je kan het beste gewoon even concreet googlen wat je wil weten, "linux terminal tutorial" bijvoorbeeld. dan krijg je vanzelf de beste tutorials, boeken zijn ook niet altijd alles/nodig om iets te leren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:55 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Nee dat bedoel ik niet, maar veel software programma's zijn anders dan die van Windows en je hebt daarnaast ook veel meer mogelijkheden in Linux qua aanpassingen en zo. Hoe leer ik bijvoorbeeld werken met de terminal?
Ik denk dat je je daar in het begin nog geen zorgen over hoeft te maken. Gewoon installeren, mee werken en gaan. Dan later kun je gaan kijken hoe je jouw werkzaamheden door middel van de terminal kunt vereenvoudigen. Je hebt in windows ook járen zonder terminal gekund, dus het is heus niet zo dat je persé die terminal moet gaan lerenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:51 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Alles, net zoals ik het ook ooit geleerd heb met Windows. Ik begrijp dat veel opdrachten ingevoerd worden in de terminal?
Ik heb een deel van Windows trouwens inderdaad nog uit een boek geleerd, dan praat ik overigens wel over Windows 3.11 hequote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:56 schreef wdn het volgende:
[..]
Nee, niet perse. Alles kan via een GUI.
Maar het is wel de meest makkelijke manier van uitvoeren als je antwoord voor meer dan 1 desktop manager nodig kan zijn![]()
Maarre ... http://files.ubuntu-manua(...)20Ubuntu%2013.04.pdf
Zelfde manier: Gewoon gebruiken. Dan leer je het vanzelf.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:55 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Nee dat bedoel ik niet, maar veel software programma's zijn anders dan die van Windows en je hebt daarnaast ook veel meer mogelijkheden in Linux qua aanpassingen en zo. Hoe leer ik bijvoorbeeld werken met de terminal?
Ok...ok...agreedquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 15:57 schreef erikkll het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daar in het begin nog geen zorgen over hoeft te maken. Gewoon installeren, mee werken en gaan. Dan later kun je gaan kijken hoe je jouw werkzaamheden door middel van de terminal kunt vereenvoudigen. Je hebt in windows ook járen zonder terminal gekund, dus het is heus niet zo dat je persé die terminal moet gaan leren
Dos kon véél minder dan linux he. In linux kan ALLES met de commandline. En alles bedoel ik letterlijk. Je kunt in de terminal zo ongelofelijk veel; als je er ooit goed in wordt kun je supersnel werken ivm de grafische schilquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:00 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Ik heb een deel van Windows trouwens inderdaad nog uit een boek geleerd, dan praat ik overigens wel over Windows 3.11 he. En Old Skool DOS met al zijn commando's
Klopt, wilde er maar mee aangeven dat ik dat tijdperk nog actief heb meegemaakt en me nog wel redelijk wat herinner van hoe het in zijn werk ging, ook met aanpassingen die je wilde maken erin. Hoewel de Linux-terminal totaal anders is als DOS weet ik niet of er nog dingen zijn uit dat tijdperk die van pas kunnen komen?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:04 schreef erikkll het volgende:
[..]
Dos kon véél minder dan linux he. In linux kan ALLES met de commandline. En alles bedoel ik letterlijk. Je kunt in de terminal zo ongelofelijk veel; als je er ooit goed in wordt kun je supersnel werken ivm de grafische schil.
12.04 is meer voor zakelijk gebruik; voor jouzelf kun je het beste 13.04 installerenquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:15 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Klopt, wilde er maar mee aangeven dat ik dat tijdperk nog actief heb meegemaakt en me nog wel redelijk wat herinner van hoe het in zijn werk ging, ook met aanpassingen die je wilde maken erin. Hoewel de Linux-terminal totaal anders is als DOS weet ik niet of er nog dingen zijn uit dat tijdperk die van pas kunnen komen?
Ik zie op de site trouwens 2 opties:
12.04 LTS
13.04
Ik lees dat 12.04 externe support heeft, weet niet of dat voor mij als beginner nu wel of geen meerwaarde heeft?
Of gewoon de laatste versie downloaden?
lolquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:18 schreef erikkll het volgende:
12.04 heeft langere support. In een zakelijke omgeving is dat fijn want dan hoef je niet zo vaak de software te updaten naar de meest recente versie omdat dan de support verloopt
quote:sh-3.1$ cat /etc/lsb-release
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=6.06
DISTRIB_CODENAME=dapper
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 6.06.2 LTS"
sh-3.1$ uptime
16:24:09 up 1723 days, 4:37, 5 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00
Ik zie dat de 64 Bits versie vooral voor Windows 8 ready apparatuur en UEFI compatible hardware wordt geadviseerd? Nu installeer ik Ubuntu op een redelijk jonge laptop maar die maakt nog geen gebruik van UEFI, kan ik die toch installeren of moet ik me toch beperken tot de 32 bits versie?quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:18 schreef erikkll het volgende:
[..]
12.04 is meer voor zakelijk gebruik; voor jouzelf kun je het beste 13.04 installeren
Nee, wordt alleen gebruikt als intern bestandssysteem.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:23 schreef erikkll het volgende:
Op een productieomgeving? Pfoe. Is dat wel veilig?
Wat jij wiltquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:23 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Ik zie dat de 64 Bits versie vooral voor Windows 8 ready apparatuur en UEFI compatible hardware wordt geadviseerd? Nu installeer ik Ubuntu op een redelijk jonge laptop maar die maakt nog geen gebruik van UEFI, kan ik die toch installeren of moet ik me toch beperken tot de 32 bits versie?
Kan wel maar doet er niet zoveel toe. Als je straks de 64 bits versie hebt en je moet een app installeren die alleen 32 bits heeft, kun je vrij eenvoudig de 32 bits libraries ook installeren. Het werkt dus altijd wel eigenlijkquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 16:23 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Ik zie dat de 64 Bits versie vooral voor Windows 8 ready apparatuur en UEFI compatible hardware wordt geadviseerd? Nu installeer ik Ubuntu op een redelijk jonge laptop maar die maakt nog geen gebruik van UEFI, kan ik die toch installeren of moet ik me toch beperken tot de 32 bits versie?
lolquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:00 schreef KomtTijd... het volgende:
als je ubuntu-restricted-extras installeert heb je direct alles te pakken.
Maar srsly een DVD? Bestaan die dingen nog joh? Daar kun je ook niets op installeren natuurlijk.
Je hebt helemaal gelijk, ik kwam er al achter vlak nadat ik vorige reactie getypt had, het hele apparaat blokkeerde ook om de haverklap en begon me er al zodanig aan te storen dat ik de laptop bijna van gif uit het raam geflikkerd had .quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 18:10 schreef KomtTijd... het volgende:
Nee, een live-sessie draait volledig vanuit je geheugen. Alles wat je installeert, aanpast e.d. is de volgende keer opstarten weer verdwenen. Als je gewoon een USB-stick gemaakt had kon je wel dingen installeren en dergelijke.
Pas als je een 'echte' installatie doet wordt er iets naar je HDD geschreven. Maar ik zou dat sowieso gewoon gelijk doen, werkt een stuk prettiger.
Ik had het gisteravond ook gelezen op internet idd, vooral ATI schijnt serieus problemen te leveren, Nvidia iets minder. mijn geluk, ik heb er hier een Nvidia in zitten en nadat ik het hele zaakje alsnog maar op een andere harde schijf had geinstalleerd( aangezien dat 160gig schijfje toch wat onstabiel bleek te zijn omdat er meerdere gekke dingen gebeurden die in de richting van de hd wezen) liep een en ander wat beter. Een van de grootste fouten die ik maakte was dat ik de Windows manier van installeren gewend was en daar ook naar handelde, maar ik vergat dat Linux net even anders werkt en dat je om te beginnen al de rechten moet aanpassen voordat je begint. 2e fout die ik maakte was dat ik de drivers van de Nvidia site geplukt had en die dus wilde installeren zoals het in Windows gaat, vreemd vind ik echter dan weer wel dat je de Linux drivers wel kunt downloaden van sites als ATI en Nvidia maar dat je er vervolgens geen ene ruk aan hebt want wat ik ook probeerde, ik kon nergens verwijzen naar de terminal om ze mee te openen en kreeg steeds de kladblok als enige optie. Uiteindelijk ben ik via Askubuntu.com iets verder gekomen en kon ik met de opdracht ' ' sudo apt-get install nvidia-current' ' in de terminal de standaard drivers vervangen voor die van Nvidia.quote:Op zondag 13 oktober 2013 20:46 schreef KomtTijd... het volgende:
Daar kom je net met de twee partijen die het meest dwars liggen ja:
- videokaart-fabrikanten die het vertikken fatsoenlijke drivers te maken (al gaat dat met nVidia best goed komen, alleen het instellen is soms wat irritant. Installeren zelf is gewoonlijk binnen een paar seconden gefixt als je niet een extreem trage internetverbinding hebt)
- moederbord-fabrikanten die schijt hebben aan alle standaarden m.b.t. standby-states.
Oplossing: zet je pc gewoon uit, je bent toch binnen 10 seconden weer opgestart. Wachtwoord om in te loggen uitzetten kan bij systeeminstellingen -> helderheid en vergrendelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |