Wildervankstertje | zondag 10 februari 2013 @ 12:06 |
Ik reed in de auto, gewoon 100 en opeens zakte de teller naar 60. Op een pechstrook gestopt, daarna verder gereden en toen ging die vol gas niet sneller meer dan 80. Wat kan daar de oorzaak van zijn? | |
Bananenvlaflip | zondag 10 februari 2013 @ 12:08 |
Vanalles. Benzine of diesel? | |
#ANONIEM | zondag 10 februari 2013 @ 12:16 |
Wat voor auto? Nieuw, oud, barrel, recent nog wat aan onderhoud gehad? | |
TC_Artemis | zondag 10 februari 2013 @ 12:22 |
Bij mij was het egr. Maar het kan van alles zijn idd. | |
Sounddragon | zondag 10 februari 2013 @ 12:26 |
"wil soms" hoe vaak is soms? of was het alleen gisteren? En wat voor auto en motor? en wanneer heeft hij zijn laatste grote beurt gehad? en branden er lampjes? doet hij verder alles OK? [ Bericht 2% gewijzigd door Sounddragon op 10-02-2013 12:31:46 ] | |
appy | zondag 10 februari 2013 @ 12:28 |
zit er een turbo in je auto? | |
Cucumissativus | zondag 10 februari 2013 @ 12:33 |
Cilinder die niet meer werkt, of iets elektrisch heb ik ook gehad met een 106 XSi ooit. | |
_Administr8or_ | zondag 10 februari 2013 @ 12:34 |
Iets meer info zou inderdaad wel handig zijn ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zondag 10 februari 2013 @ 12:35 |
welke auto, motor omstandigheden etc maw meer informatie ts | |
Wildervankstertje | zondag 10 februari 2013 @ 12:50 |
Ik reed gewoon 100 in de 5e versnelling en opeens ging de auto langzamer. Gestopt, weer verder gereden en toen reedt die in de 5e versnelling 80 terwijl ik het gaspedaal volledig had ingetrapt. Net weer stuk gereden maar nu niks aan de hand. Misschien een vuiltje in het brandstofsysteem geweest. Maar voor de zekerheid wordt deze week de filter nog wel even nagekeken. | |
Chinless | zondag 10 februari 2013 @ 12:58 |
Er staan meer vragen, misschien daar op reageren? [ Bericht 84% gewijzigd door Sounddragon op 10-02-2013 17:48:33 (quote van verwijderd bericht) ] | |
Modus | zondag 10 februari 2013 @ 13:01 |
Klinkt wel als een gevalletje noodloop, dan zou er ook wel een lampje moeten branden. | |
Sounddragon | zondag 10 februari 2013 @ 17:45 |
Voor liefhebbers van bagger en bullshit; 2 deuren verder hebben we ONZ; ga daar effe bijdehand doen. | |
DX11 | zondag 10 februari 2013 @ 18:05 |
Heb je per ongelijk de cruise control aanstaan? Zou best kunnen toch? | |
Cucumissativus | zondag 10 februari 2013 @ 18:10 |
Neen, deze zal uitschakelen bij het aanroeren van koppeling, rem maar ook het gaspedaal. | |
DX11 | zondag 10 februari 2013 @ 18:10 |
Alleen als je 1 van die echt vol intrapt toch (ivm ambulance oid)? Zo dacht ik dat het werkt.. | |
Sounddragon | zondag 10 februari 2013 @ 18:13 |
Nee, een klein/kort/licht tikkie op de rem of koppeling is al voldoende. Tevens, als je vol gas geeft zoals TS, maakt dat geen kont uit, een CC zal dan ingeschakeld blijven, maar wel versnellen. | |
Cucumissativus | zondag 10 februari 2013 @ 18:13 |
Zoals de TT al zegt ""Auto wil soms vol gas niet sneller dan 80 km/u". Hij kan daarna wel zelf terugkeren naar de laatst ingestelde sneheid. | |
DX11 | zondag 10 februari 2013 @ 18:14 |
Ok, duidelijk het is niet de cruise control. Was ook niet heel waarschijnlijk natuurlijk. Dan zou ik inderdaad denken misschien turbo stuk oid? | |
Cucumissativus | zondag 10 februari 2013 @ 18:15 |
Ik had niet over de kleur moeten beginnen, anders hadden we nu geweten welk merk en type mevrouw had gehad en konden we gerichter denken. | |
Sounddragon | zondag 10 februari 2013 @ 18:15 |
Laten we eerst effe afwachten wat TS nog voor aanvullende info aandraagt, want met dit verhaal kunnen we gewoon niks, behalve gissen en veronderstellingen doen. | |
Sounddragon | zondag 10 februari 2013 @ 18:16 |
Good thinking. ![]() | |
DX11 | zondag 10 februari 2013 @ 18:17 |
Misschien hebben kwajongens suikerklontjes in de tank gegooid. Ik hoorde dat je auto dan ook vreemde dingen zoals dit gaat doen. | |
Cucumissativus | zondag 10 februari 2013 @ 18:21 |
Ja wie weet! Wij staan paraat om haar van dienst te zijn. ![]()
| |
DX11 | zondag 10 februari 2013 @ 18:22 |
Dat iemand cup G heeft betekend niet gelijk dat de rest van het lichaam wel slank is he! Niet beledigend bedoelt hoor TS, maar ik bedoel maar ff, dat zegt niks. Ga ik weer met mn offtopic, sorry Anne en SD! ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door DX11 op 10-02-2013 18:46:10 ] | |
Sjeenkske | zondag 10 februari 2013 @ 18:43 |
Misschien eens proberen in een andere versnelling | |
DX11 | zondag 10 februari 2013 @ 18:45 |
Hahahahaha ineens zie ik het helemaal voor me. TS schakelde van 4 naar 3 ipv van 4 naar 5. En dus zakte de snelheid. De volgende dag vond ze de 5e versnelling wel en deed hij het weer. Nog best plausibel als je het mij vraagt. | |
Wildervankstertje | zondag 10 februari 2013 @ 20:04 |
Heb geen cruise control. | |
DX11 | zondag 10 februari 2013 @ 20:05 |
Dus, 3 gepakt ipv 5? | |
Wildervankstertje | zondag 10 februari 2013 @ 20:07 |
Nee, gewoon de 5. Maar het licht waarschijnlijk aan de brandstoffilter dus die wordt er morgen even uit gehaald. | |
Life2.0 | zondag 10 februari 2013 @ 20:08 |
knipperen er lampjes? zei die man van de garage dat er iets stuk was? ![]() | |
Wildervankstertje | zondag 10 februari 2013 @ 20:09 |
Geen knipperende lampjes. En garage? Welke garage. Daar kom ik nooit. Heb de auto naar mijn vader gebracht, die repareert altijd alles zelf. Als ik naar een garage zou gaan ben ik denk meer geld kwijt dan wat de dagwaarde van mijn auto is. | |
Life2.0 | zondag 10 februari 2013 @ 20:10 |
je zou de eerste niet zijn die een week later bedenkt 'owja die man zei dat er iets vervangen moest worden maar ik de volgende dag terug moest komen.." | |
Wildervankstertje | zondag 10 februari 2013 @ 20:12 |
Mijn vader checkt mijn auto regelmatig dus zal denk niet heel veel mis zijn. Vriend van me zei dat het door de aandrijfas kwam maar ik weet zelf heel goed dat dat dus echt niet het geval is. Al moet de linker wel vervangen worden, maar dat is iets wat ik zelf altijd wel merk. Bij mijn vorige 2 auto's ook gehad dat ik opeens getik hoorde. | |
Cucumissativus | zondag 10 februari 2013 @ 20:13 |
Rijd je vaak je tank bijna helemaal leeg? | |
Wildervankstertje | zondag 10 februari 2013 @ 20:13 |
Ik heb een auto uit 1998, is het dus niet waard om mee naar een garage te gaan ook al heeft die nog niet heel veel kilometers op de teller. | |
Wildervankstertje | zondag 10 februari 2013 @ 20:14 |
Ik tank altijd als die ongeveer half vol zit, dus bij ongeveer 15 liter. | |
Cucumissativus | zondag 10 februari 2013 @ 20:17 |
Ok, anders komt er vaak vuil uit de tank in het filter, zeker bij een oude auto. | |
Wildervankstertje | zondag 10 februari 2013 @ 20:18 |
Dat denkt mijn vader dus ook dat dat het geval is, dus het filter gaat er deze week even uit om te kijken of die verstopt zit want grote kans dat dat het probleem is. Verder heb ik nooit problemen met deze auto. Het is een Suzuki Alto GA. [ Bericht 5% gewijzigd door Wildervankstertje op 10-02-2013 20:25:14 ] | |
Grielen | zondag 10 februari 2013 @ 21:48 |
Dan is het denk ik niet de turbo | |
Fer | zondag 10 februari 2013 @ 22:16 |
Koppaking eruit. Geen compressie als het blok opwarmt. | |
YoshiBignose | zondag 10 februari 2013 @ 22:37 |
Dan is het logisch, je hebt de topsnelheid bereikt ![]() | |
the85mc | zondag 10 februari 2013 @ 23:01 |
Heb ook een keer zoiets gehad met vorige auto, toen was het de katalysator. Motor kon uitlaatgassen niet meer kwijt en na langer rijden werd t erger. Met koude motor en kat kon ik nog vrij vlot rijden, maar hoe warmer de kat werd hoe slechter t ging. Zelfs volgas in vrij wilde die nog maar 3000 rpm draaien. Vuil uit de tank is onzin. Vuil bezinkt en je benzine komt altijd onderuit de tank. Dus als er vuil in benzinetank zit komt dat snel in het systeem terecht en niet als je je tank eens helemaal leeg rijdt. | |
Kostyan | zondag 10 februari 2013 @ 23:24 |
Heb ik ook gehad, ineens had mijn wagen geen vermogen meer, ging op een gegeven moment niet meer harder dan 80. Heb hem toen uit kunnen laten rollen naar een tankstation, maar ik begon al een brandlucht te ruiken in mijn wagen... Uiteindelijk kwam het er op neer dat de schotten in mijn uitlaat losgekomen waren dus de uitlaatgassen konden niet meer weg en was mijn katalysator zo warm geworden dat hij begon te verschroeien. Het zou natuurlijk van alles kunnen zijn, er kan weerstand zitten in je uitlaat ergens waardoor je maar een kleine hoeveelheid uitlaatgassen kan afvoeren en je cilinders niet optimaal lopen. | |
Draganta | maandag 11 februari 2013 @ 00:17 |
Schokt de auto ook een beetje als je veel gas geeft? Verbruikt hij koelvloeistof? | |
2cv | maandag 11 februari 2013 @ 00:29 |
Hoeveel moeite kostte het je om die info er uit te persen ? Waarschijnlijk heel veel he ? Aangezien deze cruciale informatie niet gelijk in de OP te vinden was. Ik vraag je bij deze of je nog even je laatste krachten aan wilt spreken en hier te plaatsen of deze Suzuki Alto GA uit 1998 een automatische versnellingsbak of een handbak heeft. Om het simpel te houden, auto met automaat heeft 2 pedalen: een gaspedaal en een rempedaal. Tijdens het rijden hoef je niet met je handen aan die stok rechts van je te zitten. Een auto met handbak heeft 3 pedalen: een gaspedaal, een rempedaal en een koppelingspedaal (nee, je hebt niet ook 3 voeten/benen nodig om die pedalen te bedienen) en tijdens het rijden moet je die stok rechts van je soms in een andere positie zetten. Als je dat niet doet gaat er iets duurs kapot. | |
Ridocar | maandag 11 februari 2013 @ 04:28 |
Ik denk een handbak. Zie een paar posts terug voor een discussie over de derde of vijfde versnelling. | |
2cv | maandag 11 februari 2013 @ 04:36 |
G*dver je hebt gelijk ![]() | |
sinepedraap | maandag 11 februari 2013 @ 09:10 |
![]() | |
ZwartmetSuiker | maandag 11 februari 2013 @ 13:07 |
Dat jullie bij het woord auto niet meteen wisten dat er mis was joh. Prutsers. | |
raulbouli | maandag 11 februari 2013 @ 14:06 |
Oliepeil te laag, brandstoffilter, injectoren, luchtfilter, ontsteking, uitlaattraject verstopt, TPS kapot, VSS kapot, EGR Verstopt....etc etc Kan dus echt van alles zijn en het probleem kan terugkomen. | |
mighty_myte | maandag 11 februari 2013 @ 14:27 |
Ik vermoed dat hij kapot is.... Alhoewel, je vader kijkt hem regelmatig na, dus dan kan hij niet kapot zijn.... Misschien toch die aandrijfassen zoals die vriend van je zei...? Tja, twijfels... | |
ikbenik | maandag 11 februari 2013 @ 14:43 |
Ik denk dat de auto van TS gewoon overbeladen is. Wie weet wat ze er allemaal in meeneemt ![]() Maar wat te denken van de brandstof, TS woont vlakbij de Duitse grens. Tank je wel eens in Duitsland? Zo ja, wat tank je dan? De normale Euro brandstof is daar namelijk niet hetzelfde als hier (normaal in Duitsland is Euro91, in Nederland is dat Euro95). Niet alle motoren gaan daar even goed mee om, mijn auto (Toyota Aygo) moet dat spul ook niet hebben. Als die toch Euro91 zou krijgen, dan gaat die ook inhouden. Ik weet van mensen met dezelfde wagen waarvan de auto is stilgevallen na het tanken van 91. Het blijkt dat het motormanagement niet met lager dan Euro95 om kan gaan. Of dat met een Alto ook is, weet ik niet. | |
raulbouli | maandag 11 februari 2013 @ 15:56 |
Oja, dat kon ook nog, de knocksensor. | |
Wildervankstertje | maandag 11 februari 2013 @ 19:12 |
Nee rijdt verder prima en koelvloeistof niveau blijft normaal. Heb het probleem ook nog niet weer gehad, rijdt weer zonder problemen nu. | |
Wildervankstertje | maandag 11 februari 2013 @ 19:13 |
Een aandrijfas die een heel klein beetje tikt zorgt niet ervoor dat een auto langzaam rijdt. Heb met mijn vorige auto's ook meegemaakt dat de aandrijfassen versleten raakten en dit probleem nooit gehad. | |
Wildervankstertje | maandag 11 februari 2013 @ 19:14 |
Nee tank nooit in Duitsland, kan niet uit om meer dan een half uur te gaan rijden naar de grens om te tanken, woon in Wildervank dus zo dicht is dat ook weer niet aan de grens. | |
Bananenvlaflip | maandag 11 februari 2013 @ 19:16 |
rly? | |
Rainesz | maandag 11 februari 2013 @ 19:29 |
Heb dit ooit zelf meegemaakt met een Ford Escrot ![]() 2 weken na dit voorval lag hele blok in de puin. Had tdt een te laag oliepeil ![]() | |
Anne | maandag 11 februari 2013 @ 20:06 |
Nou. Opgelost? Dan kunnen we dit topic verder laten rusten. Handige tip voor Wildervankstertje, voor een eventuele volgende keer. Lees dit topic eens door: PTA / MERK ! TYPE ! BOUWJAAR ! MOTOR ! BRANDSTOF ! AANDRIJVING ! | |
Revolution-NL | maandag 11 februari 2013 @ 20:34 |
Ik snap deze redernatie nooit zo goed, en ik hoor bovenstaande erg vraag. Stel je moet 500 euro voor een reparatie betalen, voor dat geld koop je toch geen auto terug? | |
Wildervankstertje | dinsdag 12 februari 2013 @ 15:15 |
Mijn vorige auto kocht ik voor 300euro dus voor weinig geld kan je zeker wel een auto kopen. Maar waarom naar een garage gaan als er iemand is die het gratis kan nakijken? | |
Wildervankstertje | dinsdag 12 februari 2013 @ 15:17 |
Oliepeil heb ik nagekeken en is prima. Was er verbaasd over dat ik na 10.000km nog niet moest bijvullen maar dat schijnt normaal te zijn. Mijn vorige auto zoop olie, om de 3000km moest er een liter in. | |
Sounddragon | dinsdag 12 februari 2013 @ 15:20 |
Omdat een garage preventief onderhoud pleegt, en papa's vaak alleen maar fiksen wat er kapot gaat omdat er geen preventief onderhoud gepleegd wordt. | |
Wildervankstertje | dinsdag 12 februari 2013 @ 15:23 |
Mijn auto wordt regelmatig helemaal gecheckt. En bij sommige garages wordt je nog belazerd ook, beweren ze dat er iets vervangen moet worden wegens slijtage terwijl het kort ervoor net vervangen is. 1 beweerde dat remblokjes en remschijven versleten waren toen ik auto voor APK moest, maar die waren 2 dagen ervoor net vervangen. | |
Sounddragon | dinsdag 12 februari 2013 @ 15:31 |
Dan lach je ze toch gewoon uit? Maar 'checken' dekt de lading niet echt, en is ook iets heel anders als preventief onderhoud plegen. Maargoed, jouw papa is net als elke andere papa de beste ter wereld, alleen is het wel apart dat je nu hier zit te vissen wat er met je auto is, want dat had je paps anders toch allang weer gefikst? Ennehh.. niet om het één of ander.. maar een brandstoffilter (het ding wat nu de schuld krijgt) wordt bij elke grote beurt gewoon vervangen, maar dat was paps zeker net effe vergeten? ![]() | |
Anne | dinsdag 12 februari 2013 @ 15:32 |
Ow? | |
Sounddragon | dinsdag 12 februari 2013 @ 15:33 |
'Vaak' is iets heel anders als 'altijd'. ![]() | |
Anne | dinsdag 12 februari 2013 @ 15:36 |
Dan is het goed ![]() | |
Bananenvlaflip | dinsdag 12 februari 2013 @ 15:38 |
Anders dan ![]() | |
Wildervankstertje | dinsdag 12 februari 2013 @ 16:04 |
Ik heb deze auto pas een paar maanden, geen mens die maandelijks alles controleert. | |
raulbouli | dinsdag 12 februari 2013 @ 16:26 |
Ik geloof niet dat alles wordt gecontroleerd, dus ontsteking wordt gechecked op timing? Inlaattraject wordt er compleet afgehaald en gecontroleerd op koolvorming? Injectoren worden iedere maand gechecked op sproeibeeld? Zo kan ik nog wel even doorgaan........ Alles checken is heel erg relatief....... | |
Sounddragon | dinsdag 12 februari 2013 @ 19:22 |
Jawel, je vader toch? Lijkt me niet meer dan logisch, als je pa automonteur/liefhebber is, is het niet meer dan normaal dat je de nieuwe aanwinst thuis meteen effe binnenstebuiten keert om te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt. Toen ik de mijne kreeg heeft hij een complete beurt gehad, tot en met de diff- en bakolie aan toe; pitten, kabels, filters, vloeistoffen; alles. Was ook wel nodig trouwens bleek achteraf, wat maar weer bewijst dat niet iedereen het even nauw neemt met het woordje 'onderhoud'. Maargoed; de ene autofiel is de andere niet blijkt maar weer ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 12 februari 2013 @ 19:29 |
ontsteking is veelal elektronisch, en ik ken geen enkele garage die je spruitstukken eraf trekt bij een grote beurt ![]() Grote beurt is voornamelijk het vervangen van bougie's, kabels, verdeelkap, ruitenwisserbladen, controleren (distributie) en vervangen van snaren en vloeistoffen (koel- remvloeistof, olie) en vervangen van filters (interieur, olie, lucht, brandstof). Tevens indien nodig afstelling van de kleppen, mits niet hydraulisch. Afstellen van koplampen indien nodig, smeeren van een hoop dingen zoals sloten en scharnieren, deurrubbers controleren, zulk soort dingen. En dan vergeet ik nog een heeeele berg kleine puntjes, maar daarom gebruiken ze daar ook checklists voor; elke auto is anders en heeft andere aandachtpunten. | |
Wildervankstertje | dinsdag 12 februari 2013 @ 19:47 |
Auto is ook zeker helemaal nagekeken voordat ik erin ging rijden. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:12 |
En daarna niet meer? | |
Sounddragon | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:20 |
Eén keer per jaar is ook 'regelmatig' he ![]() | |
Wildervankstertje | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:24 |
Jawel, vlak voor de APK keuring ook nog en dat is nog maar kort geleden. Vorige week nog aantal dingen grondig bekeken en nieuwe aandrijfas komt er komend weekend onder, en 1 dorpel moet gelast worden. Olie even verversen, iets wat bij mijn vorige auto's nooit hoefde. | |
2cv | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:27 |
Zou je heel PTA een lol willen doen en je auto verkopen ? Of het ding bij de sloop aanbieden, lijkt me beter. | |
Wildervankstertje | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:28 |
Mankeert verder niks aan mijn auto, ben er juist heel blij mee. Had hiervoor een oude AX waar ik alleen maar ellende mee had. Met elke auto kun je problemen krijgen, zelfs met een nieuwe. | |
2cv | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:35 |
Het ging mij om dat stukje. Als jij niet begrijpt dat olie verversen wel degelijk nodig is ben je geen auto waard. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:46 |
Hahahahaha. Waarom post men hier nog. | |
DX11 | dinsdag 12 februari 2013 @ 20:56 |
Omdat ze hier niet aan slotjes doen trolololol | |
Wildervankstertje | vrijdag 15 februari 2013 @ 17:47 |
Als er geen olie in zit valt er niks te verversen. Bij mijn vorige auto's was de olietank heel snel leeg, moest om de 2/3 weken een liter olie in. | |
2cv | vrijdag 15 februari 2013 @ 18:34 |
2/3 weken ? Hoeveel kilometer is dat ? En wellicht is het dan een optie om je auto dicht te maken ? | |
Wildervankstertje | zondag 17 februari 2013 @ 10:24 |
2000/3000km ongeveer. Maar mijn laatste auto was een oude roestbak, is al lang weg. Verkocht voor 200 euro ![]() | |
ZwartmetSuiker | zondag 17 februari 2013 @ 12:22 |
Heeft je pa al iets gevonden? Aangezien wij niks kunnen zonder info. |