abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123491031
Ik zit sinds enige tijd met een maf probleem. Als ik 's ochtends onder de douche stap, wil het water maar niet echt warm worden. Maar als ik in dezelfde ruimte direct naast de douche de kraan bij de wasbak open draai, komt daar wel (desgewenst) gloeiend heet water uit.

Iemand enig idee waarom de douche niet warm wil worden, maar het kraanwater (en al het water in de rest van het huis) wel warm wordt?
pi_123491199
Heb je een thermostaat/mengkraan of een knop voor warm/koud ?
pi_123491218
Wat voor douchekraan heb je? Als het een thermostaatkraan is zal deze opnieuw ingesteld moeten worden. En anders zou het nog kunnen dat de warm water toevoer van de kraan flink verkalkt is. Dan zal ie logischerwijs ontkalkt moeten worden.
pi_123491298
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 09:54 schreef Prof_Hoax het volgende:
Heb je een thermostaat/mengkraan of een knop voor warm/koud ?
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 09:54 schreef Yngwie het volgende:
Wat voor douchekraan heb je? Als het een thermostaatkraan is zal deze opnieuw ingesteld moeten worden. En anders zou het nog kunnen dat de warm water toevoer van de kraan flink verkalkt is. Dan zal ie logischerwijs ontkalkt moeten worden.
Ik heb inderdaad een thermostaat kraan. Kan ik deze zelf opnieuw instellen? Waarom zou dit ineens gebeurd zijn?
  vrijdag 1 maart 2013 @ 09:59:32 #5
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_123491329
Ik heb een zelfde situatie gehad. Toen bleek dat de terugslagklep van de wastafelkraan kapot was. Als de warme kraan van de douche openging dan zakt de druk op de warme leiding. Op dat moment stroomde er koud water 'verkeerd om' door de wastafelkraan en vulde als het ware het drukverlies van de warme leiding aan.

Gevolg was dat de douche dus een mengsel van warm en koud water op de warme leiding had en niet op temperatuur wilde komen.

Ik heb dit kunnen constateren door aan de toevoerleidingen van de wastafelkraan te voelen terwijl de douche aanging, toen kon ik die leidingen van temperatuur voelen veranderen (terwijl de wastafelkraan uit was en dus geen reden had om water door de leiding te laten lopen).

Uiteindelijk opgelost door twee extra terugslagklepjes in de toevoer van de wastafelkraan te zetten (uit mijn hoofd iets van 5-6 euro)

[edit]
Wat je nog zou kunnen doen is je douche 'goed' instellen (zoals het zou 'moeten' zijn) en dan aan de wartel van de warme leiding te voelen. Als die gewoon heet wordt (meestal wel een graadje of 60) dan is bovenstaand verhaal niet van toepassing en moet je het inderdaad in verkalking van de regelaar zoeken.
[/edit]
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_123491611
60 graden naar je douche??????Dat moet je niet willen en waarschijnlijk is dat ook niet zo.40 graden is meestal de norm voor een douche.
pi_123491643
hier in de huur kiet hebben we nog een boiler... ding perst er dus ff 85 graden uit... ook in de douch dus
DISCLAIMER
(1 Het lezen van deze post is geheel op eigen risico, voor eventuele uitbraken van MKZ of een rel na aanleiding van mijn post ben ik niet aansprakelijk.
(2 Lees bovenstaande
pi_123491829
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 10:11 schreef Electrood het volgende:
60 graden naar je douche??????Dat moet je niet willen en waarschijnlijk is dat ook niet zo.40 graden is meestal de norm voor een douche.
Fout antwoord. Je sanitaire water is minimaal 60 graden wegens legionalla die daaronder lekker gedijt.

TS als je aangeeft wat voor kraan je hebt zijn er vaak handleidingen te vinden om kranen te demonteren en te ontkalken. Je cartouche is wellicht verkalkt en dan mengt hij niet goed meer.

Als het een goedkope kraan is, vervangen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Gieliovd op 01-03-2013 10:29:52 ]
Laat die handjes wapperen!
pi_123492476
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 10:20 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

TS als je aangeeft wat voor kraan je hebt zijn er vaak handleidingen te vinden om kranen te demonteren en te ontkalken. Je cartouche is wellicht verkalkt en dan mengt hij niet goed meer.

Als het een goedkope kraan is, vervangen.
Dank voor jullie reacties. Ik ga dit weekend eens kijken of ik het kan fixen (of moet laten fixen). De kraan is een Sphinx; moet genoeg over te vinden zijn.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 11:00:39 #10
206640 Beelzebufo
pi_123492823
quote:
De toevoerleiding is 60 graden ivm legionella-risico. Wat er uiteindelijk uit de douchekop komt is door bijmengen van koudwater 38-40 graden.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_123492873
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 10:47 schreef mmarkjj het volgende:

[..]

Dank voor jullie reacties. Ik ga dit weekend eens kijken of ik het kan fixen (of moet laten fixen). De kraan is een Sphinx; moet genoeg over te vinden zijn.
Met speciaal gereedschap gaat je dat niet lukken. Dus even een thermostaatkraantje bij de Gamma scoren van net boven de 50 euries komend weekend. Krijg je 20 procent korting van 28 feb tot en met 3 maart. Kranen even uitwisselen en Sphinx bellen hoe het werkt met de garantie.
Jeroentje.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 12:00:55 #12
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123494721
Thermostaatkraen zijn heel goed zelf af te stellen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_123495035
wat cvboer zegt: op het forum staan van vrij recent nog verschillende handleidingen. het is niet moeilijk en zo gedaan....
pi_123496442
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 12:00 schreef cvboer het volgende:
Thermostaatkraen zijn heel goed zelf af te stellen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 12:13 schreef Coolmint het volgende:
wat cvboer zegt: op het forum staan van vrij recent nog verschillende handleidingen. het is niet moeilijk en zo gedaan....
Ben verschillende keren aan het klooien geweest met een thermostaatkraan om het inwendige (cartouche) te vervangen. Ten eerste heb je bij Grohe een 32 (36?) mm zeskant sleutel nodig. Dus geen ring of steek maar echt een zeskant. Dan gaat het je misschien lukken.
Makkelijker is de leverancier bellen zorgen dat je een kopie hebt van je aankoop bonnetje. Even een goedkoop exemplaar van de bouwmarkt aan de muur wisselen. Doosje zoeken, opvullen met oude kranten, opsturen en wachten. Na een week heb je meestal je oude gerepareerd of een nieuwe kraan thuis bezorgd gekregen. Kranen even omwisselen en weer genieten van de luxe van een merk kraan.
Jeroentje.
pi_123497208
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 11:00 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

De toevoerleiding is 60 graden ivm legionella-risico. Wat er uiteindelijk uit de douchekop komt is door bijmengen van koudwater 38-40 graden.
O wat zijn we weer bijdehand!Tuurlijk is het water IN DE CV meer dan 60 graden,maar op het moment dat je gaat douchen wordt het inderdaad vermengd met koud water tot het 40 graden is naar je douche.
En aangezien er gesproken wordt van het warme water naar de wastafel,die op het zelfde circuit zit,komt daar dus ook alleen maar water met 40 graden!
  vrijdag 1 maart 2013 @ 14:06:44 #16
206640 Beelzebufo
pi_123499204
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 13:20 schreef Electrood het volgende:

[..]

O wat zijn we weer bijdehand!Tuurlijk is het water IN DE CV meer dan 60 graden,maar op het moment dat je gaat douchen wordt het inderdaad vermengd met koud water tot het 40 graden is naar je douche.
En aangezien er gesproken wordt van het warme water naar de wastafel,die op het zelfde circuit zit,komt daar dus ook alleen maar water met 40 graden!
:? :? :?
pi_123499885
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 09:45 schreef mmarkjj het volgende:
Ik zit sinds enige tijd met een maf probleem. Als ik 's ochtends onder de douche stap, wil het water maar niet echt warm worden. Maar als ik in dezelfde ruimte direct naast de douche de kraan bij de wasbak open draai, komt daar wel (desgewenst) gloeiend heet water uit.

Iemand enig idee waarom de douche niet warm wil worden, maar het kraanwater (en al het water in de rest van het huis) wel warm wordt?
Kijk dit is wat de TPS schreef.Daar moet je naar kijken en die andere reakties negeren..
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:26:32 #18
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123505252
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 12:58 schreef jpajs het volgende:

[..]

[..]

Ben verschillende keren aan het klooien geweest met een thermostaatkraan om het inwendige (cartouche) te vervangen. Ten eerste heb je bij Grohe een 32 (36?) mm zeskant sleutel nodig. Dus geen ring of steek maar echt een zeskant. Dan gaat het je misschien lukken.
Makkelijker is de leverancier bellen zorgen dat je een kopie hebt van je aankoop bonnetje. Even een goedkoop exemplaar van de bouwmarkt aan de muur wisselen. Doosje zoeken, opvullen met oude kranten, opsturen en wachten. Na een week heb je meestal je oude gerepareerd of een nieuwe kraan thuis bezorgd gekregen. Kranen even omwisselen en weer genieten van de luxe van een merk kraan.
Ik heb er geen enkele moeite mee anders. ook zonder 6-kant sleutel krijg ik die binnenwerken eruit.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_123505934
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 14:23 schreef Electrood het volgende:

[..]

Kijk dit is wat de TPS schreef.Daar moet je naar kijken en die andere reakties negeren..
eh? het hete water vanaf de ketel wordt pas bij de (meng)kraan van de douche gemengd, niet al bij de ketel.

de heet water kraan van de wastafel en de douche zitten op dezelfde aanvoerleiding. ik ken geen huizen waar dat niet zo is.

Electrood: ben je aan het trollen of meen je serieus wat je schrijft?
pi_123505995
quote:

[..]

je weet dat dit water pas in de kraan gemengd word? en dat door de wartel van de kraan, waar je water door loopt, dus gewoon rond de 60 graden of hoger word?
pi_123513712
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:44 schreef Coolmint het volgende:

[..]

eh? het hete water vanaf de ketel wordt pas bij de (meng)kraan van de douche gemengd, niet al bij de ketel.

de heet water kraan van de wastafel en de douche zitten op dezelfde aanvoerleiding. ik ken geen huizen waar dat niet zo is.

Electrood: ben je aan het trollen of meen je serieus wat je schrijft?
Ik ben heel serieus!Het wordt in de CVketel gemengd tot 40 graden!En waarom?Omdat als jij of je kind alleen de hete kraan aan zou doen,en je staat er onder,dat je dan zware brandblaren krijgt!!!40 graden kan je nog NET verdragen zonder al te veel schade,maar is eigenlijk ook al te warm om te douchen.Dat water van 40 graden vermengd dan de thermostaatkraan tot misschien 30 graden als je dat hebt ingesteld..Is het zo als jij hebt beschreven,is het door een idioot gemaakt!!!!

Dus even terug:De CV ketel houdt water warm van boven de zestig graden.Als jij de douchekraan open doet gaat de CV ketel je water geven van 40 graden.Je thermostaatkraan gaat dat dan weer nog lager regelen zo dat je je niet verbrandt...

Kijk mensen,ik heb ook zo'n CVketel hoor!Maar dan met twee warmwater uitgangen,eentje naar de keuken met zo heet mogelijk water,eentje naar de badkamer met 40 graden,staat gewoon in de beschrijving van de CVketel die je bij geleverd krijgt,ik zuig het toch echt niet uit mijn inderdaad wel grote duim..

[ Bericht 9% gewijzigd door Electrood op 01-03-2013 20:38:28 ]
  vrijdag 1 maart 2013 @ 22:05:33 #22
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_123518706
Nee, het water uit je ketel is 60+ graden en wordt in je meng of thermostaat kraan gemengd tot 38-40 graden. 30 is stervenskoud dus onzin. 40 graden net kunnen verdragen??

Sorry maar je schrijft onzin.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 1 maart 2013 @ 23:48:18 #23
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123523118
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 20:25 schreef Electrood het volgende:

[..]

Ik ben heel serieus!Het wordt in de CVketel gemengd tot 40 graden!En waarom?Omdat als jij of je kind alleen de hete kraan aan zou doen,en je staat er onder,dat je dan zware brandblaren krijgt!!!40 graden kan je nog NET verdragen zonder al te veel schade,maar is eigenlijk ook al te warm om te douchen.Dat water van 40 graden vermengd dan de thermostaatkraan tot misschien 30 graden als je dat hebt ingesteld..Is het zo als jij hebt beschreven,is het door een idioot gemaakt!!!!

Dus even terug:De CV ketel houdt water warm van boven de zestig graden.Als jij de douchekraan open doet gaat de CV ketel je water geven van 40 graden.Je thermostaatkraan gaat dat dan weer nog lager regelen zo dat je je niet verbrandt...

Kijk mensen,ik heb ook zo'n CVketel hoor!Maar dan met twee warmwater uitgangen,eentje naar de keuken met zo heet mogelijk water,eentje naar de badkamer met 40 graden,staat gewoon in de beschrijving van de CVketel die je bij geleverd krijgt,ik zuig het toch echt niet uit mijn inderdaad wel grote duim..
Zelden zoveel onzin gelezen binnen 1 minuut. De idioot waar jij over schrijft heeft zeker je ketel aangelegd? 40 graden... De temperatuur waarbij legionella zich op z'n best voelt....
De uitstroom temperatuur moet 60 graden zijn ivm afdoding eerder genoemde legionella.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 23:49:07 #24
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123523160
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 22:05 schreef Gieliovd het volgende:
Nee, het water uit je ketel is 60+ graden en wordt in je meng of thermostaat kraan gemengd tot 38-40 graden. 30 is stervenskoud dus onzin. 40 graden net kunnen verdragen??

Sorry maar je schrijft onzin.
Inderdaad, hij schrijft onzin.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 23:51:35 #25
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123523290
quote:

[..]

Nee, zo werkt dat niet. Als ik de keukenkraan naar warm draai heb ik water van 61 graden.
Niks mis mee.
pi_123523313
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 23:48 schreef cvboer het volgende:

[..]

Zelden zoveel onzin gelezen binnen 1 minuut. De idioot waar jij over schrijft heeft zeker je ketel aangelegd? 40 graden... De temperatuur waarbij legionella zich op z'n best voelt....
De uitstroom temperatuur moet 60 graden zijn ivm afdoding eerder genoemde legionella.
En jij kan niet lezen!!Beweer ik dat er in de CV ketel water bewaard wordt op 40 graden?Neee!!
Op het moment dat jij de douchekraan open doet gaat er een straal lopen van een bepaalde hoeveelheid water van meer dan 60 graden gemengd met koud water wat tezamen als 40 graden naar je douchekraan toe gaat!Er zit dus al een mengkraan in je CVketel!!Er gaat altijd een koudewaterleiding naar toe,dus makkelijk om het al even tot 40 graden te brengen.Snap je het nu??Sjongejonge!!

En als je waterleiding van 60 + graden aanraakt heb je meteen een brandblaar op je vinger...
  vrijdag 1 maart 2013 @ 23:53:26 #27
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123523370
quote:
Daar is geen norm voor. Wat voor jou heet is, kan ik wel koud vinden.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 23:56:06 #28
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123523496
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 23:52 schreef Electrood het volgende:

[..]

En jij kan niet lezen!!Beweer ik dat er in de CV ketel water bewaard wordt op 40 graden?Neee!!
Op het moment dat jij de douchekraan open doet gaat er een straal lopen van een bepaalde hoeveelheid water van meer dan 60 graden gemengd met koud water wat tezamen als 40 graden naar je douchekraan toe gaat!Snap je het nu??Sjongejonge!!
En jij hebt geen verstand van cvketels. Het water wordt pas gemengd in de KRAAN, en niet eerder. Het water komt met 60 graden uit de ketel.
pi_123523712
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 23:53 schreef cvboer het volgende:

[..]

Daar is geen norm voor. Wat voor jou heet is, kan ik wel koud vinden.
40 graden vind jij echt wel te heet hoor voor water.Water is heel wat anders als ergens bij 40 + in de schaduw lopen!Daar kan je dat echt niet mee vergelijken.Net als je in water van veertien graden al heel gauw onderkoeld bent en in lucht van veertien graden niet zo gauw.
Maar ik zit niet te wauwelen,het staat goddomme in de beschrijving van de CVKetel!!!
Daarom stop ik met deze discussie en gaan jullie nou maar lekker door wauwelen en jullie nog eens een keer die heetwaterkraan open doet zonder thermostaat er tussen zullen jullie het wel merken als er 60+ water naar je thermostaakraan gaat.Denk je nog wel eens mij en zal je zeggen,die Electrood had toch gelijk.. ;)
pi_123523811
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 23:56 schreef cvboer het volgende:

[..]

En jij hebt geen verstand van cvketels. Het water wordt pas gemengd in de KRAAN, en niet eerder. Het water komt met 60 graden uit de ketel.
Goed,nog 1 keer en dat stop ik er mee,het wordt TWEE KEER gemengd,eerst in de CVketel en daarna in je Thermostaatkraan..Eerst naar 40 graden en daarna naar welke temperatuur je in gesteld hebt en die is zeer waarschijnlijk lager dan 40 graden.Doeiiiii!
  zaterdag 2 maart 2013 @ 00:08:44 #31
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123524030
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 00:00 schreef Electrood het volgende:

[..]

40 graden vind jij echt wel te heet hoor voor water.Water is heel wat anders als ergens bij 40 + in de schaduw lopen!Daar kan je dat echt niet mee vergelijken.Net als je in water van veertien graden al heel gauw onderkoeld bent en in lucht van veertien graden niet zo gauw.
Maar ik zit niet te wauwelen,het staat goddomme in de beschrijving van de CVKetel!!!
Daarom stop ik met deze discussie en gaan jullie nou maar lekker door wauwelen en jullie nog eens een keer die heetwaterkraan open doet zonder thermostaat er tussen zullen jullie het wel merken als er 60+ water naar je thermostaakraan gaat.Denk je nog wel eens mij en zal je zeggen,die Electrood had toch gelijk.. ;)
_O- _O- _O- _O-
Sjonge jonge, het staat nergens in de beschrijving van geen enkele ketel dat het water er met 40 graden uitkomt. Hier gaat al jaren 60 graden naar de thermostaatkraan, die mengt het naar 40 graden, wat ik een lekkere temperatuur vindt.
Maargoed, hier eindigt deze compleet zinloze conversatie.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 00:18:36 #32
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123524351
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 00:02 schreef Electrood het volgende:

[..]

Goed,nog 1 keer en dat stop ik er mee,het wordt TWEE KEER gemengd,eerst in de CVketel en daarna in je Thermostaatkraan..Eerst naar 40 graden en daarna naar welke temperatuur je in gesteld hebt en die is zeer waarschijnlijk lager dan 40 graden.Doeiiiii!
Goed, nog 1 keer en dan stop ik ermee, het wordt EEN keer gemengd, IN de thermostaatkraan. De ketel warmt het inkomende water op tot 60 graden, wat naar je wastafel/keuken/douchekraan gaat.
Lees je eerst eens in de materie, voordat je onzin begint uit te kramen hier.
En als laatste, ga nou niet de wijsneus uithangen en denken dat je het beter denkt te weten dan iemand die werkt in de installatietechniek.

Je maakt jezelf daarmee compleet belachelijk en je zet jezelf voor schut. Maargoed, dat is niet mijn probleem, hilarisch zijn je posts wel, dat moet ik je nageven. Chapeau daarvoor. _O_
pi_123528907
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 00:18 schreef cvboer het volgende:

[..]

Goed, nog 1 keer en dan stop ik ermee, het wordt EEN keer gemengd, IN de thermostaatkraan. De ketel warmt het inkomende water op tot 60 graden, wat naar je wastafel/keuken/douchekraan gaat.
Lees je eerst eens in de materie, voordat je onzin begint uit te kramen hier.
En als laatste, ga nou niet de wijsneus uithangen en denken dat je het beter denkt te weten dan iemand die werkt in de installatietechniek.

Je maakt jezelf daarmee compleet belachelijk en je zet jezelf voor schut. Maargoed, dat is niet mijn probleem, hilarisch zijn je posts wel, dat moet ik je nageven. Chapeau daarvoor. _O_
Hier heb je een link,en wat staat daar?Warmwatercapaciteit in 40 graden!!!!!
En ik zit niet te wauwelen,ik heb zo'n ding!Wel is aar een oude Fastomat,geloof dat die niet meer bestaat,maar die werkt toch echt zo,met twee warmwaterafvoeren!En het staat in de omschrijving van mijn toen nieuwe huis.je weet wel,wat voor materialen er in komen,wat voor tegels etc.etc,en dus ook wat warmwater er geleverd wordt.Ook daar staat het er in dat er warm water geleverd wordt aan de badkamer van 40 graden en iets van 80 graden aan de keuken.En nou BASTA,eigenwijze oelewappers!!!http://www.kieskeurig.nl/cv-ketel/atag/alle
pi_123530169
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 09:43 schreef Electrood het volgende:

[..]

Hier heb je een link,en wat staat daar?Warmwatercapaciteit in 40 graden!!!!!
En ik zit niet te wauwelen,ik heb zo'n ding!Wel is aar een oude Fastomat,geloof dat die niet meer bestaat,maar die werkt toch echt zo,met twee warmwaterafvoeren!En het staat in de omschrijving van mijn toen nieuwe huis.je weet wel,wat voor materialen er in komen,wat voor tegels etc.etc,en dus ook wat warmwater er geleverd wordt.Ook daar staat het er in dat er warm water geleverd wordt aan de badkamer van 40 graden en iets van 80 graden aan de keuken.En nou BASTA,eigenwijze oelewappers!!!http://www.kieskeurig.nl/cv-ketel/atag/alle
Waar in die link staat dat het water 80 graden is?
Die 40 of 60 graden is gewoon de hoeveelheid water wat die ketel kan verwarmen in een bepaalde tijd.
Die 2 warmwaterafvoeren kloppen wel, maar dat is niet 2 keer voor (drink)water. 1 ervan is voor je CV-installatie, en ik neem aan dat je niet per ongeluk een radiator boven je hoofd hebt gehangen in de douche.

Misschien ben je in de war met een type boiler?

Een (normale woning) CV ketel kan voor zover ik weet nog niet zien welke kraan je open draait in je systeem. ;)
pi_123531343
Beste Electrood,

Je ketel kan een bepaalde hoeveelheid water leveren van een bepaalde temperatuur. Als je het water snel door de geiser/ketel laten stromen, krijg je veel water, maar krijgt het niet de tijd om heel heet te worden. Als je weinig waterstroom hebt, zal het water langer de tijd hebben om heet te worden. De fabrikant geeft de capaciteit van een ketel daarom aan aan de hand van de temperatuur van het water dat de ketel kan leveren bij een bepaald debiet (doorstroomsnelheid). Bijv. 5 liter per minuut bij 80 graden en 12 liter als het water maar tot 40 graden wordt opgewarmd. Deze waarden zijn belangrijk als je een ketel aanschaft en wilt weten of deze geschikt is om snel een bad te vullen of om alleen een simpele douche van warm water te voorzien. Zelf kun je vervolgens de temperatuur van het hete water van je ketel instellen. Dit kan zowel voor de temperatuur van het water dat door je cv loopt als die voor je tapwater (douche, wastafel, bad). Deze twee instellingen zullen niet gelijk zijn. Voor tapwater wordt een temperatuur van minimaal 60 graden aangeraden zodat het leidingsysteem niet vervuild raakt met legionella bacteriën.

Als je de hete kraan opendraait in de badkamer stroomt het water vanuit je koudwaterleiding door de ketel. Deze zal het water verwarmen tot bijv. 60 graden en dan komt het met die temperatuur uit je kraan. In geval van een douchekraan met thermostaatregelaar, zet je met de ene knop de warm water kraan open en zal het thermostaat element koud water bijmengen tot de door jouw gewenste temperatuur. (meestal ergens tussen de 38 en 40 graden). Er zit ook nog een knopje op waarmee je de temperatuur boven de 38 kunt instellen. Deze kinderbeveiliging is er om te voorkomen dat je verbrandt als je per ongeluk de temperatuurknop te ver draait. Dat kan namelijk zeker gebeuren als het water echt heet wordt.

De temperatuur van het water dat je naar je cv wilt hebben kan daarentegen best wel onder de 60 graden zijn (afhankelijk van je type verwarming, radiatoren of vloerverwarming). Dat is het andere circuit wat er door je ketel loopt. De ketel bepaalt met een driewegklep of het heetgestookte water door de radiatoren gaat stromen of door een spiraal die het tapwater verwarmt.

Vandaar dat er naar je ketel 1 koud tap water leiding gaat, er één heet tap water leiding uitkomt, en dat er ook nog een 'kouder' retourwater van je cv de ketel in gaat en een 'heet' water voor je cv uitkomt. (en dan nog een gasleiding om te stoken natuurlijk).

Ik hoop dat je nu een beetje begrijpt hoe het zit?
pi_123602151
Hoe het ook zij met die temperaturen, ik kan jullie melden dat het opnieuw instellen van de temperatuur op de douchekraan het euvel heeft verholpen. Blijft nog wel dat ik me afvraag hoe dit ineens nodig is.

Bedankt voor jullie hulp.
pi_123602385
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:15 schreef mmarkjj het volgende:
Hoe het ook zij met die temperaturen, ik kan jullie melden dat het opnieuw instellen van de temperatuur op de douchekraan het euvel heeft verholpen. Blijft nog wel dat ik me afvraag hoe dit ineens nodig is.

Bedankt voor jullie hulp.
Kalk in je kraan, het opnieuw afstellen is als het ware het begin van het einde......
Of je ontkalkt de boel.
Vaak kun je ook een nieuw element kopen.
pi_123603171
Gezien de vele reacties hier, moet ik het toch even opnemen voor Electrood, dus beste cvboer, Coolmint en Wrijfhout let even op.

Electrood geeft aan dat hij een fastomat heeft, hiervan uitgaand denk ik dat hij in Belgie woont, voor Nederland hanteert de fabrikant andere benamingen.
Als vergelijking kunnen we de Fasto 2510V-combi nemen.

Op dit toestel kan een mengthermostaat op toegepast worden, hierdoor heeft het toestel een koudwateringang, een heetwater uitgang en een gemengde temperatuur uitgang.

Hetgeen Electrood zegt klopt dus wel wat zijn ketel betreft.

Wat klopt er dan niet, de ketel die Electrood heeft is ee heel ander type ketel dan ts waarschijnlijk heeft, de meeste ketels werken nu eenmaal met een koudwater toevoer eneen heetwater afvoer.
Mengen moeten de meeste mensen dan ook doen op het tappunt, dit kan gebeuren met een eenhendelmengkraan, een kraan met twee kranen waarbij koud en warm zelf gemengd moet worden of een thermostaatkraan welke het mengen voor je uit handen neemt.
Theoretisch gezien kun je niet verbanden bij 40 graden, dat begint bij 42 graden.

[ Bericht 17% gewijzigd door klipper op 04-03-2013 01:04:18 ]
pi_123603198
Overigens voor de mensen die het zelf willen nalezen, bladzijde 7 van deze handleiding:
http://www.hadesign.nl/verwarming/Nefit/nefit%202510.pdf
pi_123605811
beste klipper en electrood,

duidelijk in ieder geval. wat ik me wel afvraag is of dit soort systemen nog wel veilig zijn aangezien er dus altijd een eind warme leiding met te lage temp. wordt gebruikt ivm legionella. sorry electrood voor mijn twijfel aan je verhaal. voor de rest wat betreft de temperaturen: voor het schoonmaken van de badkamer vind ik het altijd wel fijn om water met een temp. hoger dan 60 graden te hebben. verbranden heb ik daarbij trouwens geen last.

mmarkjj, succes met je kraan!
pi_123629877
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 08:07 schreef Coolmint het volgende:
beste klipper en electrood,

duidelijk in ieder geval. wat ik me wel afvraag is of dit soort systemen nog wel veilig zijn aangezien er dus altijd een eind warme leiding met te lage temp. wordt gebruikt ivm legionella. sorry electrood voor mijn twijfel aan je verhaal. voor de rest wat betreft de temperaturen: voor het schoonmaken van de badkamer vind ik het altijd wel fijn om water met een temp. hoger dan 60 graden te hebben. verbranden heb ik daarbij trouwens geen last.

mmarkjj, succes met je kraan!
Nou Electrood moet natuurlijk ook beseffen dat het systeem dat hij heeft niet gangbaar is bij de meeste merken.
Op het gemengde systeem wordt vaak de badkamer en wastafels aangesloten, terwijl de keuken inderdaad op het hete systeem aangesloten wordt, in het algemeen wel met de bedoeling dat hier dan een kraan met blokkering toegepast wordt, zodat indien nodig heet water getapt kan worden, de gebruiker hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat zijn kinderen verbranden, dit soort systemen werd en wordt ook wel in andere uitvoeringen toegepast waar bijvoorbeeld verstandelijk beperkte mensen of dementerende mensen wonen, het systeem heeft immers een groot veiligheidsaspect.

Wat legionella betreft, dit is een doorloopsysteem en geen voorraad systeem, de leidingen koelen na gebruik gewoon af, legionella houdt vooral van constante warmere temperaturen.
  maandag 4 maart 2013 @ 23:29:49 #42
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123643986
Deze hele discussie was niet nodig geweest als hij had verteld dat om een Belgische installatie ging.
Hier in nl is zoiets niet bruikbaar, willen we hier een tappunt begrenzen plaatsen we een microtherm of een ander mengventiel.
De microtherm van grohe,
http://www.e-tra.nl/grohe-grohtherm-micro-chroom.htm
pi_123667690
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 23:29 schreef cvboer het volgende:
Deze hele discussie was niet nodig geweest als hij had verteld dat om een Belgische installatie ging.
Hier in nl is zoiets niet bruikbaar, willen we hier een tappunt begrenzen plaatsen we een microtherm of een ander mengventiel.
De microtherm van grohe,
http://www.e-tra.nl/grohe-grohtherm-micro-chroom.htm
Was ook gewoon verkrijgbaar op de Nederlandse installaties hoor.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 23:17:10 #44
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_123685441
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 17:51 schreef klipper het volgende:

[..]

Was ook gewoon verkrijgbaar op de Nederlandse installaties hoor.
Zou kunnen. Gelukkig weinig toegepast hier. Ik ken ze niet in iedergeval.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')