Ik ben in de afgelopen twee jaar een stuk positiever geworden over de Marqt. Ze hebben veel betekend voor het onder de aandacht brengen van kwalitatief hoogstaande en lokale producten. Het is wel zo dat hun assortiment een aantal negatieve uitschieters kent. Niet al hun vis is duurzaam en een deel van de groente komt bij dezelfde producent vandaan als waar de Lidl haalt. maar worden onder een ander label verkocht. Dat is prima (de Lidl is voorlopen op dit gebied) maar biedt de groente dan ook aan voor Lidl prijzen.
In Amsterdam binnenstad rukt de EkoPlaza en de Landmarkt nu ook steeds meer op. Dat zijn ook dure winkels (Landmarkt is qua groente juist weer erg goedkoop) gericht op hetzelfde publiek. De tijd dat alleen geitewollensokken bij de natuurwinkel biologisch haalde is alweer voorbij. Door een goedkopere variant te openen van de Marqt kunnen ze waarschijnlijk een groter publiek trekken.
Het klopt dat de Marqt winkels heeft op vrij dure en exclusieve locaties. Maar mochten daar echt dikke verliezen opgedraaid worden, dan hadden ze waarschijnlijk nooit die expansiedrift daar gehad. Geen investeerder die daar zijn miljoenen op stuk slaat als er ook een (exclusieve) kledingwinkel geopend had kunnen worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon