abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122562039
quote:
2s.gif Op woensdag 6 februari 2013 07:49 schreef Semisane het volgende:

[..]

De getallen hebben wel betekenis in de realiteit. Het zijn niet zomaar verzinsels. Dat het woord 'nul' arbitrair is, betekent geenszins dat de betekenis daarachter arbitrair is. Het concept "nul" is geldig, welk woord je ook voor gebruikt.
Getallen hebben niet altijd betekenis in de realiteit:

Maar het werkt wel, zeker.

quote:
12s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 21:31 schreef Jappie het volgende:

[..]

Dan zou ik me flink genept voelen. :+

Uiteraard alleen in de uitleg die jij daarbij voor ogen hebt; in mijn optiek is het persoonlijke zelf immers ook heel anders dan wij hem nu ervaren
Waarom genept? Door wie? :)
  woensdag 6 februari 2013 @ 19:14:02 #77
16305 Jappie
parttime reverend
pi_122562398
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:06 schreef Gray het volgende:

Waarom genept? Door wie? :)

Indien jouw uitleg de ware blijkt te zijn dan blijft er niet zoveel over om te beschuldigen he ? ;)
Het is dan ook meer een statement om mijn gevoel uit te drukken...ik zou boos zijn op het leven zelf....niet zozeer omdat mij iets aangedaan zou zijn maar meer vanwege de totale deceptie.
Een van mij favoriete boeken drukt het uit in haar titel..."De ondragelijke lichtheid van het bestaan"
pi_122562724
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:14 schreef Jappie het volgende:

[..]

Indien jouw uitleg de ware blijkt te zijn dan blijft er niet zoveel over om te beschuldigen he ? ;)
Het is dan ook meer een statement om mijn gevoel uit te drukken...ik zou boos zijn op het leven zelf....niet zozeer omdat mij iets aangedaan zou zijn maar meer vanwege de totale deceptie.
Een van mij favoriete boeken drukt het uit in haar titel..."De ondragelijke lichtheid van het bestaan"
Je kan het ook zien als een sterke grap. :P

Of erom lachen met een beetje zelfspot: "Haha, dat ik dat nooit eerder zag! Sufferd! :D".
  woensdag 6 februari 2013 @ 19:39:17 #79
16305 Jappie
parttime reverend
pi_122563760
quote:
12s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:20 schreef Gray het volgende:

[..]

Je kan het ook zien als een sterke grap. :P

Of erom lachen met een beetje zelfspot: "Haha, dat ik dat nooit eerder zag! Sufferd! :D".
Nah, ik zie de mogelijkheid wel dat is het punt niet..ik vind het dan alleen nog net zo leeg en inhoudsloos als dat het zou zijn zonder moeilijk gedoe om verlichting te bereiken als je begrijpt wat ik bedoel. Als het zo zou zijn zoals ik denk dat jij het bedoelt dan is in feite de hele Boedhistische leer een bevestiging van een fysieke wereld zonder zelfbewustzijn maar met die uitbreding dat alles in weze materie (atomen) danwel energie is wat enkel de illusie van een zelfbewustzijn voortbrengt als onderdeel van die materie/energie. Niet wezenlijk anders dan dat de moderne wetenschap beweert dus.

Ik vind dat vrij leeg eerlijk gezegd. Ik kan prima lachen om mijn eigen domheid maar ik zou zwaar teleurgesteld zijn in het wezen van het leven zelf. Kijk op het moment dat je doodgaat en je daadwerkelijk ervaart of juist niet ervaart dan maakt het niets meer uit. Als je ervaart kan ik niet teleurgesteld zijn daar het leven dan idd zo mooi is als ik me voorstel en als ik niet ervaar dan heb ik weinig meer in te brengen dus dan is er ook weinig aan de hand.

Deze kennis op voorhand al hebben zou mij eerder depressief maken dan gelukkig dus hoe men daar verlichting uit kan halen is mij een godswonder. ;)
pi_122564403
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:39 schreef Jappie het volgende:

[..]

Nah, ik zie de mogelijkheid wel dat is het punt niet..ik vind het dan alleen nog net zo leeg en inhoudsloos als dat het zou zijn zonder moeilijk gedoe om verlichting te bereiken als je begrijpt wat ik bedoel. Als het zo zou zijn zoals ik denk dat jij het bedoelt dan is in feite de hele Boedhistische leer een bevestiging van een fysieke wereld zonder zelfbewustzijn maar met die uitbreding dat alles in weze materie (atomen) danwel energie is wat enkel de illusie van een zelfbewustzijn voortbrengt als onderdeel van die materie/energie. Niet wezenlijk anders dan dat de moderne wetenschap beweert dus.

Ik vind dat vrij leeg eerlijk gezegd. Ik kan prima lachen om mijn eigen domheid maar ik zou zwaar teleurgesteld zijn in het wezen van het leven zelf. Kijk op het moment dat je doodgaat en je daadwerkelijk ervaart of juist niet ervaart dan maakt het niets meer uit. Als je ervaart kan ik niet teleurgesteld zijn daar het leven dan idd zo mooi is als ik me voorstel en als ik niet ervaar dan heb ik weinig meer in te brengen dus dan is er ook weinig aan de hand.

Deze kennis op voorhand al hebben zou mij eerder depressief maken dan gelukkig dus hoe men daar verlichting uit kan halen is mij een godswonder. ;)
Het schijnt wel een fase te zijn die mensen door kunnen maken op hun pad naar verlichting. Dat het doorzien van de illusie een leeg gevoel kan achterlaten. In het boeddhisme wijst men dan ook op het 8-voudige pad om via die andere wegen verrijking te brengen aan de wijsheid die je tot dan toe hebt opgedaan.

De boeddha werd vlak voor zijn verlichting geconfronteerd met zijn demonen, Mara en zijn dochters, maar de overwinning daarvan bleek een grootse triomf. Die leegte waarvan je spreekt zou juist een heel positieve ontwikkeling kunnen zijn, omdat je klaar bent om vervuld te raken.

Ofzoiets. :P
  woensdag 6 februari 2013 @ 19:59:01 #81
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_122564821
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:06 schreef Gray het volgende:

[..]

Getallen hebben niet altijd betekenis in de realiteit:

Maar het werkt wel, zeker.

Hoezo geeft dat filmpje aan dat het geen betekenis heeft in de realiteit? Ik ben niet zo heel fantastisch in wiskunde, maar dit kwam logisch op mij over. Lijkt me ook realistisch. :P

Hoewel de nul is inderdaad wel een vreemd geval om het in 'de realiteit' uit te drukken, maar zoals je al aangaf, het werkt best goed. ;)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 6 februari 2013 @ 20:15:17 #82
16305 Jappie
parttime reverend
pi_122565765
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:51 schreef Gray het volgende:

De boeddha werd vlak voor zijn verlichting geconfronteerd met zijn demonen, Mara en zijn dochters, maar de overwinning daarvan bleek een grootse triomf. Die leegte waarvan je spreekt zou juist een heel positieve ontwikkeling kunnen zijn, omdat je klaar bent om vervuld te raken.
Ofzoiets. :P
Kijk..dit vind ik er al een stuk meer op lijken, dit deel geloof en begrijp ik ook..het leegmaken is nodig om door het enige ware gevuld te worden....het enige ware zijnde de liefdevolle creatieve kracht van het al welke God is.

Amen :P

kon dit laatste niet laten soz ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')