Het is de Heilige Geest die je in staat stelt om niet te zondigen.quote:Op zondag 24 februari 2013 01:51 schreef
wiseguy-23 het volgende:
8Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet
laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven,
omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die
sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft.
Geloven=DOEN-WAT-HIJ-ZEGT=redding=goed nieuwsquote:Op zondag 25 februari 2013 00:15 schreef wiseguy-23 het volgende:
Beste,
Jij snapt het evangelie niet.
[...]
(zolang je in Jezus gelooft wordt Jezus' rechtvaardigheid aan jou toegekend ongeacht hoe je presteert met het houden van de wet).
Geloven=redding=goed nieuws.
Het enige wat inderdaad overblijft is onze keuze om ons te onderwerpen aan Gods wil. Onze menselijke natuur zal zich volledig verzetten tegen de impulsen die de Geest ons vervolgens zal geven, maar door in gebed te blijven en te accepteren wat Gods ons voorschotelt zal het vlees gedood worden en zullen we leven door de Geest. En dat is wat de ware rust geeft!quote:Op maandag 25 februari 2013 12:05 schreef pappao het volgende:
[..]
Het is de Heilige Geest die je in staat stelt om niet te zondigen.
Daartoe verlangt Hij dat jij jouw wil aan Zijn wil onderwerpt.
Jezus zei: "By myself I can do nothing [...] I seek not mine own will, but the will of the Father". (John 5:30)
Jezus maakte zich zelf compleet ondergeschikt aan de wil van de Vader
en was alleen daardoor in staat om alle verleidingen te weerstaan en niet te zondigen.
Daarin gaf Hij ons aan, dat als wij in Hem verblijven zoals Hij in de Vader verbleef,
ook wij ALLE zonden kunnen overwinnen, zolang wij onze wil ondergeschikt maken aan Zijn wil.
[..]
Geloven=DOEN-WAT-HIJ-ZEGT=redding=goed nieuws
Je citeert het notabene zelf al !
"Wie zich door zijn EIGEN WIL laat leiden, kan God niet behagen"
"Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe."
Je dient je dus (door onderwerping vd eigen wil) te laten LEIDEN door Gods Geest.
Dit suggereert toch sterk dat "een simpel geloof in Jezus" niet voldoende is, maar dat er eerst sprake moet zijn,
van het WILLEN toeleggen van de eigen wil, aan de wil van de Heer, voordat Hij ook maar iets voor je kan doen.
Waarbij als je ervoor kiest niet je eigen zondige wil (= neigingen, verlangens, begeertes, etc) te willen volgen,
Hij jou de kracht geeft om jouw eigen zondige natuur te overwinnen.
Van dag tot dag is dit de strijd die we moeten voeren, tot het einde aan toe...
Je hebt TEN ALLE TIJDEN, ALTIJD EEN KEUZE die jij ZELF moet maken.
Ga ik m'n eigen gang, doe ik mijn eigen wil..., of doe ik de wil van God ?
Geef ik toe aan mijn zondige natuur, of wil ik weerstand bieden tegen de verleiding ?
En dit suggereert helemaal NIET dat de ZDA leert dat je op eigen kracht rechtvaardig dan wel geheiligd kunt worden.
Maar WEL dat jij eerst van jouw kant, jouw wil ondergeschikt dient te maken aan de wil van de Heer.
Als je daartoe in 1e instantie niet toe bereidt bent, houdt het gewoon op.
En dit is ook gewoon het allermoeilijkste voor de mens om te doen... en ronduit tegen-natuurlijk
Want wij WILLEN altijd zo graag dat gene doen waar we zelf zin in hebben.
De WIL kunnen we WEL zelf aansturen.
Onze zondige neigingen/verlangens/begeertes/gewoontes/passies/enz... daarentegen NIET.
En DAARRRR hebben we Hem voor nodig !
John 15:5
"For without me ye can do NOTHING"
Als in: John 5:30 waar Jezus zegt:
"By myself I can do NOTHING" (...zie je het verband een beetje ?)
...En ga me nou niet vertellen dat we geen eigen wil hebben
Beste,quote:Op maandag 25 februari 2013 02:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus wat je beweert is dat de eerste zevende dag geheiligd werd, en vervolgens niet elke zevende dag, maar na de uittocht uit Egypte ineens de zevende dag weer geheiligd werd? De sabbat wordt immers heilige sabbat genoemd:
23 Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en ziedt, wat gij zieden zoudt; en al wat over blijft, legt het op voor u in bewaring tot den morgen.
[..]
On topic idd.
[..]
Pardon?
8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Dus reden 1: God maakte
reden 2: God ruste
gevolg 1: God zegende
gevolg 2: God heiligde
Wanneer heiligde en zegende hij de sabbatdag? De zevende dag van de schepping.
Als er had gestaan: gedenk de sabbatdag, want de zevende dag heeft God van zijn werken gerust etc. was ik het met je eens geweest. Maar nu wordt duidelijk de creatie van de wereld genoemd.
[..]
Dat is de Deuteronomium versie, hierboven was de Exodus versie.
12 Onderhoudt den sabbatdag, dat gij dien heiligt; gelijk als de HEERE, uw God, u geboden heeft.
13 Zes dagen zult gij arbeiden, en al uw werk doen;
14 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN, uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw os, noch uw ezel, noch enig van uw vee, noch de vreemdeling, die in uw poorten is; opdat uw dienstknecht, en uw dienstmaagd ruste, gelijk als gij.
15 Want gij zult gedenken, dat gij een dienstknecht in Egypteland geweest zijt, en dat de HEERE, uw God, u van daar heeft uitgeleid door een sterke hand en een uitgestrekten arm; daarom heeft u de HEERE, uw God, geboden, dat gij den sabbatdag houden zult.
Ze moeten dus de sabbat gedenken wegens de creatie van de wereld en de zevende dag sabbat.
Ze moeten de sabbat onderhouden omdat God hen dat geboden heeft.
Hij heeft dat geboden omdat Hij hen verlost heeft.
Op de sabbat dienen ze dat te herdenken.
Er staat niet dat God de sabbat gegeven/voor hen gemaakt heeft heeft omdat Hij hen uit Egypte verlost heeft.
Er staat dat ze de sabbat dienen te onderhouden om dat Hij hen verlost heeft.
De sabbat was er al en omdat het God is geweest die hen bevrijd heeft, gebiedt Hij hen de sabbat te onderhouden. God vestigt hiermee Zijn autoriteit.
Zie je het verschil tussen het geven van de sabbatdag wegens het bevrijden, en het gebieden om de sabbat te houden wegens het bevrijden? Bij de 1 wordt de sabbat geschapen, terwijl bij het tweede er al een sabbat is die onderhouden moet worden. Het gebod zoals in Exodus 20 wijst erop dat de sabbat gemaakt is bij de schepping, en dat God het volk wat Hij bevrijd heeft nu gebied om die sabbat te houden, en te gedenken dat Hij de schepper is en Hij hen verlost heeft, en niet iemand anders.
[..]
Op basis van welke wet kon God Kain straffen?
Was Kain zich er bewust van dat hij schuldig was toen hij besloot om tegen God te liegen en te zeggen dat hij niet wist waar Abel was? Op basis waarvan wist hij dat hij schuldig was en waaraan?
1. In exodus was er al sprake van een wet voor Sinai. Dat staat in de bijbel, de sabbath was ook al gegeven voor Sinai maar pas na de uittocht uit Egypte. Hoe hadden ze anders de wet kunnen houden terwijl ze niet vrij waren in Egypte?Ze waren immers slaven. De wet werd pas gecodificeerd op de Sinai.quote:Op maandag 25 februari 2013 02:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat Galaten 3 laat zien is dat de wet toe werd gevoegd om overtredingen te 'produceren'.
In Exodus 16 zegt God namelijk al: hoe lang zult gij weigeren mijn wetten en geboden te onderhouden? Er waren dus al wetten en geboden voordat de wetten op Sinai gegeven werden.
Op Sinai werden nog meer wetten en geboden gegeven 'om der overtredingen wil'. Die wetten en geboden produceerden nog meer overtredingen. Waarom? Romeinen 5 zegt:
20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;
Dus om Gods genade nog overvloediger te laten zijn, werd de wet gegeven zodat de overtreding toenam.
Wanneer Jezus de bergrede geeft, noemt hij wetten uit die wet en herinterpreteert ze. Hij legt de standaard nog hoger, terwijl de joden de oude wet al overtraden!
Maar de wet diende als tuchtmeester voor de genade die geopenbaard zou worden in Christus Jezus.
De wet is echter niet afgeschaft maar de standaard ligt nog hoger!
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.
21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doden; maar zo wie doodt, die zal strafbaar zijn door het gericht.
22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.
23 Zo gij dan uw gave zult op het altaar offeren, en aldaar gedachtig wordt, dat uw broeder iets tegen u heeft;
24 Laat daar uw gave voor het altaar, en gaat heen, verzoent u eerst met uw broeder, en komt dan en offert uw gave.
25 Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.
26 Voorwaar, Ik zeg u: Gij zult daar geenszins uitkomen, totdat gij den laatsten penning zult betaald hebben.
27 Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen.
28 Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
29 Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
30 En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
31 Er is ook gezegd: Zo wie zijn vrouw verlaten zal, die geve haar een scheidbrief.
32 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.
33 Wederom hebt gij gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult den eed niet breken, maar gij zult den Heere uw eden houden.
34 Maar Ik zeg u: Zweert ganselijk niet, noch bij den hemel, omdat hij is de troon Gods;
35 Noch bij de aarde, omdat zij is de voetbank Zijner voeten; noch bij Jeruzalem, omdat zij is de stad des groten Konings;
36 Noch bij uw hoofd zult gij zweren, omdat gij niet een haar kunt wit of zwart maken;
37 Maar laat zijn uw woord ja, ja; neen, neen; wat boven deze is, dat is uit den boze.
38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe;
40 En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel;
41 En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen.
42 Geeft dengene, die iets van u bidt, en keert u niet af van dengene, die van u lenen wil.
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?
48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.
Zou Jezus al deze principes aan het kruis genageld hebben denk je?
De wet is aan het kruis genageld in de zin dat Jezus de eis van de wet dat de zondaar zal sterven vervuld heeft, en dat de persoon die in Christus is dus ook niet meer onder de wet is. In plaats van dat hij verdoemd en gestorven is, heeft hij genade verkregen en leeft. Hij is niet onder wet, maar onder genade.
Maar dit schaft de heilige en goede en rechtvaardige principes van de wet niet af!
So what lessons are there for us in this text? I'll mention three in closing. First, God has devoted over a thousand years of history (from Moses to Christ) to help us see ourselves in the failures of Israel. He aims to make visible the exceeding sinfulness of sin and the depth and subtlety of our own pride and insubordination. Therefore, we should look and be appalled in the mirror of God's law. And we should admit that there are yet roots of independence and pride and distrust to be dug out.
Second, we should cherish Christ and adore the grace that opened our hearts to receive him. The lesson of the law is that we are utterly dependent on grace to remove our heart of stone and give us a soft heart of faith and love. Contrition, humility, lowliness, gratitude -- let your heart be filled with these as you recall, "where sin abounded, grace much more abounded" (Rom. 5:20).
Als ik ervoor kies om de sabbat te houden, dient het de Heilige Geest te zijn die mij hiertoe inspireert, in erkenning van het feit dat Jezus Christus mij verlost heeft van de vloek van de wet, van de dood waar ik onherroepelijk tot veroordeeld was.
Zoals de Israeliet de sabbat diende te onderhouden om te gedenken dat God hem verlost had.
Dit maakt dat de sabbat een teken is voor Gods volk is. Het is een teken dat je gerechtvaardigd bent door geloof, en niet een legalistische daad om gerechtvaardigd te worden!
Sabbatviering wordt dan dus een gevolg van het feit dat je rechtvaardig verklaard bent (gered), in plaats van een reden waarom je rechtvaardig verklaard wordt.
Gods geest gebiedt ons hetzelfde te doen als de Israelieten en plaatst ons daarmee niet onder wet, maar God manifesteert zijn genade naar ons toe wanneer het Gods Heilige Geest is die ons ertoe beweegt de sabbat in dankbaarheid en blijdschap te vieren.
1. Je kan je zondige natuur niet "overwinnen". Je zondige natuur kan hooguit overschaduwd worden door de kracht van de Heilige Geest.quote:Op maandag 25 februari 2013 12:05 schreef pappao het volgende:
[..]
Het is de Heilige Geest die je in staat stelt om niet te zondigen.
Daartoe verlangt Hij dat jij jouw wil aan Zijn wil onderwerpt.
Jezus zei: "By myself I can do nothing [...] I seek not mine own will, but the will of the Father". (John 5:30)
Jezus maakte zich zelf compleet ondergeschikt aan de wil van de Vader
en was alleen daardoor in staat om alle verleidingen te weerstaan en niet te zondigen.
Daarin gaf Hij ons aan, dat als wij in Hem verblijven zoals Hij in de Vader verbleef,
ook wij ALLE zonden kunnen overwinnen, zolang wij onze wil ondergeschikt maken aan Zijn wil.
[..]
Geloven=DOEN-WAT-HIJ-ZEGT=redding=goed nieuws
Je citeert het notabene zelf al !
"Wie zich door zijn EIGEN WIL laat leiden, kan God niet behagen"
"Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe."
Je dient je dus (door onderwerping vd eigen wil) te laten LEIDEN door Gods Geest.
Dit suggereert toch sterk dat "een simpel geloof in Jezus" niet voldoende is, maar dat er eerst sprake moet zijn,
van het WILLEN toeleggen van de eigen wil, aan de wil van de Heer, voordat Hij ook maar iets voor je kan doen.
Waarbij als je ervoor kiest niet je eigen zondige wil (= neigingen, verlangens, begeertes, etc) te willen volgen,
Hij jou de kracht geeft om jouw eigen zondige natuur te overwinnen.
Van dag tot dag is dit de strijd die we moeten voeren, tot het einde aan toe...
Je hebt TEN ALLE TIJDEN, ALTIJD EEN KEUZE die jij ZELF moet maken.
Ga ik m'n eigen gang, doe ik mijn eigen wil..., of doe ik de wil van God ?
Geef ik toe aan mijn zondige natuur, of wil ik weerstand bieden tegen de verleiding ?
En dit suggereert helemaal NIET dat de ZDA leert dat je op eigen kracht rechtvaardig dan wel geheiligd kunt worden.
Maar WEL dat jij eerst van jouw kant, jouw wil ondergeschikt dient te maken aan de wil van de Heer.
Als je daartoe in 1e instantie niet toe bereidt bent, houdt het gewoon op.
En dit is ook gewoon het allermoeilijkste voor de mens om te doen... en ronduit tegen-natuurlijk
Want wij WILLEN altijd zo graag dat gene doen waar we zelf zin in hebben.
De WIL kunnen we WEL zelf aansturen.
Onze zondige neigingen/verlangens/begeertes/gewoontes/passies/enz... daarentegen NIET.
En DAARRRR hebben we Hem voor nodig !
John 15:5
"For without me ye can do NOTHING"
Als in: John 5:30 waar Jezus zegt:
"By myself I can do NOTHING" (...zie je het verband een beetje ?)
...En ga me nou niet vertellen dat we geen eigen wil hebben
Idd is God de grote overwinnaar. Daar zijn we het over eens. Alleen je zoekt teveel in jezelf en te weinig in Jezus. Daarmee werp je ook onnodige barrieres op voor ongelovingen. Redding volgens het ZDA vereist minstens een semester aan onbijbelse bijbelstudie, en dan nog is het maar afwachten of ej het wel redt in het onderzoekend oordeel.quote:Op maandag 25 februari 2013 12:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het enige wat inderdaad overblijft is onze keuze om ons te onderwerpen aan Gods wil. Onze menselijke natuur zal zich volledig verzetten tegen de impulsen die de Geest ons vervolgens zal geven, maar door in gebed te blijven en te accepteren wat Gods ons voorschotelt zal het vlees gedood worden en zullen we leven door de Geest. En dat is wat de ware rust geeft!
28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.
Het prachtige aan dit soort discussies vind ik dat er een heleboel teksten opduiken die alles ineens zonneklaar presenteren - de relaties tussen wet, genade, de messias, de sabbatsrust, alles is 1! Alles getuigt van de regeneratie door Gods geest via rechtvaardiging door geloof!
10 Want het zal geschieden ten zelven dage, dat de heidenen naar den Wortel van Isaï, Die staan zal tot een banier der volken, zullen vragen, en Zijn rust zal heerlijk zijn.
11 Want het zal geschieden te dien dage, dat de Heere ten anderen male Zijn hand aanleggen zal om weder te verwerven het overblijfsel Zijns volks, hetwelk overgebleven zal zijn van Assyrië, en van Egypte, en van Pathros, en van Morenland, en van Elam, en van Sinear, en van Hamath, en van de eilanden der zee.
12 En Hij zal een banier oprichten onder de heidenen, en Hij zal de verdrevenen van Israël verzamelen, en de verstrooiden uit Juda vergaderen, van de vier einden des aardrijks.
13 En de nijd van Efraïm zal wegwijken, en de tegenpartijders van Juda zullen uitgeroeid worden; Efraïm zal Juda niet benijden, en Juda zal Efraïm niet benauwen.
14 Maar zij zullen den Filistijnen op den schouder vliegen tegen het westen, en zij zullen te zamen die van het oosten beroven; aan Edom en Moab zullen zij hun handen slaan, en de kinderen Ammons zullen hun gehoorzaam zijn.
15 Ook zal de HEERE den inham der zee van Egypte verbannen, en Hij zal Zijn hand bewegen tegen de rivier, door de sterkte Zijns winds; en Hij zal dezelve slaan in de zeven stromen, en Hij zal maken, dat men met schoenen daardoor zal gaan.
16 En er zal een gebaande weg zijn voor het overblijfsel Zijns volks, dat overgebleven zal zijn van Assur, gelijk als Israël geschiedde ten dage, toen het uit Egypteland optoog. Jesaja 10
En dit zal volgen op Daniel 11:
40 En op den tijd van het einde, zal de koning van het Zuiden tegen hem met hoornen stoten; en de koning van het Noorden zal tegen hem aanstormen, met wagenen, en met ruiteren, en met vele schepen; en hij zal in de landen komen, en hij zal ze overstromen en doortrekken.
41 En hij zal komen in het land des sieraads, en vele landen zullen ter nedergeworpen worden; doch deze zullen zijn hand ontkomen, Edom en Moab, en de eerstelingen der kinderen Ammons.
42 En hij zal zijn hand aan de landen leggen, ook zal het land van Egypte niet ontkomen.
43 En hij zal heersen over de verborgen schatten des gouds en des zilvers, en over al de gewenste dingen van Egypte; en die van Libye, en de Moren zullen in zijn gangen wezen.
44 Maar de geruchten van het Oosten en van het Noorden zullen hem verschrikken; daarom zal hij uittrekken met grote grimmigheid om velen te verdelgen en te verbannen.
45 En hij zal de tenten van zijn paleis planten tussen de zeeën aan den berg des heiligen sieraads; en hij zal tot zijn einde komen, en zal geen helper hebben. Daniel 11
Het is uiteindelijk God die de grote overwinnaar is, en niet de antichrist (koning van het noorden).
Hoe werden de vijanden van de Israelieten uiteindelijk verslagen? Door geloof.
Zo ook aan het einde. De enige maneir om victorieus het beloofde land binnen te gaan is door een volledig geloof in en vertrouwen op God voor alles wat God van ons vraagt en ons belooft. Het is God die in dit alles straalt als de victorieuze koning, degene die de prijs betaald heeft en Zijn volk aan de hand neemt om hen het eeuwige leven te geven.
Ik heb nu juist aan proberen te geven dat het Gods geest is die alle vruchten produceert, en niet ik.quote:Op maandag 25 februari 2013 12:56 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Idd is God de grote overwinnaar. Daar zijn we het over eens. Alleen je zoekt teveel in jezelf en te weinig in Jezus. Daarmee werp je ook onnodige barrieres op voor ongelovingen. Redding volgens het ZDA vereist minstens een semester aan onbijbelse bijbelstudie, en dan nog is het maar afwachten of ej het wel redt in het onderzoekend oordeel.![]()
Het bijbelse evangelie is simpel; geloof en je hebt eeuwig leven.
Ali, als je vandaag zou sterven, zou je dan naar de hemel gaan? Ben je goed genoeg om nu gered te worden?
Dit is natuurlijk een subtiele verdraaiing van wat de tekst in ieder geval wel aangeeft.quote:Op maandag 25 februari 2013 13:11 schreef wiseguy-23 het volgende:
Sabbatarians insist this rest on the 7th day was given to Adam and Eve and to the world but you can search the scriptures in vain for a Sabbath that man rested on before Moses’ time
FF de tekst in gewoon Nederlands:quote:Op maandag 25 februari 2013 13:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb nu juist aan proberen te geven dat het Gods geest is die alle vruchten produceert, en niet ik.
Het geloof leidt tot verzoening en de verzoening tot het ontvangen van de heilige geest en de heilige geest is het eeuwige leven.
Mijn redding hangt niet af van of ik goed ben of niet, want alleen God is goed, maar of God mij genade geeft.
Wellicht is het hele idee 'geloof alleen en je gaat naar de hemel' wel onbijbels? Wat zegt Paulus?
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;
10 Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende;
11 Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.
12 Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.
13 Broeders, ik acht niet, dat ik zelf het gegrepen heb.
14 Maar een ding doe ik, vergetende, hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.
Als Paulus zegt dat hij jaagt naar deelname aan de opstanding van de doden voor het eeuwige leven, waarom zou ik dan zeggen 'ik zal opstaan uit de doden ter eeuwige leven'?
Er is iets mis met de theologie die je nu adopteert.
Dat komt omdat men rechtvaardiging verkleint heeft tot de initiele acceptatie van Jezus Christus en de heiligmaking uitsluit.
Je leest niet goed. Voor Mozes' tijd! De sabbath werd in exodus 16 gegeven in je raadt het al, Mozes' tijd/quote:Op maandag 25 februari 2013 13:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een subtiele verdraaiing van wat de tekst in ieder geval wel aangeeft.
De tekst geeft aan dat de zevende dag al sabbat was. (exodus 16).
Er staat inederaad niet expliciet dat de mens ook ruste op die dag (al weten we van geschiedschrijving dat de babyloniers rustten de zevende dag - waar kwam die traditie vandaan?)
Maar de sabbat was er wel degelijk.
Dat wil niet zeggen dat we Genesis moeten lezen vanuit het tijdsperspectief van Mozes.quote:This proves that the Sabbath could not be part of God's eternal law in heaven previous to creation! The Bible no where says when he sanctified it, only that it was after God rested. It was on only one 7th day God rested, not every 7th day. God still did not reveal the Sabbath in Eden and there is absolutely no evidence that anyone kept the Sabbath prior to Ex 16.. Genesis was written during the time of Moses, not before,
Moest hij werkelijk de kalender veranderen? Of diende dit slechts om in de kalender van God te treden die vanaf het begin er al was, alleen waar men van afgeweken was door 400 jaar in Egypte te blijven? Het lijkt me sterk dat God de kalender liet veranderen vanaf Mozes, want vanaf genesis was het Gods bedoeling om onderscheid te maken in dagen, jaren, maanden:quote:as far as we can tell there were probably oral traditions because we see Job sacrificing. Neither Adam or Abraham had the book of Genesis! God told the Jews in the wilderness about the Sabbath For the first time. God instructed Moses to change the calendar,
Ik vind het bijzonder vreemd dat men het hele gebod uit Exodus 20 waarin de schepping genoemd wordt hier negeert en slechts deuteronomium, wat na Exodus kwam, in acht neemt.quote:their departure from Egypt became "the beginning... the first month of the year to you" ( Ex.12: 2). From this new date, the Sabbath observance was observed in the wilderness. Moses himself, required instruction which he then passed on to the people. It is kept as a memorial of the Exodus in Ez.20:2,20 not of Gods resting in creation. Only Israel had the law, Deut. 4:8 "And what great nation is there that has such statutes and righteous judgments as are in all this law which I set before you this day"?
Probeer alsjeblieft 1 ding te begrijpen.quote:Op maandag 25 februari 2013 14:34 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Je leest niet goed. Voor Mozes' tijd! De sabbath werd in exodus 16 gegeven in je raadt het al, Mozes' tijd/
Wat zou in de chronologie van genesis het meest voor de hand liggende moment zijn om de zevende dag te heiligen?quote:Op maandag 25 februari 2013 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
The Sabbath was not sanctified until after God rested, not before. It was to commemorate his rest from his creative work. (Gen. 2:2; Ex 20:11). Gen.2:2 tells us the reason, because he rested vs.3, but not the time that God sanctified the Sabbath.
quote:Op maandag 25 februari 2013 14:47 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Wat zou in de chronologie van genesis het meest voor de hand liggende moment zijn om de zevende dag te heiligen?
De zevende dag ruste God. Een nieuwe cyclus van 7 dagen was aangebroken.
Vers 3 volgt na vers 2. Het lijkt er dus op dat God de zevende dag (elke volgende zevende dag in de week-cyclus) zegende na afloop van de zevende dag.
2 Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
4 Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden; ten dage als de HEERE God de aarde en den hemel maakte.
Hij zegent ten dage als de Hij de aarde en de hemel maakt.
[..]
Dat wil niet zeggen dat we Genesis moeten lezen vanuit het tijdsperspectief van Mozes.
[..]
Moest hij werkelijk de kalender veranderen? Of diende dit slechts om in de kalender van God te treden die vanaf het begin er al was, alleen waar men van afgeweken was door 400 jaar in Egypte te blijven? Het lijkt me sterk dat God de kalender liet veranderen vanaf Mozes, want vanaf genesis was het Gods bedoeling om onderscheid te maken in dagen, jaren, maanden:
14 En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!:
[..]
Ik vind het bijzonder vreemd dat men het hele gebod uit Exodus 20 waarin de schepping genoemd wordt hier negeert en slechts deuteronomium, wat na Exodus kwam, in acht neemt.
Ik ben niet zo van de jip en janneke taal bijbels, die doen vaak tekort aan het grieks en hebreeuws. Indien je iets niet snapt, vraag het dan.quote:Ali,
Zou je wellicht teksten van www.jongerenbijbel.nl kunnen gebruiken? Die ouderwetse taal is lastig te doorgronden namelijk.![]()
God had speciaal de maan en de zon gemaakt voor het aanduiden van tijd. Zou hij daarmee hebben gewacht tot de exodus? Of sprak men al voor de exodus over jaren en dergelijke? Het antwoord is in genesis 8, lang voordat er een jood was:quote:Mbt de kalender, ik heb geen idee, het is pure speculatie te stellen dat er sprake was van weken vanaf de schepping. Alhoewel dit natuurlijk niet onmogelijk is. Desalniettemin bewijst het niet dat de Sabbath voor Mozes' tijd werd gehouden.
Exodus 20 geeft de tien geboden. Het 4e gebod zegt:quote:Nogmaals, exodus 20 gaat over waarom de Joden de zevende dag moesten heiligen en bijvoorbeeld niet de 1e of de 3e dag etc. Het is net als je verjaardag, je viert elke 365e dag, waarom? omdat je toen geboren werd.
God zette de zevende dag apart om van zijn schepping te genieten. Hij zegende en heiligde de sabbatdag. Dat is alles wat er in de bijbel staat. Er staat nergens dat God elke zevende dag heiligde.quote:Op maandag 25 februari 2013 14:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Probeer alsjeblieft 1 ding te begrijpen.
Het is niet het gebod dat de sabbat definieert maar de heiliging.
Het gebod dient slechts om de sabbat die al bestaat te observeren.
Van het feit dat Mozes de rustdag 'heilige sabbat' noemt, blijkt dat God de zevende dag al had geheiligd voordat Hij het gebod gaf.
23 Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en ziedt, wat gij zieden zoudt; en al wat over blijft, legt het op voor u in bewaring tot den morgen.
De sabbat (geheiligde rustdag) bestond dus al voordat God Mozes opdroeg hem te houden.
Geheiligd wil zeggen apart gezet, gemaakt voor heilige/religieuze doeleinden. De zevende dag is een dag apart.
Aan het einde van de creatieweek zette God de zevende dag apart als rust en voor religieuze doeleinden.
Dat men nog geen direct gebod had ontvangen om hem te observeren wil niet zeggen dat de dag nog niet apart was gezet. Uit het gebod in exodus 20, waarin het genesisverhaal geciteerd wordt, blijkt dat de heiliging sloeg op de eerste zevende dag en dat die dag al sabbat wordt genoemd:
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
want er staat dat hij 'zegende', en 'heiligde' de sabbatdag. Dat is gekopieerd uit genesis 2 en dient dus in die tijdsperiode gelezen te worden. Het is nogal een uit het verband rukken van de tekst om de gehele creatie in die tijd van de creatie te lezen, maar ineens de zegening en heiliging van de zevende dag in Mozes' tijd te plaatsen.
Waarom zegt Mozes dan 'morgen is de heilige sabbat'?quote:Op maandag 25 februari 2013 15:00 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
God zette de zevende dag apart om van zijn schepping te genieten. Hij zegende en heiligde de sabbatdag. Dat is alles wat er in de bijbel staat. Er staat nergens dat God elke zevende dag heiligde.
Nee, de sabbat werd niet heilig omdat God hem heilig verklaarde aan Mozes, maar omdat Hij hem heiligde aan het einde van de zevende dag.quote:Je hebt gelijk dat de sabbath voor de Joden ook een heilige dag was. Jij trekt dan de conclusie dat de sabbat heilig was omdat de eerste zevende dag heilig en gezegend was. Dit is een conclusie die berust op non-bijbelse aannames. De sabbath werd heilig omdat God de sabbath heilig verklaarde aan Mozes. Er is geen sprake van een "ontdekking" van de sabbath door Mozes.
Hoezo is de eerste dag gezegend en heilig verklaard?quote:Op maandag 25 februari 2013 15:02 schreef wiseguy-23 het volgende:
11Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
De sabbat werd dus net als de eerste dag gezegend en heilig verklaard, het was immers een verbondsteken tussen de Joden vanaf de tijd van Mozes en God.
Dat de sabbath heilig was omdat God op de zevende dag rustte en deze dag zegende en heiligde is waar in zoverre dat het beide om de zevende dag gaat. Echter God zegende en heiligde niet elke zevende dag vanaf de schepping. Toen God aan Mozes opdroeg de sabbath te houden werd de sabbath pas heilig verklaard.quote:Op maandag 25 februari 2013 15:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom zegt Mozes dan 'morgen is de heilige sabbat'?
23 Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN!
Blijkbaar was ook die dag heilig. Het is voor mij niet meer dan logisch om te concluderen dat elke zevende dag daarna dus heilig was, en aangezien de heiliging plaats vond net na de scheppingsweek, elke zevende dag daarvoor ook heilig was.
[..]
Nee, de sabbat werd niet heilig omdat God hem heilig verklaarde aan Mozes, maar omdat Hij hem heiligde aan het einde van de zevende dag.
Vervolgens openbaarde God aan Mozes de schepping, de geboden, enzovoorts, die het neerpende.
Mozes ontdekte de sabbat dus niet, maar God ontdekte/openbaarde de sabbat aan Mozes. God communiceerde met Mozes en Mozes als profeet communiceerde door aan het volk.
haha sorry, foutje natuurlijk, moest de zevende dag zijn.quote:Op maandag 25 februari 2013 15:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo is de eerste dag gezegend en heilig verklaard?
God zegende niet elke zevende dag apart maar God heeft de wereld zo gemaakt dat de tijd in cycli verloopt: de aarde draait om de zon, de maan draait om de aarde, en de aarde om zijn as. We draaien in rondjes. Dagen volgen dagen op, weken volgen weken op, maanden volgen maanden op, en wanneer het jaar vol is, beginnen we weer opnieuw met tellen. Zo is het ook met de weken. De zevende dag van de week die zich steeds herhaalt is geheiligd en heet 'sabbat'. Volgens jou redenering zou niet elke zevende dag 'sabbat' heten maar alleen de eerste zevende dag.quote:Op maandag 25 februari 2013 15:07 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Dat de sabbath heilig was omdat God op de zevende dag rustte en deze dag zegende en heiligde is waar in zoverre dat het beide om de zevende dag gaat. Echter God zegende en heiligde niet elke zevende dag vanaf de schepping.
Dat is niet waar.quote:Toen God aan Mozes opdroeg de sabbath te houden werd de sabbath pas heilig verklaard.
De eerste zevende dag was gezegend en geheiligd en God genoot van zijn schepping.quote:Op maandag 25 februari 2013 15:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God zegende niet elke zevende dag apart maar God heeft de wereld zo gemaakt dat de tijd in cycli verloopt: de aarde draait om de zon, de maan draait om de aarde, en de aarde om zijn as. We draaien in rondjes. Dagen volgen dagen op, weken volgen weken op, maanden volgen maanden op, en wanneer het jaar vol is, beginnen we weer opnieuw met tellen. Zo is het ook met de weken. De zevende dag van de week die zich steeds herhaalt is geheiligt en heet 'sabbat'. Volgens jou redenering zou niet elke zevende dag 'sabbat' heten maar alleen de eerste zevende dag.
Dus wat je zegt is dat de eerste zevende dag geheiligd en gezegend was, en vervolgens elke zevende dag niet geheiligd en gezegd was, en vanaf Mozes de zevende dag weer geheiligd en gezegd was, totdat Jezus Christus stierf en uit de dood opstond, toen was elke zevende dag niet meer geheiligd en gezegd.quote:Op maandag 25 februari 2013 15:15 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
De eerste zevende dag was gezegend en geheiligd en God genoot van zijn schepping.
Mozes kreeg het sabbatsgebod, Sindsdien was zolang het oude verbond gold elke zevende dag heilig.
Er is 0 bijbels bewijs dat vanaf de schepping tot aan Mozes elke zevende dag heilig was. De bijbelse context laat juist weten dat dit niet het geval is.
Kortom, je conclusie rest op aannames en niet op sola scriptura.
Jep,quote:Op maandag 25 februari 2013 15:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus wat je zegt is dat de eerste zevende dag geheiligd en gezegend was, en vervolgens elke zevende dag niet geheiligd en gezegd was, en vanaf Mozes de zevende dag weer geheiligd en gezegd was, totdat Jezus Christus stierf en uit de dood opstond, toen was elke zevende dag niet meer geheiligd en gezegd.
Let op dat de zevende dag gemaakt gemaakt werd voor Gods rust. God was niet moe en heeft geen pauze van zijn werk nodig. De sabbat, zo bleek, is gemaakt om de mens (Markus 2), en niet de mens voor de sabbat, en de sabbat was niet gemaakt voor de jood, maar voor de mens.
Wie was de schepper in Genesis?
Wie is de Heer van de Sabbat?
Verandert God?
Een opsomming van ad hominems. Ik noem het adderengif. Het argument wat wordt gegeven is niet dat God elke zevende dag rust zoals de eerste zevende dag, maar dat elke zevende dag geheiligd is.quote:Op maandag 25 februari 2013 15:24 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Jep,Van de tijd van de schepping tot de tijd van Mozes was niet elke zevende dag gezegend en heilig. Dit is niet in de bijbel te vinden namelijk.
The rationale sounds convincing. But let's remember all false doctrines are going to sound convincing.
This is but a twist on the earlier rationale regarding the sabbath commandment being instituted at
creation. Again, the importance of establishing the sabbath commandment as being from the beginning
is of paramount importance.
God indeed entered into rest on the seventh day of creation. It should further be noted that it was THAT
particular seventh day that was blessed and sanctified. There is no internal evidence to suggest God
blessed and sanctified EVERY seventh day, or that Adam and Eve entered into this rest or were even
commanded to do so. Again, nothing in the narrative indicates God rested the next seventh day, or any
seventh day thereafter. On the contrary, God had and does work on the sabbath, as witnessed by the
manna Israel gathered on the sixth day that did not spoil on the seventh. God worked on the sabbath,
preventing the manna from spoiling. Also we have the statement of Jesus regarding the Father working
on the sabbath, as well as Jesus! (John 5:17)
It is an interesting aside to note that hard-core Sabbatarians refuse to see the truth of this. They are
completely convinced in their own minds that God indeed set apart every seventh day at that time. This
is how desperate Sabbatarians are to hold to their belief, despite all the evidence to the contrary. The
sabbath is what makes them unique and sets them apart from what they believe to be false Christianity.
Take away the sabbath, and they no longer have this distinction. They become indistinguishable from
other Christians of whom they deny their Christianity. There must therefore be a distinguishing
characteristic, and the sabbath serves this purpose perfectly, in their minds. What they don't want to
think about is that there are many Sabbatarian churches with vastly differing theologies. So which one
then becomes the “true” church and the “true” faith?
It should be noted that the seventh day of creation shows having no end. The authors of Psalms and
Hebrews reflect on this, indicating that God is still in that day of rest.
Dat is een interessante opmerking. Was God de maker van de mensheid en de gehele wereld of alleen van de jood en zijn wereld toen hij zei:quote:Claim: The Sabbath was made for man
When Jesus said ‘The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath’ (Mark 2:27),
did he actually mean ‘The Sabbath was made for the Jew’? If that isn’t what he meant,
then, what sort of excuse must antinomianists resort to when they present their flawed
thinking about the purely Sinaitic nature of the Sabbath?
The usual claim of many antinomianists such as yourself is that the Sabbath was freshly
invented in Sinai. If that had been the case, the prior existence of the week would go
biblically unexplained. On the other hand, if the Sabbath had been an Edenic ordinance,
as Gen. 2:2 intimates, and as other Jewish literature consistently shows, then the
existence of pre-Mosaic weeks is easily explained.
The flawed thinking here is in the assumptions being made regarding the sabbath. Exodus 20 indeed
cites the rest of God He entered into when His work was finished as a type of this sabbath they were
being given. It does not say, and neither does it follow, that God rested every seventh day, or that he
enjoined this rest on Adam and Eve. It was God's work, and not Adam and Eve's work. Israel is given
the sabbath as a day of rest from their work, as well as being a reminder of the God who not only created
all things, but also the God who freed them from the slavery of Egypt, giving them rest from that slave
labor-work. They in turn soon forgot the very God the sabbath was to remind them of, and by the time
we get to the life of Jesus, they were totally focused on the day to the exclusion of God. The day became
an end in itself, hence Jesus' statement about the sabbath being made for man, and not the other way
around. But to take this statement and apply it to all mankind is eisegetical in nature. This interpretation
has no Biblical support, as we find no commandment anywhere in Scripture where God commanded all
mankind to keep the day. To the contrary, the evidence is Israel only being required to keep the day,
through a covenant, and as a sign of that covenant relationship between God and Israel. If the sabbath
were indeed required of all mankind, then the sabbath could not possibly be this sign between the two
parties of that covenant!
'Als de sabbath voor de gehele mensheid gemaakt was, zou er een gebod voor de hele mensheid moeten zijn om hem te houden'.quote:As far as the understanding of the weekly cycle being seven days and being dependent upon
understanding the sabbath command, that is quite a stretch of logic also. Our “understanding” of the
seven day week is adequately explained there in Genesis. We don't need to be a party to a sabbath day
rest to know and understand this. Whether we have a 7 day week with no commanded rest on the
seventh day or with a commanded rest, the cycle remains unaffected either way.
Sabbatarian groups that insist Christians should also keep all of the Holy Days in Scripture make a
similar claim regarding the plan of God down through time, and that one can only understand God's plan
by keeping those Holy Days.
Gentile converts to Christianity managed just fine without having to understand the weekly cycle in
regards to the sabbath any more than they needed to understand the plan of God. All they needed to
understand and believe was the gospel.
The subject in context concerns how the religious leaders had, through their rigid interpretation of
Scripture, made points of law such as the sabbath a burden upon the people beyond the scope of the
intent of the law. In the case of the sabbath commandment, “man” as a result ended up serving the
sabbath instead of the intent of the sabbath serving the “man.” The “man” in this context was the man to
whom it was given, for the sabbath was not given to all mankind. The eisegetical conclusion that the
sabbath therefore was given to, and required of all mankind, finds no supporting evidence in Scripture.
For this conclusion to be even remotely true, there would need to be a command found in Scripture to
support the claim. Such Scriptural support is blatantly missing. To repeat for clarity, if the sabbath
were made for all mankind, there would have been a command for all mankind to keep it.
Wat men hier doet is opnieuw het kind met het badwater weggooien.quote:We would not
have to resort to speculation and assumption and rationalization in order to determine this.
Regardless, the die-hard Sabbatarian rejects this explanation in favor of a conclusion that is so obviously
eisegetically derived. “Don't confuse me with the facts, my mind is made up!”
Ministries that support the notion Jesus is claiming the sabbath was made for all mankind do so by
claiming the sabbath was instituted at creation, using one lie to support another. If Jesus were indeed
making such a claim, this would have been pleasing news to the Pharisees he was dealing with. Rather,
he was narrowing the scope of the sabbath, whereas they had expanded it, and he had every right to
narrow its application, seeing as he declared himself lord of the sabbath.
What needs to be understood regarding the context is that they and the people were serving the law
instead of the law being of service to them. As such, this was a form of idolatry. You are the servant of
the one you serve, and they had made themselves servants of the law to such an extent that they chose
the law over Christ when it came to the man healed of blindness from birth, seeing as Jesus performed
this miracle on a sabbath.
One last observation. To the Sabbatarian, those who don't believe in keeping the sabbath, or any of the
law in the letter are labeled, “antinomian.” The Spirit of the law, apparently, is viewed as being no law
at all.
1. Alleen de eerste zevende dag was gezegend en geheiligd in Genesis.quote:Op maandag 25 februari 2013 15:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een opsomming van ad hominems. Ik noem het adderengif. Het argument wat wordt gegeven is niet dat God elke zevende dag rust zoals de eerste zevende dag, maar dat elke zevende dag geheiligd is.
[..]
Dat is een interessante opmerking. Was God de maker van de mensheid en de gehele wereld of alleen van de jood en zijn wereld toen hij zei:
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
[..]
'Als de sabbath voor de gehele mensheid gemaakt was, zou er een gebod voor de hele mensheid moeten zijn om hem te houden'.
Dit is natuurlijk niet consistent aangezien in dat geval alleen de jood niet diende stelen, moorden, overspel plegen, afgoden aanbidden, enzovoorts. Het is absurd om te stellen dat omdat God met de joden een verbond aanging en aan hen specifiek de wet gaf op de manier dat Hij deed, de wet ook alleen voor de joden van toepassing is!
Dit zou wijzen op een dubbele standaard van God en zou Hem onrechtvaardig maken.
De reden waarom God de wet specifiek aan de joden gaf was omdat zij het nageslacht van Abraham waren waaruit de messias zou komen. God had de belofte aan Abraham gedaan dat uit zijn zaad de hele wereld gezegend zou worden en God was simpelweg die belofte aan het vervullen.
Hij ging dus een alliantie, een huwelijk, een verbond aan met het nageslacht van Abraham en presenteerde daarvoor de voorwaarden (de wet). Het volk antwoorde daarop:
3 Als Mozes kwam en verhaalde aan het volk al de woorden des HEEREN, en al de rechten, toen antwoordde al het volk met een stem, en zij zeiden: Al deze woorden, die de HEERE gesproken heeft, zullen wij doen.
4 Mozes nu beschreef al de woorden des HEEREN, en hij maakte zich des morgens vroeg op, en hij bouwde een altaar onder aan den berg, en twaalf kolommen, naar de twaalf stammen van Israël.
5 En hij zond de jongelingen van de kinderen Israëls, die brandofferen offerden, en den HEERE dankofferen offerden, van jonge ossen.
6 En Mozes nam de helft van het bloed, en zette het in bekkens; en de helft van het bloed sprengde hij op het altaar.
7 En hij nam het boek des verbonds, en hij las het voor de oren des volks; en zij zeiden: Al wat de HEERE gesproken heeft, zullen wij doen en gehoorzamen.
8 Toen nam Mozes dat bloed, en sprengde het op het volk; en hij zeide: Ziet, dit is het bloed des verbonds, hetwelk de HEERE met ulieden gemaakt heeft over al die woorden.
Toen het bloed werd besprengd was het verbond bevestigd. God had Israel getrouwd en Israel zou God trouw blijven door Zijn wetten te gehoorzamen.
Maar dit wil niet zeggen dat die wetten niet de universele standaard zijn voor het oordeel van de hele wereld.
Hoe zou God de wereld anders moeten oordelen dan aan de hand van Zijn wet?
Zodoende was het gebod voor de sabbat niet specifiek voor de joden alleen bedoeld, net zoals dat het gebod 'gij zult niet stelen' en 'gij zult niet doden' niet specifiek voor de joden was, maar de vloek op het overtreden van die geboden voor ieder mens op aarde geldt.
God in Zijn genade kan echter ieder vergeven voor het overtreden van die wetten.
[..]
Wat men hier doet is opnieuw het kind met het badwater weggooien.
Het observeren van de sabbat maakt je niet automatisch een legalist, of een dienaar van de wet, net zomin als dat het niet stelen en niet moorden en niet vreemdgaan je geen dienaar van de wet maakt.
Immers is iedereen het erover eens dat die aspecten van de wet gehoorzaamd dienen te worden. Dus zijn we allemaal legalisten?
Nee. Het observeren van de sabbat, en de gehele wet, dient te gebeuren vanuit Gods geest die in mijn hart woont en mij tot een nieuw schepsel geboren uit God maakt, door mij constant aan God te onderwerpen en onder Zijn genade te blijven waardoor Zijn Geest in mij werkt, in plaats van mijn vlees.
Iemand kan de sabbat observeren via zijn vlees maar ook via de Geest.
De persoon die het via zijn vlees doet heeft echter niet gerust van zijn eigen werken zoals God van de zijne, en gaat dus niet in Gods rust.
Je moet niet de wet weggooien omdat het mogelijk is hem in het vlees te observeren. Je moet het vlees weggooien opdat je de wet door Gods geest inspireert. Dan gaat de schrift in vervulling:
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Ik heb nog iets toegevoegd wat je gemist hebt:quote:Op maandag 25 februari 2013 15:55 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
1. Alleen de eerste zevende dag was gezegend en geheiligd in Genesis.
2. In de tijd van Mozes ontvingen de Joden een heilige sabbat
3. Sabbath was alleen voor joden, dit is duidelijk uit de bijbelse context
4. Gelovigen worden niet veroordeeld aan de hand van de wet van Mozes wat hun redding aangaat.
5. Je pleit voor het houden van de hele wet. Succes met de 613 mitzvot, maar pas op dat je geen regeltje breekt he![]()
Ali, je moet niet alles persoonlijk opvatten he, maar zolang je je vastklampt aan de wet van Mozes voor je redding, al is het maar een heel klein beetje, dan verval je van genade.
Niet voor niets werd Luther kwaad toen hij zag dat Joden die zich lieten dopen weer terugvielen op de Joodse wet:
“If I had to baptize a Jew, I would take him to the bridge of the Elbe, hang a stone around his neck and push him over with the words "I baptize thee in the name of Abraham"”
Nou deze quote is van de table-talks, dus dit is geen waarheidsgetrouwe weergave van Luther. Luther was oprecht en had hoge moraal, er zit een context aan vast. Maar de kern van de boodschap is dat iedereen die vasthoudt aan de eigen rechtvaardigheid, voor diegene is redding helaas niet mogelijk.
Klopt, het is Gods rechtvaardigheid die jou redt, niet je eigen. De ZDA kerk leert echter dat de Heilige Geest samenwerkt met je zondige jij om vervolgens een proces te beginnen dat je zondeloos moet maken voor de wet. Dit is het Rooms katholieke evangelie.quote:Op maandag 25 februari 2013 15:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan. (hoe wordt je gerechtigheid overvloediger? Niet door middel van je eigen gerechtigheid, maar van de gerechtigheid die God je bedeelt door je geloof
Citeer de tekst uit ZDA literatuur die dat zegt.quote:Op maandag 25 februari 2013 16:00 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Klopt, het is Gods rechtvaardigheid die jou redt, niet je eigen. De ZDA kerk leert echter dat de Heilige Geest samenwerkt met je zondige jij om vervolgens een proces te beginnen dat je zondeloos moet maken voor de wet. Dit is het Rooms katholieke evangelie.
Come on, je weet wel beter, ik kan honderden quotes van Ellen White neerzetten. Je weet zelf ook wel dat in het onderzoekend oordeel je geoordeeld wordt aan de hand van de wet. Dit is wat de ZDA kerk leert in haar centrale geloofsstellingen.quote:Op maandag 25 februari 2013 16:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Citeer de tekst uit ZDA literatuur die dat zegt.
Zwaktebod.quote:Op maandag 25 februari 2013 16:07 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Come on, je weet wel beter, ik kan honderden quotes van Ellen White neerzetten. Je weet zelf ook wel dat in het onderzoekend oordeel je geoordeeld wordt aan de hand van de wet. Dit is wat de ZDA kerk leert in haar centrale geloofsstellingen.
Je kunt jezelf de volgende vraag ook stellen: Waarom werd Adam en Eva niet opgedragen elkaar niet te doden? Of niet jaloers te zijn?quote:Op maandag 25 februari 2013 16:07 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Come on, je weet wel beter, ik kan honderden quotes van Ellen White neerzetten. Je weet zelf ook wel dat in het onderzoekend oordeel je geoordeeld wordt aan de hand van de wet. Dit is wat de ZDA kerk leert in haar centrale geloofsstellingen.
Ik vroeg me trouwens af; er zijn twee mogelijkheden in Genesis. Of Mozes refereert naar het heiligen van de zevende dag op de zevende dag. Of hij refereert daar naar het heiligen van de zevende dag in de toekomst. Ik ben van mening dat de eerste visie correct is, echter kan ik de tweede visie niet uitsluiten:
Sanctified means God made holy the 7th day. He set it apart for holy use by the Israelites and only the Israelites. When did He do this? I believe that God made the 7th day holy after the Exodus not during Creation Week. I say this because if God sanctified the 7th day and set it apart for holy use why wasn’t Adam & Eve told to observe the Sabbath?
24. De dienst van Christus in het hemels heiligdomquote:Op maandag 25 februari 2013 16:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
conduct and relationships and are binding upon all people in every age. These precepts are the basis of God's covenant with His people and the standard in God's judgment. Through the agency of the Holy Spirit they point out sin and awaken a sense of need for a Saviour. Salvation is all of grace and not of works, but its fruitage is obedience to the Commandments. This obedience develops Christian character and results in a sense of well-being. It is an evidence of our love for the Lord and our concern for our fellow men. The obedience of faith demonstrates the power of Christ to transform lives, and therefore strengthens Christian witness. (Ex. 20:1-17; Ps. 40:7, 8; Matt. 22:36-40; Deut. 28:1-14; Matt. 5:17-20; Heb. 8:8-10; John 15:7-10; Eph. 2:8-10;
De wet is een spiegel die ons laat zien.quote:Op maandag 25 februari 2013 16:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Anders zou geheel genesis een chronologische historische verhaling zijn die begint met de schepping en doorgaat tot de dood van Jozes, behalve genesis 2:3, dat zich ineens een paar duizend jaar later
quote:Op maandag 25 februari 2013 16:16 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
De wet is een spiegel die ons laat zien wie we zijn.
Maar zelfs zonder die spiegel wist Kain wel dat hij zijn broer niet mocht doden.
Mbt. de visie dat de sabbat in Genesis de sabbath van Mozes is. Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Dat is direct geciteerd uit openbaringen 14:quote:Op maandag 25 februari 2013 16:15 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
24. De dienst van Christus in het hemels heiligdom
Er is een heiligdom in de hemel, de ware tabernakel, die de Heer heeft opgericht, en niet een mens. Daarin doet Christus dienst, ons ten goede, en maakt hij de resultaten van zijn zoenoffer, dat eens en voor altijd aan bet kruis is gebracht, beschikbaar voor alle gelovigen. Hij werd als onze grote hogepriester ingewijd en begon zijn bemiddelende dienst bij zijn hemelvaart. In 1844, aan het einde van het profetische tijdperk van 2.300 dagen, begon Hij aan de tweede en laatste fase van zijn verzoeningswerk. Dit is een werk van onderzoekend oordeel, dat deel uitmaakt van de uiteindelijke verdelging van alle zonde, uitgebeeld in de reiniging van het Hebreeuwse heiligdom, uit de oudheid, op de grote verzoendag.
In deze zinnebeeldige dienst werd het heiligdom gereinigd met bloed van dierenoffers, maar de hemelse dingen worden gereinigd door het volmaakte offer van het bloed van Christus.
Het onderzoekend oordeel openbaart aan de hemelse wezens welke doden in Christus zijn ontslapen en daarom, in hem, waardig worden geacht deel te hebben aan de eerste opstanding.
Het maakt ook duidelijk welke van de levenden in Christus standhouden, de geboden van God en het geloof van Jezus bewaren, en daarom in hem gereed zijn voor opneming in zijn eeuwig koninkrijk. Dit oordeel toont de gerechtigheid van God aan in de verlossing van hen die in Christus geloven.
Het verklaart dat zij die God trouw zijn gebleven, het koninkrijk zullen ontvangen. De voltooiing van dit dienstwerk van Christus luidt het einde van de genadetijd voor de mens, vlak voor de wederkomst, in.
(Hebr. 8:1-5; 4:14-16; 9:11-28; 10:19-22; 1:3; 2:16, 17; Dan. 7:9-27; 8:13, 14; 9:24-27; Num. 14:34; Ez. 4:6; Lev. 16; Op. 14:6, 7; 20:12; 14:12; 22:12.)
Zie je? geloof is niet genoeg, het ZDA evangelie is geloof+10 geboden.
Hoe wist Kain dat dan?quote:Op maandag 25 februari 2013 16:16 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
De wet is een spiegel die ons laat zien.
Maar zelfs zonder die spiegel wist Kain wel dat hij zijn broer niet mocht doden.
Mbt. de visie dat de sabbat in Genesis de sabbath van Mozes is. Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Je kan niet in Jezus geloven en dan afgoden dienen. Dat is zoiets zeggen als dat je water kan laten branden (ja ik weet dat dat kan tegenwoordig maar je snapt mijn punt wel)quote:Op maandag 25 februari 2013 16:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is direct geciteerd uit openbaringen 14:
12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.
Welke geboden? Je herinnert je dat de tien geboden samengevat worden in de 2 grote geboden?
9 Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.
10 De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.
Maar als we afgoden dienen, dat maakt niet uit?
Of als we vloeken?
Of gaat het om slechts 9 geboden behalve de sabbat?
Hoe houden de heiligen de geboden? Doen ze dat door hun vlees of dankzij Gods geest omdat ze in Hem geloven en zichzelf opofferen?
Wil je beweren dat mensen die geen wet kennen niet het verschil weten tussen goed en kwaad? ALs je de wet weghaalt hebben we nog steeds een geweten hoor.quote:Op maandag 25 februari 2013 16:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe wist Kain dat dan?
En als hij wist dat het doden niet goed is, wat deel uitmaakt van Gods wet, waarom zou hij niet kunnen weten dat de sabbat een heilige dag was?
Hoe kon hij weten dat de vruchten die hij bracht geen geschikt offer waren in tegenstelling tot het geslachte dier van Abel? Hadden ze wellicht instructies gekregen voor verzoenoffers, ook al staat het er niet expliciet?
Onee? Hoeveel christenen zoeken hun eigen glorie in plaats van die van God?quote:Op maandag 25 februari 2013 16:32 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Je kan niet in Jezus geloven en dan afgoden dienen. Dat is zoiets zeggen als dat je water kan laten branden (ja ik weet dat dat kan tegenwoordig maar je snapt mijn punt wel)
En waar komt het geweten vandaan?quote:Op maandag 25 februari 2013 16:33 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Wil je beweren dat mensen die geen wet kennen niet het verschil weten tussen goed en kwaad? ALs je de wet weghaalt hebben we nog steeds een geweten hoor.
Halloquote:Op maandag 25 februari 2013 17:02 schreef Sjeenkske het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe dat zit met genesis 1: 11 God zei: ‘Overal op aarde moet jong groen ontkiemen: zaadvormende planten en allerlei bomen die vruchten dragen met zaad erin.’ En zo gebeurde het. 12 De aarde bracht jong groen voort: allerlei zaadvormende planten en allerlei bomen die vruchten droegen met zaad erin. En God zag dat het goed was.
Hoe kan het dan zo zijn dat het verboden is om een cannabisplant laten groeien? God zag toch dat het goed was? Of heb je Lucifer nodig om een joint te roken? En waar blijkt dat uit?
Als ik die teksten lees die in dit topic voorbij komen, dan denk ik soms echt dat ze vroeger teveel aan het hallucineren waren. Anders kun je toch nooit op zo'n cryptische en symbolische manier alles opschrijven. Niemand snapt meer wat er precies bedoeld wordt.
Ik heb meer vragen dan antwoorden door die teksten. Jammer dat ze in het jaar 0 geen forums hadden. Had alles misschien een stuk duidelijker gemaakt.
Volgens mij kan je gerust een spacecake eten hoor, zolang het je gezondheid maar niet aantast. Roken is dan wel weer een no-done voor christenen omdat dit duidelijk het lichaam aantast en het lichaam dat je gekregen hebt daar moet je goed voor zorgen.quote:Op maandag 25 februari 2013 17:02 schreef Sjeenkske het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe dat zit met genesis 1: 11 God zei: ‘Overal op aarde moet jong groen ontkiemen: zaadvormende planten en allerlei bomen die vruchten dragen met zaad erin.’ En zo gebeurde het. 12 De aarde bracht jong groen voort: allerlei zaadvormende planten en allerlei bomen die vruchten droegen met zaad erin. En God zag dat het goed was.
Hoe kan het dan zo zijn dat het verboden is om een cannabisplant laten groeien? God zag toch dat het goed was? Of heb je Lucifer nodig om een joint te roken? En waar blijkt dat uit?
Als ik die teksten lees die in dit topic voorbij komen, dan denk ik soms echt dat ze vroeger teveel aan het hallucineren waren. Anders kun je toch nooit op zo'n cryptische en symbolische manier alles opschrijven. Niemand snapt meer wat er precies bedoeld wordt.
Ik heb meer vragen dan antwoorden door die teksten. Jammer dat ze in het jaar 0 geen forums hadden. Had alles misschien een stuk duidelijker gemaakt.
Hoe zit het dan met wijn? Je gelooft toch niet echt in het ZDA sprookje dat wanneer de bijbel praat over wijn er geen alcohol in zat?quote:Op maandag 25 februari 2013 17:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hallo
Gebruik van drugs in de bijbel heet 'pharmakeia' en wordt veroordeeld. De bijbel roept op tot nuchterheid. Omdat het verstoren van je geestelijke gesteldheid een dwarsboom is in communicatie met God.
Het klopt dat alles goed was, echter was niet alles voor consumptie.
Ook is er een fundamentele verandering in de natuur vanaf het moment dat Adam en Eva zondigden:
17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
We zien dus sporen van de vloek terug in de natuur: doornen, distelen, gif, parasieten, enz. Maar tegelijkertijd zien we nog steeds sporen van het edenische bestaan: bloemen, fruit, de dieren in hun pracht en majesteit, enz.
In de bijbel komen we Tirosh en Yayin tegen welke beide met 'wijn' vertaald worden. Het ene is alcoholvrij sap, het andere is rode wijn met alcohol.quote:Op maandag 25 februari 2013 17:33 schreef wiseguy-23 het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met wijn? Je gelooft toch niet echt in het ZDA sprookje dat wanneer de bijbel praat over wijn er geen alcohol in zat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |