Wat echter wel mogelijk is dat je de stof in het eerste jaar als droog/droger ervaart omdat je totaal geen overzicht hebt van een bepaald rechtsgebied. Later als je wat meer basiskennis hebt en je met meer verdiepende vakken bezig houdt kun je het meer plaatsen en kun je meer met de stof hetgeen waarschijnlijk ook betekent dat je het als minder droog of helemaal niet meer als droog beleeft.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het vetgedrukte is niet echt waar in die zin dat de hoeveelheid droge stof in het eerste jaar niet groter is dan in de andere jaren. Het wordt nooit pure praktijk. Verder lijk je wel een aardig beeld te hebben van Rechten, chapeau
Klopt inderdaad, ik merk dat ik gewoon zo hard door een bepaald vak vlieg dat het lastig is alles te plaatsen. Ik ben iemand die juist diep wil graven hoe iets precies werkt, het eerstejaar remt daar alleen maar in af tot dusver.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:22 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Wat echter wel mogelijk is dat je de stof in het eerste jaar als droog/droger ervaart omdat je totaal geen overzicht hebt van een bepaald rechtsgebied. Later als je wat meer basiskennis hebt en je met meer verdiepende vakken bezig houdt kun je het meer plaatsen en kun je meer met de stof hetgeen waarschijnlijk ook betekent dat je het als minder droog of helemaal niet meer als droog beleeft.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog steevast de oude term 'huwelijksvermogensrecht' gebruik. Hoewel ik mij er natuurlijk terdege van bewust ben dat het niet langer beperkt is tot het huwelijk sec (hetgeen ik ook een positieve ontwikkeling vind. Moge dat duidelijk zijn).quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:21 schreef Aurelius. het volgende:
[..]
Hoe wil je het dan noemen?![]()
geregistreerd partnerschapsrecht?
Dat is waar. Maar afgaand op mijn eigen ervaringen en wat ik hoor van anderen zijn verreweg de droogste dingen toch echt de vakken als (gevorderd) Bestuursrecht en Algemene Rechtsleer. Eerstejaarsvakken als Aansprakelijkheidsrecht zijn vrij toegankelijk.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:22 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Wat echter wel mogelijk is dat je de stof in het eerste jaar als droog/droger ervaart omdat je totaal geen overzicht hebt van een bepaald rechtsgebied. Later als je wat meer basiskennis hebt en je met meer verdiepende vakken bezig houdt kun je het meer plaatsen en kun je meer met de stof hetgeen waarschijnlijk ook betekent dat je het als minder droog of helemaal niet meer als droog beleeft.
Gevorderd bestuursrecht wordt natuurlijk ook alleen gevolgd door mensen die daar een zekere affiniteit mee hebben en zullen het ongetwijfeld niet als droog ervaren. Ik ben het er op basis van mijn eigen ervaringen wel mee eens dat het eerste jaar het droogst is en dat later minder is omdat je meer met de stof kan en het beter kan doorgronden.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar afgaand op mijn eigen ervaringen en wat ik hoor van anderen zijn verreweg de droogste dingen toch echt de vakken als (gevorderd) Bestuursrecht en Algemene Rechtsleer. Eerstejaarsvakken als Aansprakelijkheidsrecht zijn vrij toegankelijk.
Als het een gastspreker is was het ongetwijfeld niet meer dan een uiting van respect voor de tijd en moeite die de gastspreker genomen heeft om het college te geven.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:27 schreef giurisprudenza het volgende:
Ik ben gisteren trouwens in Leiden geweest om daar een hoorcollege strafrecht te volgen, was allemaal leuk en aardig maar wat me opviel was dat iedereen begon te applaudisseren aan het einde van het college. Ben er ook vrij zeker van dat het geen gastspreker was aangezien hij het had over een gastspreekster die donderdag zou komen. Is dat een normaal fenomeen bij rechtenstudenten? Want ik had moeite om niet in lachen uit te barsten haha
Het gebeurd bij ons ook vrij regelmatig, met name bij colleges die er bovenuit springen, waarom het gebeurd kan ik ook niet verklaren behalve dat de hoogleraren/docenten respect afdwingen van het publiek door een geweldig hoorcollege en het groen achter de oren van eerstejaarsstudenten . Niet elke hoogleraar is blij met zo een uitbundig publiek overigens, en terecht.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:27 schreef giurisprudenza het volgende:
Ik ben gisteren trouwens in Leiden geweest om daar een hoorcollege strafrecht te volgen, was allemaal leuk en aardig maar wat me opviel was dat iedereen begon te applaudisseren aan het einde van het college. Ben er ook vrij zeker van dat het geen gastspreker was aangezien hij het had over een gastspreekster die donderdag zou komen. Is dat een normaal fenomeen bij rechtenstudenten? Want ik had moeite om niet in lachen uit te barsten haha
Een gastdocent krijgt en verdient altijd applaus. Maar soms is het bij normale hoorcolleges ook wel eens zoquote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:27 schreef giurisprudenza het volgende:
Ik ben er nu een stuk meer aan gewend dan toen ik net begon, maar ik heb er ook nog steeds wel weken bij zitten dat ik vanaf dinsdag al naar het weekend toeleef.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 19:32 schreef Yreal het volgende:
He, E, M, S, S... en weet ik wie nog meer fulltime werken..
Raakt je er nou ooit aan gewend? Ik ben echt niet gewend 9 uur op een dag met mijn verstand bezig te zijn
Het hangt er ook vanaf hoe de week loopt. Soms is het 9 to 5 en soms werk je de hele week onder zware druk. Ik ben zelf altijd kapot als ik training heb gegeven.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:32 schreef _Rooos_ het volgende:
[..]
Ik ben er nu een stuk meer aan gewend dan toen ik net begon, maar ik heb er ook nog steeds wel weken bij zitten dat ik vanaf dinsdag al naar het weekend toeleef.
Dat klopt inderdaad ook wel, de ene week is veel intensiever dan de andere. Heel afhankelijk van wat je die week te doen hebt.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:36 schreef SpotlessMind00 het volgende:
[..]
Het hangt er ook vanaf hoe de week loopt. Soms is het 9 to 5 en soms werk je de hele week onder zware druk. Ik ben zelf altijd kapot als ik training heb gegeven.
Dat is gebruikelijk bij eerste jaars vakken (jaars snappen het nog niet, zijn ze over het algemeen in semester 2 al afgeleerd) en gastsprekers. Ook is het wel eens gebruikelijk bij het laatste college uit de serie.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:27 schreef giurisprudenza het volgende:
Ja, dat is de reden (samen met de statistiek) waarom de meeste mensen stoppen met BK. Rechten heeft hetzelfde gevaar als je er niet bewust voor kiest. In dat geval stoom je eventueel door de studie heen met heel veel zesjes maar weet je in het derde jaar nog steeds wat je geleerd hebt.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:16 schreef giurisprudenza het volgende:
[..]
De reden dat ik oorspronkelijk koos voor bedrijfskunde, eigenlijk economie en bedrijfskunde, was pure naïviteit... heb me op de middelbare school eigenlijk nooit verdiept in wat ik wilde studeren. Ik was als ik erop terug kijk echt een ontzettende idioot haha! VWO gehaald met allemaal zesjes. Was zelfs zo erg dat ik als ik bvb een 1 kon halen voor wiskunde als ik dan nog een 5,5 zou staan dat ik dat deed.. studiekeuze gedaan puur omdat ik dacht: economie+bedrijfskunde -> geld. Ik ben er achter gekomen dat geld nooit een drijfveer zal zijn die je meer dan een 5,5 (in mijn geval) zal brengen en zeker niet gelukkig zal maken. Dan bedoel ik niet de uitspraak 'geld maakt niet gelukkig', daar valt over te twisten natuurlijk. Meer bedoel ik dat een studie die je puur hebt gekozen omdat je verwacht daar later veel geld mee te kunnen verdienen je niet gelukkig maakt als het je totaal niet boeit.
Er zijn nog meer redenen waarom ik met bedrijfskunde gestopt ben maar dat ligt allemaal ingewikkelder haha! Is ook meer een gevoelsding en echt puur persoonlijke mening over de studie.
Ik dacht altijd dat mensen er altijd inrolden. Bij rechten.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is gebruikelijk bij eerste jaars vakken (jaars snappen het nog niet, zijn ze over het algemeen in semester 2 al afgeleerd) en gastsprekers. Ook is het wel eens gebruikelijk bij het laatste college uit de serie.
[..]
Ja, dat is de reden (samen met de statistiek) waarom de meeste mensen stoppen met BK. Rechten heeft hetzelfde gevaar als je er niet bewust voor kiest. In dat geval stoom je eventueel door de studie heen met heel veel zesjes maar weet je in het derde jaar nog steeds wat je geleerd hebt.
Ik voel mij aangesprokenquote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:43 schreef Ryon het volgende:
[..]\stoom je eventueel door de studie heen met heel veel zesjes maar weet je in het derde jaar nog steeds wat je geleerd hebt.
Nou ja, wat is droog? Aansprakelijkheidsrecht is toegankelijk omdat het vrij simpel is (het juridische gedeelte zit niet ingewikkeld in elkaar) en de zaken heel erg tot de verbeelding spreken. De stof die bij BR en AR komt kijken is meer omvattend (het bestuursrecht is een factor 100x groter dan het aansprakelijkheidsrecht) maar als je daar de basis van onder de knie hebt en gewend bent om met sociale theorie aan de slag te gaan (in het geval van AR) dan denk ik dat het leuker is dan de kleinere en meer toegepaste rechtsgebieden.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar afgaand op mijn eigen ervaringen en wat ik hoor van anderen zijn verreweg de droogste dingen toch echt de vakken als (gevorderd) Bestuursrecht en Algemene Rechtsleer. Eerstejaarsvakken als Aansprakelijkheidsrecht zijn vrij toegankelijk.
Uit pure verveling gaan jongeren inderdaad maar rechten doen. Houdt ze van de straat.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:45 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat mensen er altijd inrolden. Bij rechten.
Dat is wat ik ook al duidelijk probeerde te maken. Het is natuurlijk vrij subjectief wat droog is. Aansprakelijkheidsrecht is iets waar ik zelf vrij weinig aan vind maar nog altijd zou verkiezen boven bestuursrecht. En ik ben helemaal niet zo van de toegepaste rechtsgebieden eigenlijk.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:48 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou ja, wat is droog? Aansprakelijkheidsrecht is toegankelijk omdat het vrij simpel is (het juridische gedeelte zit niet ingewikkeld in elkaar) en de zaken heel erg tot de verbeelding spreken. De stof die bij BR en AR komt kijken is meer omvattend (het bestuursrecht is een factor 100x groter dan het aansprakelijkheidsrecht) maar als je daar de basis van onder de knie hebt en gewend bent om met sociale theorie aan de slag te gaan (in het geval van AR) dan denk ik dat het leuker is dan de kleinere en meer toegepaste rechtsgebieden.
Ja weer een probleem minder toch. Hoe kom je anders bij rechten.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
Uit pure verveling gaan jongeren inderdaad maar rechten doen. Houdt ze van de straat.
Doen we, kan de term Big 4 ook de prullenbak inquote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:50 schreef Aurelius. het volgende:
[..]
Misschien moeten wij ons eigen kantoor oprichten anders komen we niet aan de bak denk ik
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |