg of te laat open. Dat levert een ratelend geluid op. Tevens gaan je kleppen krom en zal je motor niet lekker meer lopen.

Het vervangen of herplaatsen van een distributieriem mag je nooit onderschatten.

Misschien is er nog geen schade, maar controleer nog maar eens heel goed of de distributieriem niet een tandje verschoven is.
Deze motor heeft een ketting, en onderliggende nokkenas. Is niet los geweest.

Kettingspanner ga ik checken, maar lijkt me vreemd als daar wat mee is.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 10:32:19 #8
65918 IBAZ
broeinest
pi_123492088
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 10:08 schreef RetepV het volgende:
Ik gok eerder dat de distributieriem niet goed terug gezet is. Één tandje of meer verschoven.

Het grote probleem daarmee is dat de kleppen tegen de zuigers aan komen. Want ze gaan te vroeg of te laat open. Dat levert een ratelend geluid op. Tevens gaan je kleppen krom en zal je motor niet lekker meer lopen.

Het vervangen of herplaatsen van een distributieriem mag je nooit onderschatten.

Misschien is er nog geen schade, maar controleer nog maar eens heel goed of de distributieriem niet een tandje verschoven is.
Gelul, dan start het beest niet eens.
pi_123498161
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 10:32 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Gelul, dan start het beest niet eens.
Met één tandje verschoven start hij echt nog wel. En zal hij zelfs nog rijden. Maar als je een bepaald toerental haalt, dan gaat het mis. En is het eenmaal mis, heb je kromme kleppen. En dat hoor je ratelen in je motor.
pi_123499214
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 10:32 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Gelul, dan start het beest niet eens.
:')
life happens while you're pusing the throttle.
pi_123499676
Hij heeft wel een punt, als je kleppen daadwerkelijk je zuigers raken dan weet je echt niet wat je hoort. Daarnaast neem ik aan dat mocht je de distributieriem hebben vervangen je de krukas eerst een paar keer handmatig hebt rondgedraaid. Als de zuigers de kleppen raken had je het wel gevoeld.
pi_123509670
ik hoor het niet ?
pi_123517298
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 18:41 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
ik hoor het niet ?
Het scherpe getik hoort er niet in.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 14:17 schreef 1299 het volgende:
Hij heeft wel een punt, als je kleppen daadwerkelijk je zuigers raken dan weet je echt niet wat je hoort. Daarnaast neem ik aan dat mocht je de distributieriem hebben vervangen je de krukas eerst een paar keer handmatig hebt rondgedraaid. Als de zuigers de kleppen raken had je het wel gevoeld.
Deze auto heeft een ketting, geen riem.

Handmatig ronddraaien heb ik wel gedaan, voor het stellen van de kleppen, geen enkel probleem.


Inmiddels heb ik het vermoeden dat ik de verkeerde koppakking heb meegekregen. Het bedrijf waar ik de kop heb laten vlakken heeft de auto uitvoerig bekeken, en kwam hiermee als enige optie. Van het weekend de kop maar eens los, eens kijken of ik er wat aan kan zien.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 21:47:02 #14
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_123517772
Ben geen expert, dus ik kan er volkomen naast zitten. Maar zitten de bougiedoppen op de juiste cylinders? Misschien is het onbalans in de krukas, waardoor een lager klappert.
Maar misschien loopt 'ie dan helemaal niet en lul ik onzin :D Probeer enkel mee te denken :)
  vrijdag 1 maart 2013 @ 21:54:05 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_123518084
Krukaskeerring moet op tijd gezet worden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_123518177
Klinkt toch als "kleppen stellen", alsof ze veeeeul te ruim staan :P
  † In Memoriam † vrijdag 1 maart 2013 @ 22:03:42 #17
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123518618
Wellicht kleppen toch niet goed gesteld ---> nogmaals nameten. Zorg er voor dat de nokkenas in de goede stand staat en dat alles gemonteerd is wat gemonteerd moet zijn i.v.m. spanning op de onderdelen.

Bougiekabels kunnen ook verkeerd aangesloten zijn ---> één voor één de bougiedoppen loshalen. Verandert dat niets aan de motorloop, dan zit er iets verkeerd ergens.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 1 maart 2013 @ 22:08:36 #18
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123518866
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 18:41 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
ik hoor het niet ?
Speaker aan zetten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 1 maart 2013 @ 22:20:59 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_123519507
Motor loopt prima, probleem zit in de kop/kleppen/afstelling/stoters denk ik. Voor verkeerd om zittende kabels loopt ie veel te goed volgens mij.
Ketting een tandje verkeerd zou op zich ook nog kunnen, maar dan zou hij rijden als een natte krant, en dat lees ik nergens.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † vrijdag 1 maart 2013 @ 22:37:58 #20
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123520314
Wie zegt dat er mee gereden is ? ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 1 maart 2013 @ 23:01:22 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_123521172
Kan er een te dunne koppakking in zitten ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_123521273
als je vermoed dat de koppakking verkeerd is zou het oliekanaal wel eens afgesloten kunnen zijn.
kijk eerst eens of je wel olie in de cilinderkop krijgt.
pi_123521331
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 23:04 schreef -niemand- het volgende:
als je vermoed dat de koppakking verkeerd is zou het oliekanaal wel eens afgesloten kunnen zijn.
kijk eerst eens of je wel olie in de cilinderkop krijgt.
Ehm, ook een hele goede.
Mogelijk staat de hele zooi droog te draaien en dat lijkt me niet echt goed.
pi_123523394
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 21:47 schreef Mano_ het volgende:
Ben geen expert, dus ik kan er volkomen naast zitten. Maar zitten de bougiedoppen op de juiste cylinders? Misschien is het onbalans in de krukas, waardoor een lager klappert.
Maar misschien loopt 'ie dan helemaal niet en lul ik onzin :D Probeer enkel mee te denken :)
De bougiekabels zit goed. Als er onbalans in zou zitten zou het blok niet zo mooi lopen :). Thnx voor je input.

quote:
6s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 21:54 schreef Sounddragon het volgende:
Krukaskeerring moet op tijd gezet worden.
Die staat op precies 7:31. Moet goed zijn toch? ;)
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 21:56 schreef MaGNeT het volgende:
Klinkt toch als "kleppen stellen", alsof ze veeeeul te ruim staan :P
Heb ik meerdere keren gecheckt, zijn allemaal goed!
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 22:03 schreef 2cv het volgende:
Wellicht kleppen toch niet goed gesteld ---> nogmaals nameten. Zorg er voor dat de nokkenas in de goede stand staat en dat alles gemonteerd is wat gemonteerd moet zijn i.v.m. spanning op de onderdelen.

Bougiekabels kunnen ook verkeerd aangesloten zijn ---> één voor één de bougiedoppen loshalen. Verandert dat niets aan de motorloop, dan zit er iets verkeerd ergens.
Was mijn vermoeden ook, daarom heb ik ze inmiddels meerdere keren gecheckt / gesteld. Alles was gemonteerd, kleppen zijn op de juiste manier gesteld.

Zoals je ziet loopt het motortje als een zonnetje.
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 22:20 schreef Sounddragon het volgende:
Motor loopt prima, probleem zit in de kop/kleppen/afstelling/stoters denk ik. Voor verkeerd om zittende kabels loopt ie veel te goed volgens mij.
Ketting een tandje verkeerd zou op zich ook nog kunnen, maar dan zou hij rijden als een natte krant, en dat lees ik nergens.
Dat dus.

Hij rijdt ook perfect. Enige puntje is het lawaai.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 22:37 schreef 2cv het volgende:
Wie zegt dat er mee gereden is ? ;)
Ik!
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 23:01 schreef 2cv het volgende:
Kan er een te dunne koppakking in zitten ?
Kan. maar de speling van de cylinders tot de bougies en kleppen en dergelijke minimaal 6.nogwat mm. Een te dunne koppakking zou er dan alleen toe kunnen leiden dat de kleppen te strak staan, als je ze niet afstelt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 23:04 schreef -niemand- het volgende:
als je vermoed dat de koppakking verkeerd is zou het oliekanaal wel eens afgesloten kunnen zijn.
kijk eerst eens of je wel olie in de cilinderkop krijgt.
Das gecheckt. Ik heb de koppakking over de oude gehouden, alle gaten die erin zaten zitten nu ook open. Na de montage van het geheel was de boel gortdroog, toen heb ik handmatig wat gesmeerd voor ik ging starten.

Morgen gaat de boel los, dan weet ik meer! Dank voor het meedenken allemaal
  zaterdag 2 maart 2013 @ 00:29:03 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_123524702
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 23:53 schreef L0we het volgende:

Die staat op precies 7:31. Moet goed zijn toch? ;)
Mjah, lijkt me op zich niet verkeerd, zou ik turq effe moeten vragen, hij heeft er ook speciaal gereedschap voor enzo. :+

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 23:53 schreef L0we het volgende:

Was mijn vermoeden ook, daarom heb ik ze inmiddels meerdere keren gecheckt / gesteld. Alles was gemonteerd, kleppen zijn op de juiste manier gesteld.
Zijn de kleppen en stoters enzo eruit geweest?

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 23:53 schreef L0we het volgende:

Morgen gaat de boel los, dan weet ik meer! Dank voor het meedenken allemaal
Succes en laat effe weten of je het gevonden hebt en wat het was. :)

Ow ennehh... distributie los geweest: ALTIJD eerst een rondje draaien met de hand (sleutel of ratel op de poelie), bougies eruit en de poelie minstens 2(!) rondjes draaien om zeker te weten dat er nergens iets raakt en alles goed is. Startmotor alleen al vouwt in een seconde al je kleppen om, en een luchtratel ook.
Daarna bougies erin, kabels aansluiten, bobinekabel los om te voorkomen dat hij start en even starten tot het olielampje uit gaat (druk = goed). Dan is meteen alles gesmeerd, bobinekabel vast en duimen terwijl je hem start ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')