Ok dus er is een filmpje dat ik ooit heb gezien op het internet van Derren Brown, een of ander figuur, die naar een dog track gaat. Hij wed dan op een van de honden die gaat rennen en wed dat die dan wint. Dat doet hij niet. Weet niet zeker of hij zelfs laatste word. Maar Derren Brown krijgt geen geld. Althans. Dat heeft hij niet verdient. Toch weet hij met het verliezende ticket (de verliezende weddenschap) toch naar de kassa te gaan, om vervolgens uitbetaald te krijgen alsof hij een winnend ticket in handen had.
Dit klopt niet. Alleen.
Ik moet hieruit zien te komen. Maar af en toe leek het afgelopen tijd voor mij erop dat je ook in situaties terecht kan komen waarbij je een winnend ticket hebt en niet uitbetaald krijgt.
Kijk ik heb het namelijk ook ooit gekund. Wat hij doet. Als ik van te voren maar heel erg geloofde in mijn gelijk kon ik het wel krijgen. Op een gegeven moment merkte ik dat ik daar zelf nuancering in moest aanbrengen omdat andere mensen het dan niet voor mij zouden doen. En ik kon bijna weg komen met dingen waar ik zelf niet achter stond. Een soort sociaal bluffen.
Toen merkte ik waardoor dat kwam. Of dacht ik althans. Wij vinden het allemaal misschien normaal wat Derren Brown daar in die video doet. Maar hij komt zo zelfverzekerd over dat het gevaarlijk word. Vinden die anderen mensen. Want als je ziet hoe hij... richting die vrouw loopt halverwege het filmpje en op de zijkant van die muur slaat. Dat is een soort bedreiging.
Dat is 1 kant. Maar ik ben niet zover als Derren Brown gegaan. Ik heb het geprobeerd op te vangen voor andere mensen. Ineens merkte ik... dit klopt niet.
Maar ik moet nu uit een situatie komen... waarbij...
Ik vond het dus niet kunnen om zo mijn gelijk te halen. Dus ik weigerde het nog te doen. Maar ineens sloeg het om.
En ineens lijkt het af en toe voor mij... en nu nog... dat ik ineens in een situatie ben gekomen waarbij... ik bij wijze van in dezelfde situatie van Derren Brown... met het winnende ticket aan zou kunnen komen. En dat ik dan nog steeds mijn geld niet krijg.
Het heeft met zelfvertrouwen en dergelijke te maken. En toevallig is datzelfde mechanisme heel erg aanwezig hier op fok ook. Maar het is echt achterlijk.
Niks word meer besloten op feiten. Mensen die zelfvertrouwen hebben in zichzelf... die worden ook geloofd door anderen. Mensen die onzeker zijn, die worden per definitie niet geloofd.
Ik heb nu in beide situaties gezeten en ik merk dat als ik iets zelfverzekerd breng ik mijn gelijk krijg. En als ik iets onzeker breng, ik ongelijk krijg.
Maar totaal niet op inhoud. Echt belachelijk.