abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 19:41:16 #26
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123585658
Dus er wordt niet specifiek naar gezocht of gekeken naar zo'n SOS logo?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 3 maart 2013 @ 19:46:32 #27
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_123585905
Nouja het valt onder de E/secondary survey. Daar zit het top-teen onderzoek in. Een ketting kom je gelijk wel tegen, een armband vaak ook wel bij het prikken van een infuus/bloedgas. Maar als ie niet schreeuwt hoi ik ben belangrijk moet je er wel echt met de goede blik naar kijken.

Komende nacht is alweer mijn laatste nachtdienst van dit blok!
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 19:48:00 #28
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123585983
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:46 schreef Pluizel het volgende:
Nouja het valt onder de E/secondary survey. Daar zit het top-teen onderzoek in. Een ketting kom je gelijk wel tegen, een armband vaak ook wel bij het prikken van een infuus/bloedgas. Maar als ie niet schreeuwt hoi ik ben belangrijk moet je er wel echt met de goede blik naar kijken.

Komende nacht is alweer mijn laatste nachtdienst van dit blok!
Dus eigenlijk komt het neer op een kwestie van geluk hebben?
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123587232
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 12:35 schreef dotKoen het volgende:

[..]

*O*

Welk vak ook al weer?
Interne :)
  zondag 3 maart 2013 @ 20:34:05 #30
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_123588410
Is er eigenlijk inmiddels een DNR-verklaring ingevoerd onder de Nederlandse wetgeving? Wel zo handig! Het is niet aan artsen of de overheid om te beslissen welke risico's een burger neemt in dit verband.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123589040
Is er iemand die weet waar ik de documentaire 'Hopkins' kan bekijken? De serie uit 2008, niet Hopkins: 24/7 (al is die ook super interessant). Ik heb de serie wel gevonden op Amazon maar daar moet ik hem kopen wat ik liever niet doe.

Edit: na lang zoeken heb ik de serie gevonden (net na het hier te vragen). YouTube -> bevulupdoc (kanaal).

[ Bericht 20% gewijzigd door Clemenza op 03-03-2013 20:55:08 ]
  zondag 3 maart 2013 @ 20:46:23 #32
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_123589114
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Is er eigenlijk inmiddels een DNR-verklaring ingevoerd onder de Nederlandse wetgeving? Wel zo handig! Het is niet aan artsen of de overheid om te beslissen welke risico's een burger neemt in dit verband.
hoe bedoel je dat precies?
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  zondag 3 maart 2013 @ 20:53:47 #33
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_123589555
In andere landen mogen mensen (dus ook artsen en verpleegkundigen) je niet reanimeren wanneer je een bewijs draagt dat jij niet gereanimeerd wil worden. De laatste keer dat ik het opzocht was Nederland nog niet zo ver. Heeft Nederland nog steeds niet ingevoerd dat jij als patiënt kan verbieden om gereanimeerd te worden?

Voor mensen die toch al levensmoe zijn is het wel zo fijn dat ze niet worden gereanimeerd maar voor veel mensen is het ook een risico-afweging. In het geval van reanimatie is er een reëel risico op blijvende schade (verder leven met sterk verminderde mogelijkheden, in het ergste geval als een plantje), persoonlijk wil ik dat risico zeker niet lopen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123589779
Daar hadden we het in deze reeks al eens over gehad, zelfs als je "niet reanimeren!!!!!" Op je borst laat tatooeren is niemans verplicht om daar gehoor aan te geven.
pi_123589897
Dat kan in Nederland ook hoor, staat ook zo in de NRR 2011 richtlijnen.

Overigens snap ik niet zo goed dat je als gezond, jong persoon een niet reanimeren-beleid afspreekt: juist dan heeft reanimeren echt een beetje zin. Je kunt bijvoorbeeld wel behandelverboden afspreken voor als je in een PVT of MCS belandt.
  zondag 3 maart 2013 @ 20:59:40 #36
208890 June.
Seriously?
pi_123589953
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In andere landen mogen mensen (dus ook artsen en verpleegkundigen) je niet reanimeren wanneer je een bewijs draagt dat jij niet gereanimeerd wil worden. De laatste keer dat ik het opzocht was Nederland nog niet zo ver. Heeft Nederland nog steeds niet ingevoerd dat jij als patiënt kan verbieden om gereanimeerd te worden?

Voor mensen die toch al levensmoe zijn is het wel zo fijn dat ze niet worden gereanimeerd maar voor veel mensen is het ook een risico-afweging. In het geval van reanimatie is er een reëel risico op blijvende schade (verder leven met sterk verminderde mogelijkheden, in het ergste geval als een plantje), persoonlijk wil ik dat risico zeker niet lopen.
Dat mag hier ook niet. Als iemand een verklaring heeft opgesteld, mét datum en handtekening, dan moeten we daar ook gehoor aangeven. Echter in een acute situatie heb je niet snel de tijd om dat even op te zoeken. Je start dus wel met reanimeren.

Dan is dus wel de vraag wat je moet doen als je zo'n verklaring ondertussen vind. Als de patiënt op dat moment bijvoorbeeld weer een pols krijgt door jouw handelen moet je doorgaan dacht ik, echter als die weer verslechterd mag je niks meer doen.
Shine bright like a diamond.
pi_123589964
Never mind...
pi_123590073
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:57 schreef computergirl het volgende:
Daar hadden we het in deze reeks al eens over gehad, zelfs als je "niet reanimeren!!!!!" Op je borst laat tatooeren is niemans verplicht om daar gehoor aan te geven.
De niet-reanimeren verklaring
Een niet-reanimerenverklaring kan door een persoon worden opgesteld en als deze aan een aantal eisen voldoet (handgeschreven, ondertekend, van een geboortedatum en van de datum van ondertekening voorzien) mag wor- den aangenomen dat deze de wens van de betrokkene weergeeft. De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) verstrekt sinds najaar 2007 een niet-reanimerenpenning. Deze penning, gedragen aan een halskettinkje, is voorzien van een pasfoto, de naam, de geboorte- datum en de handtekening van de eigenaar. Deze penning heeft dezelfde betekenis als een wilsverklaring op papier en dient gerespecteerd te worden.
Een reanimatiepoging hoeft niet te worden ondernomen als vóór aanvang duidelijk is dat de patiënt een rechtsgeldige niet-reanimatieverklaring heeft.
Maar leekhulpverleners dienen bij iemand met een circulatiestilstand niet op zoek te gaan naar een wilsverklaring (geschreven verklaring dan wel niet- reanimerenpenning). Zo wordt voorkomen dat de reanimatiepoging wordt uitgesteld en de uitkomst van de reanimatie nadelig wordt beïnvloed. Vaak zal de aanwezigheid van een niet-reanimerenpenning bij aanvang van een reanimatie niet worden opgemerkt, omdat de borstkas van het slachtof- fer bij basale reanimatie niet behoeft te worden ontbloot en ook als dat wel het geval is, kan de penning onopgemerkt blijven als deze naar de nek of rug is verschoven.
Er kan met name voor de leekhulpverlener verwarring ontstaan als later tijdens de reanimatie de niet-reanimerenwens duidelijk wordt, bijvoorbeeld als de borstkas wordt ontbloot om de elektroden van de AED aan te brengen. Het kan van de leekhulpverlener niet worden gevergd dat deze zijn reanimatiepoging gaande de procedure staakt. Het besluit om op deze grond een reanimatiepoging te staken wordt overgelaten aan de professio- nele hulpverlener die naar verwachting enkele minuten later zal arriveren.

https://www.reanimatieraa(...)s/NRR69440001-bw.pdf
  zondag 3 maart 2013 @ 21:08:49 #39
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_123590567
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:59 schreef June. het volgende:

[..]

Dat mag hier ook niet. Als iemand een verklaring heeft opgesteld, mét datum en handtekening, dan moeten we daar ook gehoor aangeven. Echter in een acute situatie heb je niet snel de tijd om dat even op te zoeken. Je start dus wel met reanimeren.

Dan is dus wel de vraag wat je moet doen als je zo'n verklaring ondertussen vind. Als de patiënt op dat moment bijvoorbeeld weer een pols krijgt door jouw handelen moet je doorgaan dacht ik, echter als die weer verslechterd mag je niks meer doen.
Er is dus behoefte aan 1 nationaal of liefst internationaal symbool wat op 1 plaats wordt gedragen waaruit blijkt dat je niet gereanimeerd wil worden zodat de arts of verpleegkundige routinematig direct kan kijken of dat je het draagt? Terecht natuurlijk dat je niet halverwege mag stoppen, dat levert juist grote risico's op. Het is een slechte zaak dat niet-professionele hulpverleners wel mogen reanimeren (misschien zelfs moeten?) als het slachtoffer een wettige DNR heeft.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123591675
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Is er eigenlijk inmiddels een DNR-verklaring ingevoerd onder de Nederlandse wetgeving? Wel zo handig! Het is niet aan artsen of de overheid om te beslissen welke risico's een burger neemt in dit verband.
pardon?
pi_123591873
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:59 schreef June. het volgende:

[..]

Dat mag hier ook niet. Als iemand een verklaring heeft opgesteld, mét datum en handtekening, dan moeten we daar ook gehoor aangeven. Echter in een acute situatie heb je niet snel de tijd om dat even op te zoeken. Je start dus wel met reanimeren.

Dat is echt niet goed hoor. Als iemand niet gereanimeerd wil worden moet je gewoon ook niet beginnen met reanimeren. Bij ons staat het reanimatiebeleid in koeienletters voor in de status, 1 blik erop werpen en je weet het. En als je erbij wordt geroepen en je weet niks, dan weten alle verpleegkundigen die erbij staan het wel, want het staat ook in koeienletters voor in hun gegevens.

Alvast beginnen met reanimeren bij iemand die niet gereanimeerd wil worden :')
pi_123592253
Ja, uiteraard worden behandelbeperkingen geregistreerd en gerespecteerd, daar gaat het nu niet over. Het gaat erom dat er pre-hospitaal wordt gestart met BLS/ALS, omdat als iemand op straat collabeert, je niet weet of hij wel of niet gereanimeerd wil worden.
pi_123592459
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:29 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dat is echt niet goed hoor. Als iemand niet gereanimeerd wil worden moet je gewoon ook niet beginnen met reanimeren. Bij ons staat het reanimatiebeleid in koeienletters voor in de status, 1 blik erop werpen en je weet het. En als je erbij wordt geroepen en je weet niks, dan weten alle verpleegkundigen die erbij staan het wel, want het staat ook in koeienletters voor in hun gegevens.

Alvast beginnen met reanimeren bij iemand die niet gereanimeerd wil worden :')
Dat is in een zks setting, waarbij een patient zijn wensen heeft kunnen communiceren. De eerdere discussie was nav een programma over ouderen die met een niet-reanimeren verklaring thuis onwel worden en toch gereanimeerd werden door ambulance medewerkers.
  zondag 3 maart 2013 @ 21:38:03 #44
208890 June.
Seriously?
pi_123592578
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:29 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dat is echt niet goed hoor. Als iemand niet gereanimeerd wil worden moet je gewoon ook niet beginnen met reanimeren. Bij ons staat het reanimatiebeleid in koeienletters voor in de status, 1 blik erop werpen en je weet het. En als je erbij wordt geroepen en je weet niks, dan weten alle verpleegkundigen die erbij staan het wel, want het staat ook in koeienletters voor in hun gegevens.

Alvast beginnen met reanimeren bij iemand die niet gereanimeerd wil worden :')
Nee, je leest het verkeerd. Uiteraard als bekend is dat iemand niet gereanimeerd wil worden (en in het ziekenhuis is dat (bijna) altijd bekend omdat het bij opname/SEH wordt gevraagd), dan geef je daar gehoor aan. Echter als je buiten het ziekenhuis of op de SEH iemand collabeert die je niet kent ben je verplicht te starten met BLS.
Shine bright like a diamond.
pi_123592892
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:38 schreef June. het volgende:

[..]

Nee, je leest het verkeerd. Uiteraard als bekend is dat iemand niet gereanimeerd wil worden (en in het ziekenhuis is dat (bijna) altijd bekend omdat het bij opname/SEH wordt gevraagd), dan geef je daar gehoor aan. Echter als je buiten het ziekenhuis of op de SEH iemand collabeert die je niet kent ben je verplicht te starten met BLS.
Ach So ja ik las het verkeerd.
pi_123592923
Hoe zit dat eigenlijk als bijstaander? Stel ik weet dat mijn moeder niet gereanimeerd wil worden, en ze krijgt een hartstilstand. Zou het dan strafbaar zijn om ipv 112 te bellen gewoon haar hand pakt en wacht to het over is?
Je bent ook als burger verplicht hulp te verlenen aan iemand in nood dacht ik
pi_123593038
Haha nu begint dit topic weer in een werktopic te veranderen. DNR verklaringen zijn ver verwijderd van het studentenleven. Kunnen jullie het nog volgen? :p
pi_123594102
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:44 schreef computergirl het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk als bijstaander? Stel ik weet dat mijn moeder niet gereanimeerd wil worden, en ze krijgt een hartstilstand. Zou het dan strafbaar zijn om ipv 112 te bellen gewoon haar hand pakt en wacht to het over is?
Je bent ook als burger verplicht hulp te verlenen aan iemand in nood dacht ik
Voor art. 450 Sr wordt bijna nooit iemand veroordeeld, dus dat zal wel meevallen.
  † In Memoriam † zondag 3 maart 2013 @ 22:07:48 #49
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123594529
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:38 schreef June. het volgende:

[..]

Nee, je leest het verkeerd. Uiteraard als bekend is dat iemand niet gereanimeerd wil worden (en in het ziekenhuis is dat (bijna) altijd bekend omdat het bij opname/SEH wordt gevraagd), dan geef je daar gehoor aan. Echter als je buiten het ziekenhuis of op de SEH iemand collabeert die je niet kent ben je verplicht te starten met BLS.
Dat wordt nooit maar dan werkelijk nooit gevraagd. Ook niet als je als onbekende patiënt in een onbekend ziekenhuis bij de SEH bent. :')
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123594701
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:07 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat wordt nooit maar dan werkelijk nooit gevraagd. Ook niet als je als onbekende patiënt in een onbekend ziekenhuis bij de SEH bent. :')
Ik vraag het bij iedere patiënt die ik opneem.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')