abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122562410
Het gebruik van (half)edelstenen en kristallen gaat ver terug. Al voordat de oude culturen van bijvoorbeeld China en Egypte ontstonden, werden er voorwerpen gemaakt van bergkristal, amethist, granaat of smaragd en gebruikt als zegel of amulet. Stenen waarin een afbeelding gekerfd is worden nog regelmatig opgegraven.
Ook in het oude Egypte van de farao's maakte men gebruik van edelstenen. De Egyptenaren maakten afbeeldingen van scarabeeën van chalcedoon, lapis-lazuli of turkoois (turquoise).

Scarabee van lapis-lazuli (1500 BC)

Een beeldje van een nijlpaard werd gevonden in Egypte (2000 BC)

Dat iedere steen zijn eigen specifieke occulte of helende eigenschappen bezat, werd tot rond de middeleeuwen als een feit beschouwd en heelmeesters uit die tijd schreven het dragen van - of in verpluverde staat - innemen van dergelijke stenen voor als medicijn voor diverse kwalen.
Ook in de astrologie wordt er een verband gelegd tussen edelstenen en de dierenriem. Zo heeft ieder dierenriemteken een geboortesteen (sommige bronnen geven zelfs meerdere). Deze stenen kun je onder andere vinden bij De Tuinen.

Niet vreemd dus dat er genoeg mensen zijn die ergens in huis bergkristal hebben staan of sieraden hebben waar deze of andere stenen in verwerkt zijn. Edelstenen zijn nooit 'uit de mode' geweest.

Maar hoe zit het nu met die helende werking die helende werking die eraan toegeschreven wordt?
Die heelmeesters van vroeger waren van lotje getikt en 'toen geloofde men wel meer' of 'heb je iets van: 'nou ja, baat het niet, dan schaadt het ook niet. Dus ik wil het wel eens proberen.'
Wie weet heb je nooit stilgestaan bij die mooie geode op de kast en vraag je je af wat het is, of heb je een paar stenen geërfd en wil je weten wat eraan toegeschreven wordt.
in dit forum, waar Ki, meditatie, pendelen & astrologie heel gewoon zijn, mag topic een als deze niet ontbreken. TRU's eigenlijk praathoek over alles mbt (helende) stenen.
(Un)masking for the greater good.
  woensdag 6 februari 2013 @ 21:44:02 #2
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_122572183
Misschien als (lichte) aanvulling: bij de expositie 'Toetanchamon, zijn graf en zijn schatten' in de Amsterdam Expo (www.amsterdamexpo.nl/?gclid=CIrdg-PEorUCFcbMtAodo3UA4g) zijn ook voorwerpen als handgemaakte (imitatie)scarabeeën te zien en te koop. Ik ben er een paar weken geleden geweest. Ik kan het iedereen aanraden! De tentoonstelling gaat ook erg in op het magische aspect van het oude Egypte.
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_122579350
Ik heb hier dozen vol met mineralen/ half edelstenen.. Van obsidiaan, kwarts tot jade...
Maar het is eigenlijk gewoon wat ze je wijs maken.
Als er lang genoeg gezegd wordt dat een
bepaalde steen die en die krachten hebben.
Dan kan degene het gaan geloven dat het zo is...

quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:44 schreef Atmosphere82 het volgende:
Misschien als (lichte) aanvulling: bij de expositie 'Toetanchamon, zijn graf en zijn schatten' in de Amsterdam Expo (www.amsterdamexpo.nl/?gclid=CIrdg-PEorUCFcbMtAodo3UA4g) zijn ook voorwerpen als handgemaakte (imitatie)scarabeeën te zien en te koop. Ik ben er een paar weken geleden geweest. Ik kan het iedereen aanraden! De tentoonstelling gaat ook erg in op het magische aspect van het oude Egypte.

Jammer dat alles wat er nu te zien is replica's zijn.
Als ze dat van tevoren niet gezegd hadden.
Was het (suggestive) magische aspect groter.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_122592713
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 23:11 schreef -CRASH- het volgende:
Ik heb hier dozen vol met mineralen/ half edelstenen.. Van obsidiaan, kwarts tot jade...

[..]

Edelstenen werden al sinds de prehistorie gebruikt als geneesnmiddel. Zou de werking dan alleen maar berusten op suggestie? Dan is onze verbeeldingskracht iets bijzonders..
pi_122594921
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Edelstenen werden al sinds de prehistorie gebruikt als geneesnmiddel. Zou de werking dan alleen maar berusten op suggestie? Dan is onze verbeeldingskracht iets bijzonders..
In de prehistorie waren ze ook allemaal zo slim en hadden ze geologische kennis :')
Stel er was toen een zieke. komt een ander en die legt gewoon
een opgeraapte steen op iemand. en die wordt na een paar dagen beter
en zegt iedereen dat die steen je beter maakt.
Dan gaan ze dat bij de volgende doen enz...enz...
En zosluipt het langzaam in de cultuur en wordt
het van generatie tot generatie doorgegeven.

Als je het maar vaak genoeg herhaald.
Dan neem je het aan dat het zo is..
Het wordt nog dagelijks gedaan... het heet reklame.
Daar wordt gesuggereert dat produkt A beter is dan produkt B.

Maar als degene er baat bij heeft..
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_122598675
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 21:44 schreef Atmosphere82 het volgende:

Weet het. Zag de borden ook overal staan in Amsterdam een paar weken geleden.
't Feit dat het replica's zijn (+ de entreekosten die niet gering zijn) heeft ons toch doen besluiten om niet te gaan. Maar wie weet later nog, want volgens mij kun je er nog wel een poosje naartoe.
pi_122598947
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 23:11 schreef -CRASH- het volgende:
Ze zijn ook vooral erg mooi. Bepaalde stukken kun je gewoon echt ergens neerzetten. Da's ook wat mij aantrok aan bepaalde edelstenen/mineralen: de schoonheid er van. Ik houd van mooie natuurlijk materialen, en hier heb je zoveel van op dit gebied. Dat er ook eigenschappen aan toegeschreven worden, kwam pas later toen ik er wat over ging lezen.
Hoe kom je aan al die stenen?

Ben wel van (net als met kleding) van het 'je draagt waar je je goed bij voelt'. Geldt ook bij stenen. Soms voelt die prachtige blauwe lapis gewoon niet goed, zonder dat ik kan verklaren waarom dat zo is. En dus pak ik de ketting die me wel schikt op dat moment.

Dan kun je zien als: 'dat heb je op dat moment nodig' of als: 'persoonlijke voorkeur van dat moment.' Whatever works :)

quote:
Vond 't ook jammer. Aan de andere kant is het ook wel te goed om waar te zijn als ze de originelen naar Nederland hadden kunnen halen. Heb vorig jaar in Berlijn de buste van Nefertiti gezien. Da's indrukwekkend. Je weet gewoon dat je naar iets heel bijzonders zit te kijken.
pi_122607945
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 14:18 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

In de prehistorie waren ze ook allemaal zo slim en hadden ze geologische kennis :')
Stel er was toen een zieke. komt een ander en die legt gewoon
een opgeraapte steen op iemand. en die wordt na een paar dagen beter
en zegt iedereen dat die steen je beter maakt.
Dan gaan ze dat bij de volgende doen enz...enz...
En zosluipt het langzaam in de cultuur en wordt
het van generatie tot generatie doorgegeven.

Als je het maar vaak genoeg herhaald.
Dan neem je het aan dat het zo is..
Het wordt nog dagelijks gedaan... het heet reklame.
Daar wordt gesuggereert dat produkt A beter is dan produkt B.

Maar als degene er baat bij heeft..
Stel is een veronderstelling. Men verondersteld vaak dat ze in de oudheid volkomen achterlijk waren. Daarom komen sommigen onder ons tot de conclusiie dat bv. de pyramides wel door buitenaardse wezens gebouwd zouden moeten zijn. Daarbij heb ik het niet gehad over uitsluitend de prehistorie. Ik meen dat ik dat ook schreef.
Hoe het komt dat men zolang gedacht heeft dat stenen een geneeskrachtge werking hadden weet ik natuurlijk ook niet. Ook kun je lezen dat ik helemaal uitsluit dat het dan door de kracht van de suggestie zou kunnen komen. Het doet dan ook niets af aan mijn idee dat de menselijke verbeelding dan wel een bijzonder iets moet zijn.
Wat je wil zeggen met die post begrijp ik dan ook niet helemaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 09-02-2013 13:06:33 ]
pi_126767588
Sinds onlangs ben ik ook geïnteresseerd in edelstenen.
Ik ben sceptisch over de geneeskrachtige eigenschappen, maar aan de andere kant waarom niet?
Een deel zal waarschijnlijk placebo zijn maar het is volgens mij meer dan dat.
Ik was altijd heel down to earth en wetenschappelijk tot ik een huisgenoot kreeg die erg spiritueel was.
Die nam mij mee naar De Wijze Kater, een boekenwinkel in Utrecht waar achterin een gedeelte is waar ze edelstenen verkopen.
Vanaf t moment dat ik daar binnenliep ging er iets 'buzzen', ik weet niet hoe ik het anders kan omschrijven.
Als ik bepaalde edelstenen vast heb beginnen mijn handen ook te tintelen.
Ik ben hierom ongelofelijk gefrustreerd geraakt want ik had hier geen verklaring voor. En ik wil dat alles verklaarbaar is.
Ik denk dat het meer zijn dan enkel 'mooie steentjes', al zal een deel van de geneeskrachtige werking ook deels verbeeldingskracht zijn. Als het maar werkt toch?
pi_126768056
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_126771580
quote:
Ik vind dit heel informatieve filmpjes. Alleen je moet er wel vanuit gaan dat het waar is wat het geanimeerde mannetje beweert. Er is geen onderbouwing.
pi_126806150
Wat er van waar is of niet qua trillingen, ik ben er gek op. Mijn hele huis staat vol en heb eigenlijk van kindsafaan me altijd aangetrokken gevoeld tot stenen en mineralen.
Eigenlijk begonnen toen het plaatselijke tankstation halfedelsteentjes weggaf bij het tanken. :D
pi_126808063
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:54 schreef Dutchguy het volgende:
Wat er van waar is of niet qua trillingen, ik ben er gek op. Mijn hele huis staat vol en heb eigenlijk van kindsafaan me altijd aangetrokken gevoeld tot stenen en mineralen.
Eigenlijk begonnen toen het plaatselijke tankstation halfedelsteentjes weggaf bij het tanken. :D
Ik heb een paar stukjes bergkristal die ik erg mooi vind. En idd. geen idee wat ervan waar is.
pi_126808842
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 13:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik heb een paar stukjes bergkristal die ik erg mooi vind. En idd. geen idee wat ervan waar is.
Weet ik ook niet hoor, ik vind het leuk om het voor kennisgeving aan te nemen en in mijn achterhoofd te houden. Ik beschik niet over de middelen of gaven om te kunnen weten of het waar is of ze bijzondere krachten hebben maar ik sluit het ook niet uit. Ik laat het gewoon open en geniet van de bijzondere vormen en kleuren. Soms pak ik zo'n stukje en bekijk ik die echt tot in detail, je ziet dan echt hoe kristallen gegroeid zijn, echt prachtig.
Eigenlijk vind ik het simpele feit dat de aarde zulke prachtige zaken kan creeeren al mysterie genoeg. :)
pi_126810594
Waar kan je die kopen?
Ура для россии
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:11:55 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_126811027
De helende eigenschappen zijn onzin met een verlengsnoer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_126811498
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 15:01 schreef Woestijnvos het volgende:
Waar kan je die kopen?
Ik heb de meeste gewoon via Marktplaats en ze veel uit Duitsland gehaald via eBay.
Af en toe op markten e.d.
pi_126813461
quote:
Waar kan je die kopen?
Van die buddha spirituele winkeltjes
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_126821313
quote:
Waar kan je die kopen?
Hier en hier zijn nog verschillende mineralen/kristallen als je geïnteresseerd bent.
pi_126902214
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:10 schreef Dutchguy het volgende:
Soms pak ik zo'n stukje en bekijk ik die echt tot in detail, je ziet dan echt hoe kristallen gegroeid zijn, echt prachtig.
Eigenlijk vind ik het simpele feit dat de aarde zulke prachtige zaken kan creeeren al mysterie genoeg
Exact!
  vrijdag 24 mei 2013 @ 15:05:12 #21
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_126948358
Volgende maand ga ik naar een kristalgrot.
Hopelijk hebben ze een giftshop :@
  vrijdag 24 mei 2013 @ 15:10:13 #22
379986 GoobyPls
Gooby Pls :)
pi_126948574
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het placebo effect kan een krachtig middel zijn.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 15:12:02 #23
379986 GoobyPls
pi_126948658
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:10 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Weet ik ook niet hoor, ik vind het leuk om het voor kennisgeving aan te nemen en in mijn achterhoofd te houden. Ik beschik niet over de middelen of gaven om te kunnen weten of het waar is of ze bijzondere krachten hebben maar ik sluit het ook niet uit. Ik laat het gewoon open en geniet van de bijzondere vormen en kleuren. Soms pak ik zo'n stukje en bekijk ik die echt tot in detail, je ziet dan echt hoe kristallen gegroeid zijn, echt prachtig.
Eigenlijk vind ik het simpele feit dat de aarde zulke prachtige zaken kan creeeren al mysterie genoeg. :)
Niet meer mysterie dan andere dingen die je dagelijks als normaal beschouwt, maar ik begrijp dat mysterie omarmen soms leuker is.
pi_126948699
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 15:12 schreef GoobyPls het volgende:

[..]

Niet meer mysterie dan andere dingen die je dagelijks als normaal beschouwt, maar ik begrijp dat mysterie omarmen soms leuker is.
Mysterie is deel van het leven toch. :)
  vrijdag 24 mei 2013 @ 15:16:02 #25
379986 GoobyPls
pi_126948821
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 15:12 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Mysterie is deel van het leven toch. :)
Bepaalde dingen zijn nog mysterieus. Maar er zijn ook fenomenen waarbij mensen er voor kiezen die als mysterieus te beschouwen, terwijl ze eigenlijk te verklaren zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')