abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122903434
Vervolg op: NWS / Jorritsma weigert PowNews toegang tot stadhuis Almere

quote:
Almere: Jorritsma weigert PowNews toegang tot het stadhuis
Burgemeester Annemarie Jorritsma van Almere heeft maandag een journalist van PowNews de toegang tot een persconferentie in het stadhuis geweigerd. De gemeente Almere nodigde de lokale en regionale journalisten uit, de Bovag de landelijke media, waaronder PowNews.

Andere journalisten kregen wel toegang, maar bodes lieten verslaggever Rutger Castricum en zijn cameraman niet binnen. Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat Jorritsma uit principe niet meewerkt aan welk item dan ook van PowNews. Zij stoort zich aan de manier van journalistiek bedrijven van de nieuwsrubriek.

Of andere bestuurders van de gemeente onwelgevallige journalisten mogen weigeren zal per geval bekeken worden, zegt de woordvoerder.
Bron: http://www.omroepflevolan(...)ang-tot-het-stadhuis

Het is niet het eerste incident tussen beide partijen. In december weigerde Jorritsma ook al om PowNews te woord te staan na een persconferentie over respect in het voetbal:

quote:
"Ik heb er geen zin in. Ik ben toch niet verplicht om met iedereen te spreken? Ik werk gewoon principieel niet mee aan PowNed, dus dat is jammer. Voor u."
Staat de burgemeester in haar recht? Mag ze PowNews de toegang tot een persconferentie weigeren?

UPDATE Het laatste woord hierover is nog niet gezegd. Beroepsvereniging NVJ is boos:

quote:
NVJ boos op Jorritsma om PowNed
De Nederlandse Vereniging van Journalisten vindt dat burgemeester Jorritsma van Almere haar boekje te buiten is gegaan door een verslaggever van PowNed te weigeren bij een persconferentie.

De omroep kreeg maandag geen toegang tot een persbijeenkomst over het vastzetten van kentekenplaten. Jorritsma zei "dat ze wist" dat PowNed daar niet voor kwam en andere bedoelingen had. Ook liet ze weten dat ze zich stoort aan de werkwijze van de omroep en verslaggevers daarom uit principe niet te woord staat.

Grondwet
De NVJ vindt dat Jorritsma in strijd heeft gehandeld met de grondwet. De belangenvereniging noemt het "nog zorgelijker" dat Jorritsma PowNed vaker wil weren. De burgemeester zegt dat de omroep wel welkom is bij openbare bijeenkomsten, zoals raadsvergaderingen.
Bron: http://nos.nl/artikel/474344-nvj-boos-op-jorritsma-om-powned.html

Benieuwd hoe dit verder afloopt...
pi_122903573
Kijk, in een functie als burgemeester zou ik Pownews niet zo een ruimte geven om er zulke heisa van te maken. Aan de andere kant snap ik wel wat ze bedoelt: Pownews is best provocerend en Rutger is irritant. Vaak komt Rutger niet voor het nieuws, maar om de persoon voorschut te zetten. Dat is gewoon niet fijn en wekt stres op. Echter, je kan ook proberen om hen wel toe te laten, maar hen niet te woord te staan. Gaan ze opdringen? Dan door middel van beveiligers een stapje terug, maar niet bij voorbaat al niemand toelaten.
#freefrederike
pi_122903936
Natuurlijk ontwijkt ze PowNews op alle mogelijke manieren. De lucht van fraude en falen hangt om haar heen en PowNews ruikt dat.
pi_122903957
PowNews :')
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  vrijdag 15 februari 2013 @ 08:56:00 #5
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_122903993
Vanuit menselijk oogpunt prima te begrijpen, maar ...
pi_122904626
Slap nog steeds hoor. Annemarietje kan dan beter een media training gaan volgen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 15 februari 2013 @ 09:38:21 #7
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_122904808
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 09:30 schreef DroogDok het volgende:
Slap nog steeds hoor. Annemarietje kan dan beter een media training gaan volgen.
Dit.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_122906152
Terecht. Hadden maar mensen ballen zoals Jorritsma in plaats van toe te geven aan het terreur van dit soort "journalisten".
pi_122906327
Goed dat de NVJ het voor PowNews opneemt.

http://www.nvj.nl/nieuws/(...)ritsma/#.UR3yhlquvJ4
PWBF
pi_122906333
Hopelijk dient PowNed zelf ook nog een aanklacht in.
PWBF
pi_122906608
quote:
De Telegraaf heeft een bericht verzonnen over moslims, met of zonder de raad.
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 20:04 schreef Life2.0 het volgende:
één maar? _O-
Wat de Telegraaf (met het AD als goede tweede) vooral doet is het liefst niet checken van berichten over minderheden om maar een scoop te kunnen hebben... denk bijvoorbeeld aan "Criminele Marokkaanse hangjongeren gratis op vlinderjachtvakantie in Marokko", "Klagende moslims over bouwvakkers in korte broek", "Marokkanen op mensenjacht na Oud-en-Nieuwfeest", "Gemeente Amsterdam schaft Kerstmis af i.v.m. allochtonen" en natuurlijk de klassieker "Blote kunst verwijderd uit gemeentehuis na klachten van moslims". En het werkt... van al die verhalen weet bijna niemand de werkelijke toedracht nog, men onthoudt alleen maar dat het iets met moslims was.

En zo zijn er helaas nog wel een paar honderd voorbeelden. :{
pi_122906691
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 10:40 schreef Nielsch het volgende:
Hopelijk dient PowNed zelf ook nog een aanklacht in.
Op grond van het recht tot nodeloos kwetsen?
pi_122907057
Powned is gewoon een publieke omroep, natuurlijk kun je die niet weigeren. Kijk, je kunt inderdaad een politicus niet dwingen om met ieder aluhoedjesbloggertje in gesprek te gaan over de vraag of hij niet in werkelijkheid een reptilian is, maar Powned krijg je nu eenmaal mee te maken. Vind je het niet leuk, treed dan af en ga de landelijke politiek in om het verouderde omroepstelsel aan te pakken.

Er is ook nogal een verschil tussen 'weigeren te woord te staan' en 'de toegang weigeren'. Ze kan die jongen ook gewoon binnen laten en dan niks tegen hem zeggen. Dat ging Ella Vogelaar ook zo goed af. Toegang weigeren is niet meer van deze tijd.

Powned is soms irritant, maar het is feitelijk een politiek vraagstuk: onverkozen mensen als Jorritsma waar helemaal niemand op zit te wachten, die Almere als een soort vriendendienst heeft gekregen, worden door Powned extra hard aangepakt.
pi_122907459
Blijkbaar zijn er hier een hoop fans van de PVVDA-baantjesmachine.
PWBF
pi_122907522
haha geweldig, hier gaat Pow natuurlijk nog wel ff werk van maken :P
  vrijdag 15 februari 2013 @ 12:35:08 #16
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_122909886
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 08:20 schreef PizzaMizza het volgende:
Kijk, in een functie als burgemeester zou ik Pownews niet zo een ruimte geven om er zulke heisa van te maken. Aan de andere kant snap ik wel wat ze bedoelt: Pownews is best provocerend en Rutger is irritant. Vaak komt Rutger niet voor het nieuws, maar om de persoon voorschut te zetten. Dat is gewoon niet fijn en wekt stres op. Echter, je kan ook proberen om hen wel toe te laten, maar hen niet te woord te staan. Gaan ze opdringen? Dan door middel van beveiligers een stapje terug, maar niet bij voorbaat al niemand toelaten.
Dit inderdaad.
pi_122909949
En vanavond al de hoogtepunten van het sterren springen bij Powned, goed bezig die omroep!
  Trouwste user 2022 vrijdag 15 februari 2013 @ 13:14:49 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_122911039
Jorritsma heeft ooit geneukt. Ze vertelde in een interview dat ze op zaterdag extra knoflook in het eten deed. Zodat de mannen bij haar uitgaande dochters wegbleven.

Zo'n wijf dus.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 vrijdag 15 februari 2013 @ 13:15:59 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_122911083
Weet trouwens niet wat erger is. Dat van de knoflook of haar neuken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_122911232
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 11:19 schreef Roellie80 het volgende:
haha geweldig, hier gaat Pow natuurlijk nog wel ff werk van maken :P
Pownews is een beetje als een valse hond. Als je er mee om weet te gaan dan bijt ie niet. Ga je ze slaan dan komen ze je achterna.
Ik voorzie een 'ambush' waarbij ze ineens met draaiende camera Jorritsma confronteren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 13:15 schreef tong80 het volgende:
Weet trouwens niet wat erger is. Dat van de knoflook of haar neuken.

Knoflook is tenminste lekker.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 13:51:24 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_122912375
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 10:33 schreef nikk het volgende:
Terecht. Hadden maar mensen ballen zoals Jorritsma in plaats van toe te geven aan het terreur van dit soort "journalisten".
Inderdaad. En ook meteen de journalisten weren die kritische stukjes schrijven. Dat moet je tenslotte niet willen, kritische journalistiek, bah bah.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_122912876
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 13:19 schreef karton2 het volgende:
Pownews is een beetje als een valse hond. Als je er mee om weet te gaan dan bijt ie niet. Ga je ze slaan dan komen ze je achterna.
Ik voorzie een 'ambush' waarbij ze ineens met draaiende camera Jorritsma confronteren.
Precies,

En dat is natuurlijk wel een bepaalde eigenschap wat we bij andere omroepen niet hebben. Ik vind helemaal mooi :)
  roze vrijdag 15 februari 2013 @ 14:07:07 #23
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_122912903
Haha. Over PowNews gesproken
Your beauty never ever scared me.
pi_122912999
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 11:04 schreef Vasilevski het volgende:
Powned is gewoon een publieke omroep, natuurlijk kun je die niet weigeren. Kijk, je kunt inderdaad een politicus niet dwingen om met ieder aluhoedjesbloggertje in gesprek te gaan over de vraag of hij niet in werkelijkheid een reptilian is, maar Powned krijg je nu eenmaal mee te maken. Vind je het niet leuk, treed dan af en ga de landelijke politiek in om het verouderde omroepstelsel aan te pakken.
Dat heeft er natuurlijk niks mee te maken. Zoals ik in het vorige topic ook al aangaf hoef je bananasplit ook niet toe te laten zodat ze hún grappen en grollen kunnen uithalen. Ook publieke omroep.

Het criterium lijkt mij wat ze doen, journalisten laat je toe, grappenmakers niet. Dat de grappenmakers van powned zich als journalisten voordoen maakt dan niet uit natuurlijk. Als Powned dan claimt journalistiek te bedrijven, prima, dan stel je dat als voorwaarde en houdt je hen daaraan. Dat lijkt mij voor de journalistiek een goede zaak, aangezien er best een getalenteerd politiek verslaggever in Castricum schuilt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_122913021
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 14:07 schreef Amarantha het volgende:
Haha. Over PowNews gesproken
_O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')