abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122705253
Ik heb in de woonkamer een houten planken vloer liggen. Ik schat dat deze vloer daar plusminus 25 jaar ligt. Tussen de planken is een naad variërend van 1 tot 3 mm, 80% van de naad is 2 mm. De planken zijn plm 11 cm breed
De vloer wordt geverfd, dat is het hoofddoel.

Ik wil een egale aanblik hebben van de vloer, dat is de reden dat ik die naad dicht wil hebben. Ik wil dat doen met elastische overschilderbare kit.

Ik weet uit ervaring dat -op een ander projekt- deze kit inkrimpt als deze droog is. Dat is prima daar je dan geen slijtage krijgt als op de vloer gelopen wordt. De kit is dus ingezakt.

Ik weet dat hout krimpt en weer uitzet. In de winterperiode is de voeg breed, in de zomer weer smal. Ik moet dus nu gaan kitten.

Krijg ik nu een vloer die na het schilderen er egaal uitziet? Denkl ik zo goed dus ?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_122705359
Ik denk dat het een zooitje wordt. Je gaat wel héél veel vragen van die kit.
Daarnaast ga je het overschilderen dus dan moet je verf ook al die werking opvangen. Dat gaat breken.
De eerste paar weken is het knap, daarna wordt het steeds lelijker denk ik. Ik zou het niet doen.

c_/
met een koekje
pi_122705556
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:15 schreef koffielepel het volgende:
Daarnaast ga je het overschilderen dus dan moet je verf ook al die werking opvangen. Dat gaat breken.
De eerste paar weken is het knap, daarna wordt het steeds lelijker denk ik. Ik zou het niet doen.

c_/
dit dus..

ik zou je vloer opschuren, in een beschermende olie doen en het daarmee doen.. (of er een heel andere vloer inzetten, maar dat is een stuk prijziger denk ik zo :) )
pi_122705558
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:15 schreef koffielepel het volgende:

c_/
De oorzaak is dan het proces van krimpen en weer uitzetten ? Op de kit zelf kun je niet lopen namelijk.
pi_122705580
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:24 schreef cempexo het volgende:

[..]

De oorzaak is dan het proces van krimpen en weer uitzetten ? Op de kit zelf kun je niet lopen namelijk.
huh, hoe wil je dan gebruik maken van je vloer?
pi_122705599
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:23 schreef mschol het volgende:

[..]

dit dus..

ik zou je vloer opschuren, in een beschermende olie doen en het daarmee doen.. (of er een heel andere vloer inzetten, maar dat is een stuk prijziger denk ik zo :) )
Hoe bedoel je...een andere vloer. Wat is/moet het verschil zijn tussen de vloer nu en die nieuwe vloer?
pi_122705655
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:24 schreef mschol het volgende:

[..]

huh, hoe wil je dan gebruik maken van je vloer?
Zoals ik schreef gaat de kit inzakken nadat het gedroogt is. Je kunt er met je schoenzolen niet meer bijkomen.
pi_122705694
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:25 schreef cempexo het volgende:

[..]

Hoe bedoel je...een andere vloer. Wat is/moet het verschil zijn tussen de vloer nu en die nieuwe vloer?
een andere soort vloer waar je geen wijkende naden krijgt? laminaat b.v. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:27 schreef cempexo het volgende:

[..]

Zoals ik schreef gaat de kit inzakken nadat het gedroogt is. Je kunt er met je schoenzolen niet meer bijkomen.
aha, oke...
pi_122705928
Gaat dit geen zooitje worden? Hoe moet de kit hechten als je de naden niet goed kan ontvetten van tevoren?
En als de naden in de zomer krimpen gaat je vloer dan niet te strak staan? De naden zijn dan immers al gevuld met kit dus er is weinig ruimte over... ook denk ik dat de kit gaat scheuren door de werking van je vloer, als de kit eenmaal is losgesprongen in de naad komt er vuil tussen en dan krijg je een grote bende met viezigheid.
Het zal er vast wel een tijdje mooi uitzien, maar uiteindelijk ben je nog verder van huis dan nu :P
pi_122706064
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:37 schreef deadly_kiss het volgende:
Gaat dit geen zooitje worden? Hoe moet de kit hechten als je de naden niet goed kan ontvetten van tevoren?
En als de naden in de zomer krimpen gaat je vloer dan niet te strak staan? De naden zijn dan immers al gevuld met kit dus er is weinig ruimte over... ook denk ik dat de kit gaat scheuren door de werking van je vloer, als de kit eenmaal is losgesprongen in de naad komt er vuil tussen en dan krijg je een grote bende met viezigheid.
Het zal er vast wel een tijdje mooi uitzien, maar uiteindelijk ben je nog verder van huis dan nu :P
De kit rust op een naad van de plank, die kan niet verder uitzakken. Die ruimte is vooraf schoon te maken.

Denk je dat de kit gaat scheuren door de werking of is dat 100% zeker volgens jou ?

Is een flexibele verf die mee beweegt dan een oplossing. Voor zover deze verfsoort bestaat
pi_122706081
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:28 schreef mschol het volgende:

[..]

een andere soort vloer waar je geen wijkende naden krijgt? laminaat b.v. ;)

[..]

aha, oke...
nee ...het gaat echt om de bestaande vloer.
  zondag 10 februari 2013 @ 11:45:12 #12
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_122706125
Met een houten vloer heb je nou eenmaal naden... ik zou dat óf accepteren óf er iets anders overheen leggen. Kitten maakt het uiteindelijk toch niet echt egaal en krijg je er nooit meer netjes uit.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_122706206
Is de vloer zwevend gelegd? Vooral de naden dichtkitten dan als je hem bol wilt laten staan. Kit kan behoorlijk veel werking opvangen als je de juiste kiest, dat is het probleem niet. Een flexibele verf die slijtvast is die combi lijkt mij een stuk lastiger.
  zondag 10 februari 2013 @ 11:48:39 #14
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_122706218
Ben bang dat dit 'm niet gaat worden. Zie de posts boven me :{

Is het niet de charme van een oude vloer?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_122706258
Google eens op Lecol Duofill ..
pi_122706322
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:48 schreef tiho1 het volgende:
Is de vloer zwevend gelegd? Vooral de naden dichtkitten dan als je hem bol wilt laten staan. Kit kan behoorlijk veel werking opvangen als je de juiste kiest, dat is het probleem niet. Een flexibele verf die slijtvast is die combi lijkt mij een stuk lastiger.
De vloer is vastgetimmerd op draagbalken. Zo te zien vanaf de legging van de vloer. (ik heb dit pand 2 jaar)
pi_122706685
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:45 schreef Flurry het volgende:
Met een houten vloer heb je nou eenmaal naden... ik zou dat óf accepteren óf er iets anders overheen leggen. Kitten maakt het uiteindelijk toch niet echt egaal en krijg je er nooit meer netjes uit.
tja...het is een keuze
pi_122706756
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:49 schreef deadly_kiss het volgende:
Google eens op Lecol Duofill ..
Heb ik gedaan...ga even kontakt met de leverancier opnemen. De gedachte van krimpen e.d. is mij niet helemaal duidelijk.

Ik bedoel, de kit is flexibel volgens de leverancier en ook overschilderbaar. De vraag wordt:

- werkt de kit voldoende mee mbt krimpen enn uitzetten

- wat doet de verf dan?
pi_122706954
Je krijgt hier van iedereen advies om het niet te doen, blijkbaar lees je daar gewoon overheen.
Volgens mij heb je je keuze al gemaakt en zoek je nu ja knikkers om te beginnen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 10 februari 2013 @ 12:23:36 #20
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_122707124
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 12:10 schreef cempexo het volgende:
- werkt de kit voldoende mee mbt krimpen enn uitzetten
Zie de gebruiksaanwijzing van de te gebruiken kit. Ik dénk van niet (een randje van 2mm kit gaat niet tot 8mm oprekken lijkt me).

quote:
- wat doet de verf dan?
Scheuren :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_122708980
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 12:18 schreef Patroon het volgende:
Je krijgt hier van iedereen advies om het niet te doen, blijkbaar lees je daar gewoon overheen.
Volgens mij heb je je keuze al gemaakt en zoek je nu ja knikkers om te beginnen.
nee hoor, ik zoek naar objectiviteit op basis van feiten, dat is dus wat anders dan meningen.
pi_122709048
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 12:23 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Zie de gebruiksaanwijzing van de te gebruiken kit. Ik dénk van niet (een randje van 2mm kit gaat niet tot 8mm oprekken lijkt me).

[..]

Scheuren :)
Ken je een verftype dat mee 'beweegt' ?

Of is er soms gekleurde, in dit geval blauw, elastische kit in de handel ?
pi_122710005
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:22 schreef cempexo het volgende:

[..]

nee hoor, ik zoek naar objectiviteit op basis van feiten, dat is dus wat anders dan meningen.
Wat is geen feit, aan kennis en ervaring met klussers hier die weten dat kit de ruimte tussen de naden zal opvullen, wanneer het hout dan naar elkaar toe gaat staan, zal de ruimte te klein worden met als gevolg dat de boel bol gaat staan. Daarnaast is kit wel flexibel maar de verf kan die bewegingen nooit aan, gevolg...allemaal scheuren. Hebben wij zelfs rond de kozijnen.

Deze kennis is echt geen rocketsience
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_122710148
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:51 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wat is geen feit, aan kennis en ervaring met klussers hier die weten dat kit de ruimte tussen de naden zal opvullen, wanneer het hout dan naar elkaar toe gaat staan, zal de ruimte te klein worden met als gevolg dat de boel bol gaat staan. Daarnaast is kit wel flexibel maar de verf kan die bewegingen nooit aan, gevolg...allemaal scheuren. Hebben wij zelfs rond de kozijnen.

Deze kennis is echt geen rocketsience
ik neem het graag van je aan !
pi_122713935
Als je een kit gebruikt dan kun je beter een kit gebruiken waar ze houten dekken van schepen mee leggen.
pi_122715392
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:17 schreef machtpen het volgende:
Als je een kit gebruikt dan kun je beter een kit gebruiken waar ze houten dekken van schepen mee leggen.
Er was eerder iemand die de naden van een oude houten vloer dichtte met touw? http://nl.wikipedia.org/wiki/Breeuwen
Was heel mooi geworden.

Volgens mij was het Gripper !?
Ja ! In de Parel van Vreeswijk. Post 160
K&W / De parel van Vreeswijk

# tis omdat het zondagmiddag is... w/

[ Bericht 6% gewijzigd door AnneX op 10-02-2013 16:31:21 ]
pi_122721344
Er schuilt in heel veel antwoorden een kern van waarheid:

1. de vloer gaat werken - altijd - ongeacht hoe oud de vloer is
2. een goede kit kan een hele tijd meewerken
3. de verf is hard en slijtvast; die heeft die werking veel minder
4. op den duur laat de evrf en misschien de kit los

Alternief dat ik bij m'n voordeur heb toegepast (nadat ik 5x de kit had vervangen), was een 2-K epoxyhars in de naden. Dat heeft voldoende hechting en flexibiliteit. Maar om dat in een woonkamer allemaal aan te brengen.....monnikenwerk.

Denk dat Machtpen's advies het beste van 2 mogelijkheden verenigt: hechting & flexibiliteit. Ik weet wel hoe het eruit ziet (als rubber) mar weet niet of het overschilderbaar is en hoe de verfhechting is.

Proberen kan je 't wel; wordt 't niks, trek je de kitstroken er weer uit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122746066
Alles lezend en nadenkend: ik ga deze week een proefstukje maken.

De naden zijn nu in de winterperiode het juiste moment om te schilderen.

Ik dank een ieder voor de bijdrage !
pi_122747048
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 12:17 schreef cempexo het volgende:
Alles lezend en nadenkend: ik ga deze week een proefstukje maken.
Slim!
Met welke kit?

Houd ons s.v.p. op de hoogte van de resultaten.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 11-02-2013 13:15:10 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122750448
quote:
14s.gif Op maandag 11 februari 2013 12:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Slim!
Met welke kit?

Houd ons s.v.p. op de hoogte van de resultaten.
Het is een kit dat elastisch en oververfbaar binnenshuis is. Ik woon in Dk en dus is het een DK produkt van een byggemarked, hun eigen produkt.

De uitkomst zal de zomerperiode worden daar het hout zich anders gaat gedragen en daar gaat het dus om.
pi_122755162
Ik heb het bij mij ook gedaan.. Kersenhouten plankenvloer, helemaal opengetrokken door waterschade, sommige planken hebben zelfs een naad van bijna 1 cm.. :) heb voorlopig geen tijd om het allemaal opnieuw te schaven en te leggen. De ondervloer is droog en er trekt geen vocht op, dus heb ik de brede naden dichtgepropt met stroken krantenpapier tot ongeveer 2 á 3 milimeter onder vloeroppervlak.

Daarna met bruine acrylaatkit dichtgespoten :) acrylaatkit heeft het voordeel dat je zolang het nog week is met een natte spons of doek kan wegpoetsen. Alle overtollige smeerrestjes poets je dus zo weg.. Acrylaatkit heeft meer dan 10 % rek en het zit er nu meer dan een half jaar in en zie nog steeds geen scheuren.. Kit krimpt inderdaad weer 1 halve mm in als het eenmaal droog is, dus 2 x doen kan ook.. Mooi is anders maar voorlopig is het meer dan ok :) beter dan stof en vuiligheid tussen de naden. Overschilderen heb ik geen ervaring mee, heb kit op kleur erin gepropt, maar omdat het inkrimpt loop je dus niet op de kitnaad..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')