3 weken geleden is mijn vriend met een vriend van hem wezen stappen. In dat cafe was een verplichte, betaalde garderobe waar zij hun jassen hebben opgehangen (op 1 bonnetje). Later die avond gaat zijn vriend de jas ophalen maar krijgt geen jassen terug. Dus die heeft gevraagd of hij de jassen kon krijgen maar daar werd op geantwoord dat dat niet kon want hij had geen bonnetje. Er werd bij de garderobe ontkend dat zij ooit een bonnetje hadden ingeleverd. Het was die nacht erg koud (-7) dus ze voelden er weinig voor om zonder jas naar huis te moeten dus mijn vriend heeft gezegd dat hij niet wegging zonder zijn jas. Daarop werden ze er uit gezet want ja ‘gedronken he, en dan niet meer weten of je een jas bij je had of niet’. Ze hadden inderdaad gedronken (

je moet toch wat he, op zaterdagavond in zo’n cafe

) maar ze hadden absoluut een jas bij zich gezien de kou, maar dat werd niet serieus genomen. Ze konden buiten wachten tot sluitingstijd en dan kijken of de jassen er nog hingen. Die hingen er uiteraard niet meer. Er werd wel op dat moment toegezegd dat er camerabeelden waren en dat die in de loop van de week erop bekeken zouden kunnen worden.
Volgende dag naar het politiebureau geweest om aangifte te doen (waren ’s nachts ook al geweest maar toen mocht het niet, was alleen voor spoedgevallen). Binnen 2 weken zou mijn vriend een schriftelijke reactie krijgen van de politie. Verder werd hem aangeraden nog even langs dat cafe te gaan, misschien was de jas inmiddels teruggebracht. Zondagavond antwoordapparaat van cafe ingesproken met het verzoek terug te bellen, is niet gebeurd. Dus op woensdag langsgeweest, bedrijfleider of andere verantwoordelijke was niet aanwezig. Briefje bij barpersoneel achtergelaten met verzoek terug te bellen, niet gebeurd. Ook op woensdag een mailtje gestuurd dat er een aangifte was gedaan, verzoek de camerabeelden te bewaren, en het verzoek terug te bellen, niet gebeurd.
Inderdaad exact 2 weken later valt er een brief van de politie in de bus: helaas, er is iets mis gegaan met uw aangifte, kunt u even een nieuwe handtekening komen zetten want momenteel is ie niet rechtsgeldig en er is dus ook niets mee gedaan. Weer langsgegaan om handtekening te zetten.
Politie zegt nu dat ze niets kunnen doen omdat die zaak telefonisch niet bereikbaar is (alleen antwoordapparaat) en het is een te lage prioriteit om langs te gaan.
Voor zover ik op internet kan vinden is maximale bewaartermijn voor camerabeelden in de horeca maximaal 4 weken. Ik ga er dus eigenlijk al vanuit dat die inmiddels vernietigd zijn. De politie gaat hier ook weinig energie insteken en dingen als een andere jas terugjatten bij dat cafe gaan we natuurlijk niet aan beginnen.
Maar het is natuurlijk wel uitermate frustrerend dat je in Nederland blijkbaar alleen je telefoon niet hoeft op te nemen en dan kan de politie dus al niets meer doen.
samenvattingjas ontvreemd uit verplichte, betaalde garderobe in cafe. Cafe-eigenaar geeft niet thuis. Politie doet niets.
Welke wegen kunnen we nog bewandelen om nog enigszins ons recht te halen? Of heeft dat helemaal geen zin meer?