abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122360947
Mijn verwarming klinkt sinds kort als een klopboormachine (keihard gebonk, je voelt in het hele huis de leidingen trillen. Wanneer het optreedt kan ik het alleen maar stil krijgen door een thermostatische kraan bij een willekeurige radiator open te zetten. Heeft iemand enig idee waar ik de oorzaak moet zoeken? Het geluid komt niet uit de CV ketel zelf maar is in het hele huis te horen en je weet niet hoe snel je naar de dichtsbijzijnde radiator moet lopen om de radiator open te zetten. Overigens staat de centrale thermostaat in de woonkamer en daarom staan de radiatoren in de woonkamer altijd open (er is dus nooit sprake van dat de CV het water niet rond kan pompen.

De installatie draait al drie jaar. De eerste twee jaar naar volledig genoegen; het laatste jaar hoor je zachtjes de continue stroom van het water als de ketel draait maar het keiharde klopboor-geluid treedt nu zo'n twee weken op.

Zijn er forumleden die hier wat zinnigs over kunnen zeggen? Alvast dank!
pi_122360972
Wat is de druk?
Al eens ontlucht?
  vrijdag 1 februari 2013 @ 22:20:47 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_122361188
Het lijkt inderdaad zoals MaGNeT suggereert dat er lucht in je leidingen is gekomen, dus een rondje langs alle radiatoren om deze te ontluchten lijkt een eerste stap.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_122361485
alles open zetten en verwarming laten draaien.
de automatsche ontluchter doet zijn werk.
wel druk in de gaten blijven houden en bijvullen als nodig is.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 22:37:08 #5
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_122362005
Is je systeem samengesteld uit allemaal thermostaatkranen? Zo ja, heb je er ook een bypass ventiel in zitten? Zoals jij het omschrijft lijkt het alsof het systeem te weinig flow heeft omdat de thermostaatkranen dichtlopen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Moderator vrijdag 1 februari 2013 @ 22:41:52 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  vrijdag 1 februari 2013 @ 22:49:34 #7
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_122362666
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 22:41 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik heb even een spatie in de topic titel toegevoegd :)
Goed bezig jij :P
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_122363289
Inderdaad allemaal thermostaatkranen en geen by-pass. In de woonkamer staan drie radiatoren die altijd op standje 5 staan (dus permanent open). Dan heb je toch geen by-pass nodig?
  vrijdag 1 februari 2013 @ 23:05:59 #9
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_122363439
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 23:02 schreef Eigenbouw het volgende:
Inderdaad allemaal thermostaatkranen en geen by-pass. In de woonkamer staan drie radiatoren die altijd op standje 5 staan (dus permanent open). Dan heb je toch geen by-pass nodig?
Ook dan heb je een bypass nodig. Die kranen kunnen immers dermate dichtlopen dat je stromingsgeluiden krijgt. Wellicht lopen ze niet helemaal dicht, maar wel dicht genoeg om stromingsgeluiden te veroorzaken.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_122363476
Lijkt op een klep van een thermostaatkraan die ratelt. By-pass is noodzakelijk
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122365953
Dank cvboer!

Oké, by-pass maken dus. Hoe doe ik dat? Een thermostaatknop van een heel kleine verwarming weghalen en er een permanente doorstroming van maken (of een van de radiatoren in de woonkamer permanent laten verwarmen zonder thermostaatbegrenzing) of zijn daar slimmere methoden voor te bedenken?

[ Bericht 0% gewijzigd door Eigenbouw op 02-02-2013 00:22:39 ]
pi_122366628
Laat je installatie afkoelen, hoeft niet geheel koud maar wel voldoende koud.
Zet alle thermostaatknoppen dicht.
Zet de verwarming vragend.
Ga nu naar de eerste radiator en zet daar de thermostaatknop op maximaal, voel vervolgens welke leiding het eerst warm wordt de aanvoer of de retour.
Aanvoer is de leiding naar de knop in het algemeen.
Doe dit bij iedere radiator met een thermostaatknop.
Als er een radiator bij zit waar eerst de retour warm wordt, dan is deze radiator verkeerd aangesloten, retour en aanvoer zijn dan omgewisseld.
Doordat het water van de verkeerde kant komt drukt deze iedere keer de knop open waarna deze weer dichtslaat, dit geeft een ratelend geluid.
Dit kan je verhelpen door de radiator goed aan te sluiten, of door de thermostaatkraan te vervangen door een tegenstroom model.

Hebben alle radiatoren thermostaatknoppen, dan moet er altijd een bypass geplaats zijn.
Indien niet alle radiatoren een thermostaatknop heeft maar bijvoorbeeld 1 een open dicht kraan dan moet deze kraan altijd open staan, ook in dit geval s het dus beter om een bypass te hebben.
pi_122366674
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 00:07 schreef Eigenbouw het volgende:
Dank cvboer!

Oké, by-pass maken dus. Hoe doe ik dat? Een thermostaatknop van een heel kleine verwarming weghalen en er een permanente doorstroming van maken (of een van de radiatoren in de woonkamer permanent laten verwarmen zonder thermostaatbegrenzing) of zijn daar slimmere methoden voor te bedenken?
Met een speciaal bypassventiel, deze opent pas wanneer de druk hoger wordt dan de ingestelde druk.
Nooit gewoon een doorverbinding maken, hiermee kun je comfortklachten krijgen.
Google op bypass cv.
pi_122369978
Zo'n ding:



Vaak wordt gemeld dat ie aan het eind van het CV-leidingen systeem moet zitte, i.e. zo ver mogelijk van de ketel. Ik heb dat nooit begrepen; bij een bepaalde drukverschil tussen aanvoer en retour (als alel radiatoren dichtlopen) gaat ie open, onafhankelijk van de afstand tot de ketel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122370125
Kan ook een klep in de ketel zijn.
Ik heb zelf stadsverwarming..had problemen met een klep die niet helemaal goed sluit.
Die gaat staan trillen en dat resoneert door het hele systeem.
Net of er een dieselgenerator naast je bed staat midden in de nacht..niet tof :)
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_122370602
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 22:15 schreef Eigenbouw het volgende:
. Heeft iemand enig idee waar ik de oorzaak moet zoeken? Het geluid komt niet uit de CV ketel zelf
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122372775
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 09:58 schreef blomke het volgende:
Zo'n ding:

[ afbeelding ]

Vaak wordt gemeld dat ie aan het eind van het CV-leidingen systeem moet zitte, i.e. zo ver mogelijk van de ketel. Ik heb dat nooit begrepen; bij een bepaalde drukverschil tussen aanvoer en retour (als alel radiatoren dichtlopen) gaat ie open, onafhankelijk van de afstand tot de ketel.
De afstand wordt bepaald door de installatie, voor woonhuizen is dit inderdaad vaak op het verst gelegen punt.

De reden hiervoor is dat de moderne cv-ketel in verhouding met de waterinhoud een groot vermogen heeft.
Wanneer de bypass direct na of vlak bij de ketel geplaatst word dan heeft het water amper tijd om te circuleren en warmte op te nemen waardoor het toestel ernstig zal gaan pendelen met mogelijk oververhitting waardoor de maximaal aangesproken wordt.

Door de bypass verder weg te plaatsen creeer je een voldoende grote buffer zodat het toestel rustiger zal werken met als bijkomend voordeel dat wanneer er warmte benodigd is dit vrijwel gelijk aan de radiator geleverd wordt.

Dus de plaats van een bypass is wel degelijk van belang.

Overigens moet deze ook goed ingesteld zijn, een te lage instelling zorgt voor omfortklachten doordat deze te vroeg opent en water de makkelijkste weg zoekt en zodoende niet in de radiator terecht komt maar gewoon retour ketel gaat, een te late opening zorgt voor geluidsklachten en een snellere slijtage van de pomp.

De benodigde weerstandsoverwinning staat overigens in de installatiehandleiding.
pi_122372899
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 12:11 schreef klipper het volgende:

[..]

De afstand wordt bepaald door de installatie, voor woonhuizen is dit inderdaad vaak op het verst gelegen punt.

De reden hiervoor is dat de moderne cv-ketel in verhouding met de waterinhoud een groot vermogen heeft.
Wanneer de bypass direct na of vlak bij de ketel geplaatst word dan heeft het water amper tijd om te circuleren en warmte op te nemen waardoor het toestel ernstig zal gaan pendelen met mogelijk oververhitting waardoor de maximaal aangesproken wordt.

Door de bypass verder weg te plaatsen creeer je een voldoende grote buffer zodat het toestel rustiger zal werken met als bijkomend voordeel dat wanneer er warmte benodigd is dit vrijwel gelijk aan de radiator geleverd wordt.
Zolang de radiatorkr(a)n(en) open staat, kan het water toch over die radiator(en) circuleren? Dat heeft niet met de afstand van de bypass tot de ketel of zijn vermogen te maken? Die bypass staat normaliter dicht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122373391
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 12:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Zolang de radiatorkr(a)n(en) open staat, kan het water toch over die radiator(en) circuleren? Dat heeft niet met de afstand van de bypass tot de ketel of zijn vermogen te maken? Die bypass staat normaliter dicht.
Dan heb je ook geen bypass nodig.......
Oh nee, de bypass is bedoeld voor het feit dat de alle kranen dichtlopen of dichtstaan en er nog steeds warmtevraag is.
Het is nog vroeg he blomke ;)
pi_122377292
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 12:30 schreef klipper het volgende:

[..]

Dan heb je ook geen bypass nodig.......
Oh nee, de bypass is bedoeld voor het feit dat de alle kranen dichtlopen of dichtstaan en er nog steeds warmtevraag is.
Ook dat snap ik, stel de thermostaatkranen lopen dicht; dan gaat door de hogere druk over de bypass, die laatste open. Dan maakt het toch niet uit of het CV-water over 2 of over 20 meter circuleert?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 02-02-2013 14:44:09 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122380139
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 14:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Ook dat snap ik, stel de thermostaatkranen lopen dicht; dan gaat door de hogere druk over de bypass, die laatste open. Dan maakt het toch niet uit of het CV-water over 2 of over 20 meter circuleert?
Juist wel.
De moderne ketels hebben amper waterinhoud.
Een meter 22 heeft een inhoud van ongeveer 0,34 liter, voor 2 meter is dit dus 0,68 liter, in berhouding met een lengte van 20 meter is dit 6,8 liter.
Om 6,8 liter te verwarmen is meer energie nodig dan voor 0,68 liter.
Stel je ketel heeft een inhoud van 1,4 liter, dan ku je dus beter de inhoud vergroten naar 8,2 liter dan naar 2,08 liter.

Bij problematische installaties wordt zelfs een buffervat opgenomen om te voorkomen dat het toestel sterk pendelt.

Pendelen is het vaak in en uit schakelen van het toestel.
Het is te begrijpen dat het toestel langer moet branden om 8 liter te verwarmen dan om 2 liter te verwarmen.

Dus ja het maakt wel degelijk uit over welke lengte het warme water gaat.
pi_122381468
Vroeger gaf het zich ook thermostaat kranen die zo een bypas ingebouwd hadden, ik weet niet of het ze nog geeft.
pi_122431681
Het eerste waar ik aan dacht toen ik de topic titel las: kogellager kapot?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')