Ja, dat is waar ook, het is natuurlijk goedkoper.quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:04 schreef kovenant het volgende:
vind het niet erg dat ze dan paard serveren , maar de prijs in restaurant gaat niet flink naar benee.
is gewoon bedonderen en kan je je bedrijf mee over de kop laten gaan
Wel als paardenvlees als rundvlees wordt verkocht voor dezelfde prijs.quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:05 schreef HostiMeister het volgende:
Maakt het wat uit of het paard of koe is dan?
Staat alleen biefstuk, niet of het paard of rund is..quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
http://www.pietdeleeuw.nl/menu
Hier staat ook geen paard
quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
quote:Tevens vind je hier nog de echte Mokumse humor en verder geen gedonder.
Er staat dat het assortiment bestaat uit "vlees", en dat je contact kunt opnemen als je meer informatie wil. Hoezo: "Paard staat er niet bij"?quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
http://www.fontijn-vlees.nl/index.php/assortimenten
Paard staat er niet bij
http://www.telegraaf.nl/m(...)paardenslager__.htmlquote:Extra klanten voor paardenslager
HAARLEM - Het schandaal rond de diepvrieslasagne met paardenvlees in plaats van rundvlees, legt paardenslagerij Henk Wisker uit Haarlem geen windeieren. Het ambachtelijke slagersbedrijf (sinds 1934) trekt gek genoeg veel meer klanten door de aandacht voor paardenvlees. „Mensen ontdekken blijkbaar hoe gezond paardenvlees eigenlijk is”, zegt de slager.
Slager Peter Wisker, die het bedrijf van zijn vader overnam, ziet allemaal klanten in zijn zaak die daar voorheen niet kwamen. Ook op zijn website verdriedubbelde het aantal bezoekers. „Met paardenvlees is niets mis. Dat kun je van sommig ander vlees niet zeggen. Geen paard wordt gefokt voor de slacht. Als ze blessures oplopen en niet meer te genezen zijn, zijn ze soms beschikbaar voor de slacht. En er zijn in Nederland natuurlijk enorm veel paarden.” De slager slacht drie à vier paarden per week.
Paardenvlees bevat meer ijzer en is meer doorbloed dan ander vlees, zegt Wisker. „Ik vind de smaak vergelijkbaar met hert. Volgens sommigen smaakt het zoeter dan rundvlees.”
Ambachtelijke paardenslagers zijn dun gezaaid in Nederland. Volgens Wisker is het een ander vak dan dat van de 'normale' slager. „Als er een paard wordt aangeboden, ga ik kijken of de kwaliteit goed is. Je hebt te maken met eigenaren, die graag willen weten hoe het proces verloopt. Sommigen willen zelfs mee naar het slachthuis om zeker te weten dat hun dier dood is.”
Ook in Engeland nam de verkoop van paardenvlees enorm toe na het schandaal. Sinds half januari vertienvoudigde daar de verkoop.
Inderdaad, hij is gewoon over het paard getild maar eigenlijk moet hij in volle draf zijn excuses komen aanbieden.quote:
57% heeft er geen probleem mee om te veel te betalen en bedrogen te worden.quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:32 schreef ikweethetookniet het volgende:
Een restaurant dat paard geeft in plaats van rund...
24% Ik twijfel nu toch even als ik een biefstukje bestel
57% Paard, rund, konijn... als het maar smaakt!
19% Ik vertrouw op de menukaart
Totaal 1452
Poll van het AD !
Denk dat het stuk in het Parool meer doet dan een advertentiecampagne.quote:Op donderdag 14 februari 2013 17:47 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Heeft dit eigenlijk nog gevolgen, of kom je hier gewoon mee weg?
Ben nu ook wel benieuwd hoe dat dan wel niet zal smaken, jaquote:Op donderdag 14 februari 2013 18:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk dat het stuk in het Parool meer doet dan een advertentiecampagne.
Zou mij niets verbazen als het daar de komende tijd bom en bom vol is.
Dat begrijp ik wel, maar ik was ook ironisch.quote:Op donderdag 14 februari 2013 18:29 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ben nu ook wel benieuwd hoe dat dan wel niet zal smaken, ja. Maar ik bedoel juridisch, of de NVWA ofzo?
Weet ik tochquote:Op donderdag 14 februari 2013 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat begrijp ik wel, maar ik was ook ironisch.
Ik denk dat de vwa een flinke duw gaat geven.
Als hij zijn kaart aanpast dat ze paardenvlees serveren is er juridisch weinig meer aan de hand, als ze er nooit op hadden staan dat het rund was ook niet.
Dan had je kippenbiefstuk gekregen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Als het 15 minuten bij mij vandaan was had ik er vanavond gegeten en paard besteld, en hem op het hart gedrukt zich er op voor te laten staan dat ie paard verkoopt.
Blijkbaar niet. Iedereen bestempelde het vlees als 'heerlijk mals'.quote:Op donderdag 14 februari 2013 21:11 schreef foodlover het volgende:
Jammer dat zo'n zaak de kluit belazert, al vind ik het nog veel erger dat die zaak dat waarschijnlijk doet omdat de gemiddelde bezoeker geen paardenbief bestelt. Ach, in de afgelopen jaren heeft hij relatief goed verdiend, prijs van paardenbief ligt aanzienlijk lager.
Ik ben geen vleesexpert maar ik denk wel dat ik het verschil proef tussen runder- en paardenbiefstuk, zou dat dan niemand zijn opgevallen in al die jaren?
pierre wind liet in zijn tv programma mensen twee stukjes vlees proeven, welke vind je het lekkerst. Allemaal de eerste, dat was paard, aaaaarg, gadverdamme riepen alle vrouwen...quote:Op donderdag 14 februari 2013 21:25 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Blijkbaar niet. Iedereen bestempelde het vlees als 'heerlijk mals'.
De gemiddelde klant proeft het dus niet.
Maar goed, ze hebben het zelf in de hand gehad, nu is het uitgekomen. Als ze failliet gaan, kan er niet veel medelijden mee hebben.
Eens dat het hypocriet is (en ook ik ben een vrouwquote:Op donderdag 14 februari 2013 21:37 schreef gebrokenglas het volgende:
Hypocriet zeg van die vrouwen, waarom zou het eten van paardenvlees erger zijn dan biefstuk? Of Kip?
Ik eet ook wel eens Haas... Kan er niet zo heel erg mee zitten.
Wij mensen zijn omnivoren, en kunnen maar slecht leven van enkel groente.
Da's toch ook met konijn eten.quote:Op donderdag 14 februari 2013 21:55 schreef foodlover het volgende:
[..]
Eens dat het hypocriet is (en ook ik ben een vrouw)
Het wel of niet eten van paardenvlees is vaak een culturele kwestie.
Ging als klein meisje elke week mee met mams naar de paardenslager, mams kocht daar vlees omdat het goed én goedkoop was. Heb niet heel veel van thuis meegekregen maar dat dan weer wel.
ach, hoef je meteen die clen niet meer los te kopen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:02 schreef Jahr00n het volgende:
Wat baal ik hier van. Misschien heb ik nu per ongeluk ook paard gegeten? Die gedachte laat mij al kokhalzen.
Dat is gewoon een keuze van die vrouwen om geen paard te willen eten.quote:Op donderdag 14 februari 2013 21:37 schreef gebrokenglas het volgende:
Hypocriet zeg van die vrouwen, waarom zou het eten van paardenvlees erger zijn dan biefstuk? Of Kip?
Ik eet ook wel eens Haas... Kan er niet zo heel erg mee zitten.
Wij mensen zijn omnivoren, en kunnen maar slecht leven van enkel groente.
euh....quote:Op donderdag 14 februari 2013 18:46 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Weet ik toch.
[ afbeelding ]
Dus dan zal er wel weinig aan de hand zijn. Is zo'n 15 minuten lopen van m'n huis af, misschien eens langs
.
Biefstuk of steak is een benaming voor mals en mager spiervlees. De gewone biefstuk is van het rund of het kalf, maar de naam biefstuk wordt ook wel gebruikt voor vlees van bijvoorbeeld struisvogel, hert, kalkoen, paard, kangoeroe en bizon. De benaming is afkomstig van het Engelse beefsteak dat in vele talen verbasterd voorkomt.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 00:33 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
euh....
biefstuk, bief, beef, bouef, bovine oftewel rund in de breedste zin van het woord. Géén paard
Waarom zou je een paard niet rare kunnen eten.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 02:49 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
De vraag die me net te binnen schoot was of je paardenbiefstuk wel rare kon eten, maar lees al dat in Japan paardenvlees ook wel als shashimi wordt gegeten, blue rare zal dan ook wel kunnen.
Eventuele ziektekiemen, en misschien was de textuur of smaak wel helemaal belabberdquote:Op vrijdag 15 februari 2013 02:55 schreef smitjew het volgende:
[..]
Waarom zou je een paard niet rare kunnen eten.
Heel veel vragen kun je beantwoorden met waarom niet.
Maar goed, de eigenaar heeft in zijn commentaar al laten blijken dat hij zijn klanten wijsmaakte dat ze rundvlees aten. Als hij nou had gezegd "ja godverdomme, ze vroegen biefstuk, ze kregen biefstuk." dan had ik respect voor 'm gehad.quote:
Als het je al opvalt is het in het positieve. Paardenbiefstuk is echt stukken beter van smaak dan runderbiefstuk. Malser, zoeter, sappiger.quote:Op donderdag 14 februari 2013 21:11 schreef foodlover het volgende:
Jammer dat zo'n zaak de kluit belazert, al vind ik het nog veel erger dat die zaak dat waarschijnlijk doet omdat de gemiddelde bezoeker geen paardenbief bestelt. Ach, in de afgelopen jaren heeft hij relatief goed verdiend, prijs van paardenbief ligt aanzienlijk lager.
Ik ben geen vleesexpert maar ik denk wel dat ik het verschil proef tussen runder- en paardenbiefstuk, zou dat dan niemand zijn opgevallen in al die jaren?
Ik niet. Hoor graag paardenslager in Arnhem met goede biefstukquote:Op vrijdag 15 februari 2013 03:53 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Als het je al opvalt is het in het positieve. Paardenbiefstuk is echt stukken beter van smaak dan runderbiefstuk. Malser, zoeter, sappiger.
Meeste mensen bestellen het echter nooit omdat een paard een huisdier is op de een of andere manier en het dus zielig is.
Ik koop in Arnhem 1x per maand 2kilo paardenbiefstuk bij de slager (iedereen in de buurt van Arnhem weet nu over welke slager ik het hebt, is de enige met goed vlees)
Paard kan je net zo goed rare eten als rundquote:Op vrijdag 15 februari 2013 03:04 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Eventuele ziektekiemen, en misschien was de textuur of smaak wel helemaal belabberd.
Meer aanbod minder vraagquote:Op vrijdag 15 februari 2013 03:00 schreef Geerd het volgende:
Waarom is paard eigenlijk goedkoper dan rund?
En de kosten van het houden van paarden komen niet ten laste van het vlees neem ik aan.quote:
Hoeveel scheel het nou qua inkoop ten opzichte van rundvlees? Heeft deze gast er goed aan kunnen verdienen?quote:
Prijs komt door vraag en aanbod tot stand. Kostprijs is wat anders. Het verschil tussen kostprijs en prijs is winst/verliesquote:Op vrijdag 15 februari 2013 11:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En de kosten van het houden van paarden komen niet ten laste van het vlees neem ik aan.
zover ik weet is het een verschil van een aantal euro's de kilo, en let wel, een euro bespaart op inkoopprijs is pure winst. Dat gaat 1 op 1 door.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 11:44 schreef Mylene het volgende:
[..]
Hoeveel scheel het nou qua inkoop ten opzichte van rundvlees? Heeft deze gast er goed aan kunnen verdienen?
Ja, maar het aanbod komt doordat mensen paarden willen houden voor iets anders dan vlees. Als het aanbod moest komen van vleesfokkerij dan was het duurder dan rund waarschijnlijk, en bij die prijs zou de vraag niet aanboduitlokkend zijn.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Prijs komt door vraag en aanbod tot stand. Kostprijs is wat anders. Het verschil tussen kostprijs en prijs is winst/verlies
Wat is nu je vraag of punt?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 12:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar het aanbod komt doordat mensen paarden willen houden voor iets anders dan vlees. Als het aanbod moest komen van vleesfokkerij dan was het duurder dan rund waarschijnlijk, en bij die prijs zou de vraag niet aanboduitlokkend zijn.
Dat je antwoord op de vraag op zijn minst onvolledig was. De prijs van rund wordt immers ook bepaald door vraag en aanbod, en het aanbod wordt bepaald door de prijs en de kostprijs. Bij paard niet.quote:
Mijn vermoeden klopte dus, al kan ik me niet voorstellen dat geen enkel personeelslid ooit uit de school geklapt is.quote:
Ik wist hetquote:Op vrijdag 15 februari 2013 14:10 schreef foodlover het volgende:
[..]
"Zeker met wat champignonnetjes erbij"
Ook een commentaar bij het bericht van iemand die bij de slager werkte:
[..]
Ben benieuwd wie er nog meer uit de school klapt!![]()
quote:Op donderdag 14 februari 2013 18:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk dat het stuk in het Parool meer doet dan een advertentiecampagne.
Zou mij niets verbazen als het daar de komende tijd bom en bom vol is.
Ik verheug me er nu al op hoe dit nieuws in Engeland gaat doorsijpelen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 14:10 schreef foodlover het volgende:
[..]
"Zeker met wat champignonnetjes erbij"
I say, dear chap, these natives on the continent are really gross..quote:Op vrijdag 15 februari 2013 14:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik verheug me er nu al op hoe dit nieuws in Engeland gaat doorsijpelen.
16,50 rekent ie voor een biefstuk, ken tenten waar je dat voor een matige pizza mag betalen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 14:52 schreef Matty___ het volgende:
tja als je de prijs voor een ossenhaas rekent en het is maar paardenbiefstuk (los van de smaak) dan ben je gewoon een oplichter...
Hij weet ook donders goed dat hij nooit zoveel kan rekenen voor een paardenbiefstuk
zelfde als spa blauw rekenen en achter de bar de waterkraan open draaien. Is toch ook water...
dus? ben benieuwd of die ook 16,50 kan vragen als het paard is...quote:Op vrijdag 15 februari 2013 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
16,50 rekent ie voor een biefstuk, ken tenten waar je dat voor een matige pizza mag betalen.
Bij de biefstuk staat ook niet dat het runderbief is.quote:Op donderdag 14 februari 2013 15:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
Dat is nogal dubbelop nietquote:Op vrijdag 15 februari 2013 15:04 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Bij de biefstuk staat ook niet dat het runderbief is.
Mensen verwachten inderdaad rund als je het over biefstuk (wat eigenlijk een vrij vage, algemene term is) hebt. In die zin zou je kunnen spreken van misleiding.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 15:27 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat is nogal dubbelop niet
De default "biefstuk" is natuurlijk gewoon rund. Dat biefstuk onderhand gebruikt wordt als "een stuk vlees" waarbij een evt toevoeging aan vooraf kan (paard, struisvogel etc. etc.) doet er imho weinig aan af.
jij gaat zeker niet vaak uit etenquote:Op vrijdag 15 februari 2013 15:01 schreef Matty___ het volgende:
[..]
dus? ben benieuwd of die ook 16,50 kan vragen als het paard is...
nee niet zo heel vaak en als dan vaak sushi.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 15:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
jij gaat zeker niet vaak uit eten
16,50 voor een biefstuk is erg goedkoop, verdacht goedkoop zelfsquote:Op vrijdag 15 februari 2013 15:50 schreef Matty___ het volgende:
[..]
nee niet zo heel vaak en als dan vaak sushi.
Je koopt een Ferrari en je krijgt een Opel.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:00 schreef fotostarter het volgende:
Ik snap die hele ophef niet. Je eet vlees, en als het smaakt? Stelletje zeikerds
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |