abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123459791
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_123467492
Ik zal eens kijken wat een goed moment is om het er over te hebben, volgende ronde is zo'n speeddate sollicitatie, dat lijkt me wat te weinig tijd om het er over te hebben. En ik geloof dat ik daarna al hoor of ik aangenomen ben.
Denk dat ik het pas vertel als ik aangenomen ben en geen uur kolfrecht ga opeisen, maar in mijn pauze ga proberen.

Wat leuk die bollo's! O+ Mis het stiekem wel een beetje een bolle baby!
pi_123476598
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 15:48 schreef _evenstar_ het volgende:
Bollo's O+

Morretje geen tips voor je clustertijd.. Misschien Annette drop ofzo op Twitter vragen?
En benieuwd op jouwe mijnes voorbij gaat :D
Wie is dat?

Oeh en ik zag Luuks hapbenen! :9
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_123480305
Mooi aangekomen, Luuk. Mooi buikje!
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_123482365
Waarom kan F uit de fles 240ml op en krijg ik max 180ml afgekolfd? In de avond dan, in de ochtend met wat stuwing lukt t wel..
pi_123490412
Omdat uit de fles drinken makkelijker is dan uit de borst, en omdat je 's ochtends meer melk hebt dan 's avonds. Is ze misschien met minder uit de fles ook tevreden?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_123491092
En omdat de kolf er ws minder uit krijgt dan F. :)
  vrijdag 1 maart 2013 @ 10:11:05 #8
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_123491601
Ik ben inmiddels begonnen om te oefenen met aanleggen. Een paar keer tussen de voedingen geprobeerd toen ze wat onrustig (maar niet hongerig) waren. Dat ging op zich goed maar dat was extra en geen vervanging van een fles en die kan moeten we toch wel op natuurlijk.

D. hapte op zich wel goed aan maar liet ook heel vaak weer los. Goed zuigen en daarna loslaten of gaan sabbelen. Ze was ook nogal hongerig dus misschien te onrustig of zo? Ik voelde wel een tsr maar steeds net in de andere borst dan waar zij dronk :') Ik heb dus geen idee of ze wat binnen heeft gekregen. Daarna nog een flesje gegeven en die ging er ook goed in. Hebben jullie nog tips om te voorkomen dat ze steeds loslaat of hoe ik kan zien of ze wat binnenkrijgt?

Verder nog steeds aan het klooien met mijn kolf. Heb het idee dat het aan de slangetjes ligt (had nog een kolfsetje uit het ziekenhuis liggen en daarmee had ik geen probleem). Kan je die slangetjes loskopen of moet je dan weer een nieuwe kolfset kopen? Gaat die sets sowieso maar beperkt mee?
  vrijdag 1 maart 2013 @ 10:26:29 #9
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_123491960
Van kolven. Heb Ik weinig verstand maar ik voel mijn tsr bijna niet , ik merk het aan het lekken van de andere borst ;)
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 1 maart 2013 @ 10:27:57 #10
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_123491991
Ja, hier lekt dan ook de andere kant. Gaat de tsr eigenlijk per borst of voor beide tegelijk? of is dat een hele domme vraag?
  vrijdag 1 maart 2013 @ 10:29:44 #11
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_123492028
Hier bij beide :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_123493778
Wat gaaf dat het je lukt Kyara! :) ze zijn ook nog zo klein, komt wel goed! Tsr kan ik niks over zeggen, die voel ik nooit en ik lek ook niet...

Zojuist weer even tussentijds gaan meten op het cb, ik ben blij. Vorige week (20 feb) nog 6706 vandaag 6998! Die spekkies komen er wel, levert wel een aparte curve op:

pi_123493980
Fijn dat het lijntje weer omhoog gaat SE!

Ik weet eigenlijk niet of F ook tevreden zou zijn met minder. Ze kon de fles elke keer helemaal op, dus ben ik er steeds meer in gaan doen. 250ml past max in de fles. Volgens mij zou ze dat zelfs opkrijgen. Maar ik weet zeker dat ze niet zoveel uit mijn borst drinkt, tenzij ik stuwing heb.
Is het niet goed om gewoon het maximale te geven wat ze op kan?

Borstvoeding is soms wel ingewikkeld :{
pi_123494149
quote:
17s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 10:11 schreef Kyara het volgende:
Ik ben inmiddels begonnen om te oefenen met aanleggen. Een paar keer tussen de voedingen geprobeerd toen ze wat onrustig (maar niet hongerig) waren. Dat ging op zich goed maar dat was extra en geen vervanging van een fles en die kan moeten we toch wel op natuurlijk.

D. hapte op zich wel goed aan maar liet ook heel vaak weer los. Goed zuigen en daarna loslaten of gaan sabbelen. Ze was ook nogal hongerig dus misschien te onrustig of zo? Ik voelde wel een tsr maar steeds net in de andere borst dan waar zij dronk :') Ik heb dus geen idee of ze wat binnen heeft gekregen. Daarna nog een flesje gegeven en die ging er ook goed in. Hebben jullie nog tips om te voorkomen dat ze steeds loslaat of hoe ik kan zien of ze wat binnenkrijgt?

Verder nog steeds aan het klooien met mijn kolf. Heb het idee dat het aan de slangetjes ligt (had nog een kolfsetje uit het ziekenhuis liggen en daarmee had ik geen probleem). Kan je die slangetjes loskopen of moet je dan weer een nieuwe kolfset kopen? Gaat die sets sowieso maar beperkt mee?
Ik voel mijn tsr ook altijd aan de andere kant dan er gedronken wordt! Maar dan heb je ook een tsr aan die kant hoor :Y. Super dus!!

Die sets gaan volgens mij gewoon lang mee... Je kan de onderdelen geloof ik wel los kopen, maar dat is relatief veel duurder dan een nieuwe set.

SE, fijn dat de lijn weer omhoog gaat ^O^. Leg je nu vaker aan?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_123494387
Hier ook een Trs aan de andere kant
En verder kijk ik naar plasluiers Kyara, maar ik kan me voorstellen dat je het bij je dames wat specifieker zou willen zien wat er in gaat

Fijn SE!

-O- hoop dat jullie advies oid hebben
Ben de hele week al niet fit, maar ook veel pijn in mijn rechterborst. Dat is mijn minder goede borst geweest zegmaar met bv, S hapt er minder goed aan, borstontsteking aan die kant gehad en spruw. Het is ook de best producerende kant dus gelukkig ook iets positiefs

Mijn borst doet zoveel pijn, dat als ik buk of iets oppak, dat het mega veel pijn doet. Ik herken dat niet van spruw, heb dat nu 3x gehad, dat ging meer richting mijn oksel en rug. Dit is een zware pijn rond mijn tepel en dan dieper mijn borst in zegmaar. Kan het van kloofjes/wondjes komen? S bijt nu graag met onder&boven tandjes :(
pi_123494453
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 11:36 schreef Kwisted het volgende:
Fijn dat het lijntje weer omhoog gaat SE!

Ik weet eigenlijk niet of F ook tevreden zou zijn met minder. Ze kon de fles elke keer helemaal op, dus ben ik er steeds meer in gaan doen. 250ml past max in de fles. Volgens mij zou ze dat zelfs opkrijgen. Maar ik weet zeker dat ze niet zoveel uit mijn borst drinkt, tenzij ik stuwing heb.
Is het niet goed om gewoon het maximale te geven wat ze op kan?

Borstvoeding is soms wel ingewikkeld :{
F. groeide eerst toch ook niet zo heel goed? Dan zou ik niet minderen met de hoeveelheid bv. Als ze het op kan...

En je kan je best vergissen in de hoeveelheid die ze bij je drinkt! Wat je kolft zegt niet zoveel over hoeveel zij uit je borst krijgt he. Als jij 180 kolft bijvoorbeeld, kan het best zijn dat F. 220 bij jou zou hebben gedronken.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_123494529
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 11:48 schreef Zoë23 het volgende:
En verder kijk ik naar plasluiers Kyara, maar ik kan me voorstellen dat je het bij je dames wat specifieker zou willen zien wat er in gaat

Fijn SE!

Ben de hele week al niet fit, maar ook veel pijn in mijn rechterborst. Dat is mijn minder goede borst geweest zegmaar met bv, S hapt er minder goed aan, borstontsteking aan die kant gehad en spruw. Het is ook de best producerende kant dus gelukkig ook iets positiefs

Mijn borst doet zoveel pijn, dat als ik buk of iets oppak, dat het mega veel pijn doet. Ik herken dat niet van spruw, heb dat nu 3x gehad, dat ging meer richting mijn oksel en rug. Dit is een zware pijn rond mijn tepel en dan dieper mijn borst in zegmaar. Kan het van kloofjes/wondjes komen? S bijt nu graag met onder&boven tandjes :(
Voel je geen harde plek? Misschien even vragen aan een lk? Het komt mij alleen bekend voor van een verstopping / ontsteking, dat bewegen echt zeer doet. Sterkte! Bijten is ook superpijnlijk, maar dat bleef bij mij voelen als een beurse plek. Alleen wat pijnlijk als je erop duwt ofzo.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 1 maart 2013 @ 11:55:07 #18
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_123494570
Kyara, als ze melk binnenkrijgt dan kan je dat horen en het slikken, dan hoor je echt 'klok' beetje moeilijk te omschrijven. Ik kon het ook heel goed voelen aan Lientje dr buikje, voelde de melk in haar maagje komen. Je moet ook melk zien in haar mondje, bij haar lipjes tijdens het drinken.
Wat betreft het loslaten, ligt ze op je arm of los op een voedingskussen? Ik zou zorgen dat ze niet teveel ruimte heeft om telkens te draaien, maar ook niet haar hoofd vasthouden oid...

Kan je niet een voeding per dag live gaan geven aan beide dames, en dan als je het idee hebt dat ze wat binnenkrijgen gewoon kijken hoe lang ze het daar op doen? En dan zo iedere week een live voeding toevoegen? Heb je sowieso een plan hoe je dat gaat doen en heb je nog contact met een LK?
pi_123494637
Zoë klinkt als 'even langs de huisarts'?

Nee, leg niet vaker aan, gewoon nog de zes voedingen. Pas wel borstcompressie toe, maar denk eerder dat de bijvoeding z'n werk doet :)
pi_123494817
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 11:50 schreef Phaidra het volgende:

[..]

F. groeide eerst toch ook niet zo heel goed? Dan zou ik niet minderen met de hoeveelheid bv. Als ze het op kan...

En je kan je best vergissen in de hoeveelheid die ze bij je drinkt! Wat je kolft zegt niet zoveel over hoeveel zij uit je borst krijgt he. Als jij 180 kolft bijvoorbeeld, kan het best zijn dat F. 220 bij jou zou hebben gedronken.
Eerst kwam ze gemiddeld 100gr per week aan, Nu met bijvoeding minimaal 170gr per week. Ze zit op de gemiddelde lijn.

Ik ben niet van plan om te minderen met de melk. Maar ik kom zo moeilijk bijgekolfd zo, mijn diepvries voorraad gaat er hard doorheen. En vanaf april ga ik 32 uur werken, en dan ben ik helemaal bang dat het niet bij te benen is. :{

Ja en die speciale zuigtechniek daar kan natuurlijk geen kolf tegenop. Maar soms drinkt ze maar zo kort uit mijn borst, dat ik me haast niet voor kan stellen dat ze 240 eruit gezogen heeft. :P
pi_123494872
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 11:48 schreef Zoë23 het volgende:

Fijn SE!

au Zoë :{ ik zou t een dag of wat aankijken, evt masseren onder de warme douche. Klinkt niet alsof t van kloofjes komt..
beterschap!
pi_123494925
Kyara is de doorgeschoven houding iets voor je? Weet niet of je die al probeert...vond hem zelf erg fijn toen mini nog klein was en ze nog zo'n slap nekje had.

Baby op je arm maar hoofdje op je vingers, daarmee ondersteun en stuur je een beetje bij. Maar niet tegen het hoofdje duwen, dan trekken ze juist naar achter. Bij/Na aanhappen baby lekker tegen je buik aanduwen. Een voorbeeld filmpje:
pi_123495074
Bedankt voor de snelle reacties
Borst doet al een paar dagen pijn maar de pijn word steeds erger en ik voel me steeds zieker.
Ha herkende mijn 1e borstontsteking niet, meer omdat ik er zelf op doorging. Toen was ik ook erg duizelig en nu ook, ik eet deze week als een malle wat normaal helpt als ik duizelig ben maar nu helpt dat ook niet..
Zal de ha wel proberen te bellen, kan er alleen niet naartoe ivm duizelig en alleen zijn met S

Als ze drinkt blijft het even pijnlijk, het is dan niet erger ofz
Zal de ha wel vragen wat hij denkt..
pi_123495536
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 11:55 schreef Juud79 het volgende:
Kyara, als ze melk binnenkrijgt dan kan je dat horen en het slikken, dan hoor je echt 'klok' beetje moeilijk te omschrijven. Ik kon het ook heel goed voelen aan Lientje dr buikje, voelde de melk in haar maagje komen. Je moet ook melk zien in haar mondje, bij haar lipjes tijdens het drinken.
Wat betreft het loslaten, ligt ze op je arm of los op een voedingskussen? Ik zou zorgen dat ze niet teveel ruimte heeft om telkens te draaien, maar ook niet haar hoofd vasthouden oid...

Kan je niet een voeding per dag live gaan geven aan beide dames, en dan als je het idee hebt dat ze wat binnenkrijgen gewoon kijken hoe lang ze het daar op doen? En dan zo iedere week een live voeding toevoegen? Heb je sowieso een plan hoe je dat gaat doen en heb je nog contact met een LK?
Dat klokken hoorde ik in het begin ook echt niet. Ik denk dat het toch wat anders werkt bij pre- en dysmature kindjes. Ze hebben de zuigkracht nog niet om echt te klokken. Volgens mij hoorde ik het pas voor het eerst toen I. een week of 6 was, en de 3 kg. naderde.

Wel zag ik melk rond de lippen idd, en als ik na het drinken een beetje in mijn borst kneep, kwam er een straaltje melk uit. Dat lukt me niet zonder dat ik een tsr heb gehad / er gedronken is.

Je kan ook na de voeding direct kolven. Ik zag echt een verschil in opbrengst als ik de hele voeding kolfde of als I. eerst wat gedronken had.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 1 maart 2013 @ 12:37:34 #25
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_123495729
Dank voor de reacties. Dat klokken heb ik inderdaad ook niet echt gehoord toen het goed ging met de lk er bij.

Het is inderdaad de bedoeling om een voeding per dag live te geven maar omdat ik dus niet gerust was of ze genoeg gedronken had, heb ik haar toch maar een flesje er na gegeven. Kijken hoe lang ze het doet op een live voeding durf ik nog niet omdat ik wel enigzins aan de vast voedingsmomenten wil blijven vasthouden (sowieso omdat het hier anders een puinhoop wordt met 3 kinderen maar ook ivm kolven en nog belangrijker: dat ze genoeg rust krijgen tussen de voedingen door omdat het drinken nog redelijk veel energie kost).

Bedankt voor het filmpje SE! Zoiets doe ik inderdaad maar nu kan ik het meer finetunen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')