quote:
Het schiet me net te binnen dat ook niet alles van het oude testament al vervuld is, zo is er bijvoorbeeld het huttenfeest wat de viering van het koninkrijk is maar tevens Yom Kippur, de dag van de reiniging van de tempel! Zoals je weet geeft ZDA de boodschap van het Heiligdom. Jezus als hogepriester is nog steeds bezig met het uitvoeren van zijn missiewerk in het hemelse heiligdom (zie Hebreeen). De hele wet is dus nog niet vervuld. Op het moment dat Jezus stierf was het offer gebracht, maar daarna waren er nog het heilig een het allerheiligste. ZDA leert dat Jezus in 1844 het allerheiligste binnen is gegaan ter voorbereiding op Yom Kippur. De gehele wet is dus nog niet vervuld. Het is slechts dat we geen offers meer hoeven te brengen anders dan spirituele offers, en dat zaken als besnijdenis niet meer uitgevoerd hoeven te worden. Al die rituelen zijn niet meer nodig voor ons, want ze zijn vervuld in Jezus. De pedagogische rol van de wet is weggevallen, want de messias is al gekomen en weer teruggegaan.
quote:
Als je de bergrede analyseert zie je hoe Jezus de wet in zijn ware perspectief uitlegt. Hij zegt bijvoorbeeld, zelfs als je al naar een vrouw kijkt of verkeerd denkt heb je al de wet overtreden.
Dat klopt. In de king james staat:
21 The LORD is well pleased for his righteousness' sake; he will magnify the law, and make it honourable.
'Hij zal de wet vergroten'. Dat is wat Jezus deed, in tegenstelling tot wat mensen deden, de wet verkleinen/annuleren: 126 It is time for thee, LORD, to work: for they have made void thy law.
Dus Jezus kwam inderdaad de wet uitleggen in zijn volledige spirituele karakter van absolute puurheid van gedachte, gevoel, gedrag. De manier waarop Jezus de wet uitlegde was een bestraffing voor al hen die betrouwden op hun eigen rechtvaardigheid, zoals de farizeeen. Zij dachten de wet top te gehoorzamen maar door de manier waarop Jezus hem uitlegde was het voor iedereen duidelijk dat niemand van zichzelf rechtvaardig is en de wet hen niet kon redden, want niemand was zo puur van hart.
Wanneer Jezus zegt dat Hij de wet kwam vervullen slaat dat dus deels op het feit dat Hij perfect God en naasten liefhad. Hij was puur. Maar Hij gaf ons meteen Zijn standaard van puurheid als universele standaard voor het Koninkrijk van God. Daarom zegt Hij aan het einde van de bergrede om ons geen zorgen te maken over eten, drinken, kleding enzovoorts, maar: 33 Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. Zoek Gods gerechtigheid! En die pure rechtvaardigheid en liefde is openbaar geworden in het leven van en sterven van JezusChristus.
quote:
Ik denk dat Jezus de wet vervulde door de wet in zijn ware context uit te leggen en te vervullen om ons duidelijk te maken dat niemand van ons door de wet gerechtvaardigd kan worden. Hij vervulde de wet, dat wil zeggen legde de ware betekenis achter de wet uit en hield het perfect voor ons, zodat wij als wij geloven dat hij voor onze zonden is gestorven eeuwig leven ontvangen.
Ja. De ware betekenis achter de wet is niet dat we punten bij God verdienen om de hemel in te komen, maar dat de mensheid in vrede en naastenliefde en blijdschap eeuwig leeft.
De zondaar maakt van de wet oftewel een vorm van onderdrukking waar hij aan wil ontsnappen, of hij stelt zich voor dat hij de wet houdt waardoor hij zich goed voelt.
De mens die geest van God heeft ziet dat de wet voor hemzelf en zijn naasten is en niet tegen hem. 10 En het gebod,
dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden. Romeinen 7 Het probleem is niet de wet, maar de zonde die ik pleeg! Want de wet beschrijft de condities voor leven, terwijl de zonde mij doodt. 11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood.
12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod. Romeinen 7
Daarom zegt David steeds:
127 Daarom heb ik Uw geboden lief, meer dan goud, ja, meer dan het fijnste goud.
131 Ik heb mijn mond wijd opengedaan, en gehijgd, want ik heb verlangd naar Uw geboden.
143 Benauwdheid en angst hebben mij getroffen, doch Uw geboden zijn mijn vermakingen.
151 Maar Gij, HEERE! zijt nabij, en al Uw geboden zijn waarheid. (kan God de waarheid aan het kruis nagelen?)
172 Mijn tong zal spraak houden van Uw rede, want al Uw geboden zijn rechtvaardigheid.
10 Ik zoek U met mijn gehele hart, laat mij van Uw geboden niet afdwalen.
19 Ik ben een vreemdeling op de aarde, verberg Uw geboden voor mij niet.
34 Geef mij het verstand, en ik zal Uw wet houden; ja, ik zal ze onderhouden met gansen harte.
35 Doe mij treden op het pad Uwer geboden, want daarin heb ik lust.
47 En ik zal mij vermaken in Uw geboden, die ik liefheb.
48 En ik zal mijn handen opheffen naar Uw geboden, die ik liefheb, en ik zal Uw inzettingen betrachten.
enzovoorts... de wet is fantastisch! De enige reden waarom Hij voor ons niet zo leuk is, is omdat we hem allemaal overtreden hebben. Maar God zij dank dat Jezus voor onze overtredingen is gestorven, en we dankzij Zijn Geest de kracht ontvangen om Zijn geboden te bewaren.
quote:
Maar je hebt gelijk! Dit is geenzins een eenvoudige kwestie. Overigens wil ik nog wel opmerken dat als jouw interpretatie correct is. Als zelfs de kleinste letter van de wet niet is afgeschaft, dat de wet ook nog steeds vereist dat we bokken en schapen offeren etc. Ik denk wel dat dit een belangrijke inconsistentie is die je in acht dient te nemen.

Ik heb hier dus al over geschreven hierboven met betrekking tot het hemelse tabernakel.
De wetten met betrekking tot het tabernakel dienden om mensen te laten zien wat God in de hemel aan het doen was om de zondenkwestie op te lossen.
Het bloed van schapen en bokken was slechts symbolisch.
114 Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthoude
1 Zo had dan wel ook het eerste verbond rechten van de gods dienst, en het
wereldlijk heiligdom.
2 Want de tabernakel was toebereid, namelijk de eerste, in welken was de kandelaar, en de tafel, en de toonbroden, welke genaamd wordt het heilige;
3 Maar achter het tweede voorhangsel was de tabernakel, genaamd het heilige der heiligen;
4 Hebbende een gouden wierookvat, en de ark des verbonds, alom met goud overdekt, in welke was de gouden kruik, daar het Manna in was, en de staf van Aäron, die gebloeid had, en de tafelen des verbonds.
5 En boven over deze ark waren de cherubijnen der heerlijkheid, die het verzoendeksel beschaduwden; van welke dingen wij nu van stuk tot stuk niet zullen zeggen.
6 Deze dingen nu, aldus toebereid zijnde, zo gingen wel de priesters in den eersten tabernakel, te allen tijde, om de gods diensten te volbrengen;
7 Maar
in den tweeden tabernakel ging alleen de hogepriester, eenmaal des jaars, niet zonder bloed, hetwelk hij offerde voor zichzelven en voor des volks misdaden.
8 Waarmede de Heilige Geest dit beduidde, dat de weg des heiligdoms nog niet openbaar gemaakt was, zolang
de eerste tabernakel nog stand had;
9
Welke was een afbeelding voor dien tegenwoordigen tijd, in welken gaven en slachtofferen geofferd werden, die dengene, die den dienst pleegde, niet konden heiligen naar het geweten;
10 Bestaande alleen in spijzen, en dranken, en verscheidene wassingen en rechtvaardigmakingen des vleses,
tot op den tijd der verbetering opgelegd.
11 Maar Christus, de Hogepriester der toekomende goederen, gekomen zijnde, is door den
meerderen en volmaakten tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van dit maaksel,
12 Noch door het bloed der bokken en kalveren, maar
door Zijn eigen bloed, eenmaal ingegaan in het heiligdom, een eeuwige verlossing teweeggebracht hebbende.
13 Want indien het bloed der stieren en bokken, en de as der jonge koe, besprengende de onreinen, hen heiligt tot de reinigheid des vleses;
14 Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om den levenden God te dienen?
15 En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden.
Dus nee, geen offers meer van schapen en bokken, want Jezus heeft een eeuwige verlossingn teweeggebracht met Zijn eigen bloed!
Met dat bloed is Hij vervolgens de hemel in gegaan en de eerste kamer binnengegaan (het heilige).
In 1844 is Hij het heilige der heilige (de tweede kamer) binnengegaan, waar de ark met de stenen tafelen staat. Maar de boeken van mozes? Zouden die naast de ark liggen denk je? Of zouden die in het geheel niet nodig zijn voor de diensten in hemelse tabernakel waar Jezus zelf zowel de hogepriester als het offer is, en er dus geen instructies met betrekking tot offers en dergelijke nodig zijn?
Hetzelfde geldt voor de feesten: deze gaven specifieke gebeurtenissen met betrekking tot het ministerie van Jezus aan: pasen gaf het offer aan, pinksteren het uitstorten van de heilige geest op de discipelen, yom kippur de reiniging van het tabernakel van de zonden die de mensen bekend hadden, enzovoorts.
Onder deze feesten vielen ook sabbatten en die sabbatten waren dus inderdaad een schaduw van de dingen die Jezus in het plan van verlossing uitvoerde.
Pasen is vervangen voor de communie van brood en wijn en de andere feesten kunnen we in principe vieren, maar hoeft niet per se (daarom staat er: 16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
Er staat: welke zijn een schaduw der toekomende dingen. En niet: welke waren een schaduw van dingen van het verleden. Er zijn dus bepaalde zaken die nog steeds toekomstige zaken voorschaduwen, waaronder het huttenfeest.
Deze zaken waren onderdeel van het aardse heiligdom en dienden ter rechtvaardiging van het vlees zoals hebreeen zegt.
Echter door het geloof word je gewassen van je zonden en het niet observeren van die zaken maakt je niet ineens weer schuldig. Je maakt deel uit van het lichaam van Christus dat niet onder de wet is, want het is gestorven en daarmee vrij van de vloek van de wet, en vervolgens uit de dood opgestaan om eeuwig te leven.
[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 22-02-2013 17:57:57 ]