abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122811585
Dag allemaal!

Vanaf september wil ik graag de duale versie van de opleiding MBRT gaan volgen. Om dat te kunnen doen, moet ik eerst zelf op zoek naar een werkplek. Solliciteren dus! Ik vraag me af of jullie me hiermee kunnen helpen en wat tips kunnen geven.

Omdat het een technische opleiding is en ik weinig ervaring heb met natuurkunde, ben ik sinds kort, via het NHA, begonnen met havo-natuurkunde. Daarnaast doe ik ook wiskunde B. Helaas kan ik dit jaar geen examen meer doen, dus ik zal er geen certificaten voor halen. Ik doe het vooral om me goed voor te bereiden. Wel kan ik een getuigschrift krijgen als ik al mijn huiswerk met een voldoende haal. Nu is het zo dat ik, bij een aantal vacatures vanuit verschillende ziekenhuizen, gezien heb dat ze vaak veel waarde hechten aan natuur- en wiskunde in je vakkenpakket. Hoe kan ik mijn voorbereidingen zo positief mogelijk in een sollicitatiebrief verwerken? Ik wil ze natuurlijk overtuigen dat ik degene ben die ze zoeken :)

Daarnaast heb ik geen havo-diploma (wel een wiskunde A certificaat), maar ben ik eerder via een 21+ toelatingstest de opleiding tot leraar basisonderwijs gaan volgen. Hier heb ik in het eerste jaar mijn propedeuse behaald. Eigenlijk was ik er na een half jaar al achter dat ik de opleiding niet af wilde maken, maar vanwege het gebrek aan een havo-diploma heb ik mijn uiterste best gedaan om toch mijn propedeuse te behalen. Kan ik hier een voorbeeld van maken om te laten zien dat ik doorzettingsvermogen heb?

Verder heb ik al een aantal punten waarop ik de sollicitatiebrief wil samenstellen:
- kwaliteiten aangeven op basis van ervaringen en voorbeelden
- Waarom MBRT?
- Waarom duaal?
- Reden keuze ziekenhuis

Hebben jullie nog aanvullingen op deze punten?

Alvast heel erg bedankt!
  dinsdag 12 februari 2013 @ 23:36:46 #2
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_122813454
Ik heb geen idee waar de afkorting MBRT voor staat eigenlijk ;). Vergeet niet dat 10 jaar geleden de meeste opleidingen anders heetten, dus als je advies wilt van 30-ers dan moet je een stapje extra doen :D.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_122813725
Haha, dat hoor ik vaker... Het staat voor Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken, een hele mond vol :)

Deze opleiding leidt je op 4 verschillende gebieden op:
- nucleaire geneeskunde
- radiotherapie
- radiodiagnostiek
- echografie

In één van deze gebieden moet ik een werkplek zoeken. In de andere gebieden worden, verdeeld over de duur van de opleiding, korte stages gedaan.

Hopelijk is het zo iets duidelijker ;)
pi_122816800
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 22:59 schreef yaya19 het volgende:
Dag allemaal!

Vanaf september wil ik graag de duale versie van de opleiding MBRT gaan volgen. Om dat te kunnen doen, moet ik eerst zelf op zoek naar een werkplek. Solliciteren dus! Ik vraag me af of jullie me hiermee kunnen helpen en wat tips kunnen geven.

Omdat het een technische opleiding is en ik weinig ervaring heb met natuurkunde, ben ik sinds kort, via het NHA, begonnen met havo-natuurkunde. Daarnaast doe ik ook wiskunde B. Helaas kan ik dit jaar geen examen meer doen, dus ik zal er geen certificaten voor halen. Ik doe het vooral om me goed voor te bereiden. Wel kan ik een getuigschrift krijgen als ik al mijn huiswerk met een voldoende haal. Nu is het zo dat ik, bij een aantal vacatures vanuit verschillende ziekenhuizen, gezien heb dat ze vaak veel waarde hechten aan natuur- en wiskunde in je vakkenpakket. Hoe kan ik mijn voorbereidingen zo positief mogelijk in een sollicitatiebrief verwerken? Ik wil ze natuurlijk overtuigen dat ik degene ben die ze zoeken :)

Daarnaast heb ik geen havo-diploma (wel een wiskunde A certificaat), maar ben ik eerder via een 21+ toelatingstest de opleiding tot leraar basisonderwijs gaan volgen. Hier heb ik in het eerste jaar mijn propedeuse behaald. Eigenlijk was ik er na een half jaar al achter dat ik de opleiding niet af wilde maken, maar vanwege het gebrek aan een havo-diploma heb ik mijn uiterste best gedaan om toch mijn propedeuse te behalen. Kan ik hier een voorbeeld van maken om te laten zien dat ik doorzettingsvermogen heb?

Verder heb ik al een aantal punten waarop ik de sollicitatiebrief wil samenstellen:
- kwaliteiten aangeven op basis van ervaringen en voorbeelden
- Waarom MBRT?
- Waarom duaal?
- Reden keuze ziekenhuis

Hebben jullie nog aanvullingen op deze punten?

Alvast heel erg bedankt!
Ik zou eerst keuze ziekenhuis doen, dan waarom MBRT, duaal is een zin: namelijk leren en gelijk leren toepassen in de praktijk. En dan je voorbereidingen=doorzettingsvermogen.
En voordat ik brieven zou schrijven zou ik eerst in een paar ziekenhuizen kijken op de betreffende afdelingen. Dan kun je beter waarom keuze ziekenhuis beschrijven.
Succes!!
pi_122820083
mijn vriendin doet ook een duale opleiding. Ze heeft gewoon haar kwaliteiten weergegeven en gezegd: ik wil die baan en als jij mij aanneemt, heb je een goeie
Generaal?? Pardon??
pi_122820287
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 22:59 schreef yaya19 het volgende:

De vraag is wat je motivatie voor de MBRT is. In het eerste jaar krijg je stralingsdeskundigheid/-veiligheid en dat is voor veel MBRT-ers behoorlijk pittig qua wis-&natuurkunde. Dus weet waar je aan begint!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122834920
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Hier kom ik al een heel eind mee.

Een maand geleden heb ik een gesprek gehad op de hanzehogeschool met iemand van de examencommissie en tevens docent op de MBRT opleiding. In dat gesprek ging het ook over de pittigheid van de opleiding. Ze wilden weten of ik daar een realistisch beeld bij had, dus daar heb ik goed over nagedacht. Bedankt voor de waarschuwing :)

De medische kant heeft mij altijd al getrokken, maar ik wist tot voor kort helemaal niet van het bestaan van deze opleiding af. Het medische in combinatie met techniek en werken met mensen vind ik heel aantrekkelijk. Ik zat altijd te zoeken naar opleidingen in één van deze richtingen, want dat past goed bij me, maar een combinatie is dan natuurlijk helemaal geweldig.

Meer tips zijn nog steeds welkom :)
pi_122835211
Hoe gaan wis-, natuur-, en scheikunde je nu af?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122835251
Doe je de opleiding in Haarlem?
pi_122836899
Lezen:

quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 16:46 schreef yaya19 het volgende:
Een maand geleden heb ik een gesprek gehad op de hanzehogeschool met iemand van de examencommissie en tevens docent op de MBRT opleiding.
pi_122840335
Wiskunde A ben ik erg goed in. Natuurkunde vind ik tot nu toe erg interessant, maar ben ik nog niet zo lang mee bezig. Als het goed is, ben ik in september wel op havo eindexamen-niveau.

Als het me lukt om een werkplek te vinden, wil ik in Groningen gaan studeren. Als het niet lukt, is het afwachten of ik door de loting heen kom van de voltijdopleiding in Groningen. Anders is Haarlem nog een optie, aangezien daar geen loting is.
pi_122846604
Ik heb zelf een jaartje MBRT-voltijd gedaan en doe nu de inservice opleiding tot radiotherapeutisch laborant. In mijn sollicitatiebrieven heb ik het helemaal niet gehad over mijn keuze voor een ziekenhuis. Ik heb het vooral gehad over hoe ik bij MBRT kwam, waarom ik het wilde doen en waarom ik een prima kandidaat zou zijn.

Dat je nu bezig bent met Natuurkunde en Wiskunde B lijkt me prima om te laten zien dat je serieus bent en dat je hier goed over hebt nagedacht. Als ze je aannemen betalen ze je collegeld, studieboeken en krijg je ook nog eens salaris. Het is daarom belangrijk dat je ze kan overtuigen dat je serieus bent en de studie wil en kan afmaken. Daarnaast vinden de meeste ziekenhuizen het ook fijn om te horen dat je na je studie best bij ze wil komen werken.

Het is moeilijk om na een verhaaltje op een forum in te schatten of het haalbaar voor iemand is om MBRT-duaal te doen. Ik kan alleen maar zeggen dat duaal/inservice opleidingen best pittig zijn, omdat je naast je werk ook gewoon flink hard moet studeren. Als je wil kan je mij een PM sturen en dan kan ik je wat stof van stralingshygiëne sturen. Als je dat een beetje kan volgen of in ieder geval het gevoel krijgt van "ja dat ga ik ooit snappen" dan moet het goedkomen. Anatomie, fysiologie, pathologie enz. is allemaal goed te leren door flink te studeren. Dosisberekeningen en stralingshygiëne moet je gewoon liggen en als je het doorhebt valt het uiteindelijk wel mee.

Ik kan je verder nog als tip meegeven om ook even naar inservice opleidingen te kijken als je al een beetje een idee hebt welke richting je zou willen kiezen (radiodiagnostiek, radiotherapie of nucleaire geneeskunde). Nadeel is dat je dan niet breed wordt opgeleid en dat je geen HBO diploma krijgt. Voordeel is echter dat je kan concentreren op 1 vakgebied, dat het 1 jaar korter is en dat het net iets minder zwaar is.

Succes in ieder geval!

Edit: Wat ook nog in mijn sollicitatiebrief stond was waarom ik voor duaal / inservice koos en niet voor de voltijd opleiding. Dat is echt een vraag die je bij iedere sollicitatiegesprek zal krijgen, dus kan je het maar beter voor zijn in je brief.
pi_122857255
Bedankt voor je reactie Theoden. Ik heb je net een PM gestuurd.
pi_122930916
Net even reader gestuurd. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
pi_122977622
Dat heb ik zeker, top!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')