abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123300606

Welkom in dit centrale backpacktopic *O*

Dit topic is speciaal bedoeld voor backpackers / beginnende backpackers, en voor iedereen die leuke verhalen en tips wilt lezen.

Wat is nou precies de bedoeling van dit topic?
de bedoeling van dit topic is om alle backpackers bij elkaar te brengen. Dit kunnen de ervaren globetrotters zijn, maar ook de onervaren backpackers, en zelfs mensen die voor de 1e x gaan backpacken en eens willen weten wat het inhoudt.

Daarnaast kunnen de backpackers hier een halve slowchat houden, en ervaringen uitwisselen etc.

Klinkt leuk, maar wat is nou precies backpacken?
Rugzaktoerisme (Engels: backpacking) is een vorm van reizen, waarbij met name jongeren met een rugzak of backpack de wijde wereld intrekken. Vaak zijn de reizen van langere duur en wordt slechts korte tijd op een vaste locatie verbleven. Rugzaktoeristen reizen meestal met een beperkt budget en liften of gebruiken het openbaar vervoer. Vaak verblijven rugzaktoeristen in een jeugdherberg of goedkope hotels. Deze toeristen maken vaak gebruik van specifieke reisgidsen, zoals de Lonely Planet, de Rough Guide, Let's Go, de Trotter of de Footprint. Dit kan alleen, of met meerdere mensen.

Meet de backpackers: (wil je ook in de OP? stuur dan even een PM naar AldoTheApache)
• Lemans24
• AldoTheApache
• Boterbartje
• Corckscrew
• okiokinl
• Farenji
• Augustus_Thijs
• Bombshell
• Goodbye

handige links:
http://backpacken.beginthier.nl/
• backtrackers.nl
• backpackers.startpagina.nl
• Backpacken.nu
• Backpacken.be
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_123301008
fipo :D
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_123301160
Yeah, dat ging nog verrassend makkelijk!

En mocht iemand nog tips hebben mbt het zoeken van tickets voor in de zomerperiode, dan hoor ik het graag!
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_123301198
quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2013 21:38 schreef Goodbye het volgende:
Yeah, dat ging nog verrassend makkelijk!

En mocht iemand nog tips hebben mbt het zoeken van tickets voor in de zomerperiode, dan hoor ik het graag!
tix.nl :P
pi_123301304
quote:
10s.gif Op zondag 24 februari 2013 21:38 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

tix.nl :P
Zal het proberen, maar vrees niet dat die resultaten gaat geven waar ik iets mee kan. Skyscanner vind ik altijd wel fijn :Y.
pi_123301470
quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2013 21:39 schreef Goodbye het volgende:

[..]

Zal het proberen, maar vrees niet dat die resultaten gaat geven waar ik iets mee kan. Skyscanner vind ik altijd wel fijn :Y.
Hmm kan ook :P Maar als ik 2 verschillende bestemmingen wil doe ik eigenlijk altijd worldticketcenter :@
pi_123317646
Na 10 maanden backpacken mag ik toch wel in de OP hé :@
pi_123318030
Hebben jullie het fenomeen van backpackseks ook nog ervaren ofniet?
pi_123318870
quote:
11s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:11 schreef AldoTheApache het volgende:
Das toch vooral lekker naaien zonder rubber?
pi_123319027
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:39 schreef QuietEyes het volgende:

[..]

Das toch vooral lekker naaien zonder rubber?
Nee :')

Dat is meer backpackers onder mekaar, omdat iedereen dan zo lang droog staat :') :P
pi_123319491
Ik heb mezelf gisteren ook maar even toegevoegd aan de OP. B-)

Backpackseks, hangt er van af wat je er onder verstaat. Een onbekende tegenkomen op vakantie en dan van bil gaan iig niet, want ik was altijd bezet :+ . Ik heb het wel heel veel gezien trouwens (niet letterlijk, maar mensen die alleen komen en samen weglopen enzo), maar dat vind ik ook wel logisch. Lekker op vakantie, feestje vieren en dan een leuke Australiër/Fransman/whatever tegenkomen! :D
pi_123319770
quote:
11s.gif Op maandag 25 februari 2013 11:11 schreef AldoTheApache het volgende:
Je moet wel heel erg je best doen om die ervaring niet mee te maken, maar dat kan ook liggen aan de oorden waar ik ben geweest en de hostels waar ik heb geslapen O-)
pi_123327628
Ik ga mij hier ook eens melden. Heb al enige reiservaringen, vooral dan binnen Europa, zowat bijna elk land in Europa en zeker Oost Europa bezocht. Nu heb ik onlangs een vliegtuigticket geboekt om drie maanden rond te trekken in ZO Azië (heen Bangkok, terug Hanoi) van eind september tot eind december. Bedoeling is om dan een stukje van Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam te doen). Nu twijfel ik nog wat, om vanuit Thailand eerst naar Laos, dan Cambodja, Vietnam te doen. Of Thailand, Cambodja, Laos, Vietnam. Eerste route is logischer (al is de vlucht naar Laos wel wat duurder en aangezien ik geen zin heb om een visum te regelen voor Thailand heb ik dus een vliegtuigticket uit het land nodig binnen de 30 dagen).

Nu viel mijn oog laatst op om misschien ook nog naar Maleisië te trekken om daar de Kota Kinabalu te beklimmen. Al is het wel een hoop geregel om uberhaupt tot daar te geraken. Eeerst naar Kuala Lumpur en dan naar Kota Kinabalu te vliegen.
Iemand ervaringen, opmerkingen?
pi_123327825
Air Asia is behoorlijk groot in Maleisie. Als je eenmaal in KL bent, kom je zeer makkelijk in Kota Kinnabalu. Er wordt zeker 10-15 keer per dag gevlogen. Tis meer een soort veredelde busverbinding O-)

Zowiezo Sabah is een mooi deel van Maleisie O+
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_123327966
Vietnam is echt een verademing qua eten na Cambodja. :Y) _O_
pi_123328323
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:59 schreef Essebes het volgende:
Air Asia is behoorlijk groot in Maleisie. Als je eenmaal in KL bent, kom je zeer makkelijk in Kota Kinnabalu. Er wordt zeker 10-15 keer per dag gevlogen. Tis meer een soort veredelde busverbinding O-)

^^

Beklimmen van de Kota Kinabalu moet je wel van tevoren reserveren of gewoon geluk hebben. Soms vind je nog wel last minute iets, maar zorg dat je ook nog wat andere plannen maakt daar (en dat kan zéker! O+ ).
pi_123328488
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:01 schreef ElDinosaur het volgende:
Vietnam is echt een verademing qua eten na Cambodja. :Y) _O_
ha! goed te horen, want ik vertrek over 2 weken naar Vietnam toe (niet backpacked, maar toch :D )
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_123329552
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:54 schreef ehouse het volgende:
Ik ga mij hier ook eens melden. Heb al enige reiservaringen, vooral dan binnen Europa, zowat bijna elk land in Europa en zeker Oost Europa bezocht. Nu heb ik onlangs een vliegtuigticket geboekt om drie maanden rond te trekken in ZO Azië (heen Bangkok, terug Hanoi) van eind september tot eind december. Bedoeling is om dan een stukje van Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam te doen). Nu twijfel ik nog wat, om vanuit Thailand eerst naar Laos, dan Cambodja, Vietnam te doen. Of Thailand, Cambodja, Laos, Vietnam. Eerste route is logischer (al is de vlucht naar Laos wel wat duurder en aangezien ik geen zin heb om een visum te regelen voor Thailand heb ik dus een vliegtuigticket uit het land nodig binnen de 30 dagen).

Nu viel mijn oog laatst op om misschien ook nog naar Maleisië te trekken om daar de Kota Kinabalu te beklimmen. Al is het wel een hoop geregel om uberhaupt tot daar te geraken. Eeerst naar Kuala Lumpur en dan naar Kota Kinabalu te vliegen.
Ha leuk, ik ben van plan begin augustus te vertrekken en december te eindigen, met een soortgelijk rondje. Ik wil zoveel mogelijk plannen vrij laten. Maar heb nu opeens als idee de ongebruikelijke route Thailand - Cambodja - Vietnam - Laos - Cambodja te doen (Vietnam - Laos over de bergen). Dan vliegen van Phnom Penh naar Singapore en dan zien we wel verder.
http://www.opnaardehorizon.blogspot.com, mijn reisblog over 6 maanden Zuidoost-Azië
pi_123331066
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:59 schreef Essebes het volgende:

Zal ik onthouden!

quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:10 schreef Goodbye het volgende:

[..]

^^

Beklimmen van de Kota Kinabalu moet je wel van tevoren reserveren of gewoon geluk hebben. Soms vind je nog wel last minute iets, maar zorg dat je ook nog wat andere plannen maakt daar (en dat kan zéker! O+ ).
Je hebt precies ervaring? Welke organisaties/websites kan je aanraden?

quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:39 schreef Timm-E het volgende:

[..]

Ha leuk, ik ben van plan begin augustus te vertrekken en december te eindigen, met een soortgelijk rondje. Ik wil zoveel mogelijk plannen vrij laten. Maar heb nu opeens als idee de ongebruikelijke route Thailand - Cambodja - Vietnam - Laos - Cambodja te doen (Vietnam - Laos over de bergen). Dan vliegen van Phnom Penh naar Singapore en dan zien we wel verder.
Ik ben ook niet van plan om al te veel regelen op voorhand, buiten de praktische zaken dan.
pi_123331918
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 17:17 schreef ehouse het volgende:

[..]

Zal ik onthouden!

[..]

Je hebt precies ervaring? Welke organisaties/websites kan je aanraden?

[..]

Ik ben ook niet van plan om al te veel regelen op voorhand, buiten de praktische zaken dan.
Nou, ik heb de ervaring dat ik dacht het daar wel even te regelen (aangezien twee vrienden dat ook was gelukt, apart van elkaar nog wel). Maar dat ging dus mooi niet door, of ik moest wachten tot zeven dagen later. Niet gedaan, want daarvoor stond mijn vlucht naar KL al gepland.

Oftewel; je hoeft niet per se van te voren te boeken, maar dan moet je wel flexibel zijn. De beklimming is trouwens vrij prijzig (in verhouding). Dat moet ook maar net binnen je budget passen.

Ik heb ter vervanging een berg beklommen in de Cameron Highlands, vijf à zes uur bezig geweest incl. afdaling. Afdaling was zwaar joh, je wordt moe en kijkt niet goed uit. Op het einde konden we via een pad naar een waterval waar redelijk wat mensen zaten die via het gecultiveerde pad van 500m waren gekomen. Die keken een beetje raar op van onze bezwete gezichtjes en bemodderde benen _O-
pi_123355108
Urgh, waarschijnlijk een Giardia infectie opgelopen in Cambodja.. vandaag maar een dokter opzoeken. :(
pi_123538692
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2013 01:25 schreef ElDinosaur het volgende:
Urgh, waarschijnlijk een Giardia infectie opgelopen in Cambodja.. vandaag maar een dokter opzoeken. :(
Een wat? :o
pi_123564561
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:54 schreef ehouse het volgende:

Ik zou gaan voor thailand-laos de 1e optie. Als je tijd genoeg hebt kies dan voor de slowboqt vanaf chiang rai...2dagen op de mekong dobberen met veel andere backpacers en genowg beerlao voor weken aan boord. Je visumvraag snap ik niet, als je athaailand binnen komt vragem ze niet naar een retourvlucht of iets dergelijks. Je krijgt een stempel en heb vanaf dan30 dagen de tijd om weer pleite te gaan.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_123564563
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 16:14 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

Een wat? :o
Parasiet die voorkomt in 'vervuild' water. Waarschijnlijk opgelopen tijdens een jungletrek van meerdere dagen.. Gaat nu iig weer een stuk beter na een antibiotica kuur!
pi_123565336
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2013 10:14 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ik zou gaan voor thailand-laos de 1e optie. Als je tijd genoeg hebt kies dan voor de slowboqt vanaf chiang rai...2dagen op de mekong dobberen met veel andere backpacers en genowg beerlao voor weken aan boord. Je visumvraag snap ik niet, als je athaailand binnen komt vragem ze niet naar een retourvlucht of iets dergelijks. Je krijgt een stempel en heb vanaf dan30 dagen de tijd om weer pleite te gaan.
Mss de douane ginder niet, maar je looopt het risico hier in België en Nederland niet op het vliegtuig te mogen als je geen ticket terug uit voor Thailand kan voorleggen. Zo'n zaken heb ik toch al meer gelezen en staat ook op de website van de ambassade.
pi_123566186
Hmm, Maleisië klinkt toch ook wel érg goed...
pi_123566684
quote:
2s.gif Op zondag 3 maart 2013 11:51 schreef clumsy_clown het volgende:
Hmm, Maleisië klinkt toch ook wel érg goed...
Ik vond het geweldig! :Y
pi_123567438
quote:
17s.gif Op zondag 3 maart 2013 12:09 schreef Goodbye het volgende:

[..]

Ik vond het geweldig! :Y
Nu ik er een beetje over aan het lezen ben trekt het me meer dan Thailand :o.
pi_123602262
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 12:32 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Nu ik er een beetje over aan het lezen ben trekt het me meer dan Thailand :o.
en dan is Vietnam nóg mooier ;)
pi_123603902
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:18 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

Nee ik zit me nu helemaal lekker te maken over Maleisië O+. Nóg een keer m'n reisplannen omgooien (en weer een nieuwe Lonely Planet halen) is ook weer zo wat :P.
  maandag 4 maart 2013 @ 02:35:07 #31
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_123604704
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 00:18 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

En de Filipijnen nóg mooier ;)

OK, ben niet in Vietnam geweest, maar iig mooier dan Maleisië en Thailand.
pi_123606144
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 01:26 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Nee ik zit me nu helemaal lekker te maken over Maleisië O+. Nóg een keer m'n reisplannen omgooien (en weer een nieuwe Lonely Planet halen) is ook weer zo wat :P.
Ik heb juist verhalen gehoord dat maleisië een van de minste landen was van ZO=Azië, maar dat was wel door een een stelletje backpackers dat India verschrikkelijk vond, Nepal saai, Thailand te toeristisch en Indonesië te veel eilanden :')

Dat soort mensen :') :P
pi_123606227
Ik vond Maleisië leuk vanwege de afwisseling. En het allertofste zijn daar imo jungletrekkings (waarbij je ook echt wat ziet). Vietnam was tof, maar geen wildlife en die tempels had ik op een gegeven moment wel gezien :@ :D.
pi_123606277
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 08:48 schreef Goodbye het volgende:
Ik vond Maleisië leuk vanwege de afwisseling. En het allertofste zijn daar imo jungletrekkings (waarbij je ook echt wat ziet). Vietnam was tof, maar geen wildlife en die tempels had ik op een gegeven moment wel gezien :@ :D.
Ik probeer mijn tempelbezoek ook altijd te minimaliseren ;) Moet je vooral in India zijn _O- :')

Maarja, in India ben ik in totaal naar iets van 10 tot 15 tempels geweest ofzo, in een maand ;) Dus dat viel wel mee. En soms wel 3 op een dag dus dat tikt aan :P
pi_123606399
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 08:41 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

Ik heb juist verhalen gehoord dat maleisië een van de minste landen was van ZO=Azië, maar dat was wel door een een stelletje backpackers dat India verschrikkelijk vond, Nepal saai, Thailand te toeristisch en Indonesië te veel eilanden :')

Dat soort mensen :') :P
Dat soort mensen moeten echt verdoofd en afgevoerd worden naar almere :')
pi_123606735
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 08:50 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

Ik probeer mijn tempelbezoek ook altijd te minimaliseren ;) Moet je vooral in India zijn _O- :')

Maarja, in India ben ik in totaal naar iets van 10 tot 15 tempels geweest ofzo, in een maand ;) Dus dat viel wel mee. En soms wel 3 op een dag dus dat tikt aan :P
Ja, ik ook hoor. Bij Hue bijvoorbeeld een flink aantal bezocht op de scooter, dat was leuk! :D (En heerlijk, die ritjes op de scooter, even afkoelen wanneer het gemiddeld 38 graden is :') )

Dit vond ik de mooiste, die kwamen we eigenlijk bij toeval tegen!

pi_123606750
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:17 schreef Goodbye het volgende:

[..]

Ja, ik ook hoor. Bij Hue bijvoorbeeld een flink aantal bezocht op de scooter, dat was leuk! :D (En heerlijk, die ritjes op de scooter, even afkoelen wanneer het gemiddeld 38 graden is :') )

Dit vond ik de mooiste, die kwamen we eigenlijk bij toeval tegen!

[ afbeelding ]
oh was ik maar weer daar :@
pi_123606776
Ja, bij mij begint het ook een beetje te kriebelen! :D
pi_123606920
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:19 schreef Goodbye het volgende:
Ja, bij mij begint het ook een beetje te kriebelen! :D
En ik kan nog steeds geen ticket naar Mexico boeken ;(

nog ff een paar maandjes wachten :@
pi_123606996
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:26 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

En ik kan nog steeds geen ticket naar Mexico boeken ;(

nog ff een paar maandjes wachten :@
Ik wil een ticket boeken voor de maand juli, da's pas onbegonnen werk. Alle leuk prijzen lopen t/m 30 juni :'( .
pi_123607008
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:29 schreef Goodbye het volgende:

[..]

Ik wil een ticket boeken voor de maand juli, da's pas onbegonnen werk. Alle leuk prijzen lopen t/m 30 juni :'( .
Dat is voor een reden ;(

Waar wil je heen? :D Niet mexico toevallig? Even de boel voorverkennen :P
pi_123607121
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:30 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

Dat is voor een reden ;(

Waar wil je heen? :D Niet mexico toevallig? Even de boel voorverkennen :P
I know. :P

Ja wel Mexico dus (en Belize), maar alleen als ik een betaalbaar ticket kan vinden. Zo niet, dan misschien Azië toch weer.. Moet waarschijnlijk wel tot heel last minute wachten wil ik iets kunnen vinden.
pi_123607146
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:36 schreef Goodbye het volgende:

[..]

I know. :P

Ja wel Mexico dus (en Belize), maar alleen als ik een betaalbaar ticket kan vinden. Zo niet, dan misschien Azië toch weer.. Moet waarschijnlijk wel tot heel last minute wachten wil ik iets kunnen vinden.
Vet :D kijk anders ook even naar Zuid-Afrika, lijkt me ook te vet :@
  maandag 4 maart 2013 @ 09:40:09 #44
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_123607202
Dat is het voordeel dat ik redelijk flexibel ben. Kan in principe in juni, juli en augustus. En dan is juni voor mij het meest betaalbaar. (niet dat ik nou eens weet waar ik heen ga, maar ach :') )
L'Enfer, c'est les autres.
pi_123607215
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:40 schreef Maria2.0 het volgende:
Dat is het voordeel dat ik redelijk flexibel ben. Kan in principe in juni, juli en augustus. En dan is juni voor mij het meest betaalbaar. (niet dat ik nou eens weet waar ik heen ga, maar ach :') )
Mexico ^O^
pi_123607241
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:37 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

Vet :D kijk anders ook even naar Zuid-Afrika, lijkt me ook te vet :@
Ja, mij ook en het is nog wel een serieuze optie. Alleen is het daar dan winter, relatief koud voor een zomervakantie dus. :P
pi_123607256
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:40 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik heb echt prachtige geprijsde tickets gezien voor juni O+
  maandag 4 maart 2013 @ 09:42:49 #48
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_123607261
Nee sowieso Azië. Maar ik twijfel of het India wordt, Thailand, Maleisië, Vietnam, Filipijnen....
Indonesië dit maal niet, ik wil naar Sumatra maar dan in ons voorjaar en dat kan vanwege studie nu niet.
  maandag 4 maart 2013 @ 09:43:06 #49
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_123607273
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:42 schreef Goodbye het volgende:

[..]

Ik heb echt prachtige geprijsde tickets gezien voor juni O+
Please do share :)
pi_123607280
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:42 schreef Maria2.0 het volgende:
Nee sowieso Azië. Maar ik twijfel of het India wordt, Thailand, Maleisië, Vietnam, Filipijnen....
Indonesië dit maal niet, ik wil naar Sumatra maar dan in ons voorjaar en dat kan vanwege studie nu niet.
India _O_
  maandag 4 maart 2013 @ 09:44:40 #51
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_123607300
Ohja, ik wil ook mijn Padi halen. En met Manta's duiken. So that narrows it down :P
pi_123607324
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:44 schreef Maria2.0 het volgende:
Ohja, ik wil ook mijn Padi halen. En met Manta's duiken. So that narrows it down :P
Ik heb mijn PADI al bijna vijf jaar, maar nog nooit met Manta's gedoken. Sinds dit jaar wel eindelijk de schildpad en dolfijn af kunnen strepen! :7

Voor duiken zit je sowieso beter in Maleisië dan in Vietnam, btw. :Y
  maandag 4 maart 2013 @ 09:48:04 #53
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_123607377
Als het Vietnam wordt plakken we er de Filipijnen aan vast.
Filipijnen trouwens, is dat in 5 weken goed te doen met snel verveelde mensen die absoluut niet houden van strandliggen?
pi_123607409
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:45 schreef Goodbye het volgende:

[..]

Ik heb mijn PADI al bijna vijf jaar, maar nog nooit met Manta's gedoken. Sinds dit jaar wel eindelijk de schildpad en dolfijn af kunnen strepen! :7

Voor duiken zit je sowieso beter in Maleisië dan in Vietnam, btw. :Y
* to do list voor komende reis :
- Bungeejumpen van een of andere zieke brug
- Padi halen
  maandag 4 maart 2013 @ 09:53:14 #55
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_123607493
Bungeejumpen van een of andere zieke brug heeft een vriendin van mij gedaan in Zuid-Afrika :)
pi_123607501
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:53 schreef Maria2.0 het volgende:
Bungeejumpen van een of andere zieke brug heeft een vriendin van mij gedaan in Zuid-Afrika :)
lijkt me heel eng maar wel super gaaf :@
pi_123610727
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:44 schreef Maria2.0 het volgende:
_O_ _O_ Manta's _O_ _O_

Deze foto's heb ik gemaakt in Komodo NP, "Manta Point", afgelopen december.

pi_123610868
PADI stond bij ons ook op de planning voor deze zomer in Cambodja, maar horen toch wisselende reactie's over regenseizoen op die eilanden daar. Twijfelgevalletje dus.

Lijkt me wel heel gaaf zeg _O_
pi_123610919
quote:
6s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:45 schreef Farenji het volgende:

[..]

_O_ _O_ Manta's _O_ _O_

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Finding Nemo! O+
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_123613171
Ja, PADI wilde ik op Ko Tao doen, maar zal in Maleisië ook wel mogelijk zijn.
  maandag 4 maart 2013 @ 13:15:51 #61
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_123613998
Holy fuck! Dat zijn mooie foto's! Ik heb een dingetje met Manta's, vind ze zó geweldig.
pi_123615152
Argh, nu begin ik weer te balen dat mijn geld zo goed als op was toen ik naar Koh Tao ging...
  maandag 4 maart 2013 @ 18:28:44 #63
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_123625983
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 08:58 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Dat soort mensen moeten echt verdoofd en afgevoerd worden naar almere :')
Met alle landen afkraken voor andere mensen, schiet je inderdaad weinig op.
Maar Thailand is wel te toeristisch ;)
  maandag 4 maart 2013 @ 18:34:07 #64
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_123626208
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:48 schreef Maria2.0 het volgende:
Filipijnen trouwens, is dat in 5 weken goed te doen met snel verveelde mensen die absoluut niet houden van strandliggen?
Ja, ideaal. En als je wilt duiken, zit je daar goed, het kan bijna overal. Maleisië ook natuurlijk, maar daar moet je er iets verder voor reizen. In Thailand is het dan weer makkelijk.
  maandag 4 maart 2013 @ 18:35:40 #65
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_123626265
quote:
6s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:45 schreef Farenji het volgende:

[..]

_O_ _O_ Manta's _O_ _O_

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Erg mooi!
Nooit zo'n beest gezien, in 40 duiken.
pi_123632300
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 09:48 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik ga waarschijnlijk in juni ook backpacken in de Filipijnen voor 3 weken. Het trekt mij wel omdat het nog niet toeristisch is en het ook goedkoop is om naar te vliegen (618 voor een retour). Maar er zijn volgens mij weinig bezienswaardigeheden. Het is voornamelijk natuur en mooie stranden. Had jij al plannen gemaakt om daar te doen? En ik hoorde dat de lonelyplanet van de Filipijnen slecht schijnt te zijn met ontbrekende en foute informatie, klopt dat of heb je het nog niet aangeschaft?
pi_123632597
Op wat voor een budget moet ik rekenen voor 4 weken Maleisië? Ik wil backpacken, maar niet in de supergoedkoopste hostels zitten. Het moet allemaal wel schoon zijn, en ik af en toe singlekamers hebben. Verder drink ik niet veel, wil een PADI duikcursus doen en een weekje luxe op het strand zitten. Ik wil in juli/augustus gaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2013 20:35:52 ]
  maandag 4 maart 2013 @ 21:05:54 #68
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_123634489
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 20:30 schreef arsenalforever het volgende:

[..]

Ik ga waarschijnlijk in juni ook backpacken in de Filipijnen voor 3 weken. Het trekt mij wel omdat het nog niet toeristisch is en het ook goedkoop is om naar te vliegen (618 voor een retour). Maar er zijn volgens mij weinig bezienswaardigeheden. Het is voornamelijk natuur en mooie stranden. Had jij al plannen gemaakt om daar te doen? En ik hoorde dat de lonelyplanet van de Filipijnen slecht schijnt te zijn met ontbrekende en foute informatie, klopt dat of heb je het nog niet aangeschaft?
Nee nog niks, omdat ik nog steeds niks zeker weet. Ik plan sowieso vrij weinig eigenlijk ;)
pi_123635560
quote:
2s.gif Op maandag 4 maart 2013 20:34 schreef clumsy_clown het volgende:
Op wat voor een budget moet ik rekenen voor 4 weken Maleisië? Ik wil backpacken, maar niet in de supergoedkoopste hostels zitten. Het moet allemaal wel schoon zijn, en ik af en toe singlekamers hebben. Verder drink ik niet veel, wil een PADI duikcursus doen en een weekje luxe op het strand zitten. Ik wil in juli/augustus gaan.
Je hebt nog geen ticket, toch? Kan je flexibel en/of lastminute boeken? Want anders is je ticket denk ik nog flink aan de prijs.

En ik neem aan dat je in Maleisië ook nog wat dingen wil doen qua activiteiten (jungletrips enz.)? Dus hangt een beetje van dat soort dingen af..

Je kunt het iig zo duur maken als je zelf wilt. Heb je wat meer te besteden, dan kan je eens een luxe hotel nemen à 70 euro per nacht. Voor 20 euro kan je echter ook al in een goede, schone privé kamer zitten. Tripadvisor en beoordelingen bij boekingssites zeggen meestal wel genoeg over de kwaliteit van een hotel. :Y
pi_123637742
Wat betreft budget, afgaande op mijn eigen backpackervaringen in "armere" landen (zoals bijv India):

Je kan in principe al rondkomen van 20 euro gemiddeld per dag maar dan slaap je in goedkope hostels met z'n tienen in een kamer, eet je veelal bij tentjes op straat, reis je alleen met openbaar vervoer en is er heel weinig ruimte voor extra dingen. En het wordt een vakantie van afzien, kniepen en op de centjes letten.

Voor 30 - 40 euro per dag heb je je eigen kamer met eigen badkamer in een budgethotel en kun je eten in simpele restaurants. Af en toe een eenvoudige excursie kan er dan ook wel vanaf.

Voor een tientje of twee extra kun je wat vaker toffe excursies doen, luxer slapen, uitgaan en/of je van tijd tot tijd tegoed doen aan culinaire uitspattingen.

Alles daarboven is pure luxe.

Maar hoe meer je te besteden hebt, hoe meer je ook uitgeeft. De laatste reizen heb ik beduidend meer per dag uitgegeven. Veel geld uitgeven is bedriegend makkelijk, helaas.
pi_123637922
Ticket wordt inderdaad grootste kostenpost. Ik ben op dit moment nog wel flexibel, ik moet mijn vakantieperiode nog opgeven op werk, maar moet dat wel voor het einde van deze maand doen. Dus of ik boek nu de meest voordelige prijs, of ik plan mezelf 4 weken vrij en hoop op een lastminute.

Wil inderdaad wel tripjes enzo doen, maar verder geen hele uitbundige dingen. Wil ook niet te veel vooraf plannen, maar dat maakt een budget inschatten wel lastig :p.
pi_123638282
Voor inschatten van budgetten moet je altijd een zeer ruime schatting maken en daar 20% "onvoorzien" bovenop gooien. Dan zit je wel goed, meestal. En zo niet dan valt het mee.
Zo doe ik het ook altijd met ureninschattingen op mijn werk. :P

Met het inpakken van je backpack werkt het dan weer precies andersom: zoek het absolute minimale dat je denkt nodig te hebben en laat de helft daarvan thuis. :D
pi_123639034
quote:
2s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:58 schreef Farenji het volgende:
Voor inschatten van budgetten moet je altijd een zeer ruime schatting maken en daar 20% "onvoorzien" bovenop gooien. Dan zit je wel goed, meestal. En zo niet dan valt het mee.
Zo doe ik het ook altijd met ureninschattingen op mijn werk. :P

Met het inpakken van je backpack werkt het dan weer precies andersom: zoek het absolute minimale dat je denkt nodig te hebben en laat de helft daarvan thuis. :D
Mijn backpack naar India heen: 7 kg. Terug 18 _O-
pi_123639232
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:51 schreef Farenji het volgende:
Wat betreft budget, afgaande op mijn eigen backpackervaringen in "armere" landen (zoals bijv India):

Je kan in principe al rondkomen van 20 euro gemiddeld per dag maar dan slaap je in goedkope hostels met z'n tienen in een kamer, eet je veelal bij tentjes op straat, reis je alleen met openbaar vervoer en is er heel weinig ruimte voor extra dingen. En het wordt een vakantie van afzien, kniepen en op de centjes letten.

Voor 30 - 40 euro per dag heb je je eigen kamer met eigen badkamer in een budgethotel en kun je eten in simpele restaurants. Af en toe een eenvoudige excursie kan er dan ook wel vanaf.

Voor een tientje of twee extra kun je wat vaker toffe excursies doen, luxer slapen, uitgaan en/of je van tijd tot tijd tegoed doen aan culinaire uitspattingen.

Alles daarboven is pure luxe.

Maar hoe meer je te besteden hebt, hoe meer je ook uitgeeft. De laatste reizen heb ik beduidend meer per dag uitgegeven. Veel geld uitgeven is bedriegend makkelijk, helaas.
Dit is wat ik wilde zeggen, alleen dan veel beter verwoord. Met echte cijfers ook enzo. :+ _O-

En idd, meer geld uitgeven is heel makkelijk. Als ik het verschil bedenk tussen wat ik heb uitgegeven in Thailand in 2008 en Maleisië in 2012... Dit jaar willen we ergens in het midden gaan zitten! :D
pi_123640281
quote:
14s.gif Op maandag 4 maart 2013 22:08 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

Mijn backpack naar India heen: 7 kg. Terug 18 _O-
Wat heb je dan allemaal uit India meegenomen? :o
pi_123640330
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 22:27 schreef Farenji het volgende:

[..]

Wat heb je dan allemaal uit India meegenomen? :o
Ja, beeldjes shirts, zo'n hippiebroek _O- :') , eten, euhm wat niet eigenlijk :@ :P
pi_123641144
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 22:28 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

Ja, beeldjes shirts, zo'n hippiebroek _O- :') , eten, euhm wat niet eigenlijk :@ :P
Oh god geen hippiebroek!!! :')
Ik kwam oa terug met vier maatpakken, sandalhouten beeldjes van oa Ganesha en Hanuman, nog wat andere beeldjes, een paar Goa hippieshirts, heel veel wierook, zakken vol curry-kruiden, pashmina sjaals, een enorme lap zijde, een yoga-mat, en drie flessen cashew feni. :9
(de enorme brok hash heb ik voor vertrek toch maar de zee in gekeild)
pi_123641186
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 22:40 schreef Farenji het volgende:

[..]

Oh god geen hippiebroek!!! :')
Ik kwam oa terug met vier maatpakken, sandalhouten beeldjes van oa Ganesha en Hanuman, nog wat andere beeldjes, een paar Goa hippieshirts, heel veel wierook, zakken vol curry-kruiden, pashmina sjaals, een enorme lap zijde, een yoga-mat, en drie flessen cashew feni. :9
(de enorme brok hash heb ik voor vertrek toch maar de zee in gekeild)
haten op mijn hippiebroek, maar wel hippieshirts en pashminashawls kopen he? :P
pi_123641280
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 22:40 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

haten op mijn hippiebroek, maar wel hippieshirts en pashminashawls kopen he? :P
Gast ik ben een veel ergere hippie dan jij :D
En die sjaals en shirts waren cadeautjes voor familie enzo. O-)
pi_123641341
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 22:42 schreef Farenji het volgende:

[..]

Gast ik ben een veel ergere hippie dan jij :D
En die sjaals en shirts waren cadeautjes voor familie enzo. O-)
Ik ben helemaal geen hippie zelfs _O-

Ik wilde er gewoon 1 om over Schiphol mee rond te lopen terwijl het 5 graden is :')
pi_123641354
Ja die backpack inpakken wordt nog wat. Ik neem voor weekendjes weg al zo'n kleine trolleykoffer mee :').
pi_123641877
quote:
11s.gif Op maandag 4 maart 2013 22:43 schreef clumsy_clown het volgende:
Ja die backpack inpakken wordt nog wat. Ik neem voor weekendjes weg al zo'n kleine trolleykoffer mee :').
Als je met z'n tweeen bent kun je op heel veel dingen ruimte besparen. Met 1 onderbroek kun je bijvoorbeeld best 8 dagen doen: een dag gewoon dragen, een dag binnenstebuiten, een dag achterstevoren, en een dag achterstevoren binnenstebuiten, en de volgende vier dagen draag je op dezelfde manier de onderbroek van je partner.
pi_123642373
quote:
14s.gif Op maandag 4 maart 2013 22:52 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als je met z'n tweeen bent kun je op heel veel dingen ruimte besparen. Met 1 onderbroek kun je bijvoorbeeld best 8 dagen doen: een dag gewoon dragen, een dag binnenstebuiten, een dag achterstevoren, en een dag achterstevoren binnenstebuiten, en de volgende vier dagen draag je op dezelfde manier de onderbroek van je partner.
Dude :')
pi_123643738
quote:

[..]

Damn. Had ik maar een reisgenoot. Nu moet ik het maar 4 dagen doen met een onderbroek.
pi_123646784
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 23:25 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Damn. Had ik maar een reisgenoot. Nu moet ik het maar 4 dagen doen met een onderbroek.
Geen stringetje?, flos je gelijk alle restanten weg
pi_123648993
quote:
10s.gif Op maandag 4 maart 2013 23:25 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Wacht met naar mexico gaan tot in December en dan kunnen wij wel eens 8 dagen op pad :s)
pi_123649872
Hmm, retourtje Amsterdam - Bangkok gevonden voor 650¤ (augustus tot januari). Is 't verstandig meteen maar te boeken, of nog even te wachten? Ik neem aan dat de prijzen eerder stijgen dan dalen...
http://www.opnaardehorizon.blogspot.com, mijn reisblog over 6 maanden Zuidoost-Azië
  dinsdag 5 maart 2013 @ 09:18:39 #88
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_123650060
quote:

[..]

Ik zat dit in eerste instantie vrij serieus te lezen :') _O-
pi_123666011
As we speak:

In mijn broekzakken
-portemonee
-pinpas
-creditcard
-id-kaart
-rijbewijs
-zorgverzekeringspasje
-studentenpas
-mobiel
-oortjes

Daybag
-internationale rijbewijs
-internationale inentingsbewijs
-paspoort
-vliegtickets/boekingen
-leesboek
-pen
-schriftje
-lonely planet
-oplader/kabel mobiel
-camera
-oplader/kabel camera
-usb stick met belangrijke info

Backpack (inc wat ik op die dag aanheb)
-10 boxers
-6 t-shirts
-2 korte broeken
-1 lange broek
-1 trui
-1 overhemd
-5 paar sokken
-schoenen
-slippers
-handdoek
-zwembroek
-regenjas

-tandenborstel
-tandpasta
-deo
-scheermesjes
-nagelschaartje
-antimuggenzooi/DEET

-malaria zooi/doxycycline
-paracetamol
-trachitol
-ontsmettingsalcohol
-pleisters

-pakje kaarten
-kopietje paspoort
-hangslot
-pasfoto's
-plakband
-oordopjes (tegen geluid)
-extra batterij mobiel

En dit is alles wat ik de komende maanden nog meesleep
pi_123667474
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 17:09 schreef koekjestrommel1 het volgende:
As we speak:

In mijn broekzakken
-portemonee
-pinpas
-creditcard
-id-kaart
-rijbewijs
-zorgverzekeringspasje
-studentenpas
-mobiel
-oortjes

Daybag
-internationale rijbewijs
-internationale inentingsbewijs
-paspoort
-vliegtickets/boekingen
-leesboek
-pen
-schriftje
-lonely planet
-oplader/kabel mobiel
-camera
-oplader/kabel camera
-usb stick met belangrijke info

Backpack (inc wat ik op die dag aanheb)
-10 boxers
-6 t-shirts
-2 korte broeken
-1 lange broek
-1 trui
-1 overhemd
-5 paar sokken
-schoenen
-slippers
-handdoek
-zwembroek
-regenjas

-tandenborstel
-tandpasta
-deo
-scheermesjes
-nagelschaartje
-antimuggenzooi/DEET

-malaria zooi/doxycycline
-paracetamol
-trachitol
-ontsmettingsalcohol
-pleisters

-pakje kaarten
-kopietje paspoort
-hangslot
-pasfoto's
-plakband
-oordopjes (tegen geluid)
-extra batterij mobiel

En dit is alles wat ik de komende maanden nog meesleep
Dat had ik ook mee _O_
pi_123670550
Ik zag eerst die hele waslijst en dacht: "Wie neemt er in godsnaam zoveel mee? :{w ". En toen ging ik lezen en kwam ik er achter dat ik op de plakband, ontsmettingszooi en extra pasfoto's e.d. ongeveer hetzelfde mee had (alleen waarschijnlijk nog meer, want vrouw, dus nog een paar bh's en bikini's) :D _O-

Met z'n tweeën reizen is wat dat betreft ook wel weer handig, want sommige dingen kunnen wel in één backpack. :Y
pi_123671204
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:10 schreef Goodbye het volgende:
Ik zag eerst die hele waslijst en dacht: "Wie neemt er in godsnaam zoveel mee? :{w ". En toen ging ik lezen en kwam ik er achter dat ik op de plakband, ontsmettingszooi en extra pasfoto's e.d. ongeveer hetzelfde mee had (alleen waarschijnlijk nog meer, want vrouw, dus nog een paar bh's en bikini's) :D _O-

Met z'n tweeën reizen is wat dat betreft ook wel weer handig, want sommige dingen kunnen wel in één backpack. :Y
Die drie dingen samen wegen ook nog geen 100 gram ;). Ik reis echt wel zo'n beetje met het minimale hoor :D, maarja dat hoort bij backpacken. In principe is een paspoort en creditcard/pinpas alles wat je nodig hebt, de rest is allemaal bijzaak.
pi_123671342
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:24 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Die drie dingen samen wegen ook nog geen 100 gram ;). Ik reis echt wel zo'n beetje met het minimale hoor :D, maarja dat hoort bij backpacken. In principe is een paspoort en creditcard/pinpas alles wat je nodig hebt, de rest is allemaal bijzaak.
Is ook zo, veel dingen vallen nog bij te kopen en in Azië kan je goedkoop je kleding laten wassen. :Y Afgelopen vakantie had ik ook geen shampoo en douchegel mee, want ons eerste hotel was een luxe. Daar veel mee gejat en als het ene op was, kwam ik wel weer ergens waar ze ook weer gratis flesjes hadden staan. :') :@
pi_123684758
Ik vind 6 tshirts nog best veel. Zeker omdat tshirts juist de dingen zijn die je onderweg vaak koopt. Maar voor de rest is het wel een mooie minimale bepakking, komt erg overeen met wat ik meeneem op lange reizen.
pi_123685223
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 23:05 schreef Farenji het volgende:
Ik vind 6 tshirts nog best veel. Zeker omdat tshirts juist de dingen zijn die je onderweg vaak koopt. Maar voor de rest is het wel een mooie minimale bepakking, komt erg overeen met wat ik meeneem op lange reizen.
Ik neem altijd shirts mee die ik thuis anders weg zou gooien _O-

en die gooi ik dan daar weg :P
pi_123685660
Ik heb me even aangemeld op Couchsurfing omdat ik een leuk appartement heb in Amsterdam en vaak internationale vrienden over de vloer. Krijg echter 10 requests per dag, dus aan het beantwoorden c.q. declinen van requests ben ik al een halve dag kwijt. Kan letterlijk iedere avond met iemand anders stappen / onderdak bieden. Heb dus maar ingevuld dat ik alleen nog vrouwen wil ontvangen, maar nog steeds heel veel requests. Is dat geen scam of zo? Kan het me haast niet voorstellen dat zo veel vrouwen bij een gast willen blijven die 'alleen vrouwen' heeft ingevuld.

Hoewel het me leuk lijkt af en toe eens een backpackende chick te scoren is dat zeker niet mijn hoofddoel, wil wel een fatsoenlijke gastheer zijn. Maar is dit niet te mooi om waar te zijn..? Ervaringen?
pi_123685838
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 23:20 schreef El_Liberaliste het volgende:
Ik heb me even aangemeld op Couchsurfing omdat ik een leuk appartement heb in Amsterdam en vaak internationale vrienden over de vloer. Krijg echter 10 requests per dag, dus aan het beantwoorden c.q. declinen van requests ben ik al een halve dag kwijt. Kan letterlijk iedere avond met iemand anders stappen / onderdak bieden. Heb dus maar ingevuld dat ik alleen nog vrouwen wil ontvangen, maar nog steeds heel veel requests. Is dat geen scam of zo? Kan het me haast niet voorstellen dat zo veel vrouwen bij een gast willen blijven die 'alleen vrouwen' heeft ingevuld.

Hoewel het me leuk lijkt af en toe eens een backpackende chick te scoren is dat zeker niet mijn hoofddoel, wil wel een fatsoenlijke gastheer zijn. Maar is dit niet te mooi om waar te zijn..? Ervaringen?
Zit je daar met je bedbugs _O-
pi_123702143
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:10 schreef Goodbye het volgende:

10 boxers, 6 shirts en nog een overhemd, 3 broeken, 5 paar sokken... dat kan echt veel minder als het moet.
pi_123703213
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2013 14:40 schreef Sloggi het volgende:

[..]

10 boxers, 6 shirts en nog een overhemd, 3 broeken, 5 paar sokken... dat kan echt veel minder als het moet.
Ja, als het moet wel, maar waarom zou je? Ik had qua kleding dit jaar één linnen broek, 2 korte broekjes, 5 shirts/topjes, 1 vest (nauwelijks aan gehad) en een stuk of zeven jurkjes mee. En dan nog ondergoed en meerdere bikinis. En toch had ik als vrouw zijnde maar een backpack van tien kilo, heb vrouwen rond zien lopen met veel grotere/zwaardere! :D
pi_123703391
Het ligt er maar aan wat je gaat doen. Ga je veel lopen met je rugzak, dan zou ik zoveel mogelijk thuis laten. Reis je per bus, dan is een rugzak van 20 kilo geen probleem.

Ik ben een maand de bergen in geweest met 3 boxers, 3 (of 4) paar sokken, 1 afritsbroek en 1 windstopper broek met fleece lining (die achteraf overbodig was), 2 shirts, 2 thermoshirts en 1 thermobroek (het werd -15 en kouder 's nachts). Dat had achteraf nog wel wat minder gekund.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2013 15:16:51 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')