Onderbouwing?quote:Op maandag 22 april 2013 18:37 schreef kwakz0r het volgende:
wat een "verjaardagspraat" hier altijd, als het onderwerp labels/stoornissen op tafel komt ....
mensen die over elkaar heenbuitelen met de bekende argumenten voor en tegen labels/diagnoses, de opmerking dat iedereen tegenwoordig wel iets heeft, dat de helft van de diagnoses niet klopt, etc. etc.quote:
Ik begrijp wel wat je bedoelt, al ben ik zelf blij dat de publieke en wetenschappelijke opinie ten aanzien van labels aan het omslaan is.quote:Op maandag 22 april 2013 20:18 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
mensen die over elkaar heenbuitelen met de bekende argumenten voor en tegen labels/diagnoses, de opmerking dat iedereen tegenwoordig wel iets heeft, dat de helft van de diagnoses niet klopt, etc. etc.
er zit vast iets in, maar het is net borrelpraat...
Als vijftien procent van de vmbo'ers een afwijking zou hebben (want dat is dyslexie), is het dan nog wel een afwijking? Of gaat er dan ergens iets mis?quote:Op maandag 22 april 2013 20:18 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
mensen die over elkaar heenbuitelen met de bekende argumenten voor en tegen labels/diagnoses, de opmerking dat iedereen tegenwoordig wel iets heeft, dat de helft van de diagnoses niet klopt, etc. etc.
er zit vast iets in, maar het is net borrelpraat...
Afhankelijk van de situatie en de persoon.quote:Op maandag 22 april 2013 20:26 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, ik heb vandaag bij wijze van sollicitatie een kleine les gegeven! Was wel interessant. Zo kreeg ik de vraag waarom ik een "leerling" (het waren volwassenen die behandeld moesten worden als leerlingen) die ongeïnteresseerd overkwam niet corrigeerde. Ik vond het onderuitgezakt zitten en de niet-constructieve opmerkingen niet zo erg omdat de lessituatie niet verstoord werd. Hoe gaan jullie om met desinteresse?
Kun je een voorbeeld geven?quote:Op maandag 22 april 2013 20:33 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Afhankelijk van de situatie en de persoon.
Als een leerling regelmatig niet oplet zal ik hem waarschijnlijk corrigeren, ongeacht de situatie. In een uitlegsituatie zal ik het niet altijd een probleem vinden bij de meeste leerlingen. Als leerlingen met elkaar aan de slag moeten zal ik juist eerder corrigeren, hoewel ik ook kan afwachten of medeleerlingen hem niet aan het werk zetten. Als er eens aan het einde van de les huiswerk gemaakt kan worden zal ik het weer minder snel een probleem vinden: dan moet hij maar wat meer thuis doen.quote:
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 22 april 2013 20:32 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als vijftien procent van de vmbo'ers een afwijking zou hebben (want dat is dyslexie), is het dan nog wel een afwijking? Of gaat er dan ergens iets mis?
Vanuit mijn eigen ervaring: kinderen kalken boven een proefwerkvel in grote letters 'dyslexie' (foutloos gespeld, uiteraard), waarna ze ongegeneerd de meest debiele taalkundige constructies op het papier loslaten, constructies waarvoor hun dyslexie onmogelijk een excuus kan zijn.
Wat ik me daarnaast afvraag, is: hoe moet het later met deze kinderen? Op universiteiten krijg je niet meer tijd als je dyslectisch bent. Als je aan baan hebt accepteert je baas het echt niet dat je minder productief bent dan je collega's omdat je dyslectisch bent.
Ik zou zeggen: doe er wat aan. Geef ze niet (of niet alleen) meer tijd, dwing ze ook hun al dan niet daadwerkelijk bestaande handicap aan te pakken door leerlingen meer te laten lezen. Daar zit namelijk het probleem bij een groot deel van de vermeende dyslectici. Ze lezen niet genoeg en hebben dus simpelweg een leerachterstand op dat vlak.
Ik zou een niet-verbale correctie proberen; zodat het mijn uitleg niet verstoort, of een leerling door een vraag te stellen erbij betrekken (en positief bevestigen als hij/zij goed meedoet n.a.v. de vraag), eventueel op dat moment zeggen "ik wil graag dat je rechtop gaat zitten" maar niet altijd.quote:
ik zeg ook helemaal niet dat ik het niet met je eens ben (gedeeltelijk niet, gedeeltelijk wel). ik bedoelde meer dat de reacties over het algemeen voorspelbaar zijn, en lijken op borrelpraat. je hoeft je niet per sé aangesproken te voelen.quote:Op maandag 22 april 2013 20:32 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als vijftien procent van de vmbo'ers een afwijking zou hebben (want dat is dyslexie), is het dan nog wel een afwijking? Of gaat er dan ergens iets mis?
Vanuit mijn eigen ervaring: kinderen kalken boven een proefwerkvel in grote letters 'dyslexie' (foutloos gespeld, uiteraard), waarna ze ongegeneerd de meest debiele taalkundige constructies op het papier loslaten, constructies waarvoor hun dyslexie onmogelijk een excuus kan zijn.
Wat ik me daarnaast afvraag, is: hoe moet het later met deze kinderen? Op universiteiten krijg je niet meer tijd als je dyslectisch bent. Als je aan baan hebt accepteert je baas het echt niet dat je minder productief bent dan je collega's omdat je dyslectisch bent.
Ik zou zeggen: doe er wat aan. Geef ze niet (of niet alleen) meer tijd, dwing ze ook hun al dan niet daadwerkelijk bestaande handicap aan te pakken door leerlingen meer te laten lezen. Daar zit namelijk het probleem bij een groot deel van de vermeende dyslectici. Ze lezen niet genoeg en hebben dus simpelweg een leerachterstand op dat vlak.
Ik had over de niet-constructieve opmerkingen heen gelezen (dyslexie?). In dat geval zou ik inderdaad vrij snel een kleine, in eerste instantie non-verbale correctie toepassen. Of de leerling inderdaad een vraag stellen, hoewel dat je les ook kan hinderen als de leerling niet op zit te letten.quote:Op maandag 22 april 2013 20:40 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind niet-constructieve opmerkingen wel storend, zeker als ze tijdens mijn klassikale uitleg gemaakt worden. Onderuitgezakt zitten vind ik de ene keer wel storend en een andere keer misschien minder. Ik vind wel dat er bepaalde regels van fatsoen gelden: Geen tassen op tafel, niet al te zeer onderuitgezakt zitten, enz.
Hoe bedoel je dat? Omslaan welke kant op? Ik ben erg benieuwd naar jouw mening!quote:Op maandag 22 april 2013 20:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik begrijp wel wat je bedoelt, al ben ik zelf blij dat de publieke en wetenschappelijke opinie ten aanzien van labels aan het omslaan is.
Ok. Dat komt ook voort uit frustratie die onder veel docenten leeft, denk ik.quote:Op maandag 22 april 2013 20:41 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik zeg ook helemaal niet dat ik het niet met je eens ben (gedeeltelijk niet, gedeeltelijk wel). ik bedoelde meer dat de reacties over het algemeen voorspelbaar zijn, en lijken op borrelpraat. je hoeft je niet per sé aangesproken te voelen.
Dat laatste beweert ook niemand hier, geloof ik.quote:Op maandag 22 april 2013 20:44 schreef kwakz0r het volgende:
Hoe bedoel je dat? Omslaan welke kant op? Ik ben erg benieuwd naar jouw mening!
Ik vind dyslexie erg interessant omdat het meer lijkt te zijn dan lezen en spellen, ik merk dat leerlingen ook op een andere manier dingen oppakken en leren (verschilt ook per kind). ik weiger te denken dat alle kinderen met een plakkertje "eigenlijk lui of dom" zijn, dat voelt zo als terug naar de jaren vijftig...
Ik vind het moeilijk te beoordelen. Naar mijn idee ging het wel goed. Ik heb in ieder geval een aardige indruk van mezelf kunnen geven en ik was cool, calm and collected. Maar door de korte reflectie achteraf (een lerarenopleider stelde me wat vragen over hoe ik mijn les vond gaan) ben ik wel iets anders tegen de les aan gaan kijken. Ik heb bijvoorbeeld een leerling gecorrigeerd die af wilde dwalen (anders zou ik mijn lesstof er niet doorheen krijgen), maar aan een leerling die wat flauwe respons gaf op een vraag heb ik weinig aandacht besteed. De lessfeer was goed en andere leerlingen gaven wel zinvolle antwoorden.quote:Op maandag 22 april 2013 20:40 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik zou een niet-verbale correctie proberen; zodat het mijn uitleg niet verstoort, of een leerling door een vraag te stellen erbij betrekken (en positief bevestigen als hij/zij goed meedoet n.a.v. de vraag), eventueel op dat moment zeggen "ik wil graag dat je rechtop gaat zitten" maar niet altijd.
Hoe ging t verder, je proefles?
Het stoort me al jaren enorm dat afwijkend gedrag als problematisch gedrag bestempeld wordt. Voor mij hoeft het een niet noodzakelijkerwijs met het ander samen te gaan. Wie is er nou in elk opzicht normaal? Iedereen heeft zo z'n rariteiten. Ik ben een controlfreak en heb wat dwangmatige neigingen. Ik weet zeker dat iemand een label op me los zou kunnen laten, maar ik ervaar zelf geen problemen in mijn dagelijks leven.quote:Op maandag 22 april 2013 20:44 schreef kwakz0r het volgende:
Hoe bedoel je dat? Omslaan welke kant op? Ik ben erg benieuwd naar jouw mening!
Goed rekenonderwijs zou veel verschil maken. Natuurlijk, de een leert het veel gemakkelijker dan de ander maar bijna iedereen kan fatsoenlijk leren rekenen. Je hoeft maar met de getallen 1 t/m 10 te kunnen werken en het werken met de getallen 1, 2, 5 en 10 krijg je praktisch cadeau. Één simpel algoritme per rekenkundige bewerking en je kan uit de voeten.quote:Op maandag 22 april 2013 21:33 schreef Claudia_x het volgende:
In mijn vakgroep zijn collega-onderzoekers heel veel bezig met dyscalculie. Ik herken daar best wat van mezelf in. Met woorden ben ik heel goed, maar ik heb een hardnekkige weerzin tegen cijfers, sommen en met name hoofdrekenen. Ik ben er niet echt slecht in, maar als ik er iets mee moet doen, dan schreeuwt alles in me dat ik het niet wil, dat ik het stom vind, en dat ik gewoon weg moet gaan.
Verstandige woorden.quote:Het stoort me al jaren enorm dat afwijkend gedrag als problematisch gedrag bestempeld wordt. Voor mij hoeft het een niet noodzakelijkerwijs met het ander samen te gaan. Wie is er nou in elk opzicht normaal? Iedereen heeft zo z'n rariteiten. Ik ben een controlfreak en heb wat dwangmatige neigingen. Ik weet zeker dat iemand een label op me los zou kunnen laten, maar ik ervaar zelf geen problemen in mijn dagelijks leven.
Er kleven bovendien allerlei gevaren aan een label: een kind kan zich naar z'n stigma gaan gedragen of kan het als excuus zien om problemen niet aan te pakken. Wat ik op het vmbo veel tegen ben gekomen, is dat leerlingen graag de verantwoordelijkheid afschuiven: als iets niet lukt, is dat de schuld van de school/mentor/leraar, altijd de ander in ieder geval. Ik vind zo'n mentaliteit een heel slechte zaak. Als zulke leerlingen zich weten te wapenen met een argument als 'ik kan er niks aan doen, zo steek ik nu eenmaal in elkaar', dan worden ze daar denk ik niet echt beter van.
Maar goed, hier wil ik niet mee zeggen dat het allemaal maar onzin is. Het is ook gewoon lastige materie. Een label kan ook bevrijdend werken, juist doordat er erkenning is en er een plan van aanpak gemaakt kan worden. Elk individueel geval zou op zich beoordeeld moeten worden, maar daar zijn nu eenvoudigweg geen middelen toe.
Jij hebt dat niet bij autisme? Het maakt nogal verschil of dat je bijvoorbeeld wat slechte sociale vaardigheden hebt door een slechte opvoeding of karakterproblemen of dat je die hebt ten gevolge van een (prikkel)verwerkingsstoornis. Je bent niet zomaar autistisch omdat je weinig sociale vaardigheden hebt en een eenzaat bent of iets dergelijks.quote:Op maandag 22 april 2013 22:12 schreef Bleie het volgende:
Ik heb ook vaak het gevoel dat veel meer kinderen diagnoses als ADHD en dyslexie krijgen dan echt nodig is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |