Wat volgde: KLB / Met rechts hoor ik geen ene vliegtuigmotorquote:Op dinsdag 11 december 2012 16:53 schreef MrBaas het volgende:
Sinds een aantal maanden heb ik het idee dat mijn gehoor niet meer 100% is.
Dit denk ik omdat ik merk dat ik mensen niet goed kan voorstaan, zeker niet in een onrustige omgeving. Ook zeggen mijn ouders vaak dat ik erg hard praatBest vaak knapt er opeens een piep in mijn rechteroor en die houdt een aantal uur aan, dit gebeurt vooral de laatste tijd. Nu heb ik de laatste paar dagen een vernauwing (?) in mijn oor, ik voel er druk op staan en als ik mijn telefoon aan mijn rechteroor houd dan versta ik bijna niets.
Zojuist heb ik een afspraak gemaakt met Hans Anders voor een hoorcheck.
Ik ben hier best wel zenuwachtig voor, ik bedoel voor de uitslag.
Ik snap er verder niets van, ik ben pas 16, luister niet vaak naar muziek met een koptelefoon en ga 1x per jaar naar een feest met harde muziek.
Maak ik mij terecht zorgen over mijn rechteroor? Wat zou dit kunnen zijn en hoe komt dit?
quote:Op zaterdag 5 januari 2013 22:49 schreef MrBaas het volgende:
Tsja, vanwege slecht gehoor aan mijn rechterkant sinds een aantal maanden heb ik besloten om maar eens een afspraak te maken met de huisarts. Ik (16 jaar) liep vandaag door de stad en zag bij Hans Anders een bord staan met "Gratis Hoortesten!". Ik dacht: "Waarom niet?" en liep naar binnen.
Ik werd meteen ontvangen door een medewerker en ik vertelde dat ik gehoorklachten had. Opeens begon hij te lachen, maar toch liep hij met mij mee naar achter en testte mijn gehoor.
Toen hij klaar was met testen vertelde hij mij iets schokkends: "Het lijkt wel alsof je rechts helemaal NIETS hoort, zelfs bij een geluid van 120 Decibel: zo hard als een vliegtuigmotor, reageer je niet."
Hij raadde me aan om naar de huisarts te gaan (wat ik zowiezo al wel van plan was). Ook vroeg hij me of ik met zware machines werk, maar dat is niet zo.
Op de weg terug naar huis werd ik toch wel bang voor het bezoek aan de huisarts. Straks is het blijvend of misschien verdwijnt mijn gehoor aan de linkerkant ook wel. Ik dacht eerst dat de huisartsassistent gewoon mijn oren even schoon moest spuiten maar volgens die Hans Anders is er meer aan de hand.
Mijn klacht lijkt me duidelijkSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nu...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben inmiddels al (4 weken terug) naar de huisarts geweest. Hij kon niets "vinden" in mijn oren wat niet normaal was. Heb nog een hoortest gedaan en daar bleek dat rechts gewoon helemaal naar de klote is. Links was perfect, zei hij. Omdat ik "nog geen opaatje van 90 was" verwees hij me door naar de KNO-arts. Heb 4 weken moeten wachten hierop en ben eergisteren gegaan.
Mevrouw de assistent kijk mijn oren na met een hele vette camera, arts komt kijken, arts laat een hoortest maken, arts laat nog een paar testjes op me uitvoeren, arts komt met een voorlopige conclusie.
Linkergehoor is perfect, rechtergehoor zuigt, Blijkbaar iets mis met de verwerking van de trillingsenergie naar elektrische energie (was echt trots dat ik dit kon volgen!). Vervolgens komt hij met het feit dat het niet behandelbaar is. Dat het hoogstwaarschijnlijk niet weggaat, dat het hoogstwaarschijnlijk erger wordt tot helemaal 0 en dat links hoogstwaarschijnlijk ook kapot gaat. Hij wil een MRI-scan maken waaruit kan worden afgeleid of er iets tegen mijn oorzenuw (ofzo?) knelt wat steeds erger wordt. Hij wil sowieso op korte termijn al een afspraak maken samen met mijn ouders en mij.
Ik weet niet waarom ik dit hier plaats, ik weet alleen dat ik me kut voel door de informatie die ik krijg van de arts en vooral de informatie die ik niet krijg van de arts. Was aardig verbijsterd nadat hij zei dat het gehoor verder afzwakt en dat links ook mee gaat zakken naar 0.
Ik ben pas 16 en mijn leven gaat toch helemaal naar de kloten als ik doof ben ik heb nog nooit een dove docent/agent/notaris/advocaat/vul-hier-een-beroep-in gezien. Doven mensen kunnen toch niets? Stel ik loop door de stad en iemand spreekt me opeens aan of zegt iets tegen me aan de kassa, moet ik dan zeggen: "Goedendag meneer/mevrouw, aan uw lipbewegingen zie ik dat u iets zegt, ik vermoed dat u het tegen mij heeft. Ik kan helaas niet reageren op uw opmerkingen of vragen want mijn gehoor is naar de klote en ik versta dus geen reet."
Ohja, en dat: "kijken of er iets knelt" via die MRI-scan vind ik ook maar ontzettend eng klinken omdat ik dan meteen aan kanker denk![]()
![]()
Sorry voor dit topic.
Ik heb zowat een hele dag in dat ziekenhuis gezeten en ben de hele tijd testen ondergaan.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:39 schreef AnimeFan het volgende:
Dude, wss heb je otosclerose aan 1 kant.
Heb ik ook, operatie gehad, hoor nu wat beter maar nog steeds minder dan links.
Het is best zeldzaam.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:43 schreef MrBaas het volgende:
[..]
Ik heb zowat een hele dag in dat ziekenhuis gezeten en ben de hele tijd testen ondergaan.
Lijkt me niet dat jij nu even kan zeggen wat ik heb en dat het wel behandelbaar is in tegenstelling tot wat mijn arts zegt die er idk hoeveel jaar voor heeft gestudeerd.
Bedankt. Blind zijn/worden lijkt me nog verschrikkelijker. Dan zou ik waarschijnlijk helemaal gek worden.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:44 schreef YuckFou het volgende:
Fuck wat een verhaal![]()
Eniwee, iets positiefs dan even, je kan nog zien, visuele informatie telt veel zwaarder voor het "zelfstandig" kunnen bestaan in deze wereld dan auditief, niettemin zuigt t keihard en zou ik bij de volgende afspraak, als je eerste verbijstering wat ingedaald is alles wat je nu door je hoofd hebt spoken vragen, dus opschrijven, anders vergeet je daar straks de helft weer...
De term die AnimeF hierboven gebruikt ken ik niet, ff op googlen dus en die KNO'er ermee voor z'n oren slaan (ehh....) tekst en uitleg vragen en niet zomaar meegaan in een "niks aan te doen" verhaal oid....
Het idee dat dove mensen niks kunnen is gelukkig onzin, mocht de ellende echt zo groot worden dat je compleet doof wordt dan staat je leven ondersteboven en zal je een hoop nieuwe vaardigheden moeten aanleren, maar je kan relatief "normaal" doorleven, wat wederom in tegenstelling tot blind worden, een hoop scheelt in zelfstandigheid....sterkte gozer, ik zou m'n (muziek) wereld ook zien instorten bij zulk nieuws dus ik blijf je topic voorlopig nog wel even volgen voor de updates en andere commentaren....
edit, misschien heb je hier wat aan: http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/plotselinge_doofheid
Nogmaals dank! Artsen zeggen altijd niet te veel te vertrouwen op medische informatie via het internet. Maar deze site lijkt me wel betrouwbaar. Ga het nu lezen.quote:Op zondag 10 februari 2013 00:01 schreef AnimeFan het volgende:
Oh en die MRI-scan is waarschijnlijk om o.a. een brughoektumor uit te sluiten.
Maar dat is nog veel minder waarschijnlijk dan otosclerose. (En daarvan is de incidientie al slechts 2 tot 10 per 100.000)
Net die link gelezen en ik lees dat als je dat hebt en je wordt eraan geopereerd dan wordt je gehoor "opgeofferd". Wat het precies voor nut heeft om het te verwijderen dan weet ik niet, zal wel iets mee te maken hebben dat het de rest van je brein niet kapotmaakt/quote:Op zondag 10 februari 2013 00:01 schreef AnimeFan het volgende:
Maar dat is nog veel minder waarschijnlijk dan otosclerose. (En daarvan is de incidentie al slechts 2 tot 10 per 100.000)
dat is ook zo. Doof zijn is kut, maar er is prima mee te leven volgens mijquote:Op zondag 10 februari 2013 00:05 schreef xenobinol het volgende:
Mooi klote man... Maar zeker niet het einde van je leven. Het zal je verbazen waarmee je kan leren leven
Maar de kans is heel klein dat je dat hebt. Ik begon er over tegen de arts en toen dacht ie er pas aan dat het handig was om dat uit te sluiten met een scan.quote:Op zondag 10 februari 2013 00:09 schreef MrBaas het volgende:
[..]
Net die link gelezen en ik lees dat als je dat hebt en je wordt eraan geopereerd dan wordt je gehoor "opgeofferd". Wat het precies voor nut heeft om het te verwijderen dan weet ik niet, zal wel iets mee te maken hebben dat het de rest van je brein niet kapotmaakt/
Nee, ben daar nog niet mee bezig aangezien ik pas 2 dagen geleden voor het eerst met mijn arts gesproken heb. Ik denk dat ik nog even wacht tot die scan en dan wel weer verder zie,,quote:Op zondag 10 februari 2013 00:13 schreef Adelante het volgende:
Heb je al een tweede KNO arts overwogen, evt aan een goed aangeschreven academisch ziekenhuisEen second opinion zou ik graag willen hebben in jouw geval. Veel sterkte.
Is het eigenlijk niet raar dat de arts al heeft gezegd dat het andere oor ook doof zal worden als een brughoektumor niet is uitgesloten? Bij mijn weten heb je die aan één kant, dus als hij die heeft wordt het andere oor niet doof.quote:Op zondag 10 februari 2013 00:01 schreef AnimeFan het volgende:
Maar dat is nog veel minder waarschijnlijk dan otosclerose. (En daarvan is de incidentie al slechts 2 tot 10 per 100.000)
Nooit meer iets moois kunnen horen, nooit meer van iemand kunnen horen dat hij of zij van je houd, nooit meer normaal kunnen communiceren met iemand, gewoon alles wat om je heen gebeurt, niet meer kunnen horen.quote:Op zondag 10 februari 2013 00:09 schreef Catch22- het volgende:
[..]
dat is ook zo. Doof zijn is kut, maar er is prima mee te leven volgens mij
Blind zijn lijkt me vooral kut in de praktijk doordat je geen kant op kunt.quote:
Denk toch dat je wereld kleiner word als je doof bent dan blind, je kunt altijd nog typen liplezen etc.quote:Op zondag 10 februari 2013 02:26 schreef MrBaas het volgende:
[..]
Blind zijn lijkt me vooral kut in de praktijk doordat je geen kant op kunt.
Doof zijn lijkt me dan weer kut doordat je geen enkel fatsoenlijk gesprek met iemand kunt voeren.
Nee, ik ben nog lang niet bezig met een gebarentaalcurus. Ik hoor net 2 dagen geleden dat ik (hoogstwaarschijnlijk) doof word, verder vertelt die gast de arts me niet echt wat dusja geen idee, lijkt wel of die gast gewoon wat lult. Hij deed er ook heel luchtig over van: Ja, het is niet behandelbaar en omdat het zo geleidelijk aan is komen zetten verwacht ik ook dat het verergert tot volledige doofheid van het rechteroor wat zich hoogstwaarschijnlijk ook in het linkeroor gaat plaatsvinden.quote:Op zondag 10 februari 2013 02:30 schreef Av- het volgende:
Maak je niet te veel zorgen, zoek afleiding en laat het allemaal gewoon op je af komen.
Jezelf druk maken heb je in deze gevallen helemaal niks aan. Voor hetzelfde geld duurt het nog 80 jaar voordat je gehoor af begint te takelen. Dan heb je je al die tijd druk lopen maken voor niks.
Verder neem ik aan dat je je alvast hebt ingeschreven voor een cursus gebarentaal?
Zit wel een dikke voordeel aan als je een zeurend kreng in je huis hebquote:
daarvoor heeft men trilkussens uitgevonden.quote:Op zondag 10 februari 2013 08:51 schreef spierbal het volgende:
Hoe ga je dit met je werk doen? ivm wekker...
Ik ben aan 1 oor (om onbekende reden) doof sinds ik 4 was. Altijd bezorgd geweest om mijn goede oor.quote:Op zondag 10 februari 2013 08:51 schreef spierbal het volgende:
damn, sterkte ts!
Hete enige voordeel wat je hiermee hebt, is dat je op de zondag morgen niet gewekt zal wordeb door de vogeltjes.
Wakeup light, iet trillends met een timer aan je bed...quote:Op zondag 10 februari 2013 08:51 schreef spierbal het volgende:
damn, sterkte ts!
Hete enige voordeel wat je hiermee hebt, is dat je op de zondag morgen niet gewekt zal wordeb door de vogeltjes.
Sorry maar wat een slechte arts heb je getroffen. Zoek alsjeblieft een second opinion. Dat kan zo toch nietquote:Op zondag 10 februari 2013 02:38 schreef MrBaas het volgende:
Nee, ik ben nog lang niet bezig met een gebarentaalcurus. Ik hoor net 2 dagen geleden dat ik (hoogstwaarschijnlijk) doof word, verder vertelt die gast de arts me niet echt wat dusja geen idee, lijkt wel of die gast gewoon wat lult. Hij deed er ook heel luchtig over van: Ja, het is niet behandelbaar en omdat het zo geleidelijk aan is komen zetten verwacht ik ook dat het verergert tot volledige doofheid van het rechteroor wat zich hoogstwaarschijnlijk ook in het linkeroor gaat plaatsvinden.
Goede woordkeusquote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:44 schreef sofargone het volgende:
Oh dat is echt vreselijk om te horen.
Ik kon hier een glimlach niet onderdrukkenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:44 schreef sofargone het volgende:
Oh dat is echt vreselijk om te horen. Ik wil je echt heel veel sterkte wensen en misschien moet je naar een andere ziekenhuis gaan voor een second opinion? Misschien is het wel behandelbaar ergens? Iig erg veel succes
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |