quote:Asteroid will come closer than satellites – but it's not the end of the world
Anyone happening to glance towards the heavens in a week's time and glimpses a 50-metre-long lump of rock hurtling ominously through the skies need not panic.
Although it will pass closer to us than any asteroid has for the past 15 years – closer even than the TV satellites that girdle the planet – Nasa insists that 2012 DA14 will miss Earth by a good 17,100 miles (27,520km).
"No Earth impact is possible," said Donald Yeomans, an astronomer with the US space agency.
He also pointed out that the planet was bombarded by about 100 tonnes of space material every day.
"Basketball-sized objects come in daily," he said. "Volkswagen-sized objects come in every couple of weeks. As you get to larger and larger sizes the number of objects out there is less and less, so the frequency of hits goes down."
Yeomans added that asteroids as big as DA14, which is abou t 46 metres wide, are estimated to strike Earth about every 1,200 years.
"For objects of this size, this is the closest predicted encounter that we're aware of," he said.
The asteroid's closest approach will be at 7.24pm on 15 February, meaning that those gazing keenly at the dark skies of eastern Europe, Asia and Australia will stand the best chance of seeing it through telescopes or binoculars.
DA14, which was discovered last year by a group of amateur astronomers in Spain, will soar through the sky at about 8 miles a second. At that speed, an object of similar size on a collision course with Earth would strike with the force of about 2.4m tonnes of dynamite.
The last time that happened was in 1908 when an asteroid or comet exploded over Siberia, levelling 80m trees over 830sq miles.
"Although they wouldn't cause a global catastrophe if they impact the Earth, they still do a lot of regional destruction," said Lindley Johnson, who oversees the Near-Earth Object Observations Programme at Nasa headquarters in Washington DC.
Nasa finds and tracks all near-Earth objects that are 1km or larger in diameter. Their efforts are intended to give scientists and engineers as early a warning as possible so that steps can be taken to avert the kind of catastrophe that did for the dinosaurs.
About 66m years ago, a six-mile-wide object smashed into the Yucatán peninsula in Mexico, leading to the demise of not just the giant lizards, but also most of the plant and animal life on Earth.
http://www.guardian.co.uk(...)miss-earth-says-nasa
quote:Op zaterdag 9 februari 2013 00:22 schreef fonkeymonkey het volgende:
Waarschijnlijk word ik opgepakt nadat ik dit online heb gezet, maar ik kon het niet over me hart laten mensen niet de waarheid te laten weten.
Ze willen iedereen nog een laatste vrolijke Valentijnsdag gunnen.
Truth is dat we allemaal ineens een Alert krijgen op mobiel, extra nieuwsinzending op tv & de luchtalarmen allemaal horen afgaan net voor het 00:00 15 feb word.
Hij slaat rond 13:20 in Yellowstone Park op vrijdagmiddag.
Doch het een kleine formaat meteor is , is de impact groot op hetvolgende gebeurtenis.
Door de inslag krijgt de supervulkaan in Yellowstone Park zo een wake-up call, dat hij meteen uitbarst.
Met allen gevolgen van dien...
Om je er al vast op voor te bereiden,verwijs ik je naar de film Deep Impact & het scene stukje van 2012
Thans zijn er toch pogingen gedaan door de wereldleiders om onze dierbare planeet te redden, dit is niet gelukt.
Dit waren de raketlanceringen van de laatse paar maanden ( voor ons kenbaar als onder andere de Noord Korea poging)
Ik wens jullie allen een fijne laatste week hier op Aard.
[bron:geheim]
quote:Op zaterdag 9 februari 2013 00:22 schreef fonkeymonkey het volgende:
Waarschijnlijk word ik opgepakt nadat ik dit online heb gezet, maar ik kon het niet over me hart laten mensen niet de waarheid te laten weten.
Ze willen iedereen nog een laatste vrolijke Valentijnsdag gunnen.
Truth is dat we allemaal ineens een Alert krijgen op mobiel, extra nieuwsinzending op tv & de luchtalarmen allemaal horen afgaan net voor het 00:00 15 feb word.
Hij slaat rond 13:20 in Yellowstone Park op vrijdagmiddag.
Doch het een kleine formaat meteor is , is de impact groot op hetvolgende gebeurtenis.
Door de inslag krijgt de supervulkaan in Yellowstone Park zo een wake-up call, dat hij meteen uitbarst.
Met allen gevolgen van dien...
Om je er al vast op voor te bereiden,verwijs ik je naar de film Deep Impact & het scene stukje van 2012
Thans zijn er toch pogingen gedaan door de wereldleiders om onze dierbare planeet te redden, dit is niet gelukt.
Dit waren de raketlanceringen van de laatse paar maanden ( voor ons kenbaar als onder andere de Noord Korea raketlancering poging)
Ik wens jullie allen een fijne laatste week hier op Aard.
[bron:geheim]
Kan veel beter in Truthquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:15 schreef Godshand het volgende:
[..]
Tevens, TS: WKN / Close encounters #2: Asteroiden scheren langs de aarde
mwaah zover ik weet is het in het verleden wel gebeurt, maar dan praten we over honderd tot honderden jaren geleden.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
'Gewonden door meteorietenregen in Siberië'
MEER DAN 100 GEWONDEN(!)
http://www.nu.nl/buitenla(...)egen-in-siberie.html
Is dit ooit eerder gebeurd? Ik meende dat er in de hele geschiedenis maar 1 persoon ooit wat lichte verwondingen heeft opgelopen door vallend gesteente....
En volgens NASA zou de meteoriet absuluut niet op aarde komen?..quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
MEER DAN 100 GEWONDEN(!)
Is dit ooit eerder gebeurd? Ik meende dat er in de hele geschiedenis maar 1 persoon ooit wat lichte verwondingen heeft opgelopen door vallend gesteente....
Wist ik ook niet tot net, maar die meteoriet komt vanavond pas langs en vanaf een hele andere kant, dus heeft er niks mee te makenquote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:10 schreef Peter het volgende:
[..]
En volgens NASA zou de meteoriet absuluut niet op aarde komen?..
Toeval..quote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Wist ik ook niet tot net, maar die meteoriet komt vanavond pas langs en vanaf een hele andere kant, dus heeft er niks mee te maken
Meteorieten? Of ruimtepuin van hunzelf die insloeg?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
MEER DAN 100 GEWONDEN(!)
Hehequote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:51 schreef Godshand het volgende:
[..]
Meteorieten? Of ruimtepuin van hunzelf die insloeg?
WKN / Meteorietenregen in Oeral-gebied Ruslandquote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hehe
Maar ruimtepuin van ons zo nooit zo'n harde sonic boom kunnen veroorzaken. Check de filmpjes. Ramen breken door de knal.
? Snap je reactie niet helemaalquote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:54 schreef Godshand het volgende:
[..]
WKN / Meteorietenregen in Oeral-gebied Rusland
Het was idd puin van Progress, de raket Soyuz.
Delen hebben ze zelf opgeblazen met hun eigen kruisraketten, ging niet altijd even goed
Die knallen kwamen van hun eigen raketten, die het puin probeerde op te blazen is het idee.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
? Snap je reactie niet helemaalDit was een meteoor (of meerdere) geen ruimtepuin. Er is al zovaak ruimtepuin neergestort (denk aan de MIR), maar dat heeft bij lange na niet de snelheid om zo'n knal te kunnen veroorzaken.
Ik snap sowieso niet waar dat raketten verhaal opeens vandaan komt. In de post die jij linkte net zegt de user van wel, maar in zijn bron kan ik er niks over vinden?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:59 schreef Godshand het volgende:
[..]
Die knallen kwamen van hun eigen raketten, die het puin probeerde op te blazen is het idee.
Maar goed, laten we de officiele verklaringen afwachten, de 1 zegt ruimtepuin, de anderen zeggen meteoren.
De meteoriet die straks langs komt is voornamelijk rond Nieuw Zeeland goed te zien.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 10:53 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Is het het eigenlijk waard om vanavond nog even naar boven te kijken? Of stelt het allemaal maar weinig voor en kan ik beter op de jijbuis filmpjes wachten?
http://www.guardian.co.uk(...)5/asteroid-2012-da14quote:Op vrijdag 15 februari 2013 10:54 schreef Godshand het volgende:
[..]
De meteoriet die straks langs komt is voornamelijk rond Nieuw Zeeland goed te zien.
Dus wacht de Jijbuis filmpjes maar af
Kijk op LiveLeak, die hebben een enorme verzameling filmpjes. Kort samengevat:quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
MEER DAN 100 GEWONDEN(!)
Leesbaarder gemaakt.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 10:58 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Kijk op LiveLeak, die hebben een enorme verzameling filmpjes. Kort samengevat:
- Meteoriet komt voorbij, schijnt even feller dan de zon
- Meteoriet laat een enorm 'wolken' spoor in de lucht achter
- Na een seconde of 30 een E*N*O*R*M*E KNAL waardoor de ruiten uit elkaar springen, gevolgd door een hele rits 'na-knallen'.
Gewonden zijn niet zozeer ontstaan door brokstukken van de meteoriet, maar meer door rondvliegend glas
Meteoriet: http://www.liveleak.com/view?i=258_1360916114
Knal: http://www.liveleak.com/view?i=b70_1360910617
Whut??quote:
Het grappige is dat in de eindscene van deze film het 'moederschip' dusdanig hard geluid maakt dat de ruiten van de observatietoren er uit knallen. Zie video @ 5:55quote:Vraag mij af of de UFO roddel machine weer aan gaat. Lijkt net zo'n ding dat je kan zien in "Close Encounters of the Third Kind" (jaren '80 film).
Ik niet, er is geen bier in huisquote:
Wat zou het effect zijn geweest als die 50 meter zou zijn neergestort?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 20:07 schreef -CRASH- het volgende:
De meteoriet in Rusland was ongeveer 15 meter groot
Meer (/grotere) stukken meterorietquote:Op zaterdag 16 februari 2013 16:38 schreef k3vil het volgende:
[..]
Wat zou het effect zijn geweest als die 50 meter zou zijn neergestort?
Maar zou het harder knallen? Volgens mij zit er een soort limiet op hoe hard een geluid kan zijn?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 18:01 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Meer (/grotere) stukken meteroriet
Hetis niet alleen de grootte van de steen ook de samenstelling.quote:Op maandag 18 februari 2013 00:39 schreef Vyric het volgende:
Ik geloof niet dat het veel had uitgemaakt (15 of 50).. weet eigenlijk niet van welke grootte meteoriet we bang moeten worden... Lees: VANAF welke grootte.
quote:Op maandag 18 februari 2013 08:04 schreef aloa het volgende:
Brokstukken gevonden van Russische meteoriet
AMSTERDAM - Wetenschappers hebben zondag fragmenten gevonden van de meteoriet die vrijdag insloeg in de Russische Oeral.
De brokstukken lagen vlakbij het Tsjebarkoelmeer, melden wetenschappers tegen het Russiche persbureau RIA.
De meteoriet is een gewone chondriet. Het is een stenige meteoriet, die voor zo'n 10 procent uit ijzer bestaat. Waarschijnlijk zal het de Tsjebarkoelmeteoriet gaan heten, aldus de onderzoekers.
NASA schat in dat de meteoriet zo'n 17 meter in doorsnee was en tot 10.000 ton woog voordat hij de atmosfeer binnenkwam.
Vrijdag sloeg de meteoriet in boven het Russische Oeral-gebergt. Hierbij raakten 1200 mensen gewond.
De enorme explosie veroorzaakte schade aan meer dan 3000 huizen in zes steden in de regio. De schade bedraagt volgens een eerste schatting 1 miljard roebel (25 miljoen euro). Het is daarmee de grootste ramp door een vallend hemellichaam in de afgelopen 100 jaar.
nu.nl
quote:Op maandag 18 februari 2013 08:18 schreef -CRASH- het volgende:
Mooi... En chondriet![]()
Chondritische samenstelling
Chondrieten hebben een zogenaamde primitieve compositie, dat wil zeggen dat ze na de vorming van het Zonnestelsel niet of nauwelijks van chemische samenstelling zijn veranderd. Bepaalde koolstof-chondrieten hebben vergelijkbare samenstellingen (behalve in vluchtige bestanddelen zoals edelgassen) als met behulp van spectroscopie in de fotosfeer van de Zon worden gemeten. Aangenomen wordt dat dit de gemiddelde chemische samenstelling van het Zonnestelsel is. Het vergelijken van de chemie van een vast object met die van een gasvormig object (de Zon) wordt gedaan door de relatieve concentratie ten opzichte van een gesteentevormend element (silicium) te meten (de relatieve concentratie van magnesium wordt bijvoorbeeld uitgedrukt in een Mg/Si-ratio).
Andere typen chondrieten wijken in chemische samenstelling iets af van het gemiddelde van het Zonnestelsel (ze zijn gefractioneerd). De theorie is dat tijdens de vorming van het Zonnestelsel de metaalrijke deeltjes eerder accretiseerden dan de silicaatrijke deeltjes. Als gevolg daarvan bevatten chondrieten afkomstig van planetoïden die later gevormd zijn duidelijk minder metalen en siderofiele elementen.
Op een vergelijkbare wijze is er een scheiding tussen chondrieten waarin vuurvaste elementen als Ca en Al veel voorkomen en die waarin Mg en Si veel voorkomen. Het achterliggende fractionatieproces is echter in dit geval nog niet duidelijk. Veel koolstof-chondrieten zijn verrijkt in vuurvaste elementen, terwijl O- en enstatiet-chondrieten juist verarmd zijn hierin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |