Ik mag toch aannemen dat men de berekening relatief gezien in de valuta van het land houdt en dit niet allemaal ten opzichte van 1 munt berekend heeft. Anders ben ik wel benieuwd hoe groot de zimbamwaanse huizenmarkt bubbel met deze onlogica zou zijn.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 17:39 schreef RemcoDelft het volgende:
.
[..]
Kleine kanttekening: ooit was een Engelse pond 10 gulden waard, nu nog ongeveer 3 gulden. Kan ik daaruit afleiden dat Engeland 3 keer zoveel inflatie heeft gehad in die periode?
Aan hun voedselprijzen te zien mag je dat niet aannemen.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 17:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Kleine kanttekening: ooit was een Engelse pond 10 gulden waard, nu nog ongeveer 3 gulden. Kan ik daaruit afleiden dat Engeland 3 keer zoveel inflatie heeft gehad in die periode?
voedsel is nite bepaald goedkoop, als ik 60-100 euro per week moet aftikken aan boodschappen, in de guldentijd was ik nooit meer dan 50 gulden kwijt.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 16:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
de laatste alinea van zijn stukje is het interessantste. Hij vergelijkt bewust vooral voedsel, daarvan kan je je inderdaad afvragen hoe eerlijk die vergelijking is. Want voedsel is inderdaad deels echt te goedkoop.
Hoe goed kan je een volkorenbrood (die van 1,36 per stuk lijken me overigens niet te eten) vergelijken met een woning?
Jij bent toch ook alleenstaand, dan is dat erg veel als je je best doet, niet teveel luxe, dus zelf koken, zelf groente snijden, niet elke avond 1 zak chips en bier en fris, kun je met 30 euro per week uitkomen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 07:16 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
voedsel is nite bepaald goedkoop, als ik 60-100 euro per week moet aftikken aan boodschappen, in de guldentijd was ik nooit meer dan 50 gulden kwijt.
Ach wij zijn hier thuis met zijn 3-en en doen iets van 150 per week. Is onze eigen keus kan veel en veel goedkoper als je dat wil. Maar dat wil ik niet zolang het niet hoeft kan trouwens ook nog veel duurder mochten we dat willen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 08:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij bent toch ook alleenstaand, dan is dat erg veel als je je best doet, niet teveel luxe, dus zelf koken, zelf groente snijden, niet elke avond 1 zak chips en bier en fris, kun je met 30 euro per week uitkomen.
http://www.parool.nl/paro(...)lt-totaal-stil.dhtmlquote:Woningmarkt in de stad valt totaal stil
De Amsterdamse woningmarkt dreigt helemaal stil te vallen. De bouw van sociale huurwoningen is ingestort en de gemeente staat machteloos. Wethouder Van Poelgeest: 'Als de problemen aanhouden, wordt tot 2023 maar dertig procent gebouwd van wat we gewend waren.'
Van Poelgeest maakt zich grote zorgen over de dreigende implosie van de lokale woningmarkt. 'Het gaat echt heel slecht, de vraag is helemaal ingezakt. De woningmarkt zit nu al in de derde dip sinds 2008.'
en voorheen had hij al wat klusjes gekregen in de semi-publieke sector, daar waar ze het allemaal voor deden in hun jaren in Den Haag.quote:Maxime Verhagen volgt Elco Brinkman op bij Bouwend Nederland
07-02-13 20:20 uur - Bron: ANP
Oud-minister Maxime Verhagen wordt de nieuwe voorzitter van Bouwend Nederland, de belangenorganisatie van de bouwsector. Hij volgt Elco Brinkman op, die sinds 1995 aan het roer stond. Dat heeft de organisatie donderdagavond bekendgemaakt.
Verhagen laat in een verklaring weten: 'Het is voor mij een grote eer om deze functie te mogen vervullen, zeker in deze moeilijke omstandigheden voor de bouw- en infrasector. De bouw is maatschappelijk onmisbaar en heeft een enorme uitstraling naar de overige economie.'
De bedrijven die bijvoorbeeld huizen, bedrijfspanden, bruggen en stations bouwen en wegen en spoor aanleggen, zitten in zwaar weer. Sinds de economische crisis uitbrak zijn 50.000 voltijdbanen verloren gegaan. In de komende jaren verdwijnen mogelijk nog eens 27.000 banen, verwacht het Economisch Instituut voor de Bouw. De zwaarste klap zit in de bouw van nieuwe woningen. Pas vanaf 2015 kan herstel optreden.
Verhagen (56) is net als Brinkman lid van het CDA. In het eerste kabinet-Rutte was hij vicepremier en minister van Economische Zaken (2010-2012). Daarvoor was hij fractievoorzitter van het CDA (van 2002 tot 2006 en in 2010), minister van Buitenlandse Zaken (2007-2010) en lid van de Tweede Kamer (1994-2007).
Na de val van de minderheidscoalitie vorig jaar stapte Verhagen uit de politiek. In januari werd hij benoemd tot adviseur van de Brabantse bussenbouwer VDL en commissaris bij de Chemelot Campus in Geleen.
bron: parool
Nou, excelleren dan maar weer Maximequote:Nieuwe functies voor Maxime Verhagen als adviseur en commissaris
11-01-13 14:12 uur - Bron: ANP
Voormalig minister Maxime Verhagen is adviseur geworden voor VDL in Eindhoven en benoemd tot commissaris bij de Chemelot Campus in Geleen.
VDL bevestigde vrijdag dat Verhagen het bedrijf gaat adviseren. Of dat een betaalde functie is, wil VDL niet zeggen.
Het grote Brabantse bedrijf maakt onder meer bussen en auto-onderdelen. VDL nam vorig jaar nog de noodlijdende autofabriek van Nedcar in Born over, een proces waar Verhagen als minister van Economische Zaken nauw bij betrokken was. BMW gaat in Born Mini's maken.
De provincie Limburg maakte vrijdag de benoeming van Verhagen tot commissaris bij de Chemelot Campus bekend. Op de campus zijn 46 bedrijven gevestigd en er werken 1200 mensen. De campus is van de provincie, de Universiteit Maastricht en DSM.
CDA'er Verhagen was vicepremier en minister in het vorige kabinet.
Bron: parool
Hoe positief is "nog dit jaar de prijzen verlagen"? Doe dat gewoon meteen i.p.v. een persbericht uit te geven dat je iets van plan bent!quote:Op zaterdag 9 februari 2013 11:06 schreef Tikbalang het volgende:
Oh ja ook nog wat positiefs Amsterdam gaat de grondprijzen verlagen schijnbaar.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dam_valt_stil__.html
Corporaties hebben nog steeds meer geld dan voor de crisis: ze geven minder uit en er komt jaarlijks iets meer binnen...quote:De gemeente hoopt de vraag weer iets op te krikken door nog dit jaar de grondprijzen te verlagen. Dat moet ontwikkelaars stimuleren weer te gaan bouwen. Verder vraagt Van Poelgeest het kabinet nog even te wachten met het invoeren van de verhuurdersheffing van 2 miljard voor de woningcorporaties. Dan zouden de corporaties weer gaan bouwen, denkt hij.
Raar om voedsel met wonen te vergelijken.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 16:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Gewoon doorblazen mensen, geen bubble te zien.
Dus de betaalbaarheid gaat alleen maar verder dalen? Hoe kan ze in godsnaam ooit nog afnemen? We zitten met een luchtbel van mythische proporties
Dooie mus enzo misschien dat het nou al een bouw-opdrijvende functie heeft. Of eigenlijk, het nog verder stil legt, want laten we wel wezen alleen maar duurdere huur en koopwoningen daar hebben we toch niks meer aan toch ??????quote:Op zaterdag 9 februari 2013 11:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe positief is "nog dit jaar de prijzen verlagen"? Doe dat gewoon meteen i.p.v. een persbericht uit te geven dat je iets van plan bent!
[..]
Corporaties hebben nog steeds meer geld dan voor de crisis: ze geven minder uit en er komt jaarlijks iets meer binnen...
quote:za 09 feb 2013, 09:54 | 0 reacties
|
lees voor
Woningmarkt Amsterdam valt stil
AMSTERDAM -
De Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest luidt de noodklok over de woningmarkt in de hoofdstad. Die dreigt compleet stil te vallen. „
Het gaat echt heel slecht, de vraag is helemaal ingezakt. De woningmarkt zit nu al in de derde dip sinds 2008”, zegt Van Poelgeest in Het Parool.
De gemeente hoopt de vraag weer iets op te krikken door nog dit jaar de grondprijzen te verlagen. Dat moet ontwikkelaars stimuleren weer te gaan bouwen. Verder vraagt Van Poelgeest het kabinet nog even te wachten met het invoeren van de verhuurdersheffing van 2 miljard voor de woningcorporaties. Dan zouden de corporaties weer gaan bouwen, denkt hij.
Je hebt hier inderdaad een interessant punt, kennelijk is het dankzij de beschikbaarheid van goedkope energie en de ontwikkeling van technologie wel gelukt om de prijs van voedsel omlaag te brengen (ik laat de landbouwsubsidies voor het gemak maar even achterwegen). Wat raar dat deze ontwikkeling heeft plaatsgevonden op bijna elk terrein behalve op de woningmarkt?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 11:57 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Raar om voedsel met wonen te vergelijken.
Als we kijken naar historische GDP in Amerika:
[ afbeelding ]
Dan zien we bijvoorbeeld dat in 1871 de GDP per capita rond de $3000 was in 2005 dollars. Het kost $100 om een mens te voeden en dat is dan nog vrij karig, oftewel $1200 per jaar. Vroeger werd er relatief veel meer aan voedsel besteed als % van inkomen, dan vandaag.
Kijk eens naar de prijs van eieren:
[ afbeelding ]
Juist omdat productiviteit hard is gestegen, zijn de productiekosten, en daarmee de prijs van voedsel erg gedaald.
Pas maar op straks zegt xeno dat het helemaal niet vol is en nog ruimte zat. Dat je dan wel steeds verder van het centrum afwoont telt natuurlijk niet mee.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 12:54 schreef Basp1 het volgende:
Daar is weinig raars aan als er in die periode ook een urbanisatie heeft plaatsgevonden en de urbane gebieden dus schaarser worden en hierdoor de kosten om een stukje in dat gewilde gebied te kunnen gebruiken dus stijgen.
ik zou ook niet in t centrum willen wonen ergens tussen utrecht en amsterdam en rotterdam is me primaquote:Op zaterdag 9 februari 2013 13:16 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Pas maar op straks zegt xeno dat het helemaal niet vol is en nog ruimte zat. Dat je dan wel steeds verder van het centrum afwoont telt natuurlijk niet mee.
Hij heeft nog gelijk ook de wereld is niet vol, maar de plaatsen waar mensen willen wonen en werken wel.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 13:16 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Pas maar op straks zegt xeno dat het helemaal niet vol is en nog ruimte zat. Dat je dan wel steeds verder van het centrum afwoont telt natuurlijk niet mee.
Goh ben je van je buitenlandse vervallen droomhuizen toren gevallen?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 13:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik zou ook niet in t centrum willen wonen ergens tussen utrecht en amsterdam en rotterdam is me prima
Nou ga ermaar vanuit dat een drijvende stad nog een stukje duurder is dan een grachtenpandje in Amsterdam. Gezien de huidige kosten van iets wat op zee ronddobbert is de huidige huizenprijs eigenlijk een lachertje qua kosten.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 13:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hij heeft nog gelijk ook de wereld is niet vol, maar de plaatsen waar mensen willen wonen en werken wel.
70% van de aardoppervlakte is ingenomen door water, ze zouden drijvende steden moeten ontwikkelen.
Van de overige 30% bestaat een groot gedeelte uit woestijnen, bergen, en arctische klimaten. Dus de oppervlakte die we als mensheid maar toepassen voor wonen en werken is idd maar gering, dat komt door de vele eisen die we als mens aan die gebieden stellen. Maar als xeno niet zoveel eisen heeft kan hij dus best goedkoop stukken grond om te wonen gaan kopen waar geen normaal mens zou willen gaan wonen.
Vrijwel alle prijzen van bulkgoederen dalen op lange termijn (mooie rechte lijn op een logaritmische schaal) als je kijkt naar 30+ jaar. Logisch ook, want er werken steeds minder mensen in de productiesector.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 12:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je hebt hier inderdaad een interessant punt, kennelijk is het dankzij de beschikbaarheid van goedkope energie en de ontwikkeling van technologie wel gelukt om de prijs van voedsel omlaag te brengen (ik laat de landbouwsubsidies voor het gemak maar even achterwegen). Wat raar dat deze ontwikkeling heeft plaatsgevonden op bijna elk terrein behalve op de woningmarkt?
Helemaal waar, echt we moeten niet willen dat deze zelfbenoemde toppers ons gaan verlatenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 13:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vrijwel alle prijzen van bulkgoederen dalen op lange termijn (mooie rechte lijn op een logaritmische schaal) als je kijkt naar 30+ jaar. Logisch ook, want er werken steeds minder mensen in de productiesector.
Uitzondering: olie dankzij kartelvorming.
Voor de huizenmarkt ben ik benieuwd naar de (inflatiegecorrigeerde) bouwkosten over de afgelopen 100 jaar bijvoorbeeld. Ik heb sterk het vermoeden dat die zijn afgenomen. Ook hier logisch, want door mechanisatie is er steeds minder handarbeid nodig.
Wat dat betreft zit het probleem bij de enorme groep "dienstverleners" die wel een huis willen, maar er niets aan bijdragen. Zeg maar bankiers bijvoorbeeld die miljoenen verdienen met geld-schuiven. En "de gewone man" heeft geen keus anders dan voor die bestuurders-die-anders-naar-het-buitenland-vertrekken te werken.
Dan gaan we dat toch gewoon scheepsproductie net zo inrichten als voedselproductie, dan komt het over 100 jaar goed.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 13:30 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Nou ga ermaar vanuit dat een drijvende stad nog een stukje duurder is dan een grachtenpandje in Amsterdam. Gezien de huidige kosten van iets wat op zee ronddobbert is de huidige huizenprijs eigenlijk een lachertje qua kosten.
nee hoor, maar dat is pas over 6 jaar definitief hequote:Op zaterdag 9 februari 2013 13:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Goh ben je van je buitenlandse vervallen droomhuizen toren gevallen?
Zelfs dat niet! In Nederland zijn de plaatsen waar mensen mogen werken vol, da's een heel verschil.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 13:27 schreef Basp1 het volgende:
Hij heeft nog gelijk ook de wereld is niet vol, maar de plaatsen waar mensen willen wonen en werken wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |