abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123319057

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Je kunt natuurlijk ook eerst beginnen met de interactieve tour op de website van Ubuntu zelf.

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop (op het moment nog voor 11.04 Natty).

Hulp en documentatie
Dit topic :9
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Standaard Applicaties
In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: Shotwell
E-mail: Thunderbird
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: LibreOffice

Sofware center
Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager. De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center (USC). Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic! Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze. Bijvoorbeeld:

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP, darktable
MSN: emesene, amsn
Videobewerken: Pitivi

Heb je na een zoektocht in het USC niet gevonden wat je zocht? Je kunt ook extra software in het software center krijgen door zogeheten PPA's toe te voegen; software kanalen die door andere partijen worden beheerd. !! Let wel op !! Software vanuit deze kanalen is niet gecontroleerd door de Ubuntu community. Vraag het hier anders even, als je niet zeker bent. Een aardige manier om extra bronnen toe te voegen is via Ubuntu Tweak

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu
Ubuntu Gamer

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
pi_123319072
Argh ik was ook al net de nieuwe aan het openen hèhè :)
Even terugkomend op mijn vraag in de vorige topicreeks:

Ik had een vraag voor de Ubuntu guru's onder ons: ik wil een eigen NAS gaan bouwen met (waarschijnlijk) een arm processor:

quote:
Processor Samsung Exynos4412 Prime Cortex-A9 Quad Core 1.7Ghz with 1MB L2 cache
Memory 2048MB(2GB) LP-DDR2 880Mega data rate
3D Accelerator Mali-400 Quad Core 440MHz
Video supports 1080p via HDMI cable(H.264+AAC based MP4 container format)
Video Out micro HDMI connector
Audio Standard 3.5mm headphone jack, Digital Microphone input
HDMI Digital
LAN 10/100Mbps Ethernet with RJ-45 Jack ( Auto-MDIX support)
USB2.0 Host High speed standard A type connector x 2 ports
USB2.0 Device ADB/Mass storage(Micro USB)
Display HDMI monitor
Storage (Option) MicroSD Card Slot
eMMC module socket
Power (Option) 5V 2A Power
System Software u-boot 2010.12, Kernel 3.0.x, Android 4.x
Source code will be uploaded on download page after first shipment.
Case Aluminum full metal body with heat sink. (59 x 57 x 60 mm)
PCB Size 48 x 52 mm
Daar wil ik Ubuntu ARM opgooien, maar nu vroeg ik mij een aantal dingen af:
- Kan ik hiermee ook 2 of 3 harde schijven in raid configuratie schakelen?
- Is het krachtig genoeg?
- Wat heb ik nog meer nodig?
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_123319193
Hadden we er niet even 12.10 of alvast 13.04 van kunnen maken?
pi_123319207
quote:
14s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:49 schreef KomtTijd... het volgende:
Haha dat had ik ook al in gedachten ;)
12.04 is al een beetje gedateerd :P
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_123319280
Ja sorry.. Zat mobiel en was dat helemaal vergeten :P
  dinsdag 26 februari 2013 @ 10:40:16 #6
131603 Afwazig
Serious business
pi_123359490
Zit eraan te denken om een dual boot met Ubuntu en W7 te maken. Probleem is echter dat ik niet zeker weet hoe compatible dit met mijn hardware gaat werken.

Ik heb een Core i7 3820 processor en 2 SSD's in RAID 0 staan. Kan Ubuntu hier een beetje mee overweg?
  dinsdag 26 februari 2013 @ 10:55:58 #8
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_123359851
quote:
14s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:49 schreef KomtTijd... het volgende:
:Y) .
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_123359878
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 10:40 schreef Afwazig het volgende:
Zit eraan te denken om een dual boot met Ubuntu en W7 te maken. Probleem is echter dat ik niet zeker weet hoe compatible dit met mijn hardware gaat werken.

Ik heb een Core i7 3820 processor en 2 SSD's in RAID 0 staan. Kan Ubuntu hier een beetje mee overweg?
Ja hoor. Werkt prima.
pi_123361747
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 10:55 schreef Houniet het volgende:

[..]

:Y) .
:9~
Ik moet het nog steeds installeren, die daily builds willen niet lekker. Misschien vanavond maar een dist-upgrade proberen.
pi_123374231
Heb gisteren 12.04 geïnstalleerd, maar de tekst rendering in firefox is bij sommige sites echt beroerd (vooral bij Active Topics. De forum index van fok en bv. Google zijn best goed). Een hoop 'halve' letters. Heb wel een oud schermpje (1024x768) en een slome onboard geforce 7050, maar een paar letters op 't scherm toveren moet toch wel lukken?

De aanbevolen proprietary drivers van nvidia heb ik al geprobeerd, maar daarna werkte de hele installatie niet meer. De gnome tweak tool ook geprobeerd, maar daarmee werd het niet veel beter.

Bij vorige versies vond ik de tekst in de browser ook altijd iets minder scherp dan in Windows, maar nu is het nog erger.Weet iemand een oplossing?
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_123375705
Hardware accelleratie uitzetten in firefox. Of bedoel je gewoon dat sommige fonts anders zijn? Dan even ubuntu-restricted-extras installeren.
  dinsdag 26 februari 2013 @ 20:42:34 #13
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_123382915
Is het misschien handig dat de OP eens geupdate wordt?
11.10 video is niet meer van deze tijd. Letterlijk :+

Er zullen toch ook wel 12.10 video's zijn met Nixie er in? >:D
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_123387681

BAM!
Unity gaat als een malle, ff kijken wat'ie doet met 't grote scherm erbij :9

-edit- nieuwe icons:
  woensdag 27 februari 2013 @ 12:34:19 #15
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_123405693
Ik ga het ook proberen, met SSD.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_123405861
Ik vond het gisteren best OK draaien. 2x moeten rebooten door gekut met de monitor, maar verder geen enkel probleem gehad eigenlijk.

Wel op mijn oude HDD'tje geprobeerd, de install op mijn SSD upgraden doe ik wel als de final er is.
pi_123409267
ik ook 13.04 draaiende, touchpad werkt stuk beter op macbook 8,1, jammer dat natural scrollen standaard aan staat.
dry denim, when having blue balls is actually having blue balls.
pi_123410270
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 18:07 schreef KomtTijd... het volgende:
Hardware accelleratie uitzetten in firefox. Of bedoel je gewoon dat sommige fonts anders zijn? Dan even ubuntu-restricted-extras installeren.
Geprobeerd, maar is niet de oplossing. Screenshot:

[ Bericht 13% gewijzigd door Loohcs op 27-02-2013 14:56:51 ]
pi_123410646
Zo dat is wel flink vertyft ja :o Ben benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt :P
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:08:39 #20
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_123410897
God, komt me bekend voor van vroegah, was een oplossing voor volgens mij, ga ff heel diep nadenken hoe dat ook alweer ging
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_123410970
is het ook met andere browsers of programma's? Of alleen firefox?
pi_123411308
In firefox is 't duidelijk het ergst, Maar ook in andere programma's (zoals file browser) komt het af en toe voor.
pi_123420766
Heeft iemand web-browser problemen met Google Chrome 25.0.1364.97??

Ik kan bij sommige websites niet eens normaal scrollen,moet telkens F5 drukken en ingebouwde Adobe flash plugin wilt niet echt meewerken. 8)7

Kubuntu 12.10 x64(kernel 3.5.0.25-39 en KDE 4.10)
  woensdag 27 februari 2013 @ 20:40:47 #25
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_123426518
quote:
My favo Ubuntu website :)
Ik sta daar op 4 :D
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties