Nu is het financieel aantrekkelijker om te gaan lenen, HRA te genieten en mijn geld te laten renderen. Raar maar waar.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:30 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Nu toch ook? Als je het geld tenminste hebt.
Dan nog. Als het eerst 50 jaar constant rond de 40% was en een groot deel dus is afbetaald, en ineens komt er in een spurt 20% bij, die vrijwel allemaal nog moeten worden afbetaald, dan stijgt het gemiddelde ook hard. Ik zeg niet dat het zo is, maar zonder onderliggende cijfers zijn het allemaal weinigzeggende getallen.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:29 schreef Lemans24 het volgende:
Hoe het zit met eigen woningbezit sinds 1991, weet ik niet. Maar dat lijkt me niet verviervoudigd te zijn. Eerder van 40% naar 60% ofzo.
Met een variabele of korte vaste rente wel ja, maar bij een langere vaste periode niet, denk ik. Zolang je spaart tenminste, aangezien beleggen niet echt een eerlijke vergelijking oplevert.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu is het financieel aantrekkelijker om te gaan lenen, HRA te genieten en mijn geld te laten renderen. Raar maar waar.
Nu? Wat is het verschil met vorig jaar? En 10 jaar terug?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:31 schreef LXIV het volgende:
Nu is het financieel aantrekkelijker om te gaan lenen, HRA te genieten en mijn geld te laten renderen. Raar maar waar.
Nu als in de situatie dat er HRA is.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nu? Wat is het verschil met vorig jaar? En 10 jaar terug?
Je las de vorige bladzijde niet.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nu, als in sinds 1893 dus.
Jawel hoor. Je bedoelt dat je je de woning waar je nu in woont kunt kopen? Wacht eerst de prijs even af zou ik zeggen, sociale woningbouw wil wel eens korting geven, maar een commerciele verhuurder wil (neem ik aan) het onderste uit de kan.quote:
Ja gewoon helemaal aflossenquote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:54 schreef Lemans24 het volgende:
Er zijn toch wel situaties waarin HRA niet voordeliger is dan contant afrekenen?
Het meest zekere is dat volledig aflossen een betere nachtrust en een langer leven geeftquote:
Grappenmaker... Waarom zou het feit dat er beslag op je woning kan worden gelegd, je bijstand vervalt, je straks je huis moet verkopen om nog wat zorg te krijgen e.d. tot een betere nachtrust moeten leiden?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:40 schreef michaelmoore het volgende:
Het meest zekere is dat volledig aflossen een betere nachtrust en een langer leven geeft
Kun je vast even voorrekenen. Toch?quote:
http://www.dereaguurder.nl/2013/02/nijpende-immobiliteit-25592/quote:Nijpende immobiliteit
Een groeiende groep Nederlanders komt klem te zitten. Door de ontwikkelingen op zowel de huizenmarkt als de arbeidsmarkt lopen mensen gierend vast.
Ik weet dat want de crisis heeft ook huize Mordicant bereikt.
Door een samenloop van omstandigheden kan men in een situatie komen waarbij veel mensen als een angstig haasje stil blijven zitten en in de aanstormende koplampen van het naderend onheil kijken.
quote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:04 schreef NeeOfTochJA het volgende:
http://www.dereaguurder.nl/2013/02/nijpende-immobiliteit-25592/
Hij kent dus feitelijk helemaal niks.quote:Ik heb het geluk dat mijn vrouw een goede baan heeft en hoef ik slechts te bezuinigen op vakanties en biefstuk, maar ik ken dus wel het probleem dat zoveel mensen op dit moment treft.
De nijpende immobiliteit.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
[..]
Hij kent dus feitelijk helemaal niks.
Hij refereert aan een voor hem normaal aandoende 'uitweg' maar denkt te beseffen dat andere mensen die niet hebben. Nou zo zijn er veel meer hoor.quote:
geen WOZ en geen Hypotheekrentequote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kun je vast even voorrekenen. Toch?
Voorrekenen vroeg ik. Niet loze kreten.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:18 schreef michaelmoore het volgende:
geen WOZ en geen Hypotheekrente
dus geen aftrek , nee helemaal geen hypotheekrente , ook geen opbrengst uit beleggingen nee dat niet
Kortom, huren van de bank met wat korting via de belastingdienst is verstandiger in het NL systeem.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Grappenmaker... Waarom zou het feit dat er beslag op je woning kan worden gelegd, je bijstand vervalt, je straks je huis moet verkopen om nog wat zorg te krijgen e.d. tot een betere nachtrust moeten leiden?
Tja, een paar jaar wat geld 'huren' kost wat geld. Maar dat is alsnog goedkoper dan je eigen geld erin stoppen. Mooi he.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:24 schreef Piet_Piraat het volgende:
Kortom, huren van de bank met wat korting via de belastingdienst is verstandiger in het NL systeem.
Ze hebben in Den Haag aardig zitten slapen toen de creatieve hypotheekvormen uitgevonden zijn om maximaal HRA te trekken.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tja, een paar jaar wat geld 'huren' kost wat geld. Maar dat is alsnog goedkoper dan je eigen geld erin stoppen. Mooi he.
Och... Je krijgt nu alleen HRA over je annuitaire of lineaire deel toch?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:34 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ze hebben in Den Haag aardig zitten slapen toen de creatieve hypotheekvormen uitgevonden zijn om maximaal HRA te trekken.
Als ze dat gelijk hadden geregeld toen banken creatief werden met hypotheekvormen dan was de HRA geen probleem geweest en huizenprijzen niet zoveel de hoogte ingegaan.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Och... Je krijgt nu alleen HRA over je annuitaire of lineaire deel toch?
Volgens mij heb je last van het 'selectief-quoten-syndroom', is het niet?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
Als ze dat gelijk hadden geregeld toen banken creatief werden met hypotheekvormen dan was de HRA geen probleem geweest en huizenprijzen niet zoveel de hoogte ingegaan.
Beetje nutteloos om iets te quoten waarop ik niet reageer.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Volgens mij heb je last van het 'selectief-quoten-syndroom', is het niet?
Ja. Maar iets quoten wat niet echt terzake doet is nog nuttelozer. Is het een optie om dan gewoon niet te quoten? (Komt wellicht wat rauw op je dak, maar denk er eens over na)quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
Beetje nutteloos om iets te quoten waarop ik niet reageer.
Misschien moet je mijn opmerking met quote nog een keer goed lezen.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Maar iets quoten wat niet echt terzake doet is nog nuttelozer. Is het een optie om dan gewoon niet te quoten? (Komt wellicht wat rauw op je dak, maar denk er eens over na)
Ten overvloede nogmaals gedaan.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
Misschien moet je mijn opmerking met quote nog een keer goed lezen.
Leg mij eens uit wat de kern van je reactie dan is, die heb ik waarschijnlijk over het hoofd gezien.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ten overvloede nogmaals gedaan.
En nu? Feit blijft dat je niet op de kern van mijn reactie reageert, maar simpelweg een standaard riedeltje uitkraamt. Je kan vast beter.
Zoek eens naar de verschillen tussen het deel wat je gemakshalve wel quote, en het deel wat je gemakshalve niet quote... Kom je vast wel uit.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:36 schreef Piet_Piraat het volgende:
Leg mij eens uit wat de kern van je reactie dan is, die heb ik waarschijnlijk over het hoofd gezien.
Ben ik snel met klaar, het 1e deel is de realiteit, het 2e deel is uit de lucht gegrepen.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zoek eens naar de verschillen tussen het deel wat je gemakshalve wel quote, en het deel wat je gemakshalve niet quote... Kom je vast wel uit.
Ah. Kortzichtig dus.. Net als de regering die jij verwijt dat ze de aflossingsvrije hypotheken niet zag aankomen. Toch?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ben ik snel met klaar, het 1e deel is de realiteit, het 2e deel is uit de lucht gegrepen.
De regering heeft aardig zitten slapen ja.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ah. Kortzichtig dus.. Net als de regering die jij verwijt dat ze de aflossingsvrije hypotheken niet zag aankomen. Toch?
In jouw geval doet goed voorbeeld, goed volgen?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
De regering heeft aardig zitten slapen ja.
quote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Och... Je krijgt nu alleen HRA over je annuitaire of lineaire deel toch?
Ik vraag me af wanneer de 'hybride' hypotheken komen: I.p.v. volledig annuitair tegen 5%, dan de helft annuitair of lineair tegen 9%, en de andere helft daar muurvast aflossingsvrij aangekoppeld tegen 1%![]()
Antwoord op je vraag is simpel, die komen er niet.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 23:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
dus weer even terug naar mijn vraagstelling:
[..]
Waarom niet? Is voor de bank beter, voor de klant beter. Dus waarom denk je dat die er niet komen?quote:Op woensdag 6 februari 2013 00:02 schreef Piet_Piraat het volgende:
Antwoord op je vraag is simpel, die komen er niet.
Omdat het voordeel van een alternatieve hypotheekconstructie alleen komt door de HRA.quote:Op woensdag 6 februari 2013 00:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waarom niet? Is voor de bank beter, voor de klant beter. Dus waarom denk je dat die er niet komen?
Dus... Waarom zou er niet zo'n constructie kunnen verschijnen zoals ik tussen neus en lippen door bedenk?quote:Op woensdag 6 februari 2013 00:13 schreef Piet_Piraat het volgende:
Omdat het voordeel van een alternatieve hypotheekconstructie alleen komt door de HRA.
Normaal gesproken is een lineaire de meest gunstige, alleen in NL niet.
Hoe betrouwbaar schat jij de overheid in wanneer ze geld nodig hebben?quote:Op woensdag 6 februari 2013 00:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus... Waarom zou er niet zo'n constructie kunnen verschijnen zoals ik tussen neus en lippen door bedenk?
Dat is de vraag. Niet wat jij er allemaal bijhaalt aan voors en tegens...
Niet betrouwbaar genoeg om af te lossen... (Maar dat wou je waarschijnlijk niet horen...)quote:Op woensdag 6 februari 2013 00:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
Hoe betrouwbaar schat jij de overheid in wanneer ze geld nodig hebben?
Tja, alle opties staan open. De kans dat het wel afgeloste deel misbruikt gaat worden om zelf je zorgkosten, en/of bijstand te moeten bekostigen schat ik echter vele malen hoger in. Zal me niks verbazen als aan dat lijstje binnenkort je WW-uitkering ook toegevoegd kan worden.quote:Zelf denk ik dat het spaargedeelte van de huidige hypotheken nog weleens belast gaat worden maar goed dat is mijn mening en nog geen feit.
zeer onbetrouwbaar, dat blijkt wel weer, mensen die wat geld opzij hebben worden gepakt en mensen die alles verbrast hebben, krijgen alles gratis. het devies is dus alles verbrassen, of in ieder geval je geld uit het zicht van de overheid plaatsen.quote:Op woensdag 6 februari 2013 00:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Hoe betrouwbaar schat jij de overheid in wanneer ze geld nodig hebben?
Zelf denk ik dat het spaargedeelte van de huidige hypotheken nog weleens belast gaat worden maar goed dat is mijn mening en nog geen feit.
Jij wat moet je dan doen met je geld, ik los regelmatig wat af maar wil dat eigenlijk stoppen en iets anders mee doen. Ik wil wel graag rendement maar niet dat de overheid het van mij kan afromen als ik ziek, zwak of oud wordt.quote:Op woensdag 6 februari 2013 00:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet betrouwbaar genoeg om af te lossen... (Maar dat wou je waarschijnlijk niet horen...)
[..]
Tja, alle opties staan open. De kans dat het wel afgeloste deel misbruikt gaat worden om zelf je zorgkosten, en/of bijstand te moeten bekostigen schat ik echter vele malen hoger in. Zal me niks verbazen als aan dat lijstje binnenkort je WW-uitkering ook toegevoegd kan worden.
jij roomt toch ook de overheid af met je HRA subsidie ??quote:Op woensdag 6 februari 2013 09:08 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Jij wat moet je dan doen met je geld, ik los regelmatig wat af maar wil dat eigenlijk stoppen en iets anders mee doen. Ik wil wel graag rendement maar niet dat de overheid het van mij kan afromen als ik ziek, zwak of oud wordt.
zo ff verbetertquote:Op woensdag 6 februari 2013 00:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De kans dat het wel afgeloste deel gemisbruikt gaat worden om zelf je zorgkosten, en/of bijstand te moeten bekostigen schat ik echter vele malen hoger in.
?!? Ik betaal minder belasting door de HRA, maar ben nog altijd een netto betaler hoor.quote:Op woensdag 6 februari 2013 09:24 schreef HD9 het volgende:
[..]
jij roomt toch ook de overheid af met je HRA subsidie ??
Als jij oud bent dan moet jan modaal de huurder voor jou je verpleeghuis gaan betalen ??
nee daar kom je niet mee weg, je zult je eigen spaargeld moeten aanwenden voor je oude dagquote:Op woensdag 6 februari 2013 09:41 schreef Sjabba het volgende:
[..]
?!? Ik betaal minder belasting door de HRA, maar ben nog altijd een netto betaler hoor.
Nee, ik betaal zorgpremie en een shitload ook, die betalen mijn zorg maar als ik ouder wordt,
Wat bedoel je nu precies. Ben je nu gewooon aan het afgunsten ofzo?quote:Op woensdag 6 februari 2013 09:45 schreef HD9 het volgende:
[..]
nee daar kom je niet mee weg, je zult je eigen spaargeld moeten aanwenden voor je oude dag
maakt nie uit iederen moet sparen om de verpleging van de eigen oude dag te kunnen betalen, gezond leven is dus noodzaak als je een spaarpotje hebtquote:Op woensdag 6 februari 2013 10:14 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu precies. Ben je nu gewooon aan het afgunsten ofzo?
Ik ben verzekerd tegen zorg en bestaal mijn eigen huisvesting. Ik wil alleen niet teveel aflossen nu op mijn woning ivm het risico dat ik zonder werk kom te zitten en dan een lening op mijn woning terug krijg.. Ik betaal premies voor als ik zonder werk kom (werkeloos of onsgeschikt).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |