Hmm .. 'achterstallig onderhoud', aldus Eberhard van der Laan. Al doende leert men zegt men ook wel eens in ons zogeheten 'koude kikkerlandje'. Het zal niet zonder enige slag of stoot gaan, daarnaast blijft het een uitdaging om tot een stevige aanpak te komen en zo te proberen dit probleem het hoofd te bieden.quote:PvdA: Verbod op hoerenlopen
De PvdA onderzoekt of hoerenlopen strafbaar moet worden gemaakt. Kamerlid Myrthe Hilkens reist donderdag naar Zweden om te bekijken of het strenge beleid daar helpt om gedwongen prositutie tegen te gaan, schrijft het AD maandag.
Wie in Zweden een prostituee betaalt, kan een boete of celstraf krijgen. "Een groot deel van de prostituees wordt dag in dag uit verkracht", stelt het Kamerlid. Volgens haar doet vijftig tot tachtig procent van de prostituees in Nederland haar werk onder dwang van een mensenhandelaar of pooier.
De PvdA was dertien jaar geleden medeverantwoordelijk voor de afschaffing van het bordeelverbod. Tegelijk werd in Zweden hoerenlopen strafbaar gesteld. Hilkens zegt met een open geest te kijken wat Nederland van Zweden kan leren. "Het is niet mijn inzet meteen na mijn reis hoerenlopen te verbieden, maar ik sta er wel voor open."
Als het Zweedse beleid betekent dat vrouwen waar nu nog 'een beetje' zicht op is in flatjes verdwijnen, heeft het Nederlandse systeem volgens Hilkens misschien de voorkeur. De belangrijkste vraag is volgens haar of het illegale circuit in Zweden niet is gaan bloeien door het verbod.
Het was volgens haar naïef om van prostitutie een legaal beroep te maken. "Als het een gewoon beroep was, zou jij het heel normaal vinden als jouw zus morgen vertelt dat ze haar lichaam op de Wallen gaat verkopen om de rekeningen te betalen. Dat vind ik heel ongewoon en laten we dat vooral zo houden."
Dat hoerenlopen zo oud is als de mensheid zelf is volgens haar geen argument. "Moord is ook zo oud als de mensheid."
Update 17:03 uur:
Het strafbaar stellen van prostitutie is een 'totaal idioot plan'. Dat zegt Metje Blaak, voormalig woordvoerder van de belangenvereniging voor prostituees De Rode Draad. PvdA-Kamerlid Myrthe Hilkens meldde maandag dat zij gaat onderzoeken of een verbod op hoerenlopen helpt om de misstanden in de branche tegen te gaan. Blaak vindt een verbod een zeer slecht idee.
"Een verbod helpt de vrouwen helemaal niet", stelt Blaak, die zich jarenlang namens De Rode Draad inzette voor de belangen van prostituees. De Rode Draad ging in de zomer van 2012 failliet. "Alles gaat dan ondergronds, met alle negatieve gevolgen van dien."
Hilkens gaat deze week samen met ChristenUnie-Kamerlid Gert-Jan Segers naar Zweden om te kijken of de strenge aanpak in dat land vruchten afwerpt. "Ik ken het Zweedse model maar al te goed", zegt Blaak. "Alles gebeurt daar illegaal, wat de vrouwen die als prostituee werken ook chantabel maakt."
De PvdA was dertien jaar geleden medeverantwoordelijk voor de afschaffing van het bordeelverbod. Volgens Blaak heeft de politiek de legalisering sindsdien 'kapotgemaakt'. "Prostitutie wordt nog steeds niet voor volwaardig aangezien."
Prostituees moeten zich in Nederland laten registreren. Dat moet zicht geven op de seksbranche, waarmee misstanden worden aangepakt. Het bezoeken van prostituees die illegaal werken of minderjarig zijn is strafbaar.
Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) kondigde twee jaar geleden aan dat een speciaal informatienummer in het leven zou worden geroepen voor hoerenlopers. Via dat nummer kunnen ze informeren of de prostituee legaal werkt.
Blaak heeft sindsdien niets meer vernomen van die infolijn. "Dat is helemaal niet doorgegaan. Ik denk dat Opstelten beseft heeft dat zijn plan te absurd voor woorden was."
Bron: [Upd] PvdA: Verbod op hoerenlopen.
Zweden, het land waar mensenhandel groeit en bloeit. Supermodel!quote:Op dinsdag 19 februari 2013 16:22 schreef kwiwi het volgende:
Ach en over 10 jaar is het Zweedse model ineens weer 'naïef'. Politici die zichzelf heel belangrijk vinden en daarom perse iets nieuws willen doorvoeren
Ja want prostitutie gaat echt totaal niet samen met mensenhandel, echt niet.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dus ze willen mensenhandel afschaffen en gaan daarom iets anders aanpakken. Logisch, lijkt het drugsbeleid wel.
Prostitutie verdwijnt niet met een verbod, en de mensenhandel dus ook niet.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:42 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ja want prostitutie gaat echt totaal niet samen met mensenhandel, echt niet.
Nee maar je kan het wel aanpakkenquote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Prostitutie verdwijnt niet met een verbod, en de mensenhandel dus ook niet.
Ja, net als drugs.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:49 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Nee maar je kan het wel aanpakken
Diefstal verdwijnt niet door fietsen te verbieden. Geweld verdwijnt niet door games te verbieden.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:50 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Als je overigens zo redeneert kan de politie gewoon stoppen. Diefstal verdwijnt nooit, geweld verdwijnt nooit etc. etc.
quote:GELIEVE 'TROUW' NIET ALS BRON GEBRUIKEN VOOR JE BERICHT!
Trouw stuurt altijd mooie rekeningen als er berichten van hun website gebruikt worden. Misschien kan een mod even het bericht ergens anders vandaan toveren.quote:
zat net al te googelen maar trouw is blijkbaar de enigequote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:24 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Trouw stuurt altijd mooie rekeningen als er berichten van hun website gebruikt worden. Misschien kan een mod even het bericht ergens anders vandaan toveren.
TR gemacht, zodat de bron en het bericht aangepast wordenquote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:26 schreef moussie het volgende:
[..]
zat net al te googelen maar trouw is blijkbaar de enige
hehe, en ik heb het even in FB gemeld ..quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:28 schreef ArnosL het volgende:
[..]
TR gemacht, zodat de bron en het bericht aangepast worden
Dat is correct.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:26 schreef moussie het volgende:
[..]
zat net al te googelen maar trouw is blijkbaar de enige
Omdat ze ons al naaienquote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:05 schreef Kesefkesef het volgende:
Waarom neemt de overheid de hele prostitutie-sector niet over?
PvdA dame gaat dan waarschijnlijk roepen dat hoeren neuken ook verkrachting is omdat die gedwongen worden.quote:
Massale orgie, eindelijk eens wat liefdequote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:48 schreef Sjeenkske het volgende:
Alsof mensen dan geen sex meer hebben
Hitsige mannen moeten dan maar wijven op de straat gaan neuken? Iets met oorzaak en gevolg.
Of justitie wilt geen concurrentie in de prostitutie. Alleen de politie mag iedereen naaien.
Hop, daar gaat het snoepreisje Zweden. O nee, die PvdA-troel moet dat natuurlijk nog even met eigen ogen aanschouwen.quote:
Dacht al zoiets. Ergens waar dit verboden is, kan het niet anders zijn dat de verkrachtingen omhoog schieten. Had hetzelfde in een crosstopic neergezet wat minder liep dan deze.quote:
Nee, die neemt al het positieve uit Zweden mee wat in haar straatje past en gaat er een wetsvoorstel van breien.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 21:15 schreef Jian het volgende:
[..]
Hop, daar gaat het snoepreisje Zweden. O nee, die PvdA-troel moet dat natuurlijk nog even met eigen ogen aanschouwen.
Dit vind ik dus te erg voor woorden.quote:Het was volgens haar naïef om van prostitutie een legaal beroep te maken. "Als het een gewoon beroep was, zou jij het heel normaal vinden als jouw zus morgen vertelt dat ze haar lichaam op de Wallen gaat verkopen om de rekeningen te betalen. Dat vind ik heel ongewoon en laten we dat vooral zo houden."
Trouwens, juist als het gereguleerd is net zoals bij ons, houdt je niet alleen de gezondheid van de dames in de gaten. Ook worden de dames dan eerlijk betaald, niet al het geld of teveel geld kan naar de pooier gaan, lijkt me. Als meisjes in het illegale circuit werken met een pooier, komt onderbetaling (en dat is dus misbruik) vaker voor.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
PvdA dame gaat dan waarschijnlijk roepen dat hoeren neuken ook verkrachting is omdat die gedwongen worden.
Dat de meeste hoeren liever op hun rug met de benen omhoog hun geld verdienen dan trappenhuizen en toiletten te schrobben wil politiek correct Nederland niet weten.
Men wil dan ook niet de hufterpooiers en de hoeren aanpakken, maar de eenzame man met een tenniselleboogquote:Op dinsdag 19 februari 2013 23:46 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Trouwens, juist als het gereguleerd is net zoals bij ons, houdt je niet alleen de gezondheid van de dames in de gaten. Ook worden de dames dan eerlijk betaald, niet al het geld of teveel geld kan naar de pooier gaan, lijkt me. Als meisjes in het illegale circuit werken met een pooier, komt onderbetaling (en dat is dus misbruik) vaker voor.
Precies, prijzen omhoog dus aantrekkelijker voor echte criminelen. Vraag me soms af of men in Den Haag wel gewoon logisch kan nadenken.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dus ze willen mensenhandel afschaffen en gaan daarom iets anders aanpakken. Logisch, lijkt het drugsbeleid wel.
Dat is al jaren bekend toch?quote:Op woensdag 20 februari 2013 08:12 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Precies, prijzen omhoog dus aantrekkelijker voor echte criminelen. Vraag me soms af of men in Den Haag wel gewoon logisch kan nadenken.
Mensenhandel moet je ook aanpakken maar dat doe je imo niet door prostitutie te verbieden, dan kun je kledingateliers bijvoorbeeld om die reden ook gaan verbieden.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:49 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Nee maar je kan het wel aanpakken
Ik blijf hopen tegen beter weten inquote:
Verbieden zal de mensenhandel vast helemaal stoppen, echt waar.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 19:42 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ja want prostitutie gaat echt totaal niet samen met mensenhandel, echt niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |