quote:
Tjah, cijfers liegen niet.Tijdens mijn bachelor's ben ik altijd gegaan voor de zeven. Dat sta ik ook gemiddeld voor praktisch al mijn studies (rechten iets hoger maar die ronden af op hele cijfers). Maar het aantal 6.7, 6,2 en 6.4 is aanzienlijk. Ik heb ook moeite om mensen aan te raden wel alleen maar voor de tien te gaan. Dit gaat praktisch altijd ten koste van andere dingen die je ook kan doen. Cijfers zijn belangrijk, maar de punten leveren je uiteindelijk een bul op. Ik zelf ben ook aanhanger van het fail or pass syteem wat betekent dat een zes (of eigenlijk een 5.5) een indicatie moet zijn dat de student de stof beheerst.
De cijfer fetish is dan ook niet bij elke studie hetzelfde. Sociale wetenschappen als sociologie en politicologie geven bijvoorbeeld een 6 tot 7.5 voor reguliere studenten en 7.5 tot 9 voor studenten die de ambitie hebben om verder te gaan binnen de sociale wetenschap als academicus. Wat ik trouwens iedereen kan afraden. Tienen (of 9+) worden door docenten bij voorbaat niet gegeven en als je rond de zeven scoort zit je al goed bovengemiddeld. Toen ik bij rechten een 9.5 en een 10 scoorde voor twee tentamens was ik dan oprecht een tijdje verbaasd dat het kon. Maar goed, 2 fout voor een MC tentamen was volgens het antwoordschema gewoon een tien.
quote:
Nu ik de term vrouwen hoor in dit topic; het valt mij op hoeveel mooie vrouwen bij een (semi) top kantoor rondlopen op de juridische afdeling. Ik dacht dat dat alleen in films en series voorkwam zoals The Suits, maar in het echt lopen er daar dus ook dikke 9'es rond waarvan je nooit verwacht dat ze bekwaam zijn
Leuk verhaal: goed verzorgde jonge vrouwen hoeven iets minder goed te scoren (7 i.p.v een 8) dan mannen bij recruiters van de high end kantoren en in de eerste sollicitatierondes. Binnen de HRM verschillen de mening waarom dit zo is (uit de feministische hoek wordt o.a seksisme aangedragen) maar de kans is groot dat dit vanuit een sales oogpunt te doen is. Knappe vrouwen verhogen het prestige aanzienlijk en zijn daardoor een belangrijk argument voor de flinke tarieven die sommige afdelingen van bepaalde kantoren hanteren. Het Parool had hier ooit ook een leuk interview over met een van de (vrouwelijke) directeuren van een bekend Zuidas kantoor. Die gaf grif toe dat vrouwen (maar ook mannen) aan bepaalde standaarden moesten voldoen aangezien dat het visitekaartje is van het bedrijf.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon