Denk het niet, om exact dezelfde persoon te krijgen zal die lijkt mij ook exact hetzelfde dna moeten hebben. Daarnaast groeit zo'n persoon op in andere omgeving. En dan is er nog het punt dat er geen enkele terugverwijzing is naar de persoon die ooit hetzelfde dna heeft gehad.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 20:41 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Zou het niet zo zijn dat iedereen en alles een bepaalde configuratie heeft gekregen in dit leven en zodoende ,doordat, het universum zeer waarschijnlijk een eeuwig, lees: altijd voortdurend fenomeen is, en daardoor iedereen op een zeker moment in de tijd opnieuw in dezelfde configuratie opnieuw zal leven ?
Zoals getallen oneindig zijn is dus ook de combinaties oneindig en zeker repeteerbaar. En dus zou het zeer waarschijnlijk zijn dat deze combinaties zich ooit weer voordoen.
waarschijnlijk, maar dat hoeft niet te betekenen dat er een grens is, je kan immers op de aarde ook altijd verder naar het westen trekkenquote:Op zaterdag 2 februari 2013 01:51 schreef highender het volgende:
[..]
Hmm, jij lijkt er dus van overtuigd dat de ruimte eindig is?
Het universum heeft eerder een oneindige omvang dan een oneindig bestaan. Dat laatste is zeker niet het geval.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 20:41 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Zou het niet zo zijn dat iedereen en alles een bepaalde configuratie heeft gekregen in dit leven en zodoende ,doordat, het universum zeer waarschijnlijk een eeuwig, lees: altijd voortdurend fenomeen is, en daardoor iedereen op een zeker moment in de tijd opnieuw in dezelfde configuratie opnieuw zal leven ?
Zoals getallen oneindig zijn is dus ook de combinaties oneindig en zeker repeteerbaar. En dus zou het zeer waarschijnlijk zijn dat deze combinaties zich ooit weer voordoen.
Als dit waar is; hoe verhoudt zich dat dan tot bijvoorbeeld de vele reincarnaties van de karmapa's ?quote:Op zondag 3 februari 2013 19:44 schreef Gray het volgende:
Wellicht een interessant feitje over reincarnatie:
Veel moderne boeddhisten verwerpen het idee van reïncarnatie, met name omdat reincarnatie een tijdloos iets als een ziel impliceert. Dat terwijl in het boeddhisme juist anattā (niet-zelf, illusie van zelf) centraal staat. Verkenning van de innerlijke belevingswereld ontluikt Śūnyatā ('openheid', of 'leegheid'). Geloof in een ziel wordt door velen gezien als één van de illusies van het ego.
Het is het antwoord op de vraag: als er geen zelf is, wat is er dan om te reïncarneren?
Dat valt niet onder wat ik bedoelde met moderne boeddhisten.quote:Op zondag 3 februari 2013 19:52 schreef Jappie het volgende:
[..]
Als dit waar is; hoe verhoudt zich dat dan tot bijvoorbeeld de vele reincarnaties van de karmapa's ?
Hoe rijmt men dit ?
Ah, weet je ook waarom het modern boedhisme is ontstaan ? M.A.W. welk aspect van het traditionele boedhisme werd niet omarmd ?quote:Op zondag 3 februari 2013 19:54 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat valt niet onder wat ik bedoelde met moderne boeddhisten.
Ik weet niet of de moderne stromingen zijn ontstaan door een enkel aspect. Maar het is een goede vraag waar ik een antwoord voor ga zoeken.quote:Op zondag 3 februari 2013 19:56 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ah, weet je ook waarom het modern boedhisme is ontstaan ? M.A.W. welk aspect van het traditionele boedhisme werd niet omarmd ?
Bovendien was D. T. Suzuki (18701966), een van de grootste invloeden voor boeddhisme in het westen, afkomstig uit de zen-traditie, misschien wel de meest praktisch ingestelde stroming van het boeddhisme.quote:If science proves some belief of Buddhism wrong, then Buddhism will have to change.
Voor zover mijn geheugen strekt is de eerste splitsing in het traditioneel boedhisme ontstaan door een intelectuele variant vs een klootjesvolk variant tot verlichting in het leven te roepen waarbij de klootjesvariant zelf al een minder gevorderde verlichting tot stand zou brengen.quote:Op zondag 3 februari 2013 19:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik weet niet of de moderne stromingen zijn ontstaan door een enkel aspect. Maar het is een goede vraag waar ik een antwoord voor ga zoeken.
Het boeddhisme splitste zich al op bij de eerste overleveringen van Gautama Boeddha aan zijn volgelingen doordat hij ieder van hen een andere leer meegaf.quote:Op zondag 3 februari 2013 20:08 schreef Jappie het volgende:
[..]
Voor zover mijn geheugen strekt is de eerste splitsing in het traditioneel boedhisme ontstaan door een intelectuele variant vs een klootjesvolk variant tot verlichting in het leven te roepen waarbij de klootjesvariant zelf al een minder gevorderde verlichting tot stand zou brengen.
De eerste boeddhist, Siddharta Gautama, had zijn wijsheden al uit andere religies, voornamelijk het toen sterk heersende hindoeïsme. Overigens heb ik m'n eerdere post nog aangevuld.quote:Als ik jouw 1e link mag geloven dan vind modern boedhisme met name haar oorsprong/rechtvaardiging vanuit kruisbestuiving vanuit andere geloven of levensfilosofieen.
Noted and redquote:Op zondag 3 februari 2013 20:23 schreef Gray het volgende:
De eerste boeddhist, Siddharta Gautama, had zijn wijsheden al uit andere religies, voornamelijk het toen sterk heersende hindoeïsme. Overigens heb ik m'n eerdere post nog aangevuld.
Getallen denkbeeldig ?quote:Maar je kunt niet dingen van de werkelijke wereld bewijzen met getallen, alleen maar beschrijven.
Met jouw vergelijking van 'het universum' met 'getallen', probeer je iets uit de werkelijke wereld te bewijzen met iets denkbeeldigs. Terwijl dat denkbeeldigs alleen maar bedoeld is om te beschrijven.
Al die voorbeelden die je noemt zijn door ons bedacht.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 18:09 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Getallen denkbeeldig ?
Het 60 tallig stelsel zien we terug in onze graden en seconden.
Het 12 tallig stelsel zien we terug in onze maanden en uren.
Het 10 tallig stelsel in onze handen,
Het 8 tallig stelsel in onze muziek.
Het 2 tallig stelsel in onze computers.
Heb je hier een verklaring voor ? Ben benieuwd.
Reincarnatie is overigens geen zuiver boeddhistisch principe. De boeddha zelf gaf geen antwoorden op vragen over onderwerpen als leven na de dood, al heeft ie wel uitspraken gedaan die doen denken aan reincarnatie. In welke context dat was weet ik echter niet meer, want het is bekend dat hij soms wat hindoeistische principes hanteerde om meer mensen aan te kunnen spreken met zijn leer.quote:Op zondag 3 februari 2013 22:11 schreef Jappie het volgende:
[..]
Noted and red
Komen we terug bij de reincarnatievraag.
Los van of ik het logisch vind hecht ik waarschijnlijk toch te veel waarde aan mijn "persoonlijke" zelf om mee te kunnen gaan in het verlies ervan ter meerdere eer en glorie van het grotere zelf. Ik wil er toch op zijn minst wel een paar duizend jaar "zelf_bewust" getuige van zijn.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 18:31 schreef Gray het volgende:
Geen ziel, god of mysterieuze energie komt eraan te pas.
Is de maan ook door ons bedacht ? Waar en wanneer is dat gebeurt ?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 18:31 schreef Gray het volgende:
Al die voorbeelden die je noemt zijn door ons bedacht.
Wat als die persoonlijke zelf een illusie is? Als in, anders in werkelijkheid dan het nu lijkt?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 18:42 schreef Jappie het volgende:
[..]
Los van of ik het logisch vind hecht ik waarschijnlijk toch te veel waarde aan mijn "persoonlijke" zelf om mee te kunnen gaan in het verlies ervan ter meerdere eer en glorie van het grotere zelf. Ik wil er toch op zijn minst wel een paar duizend jaar "zelf_bewust" getuige van zijn.
Natuurlijk niet. De getallen waarmee we dat vangen in tijd wel.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 18:47 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Is de maan ook door ons bedacht ? Waar en wanneer is dat gebeurt ?
Het opgaan in de grote zelf idee waarbij het bijbehorende persoonlijke zelf, een illusie van het grote zelf is, of een andere illusie is.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 18:54 schreef Gray het volgende:
Wat als die persoonlijke zelf een illusie is? Als in, anders in werkelijkheid dan het nu lijkt?
Het nut van het ego is onder andere sociale overleving; het is niet een slecht iets, ondanks dat het soms de schijn krijgt door velerlei spiritualisten. Ik denk dat zij zelfs niet eens daarop doelen, eerder dat het een obstakel kan vormen in bepaalde gevallen. Een van de middelen van het ego om je in beweging te krijgen is angst en dat kan vervelende gevolgen krijgen. Het is natuurlijk prima dat het je uit bed krijgt, uit angst voor een berisping van de baas omdat je te laat komt. Het is vervelend wanneer je niet uit bed komt omdat je bang bent voor blikken van vreemden op straat die je opvat als veroordelend.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 19:17 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het opgaan in de grote zelf idee waarbij het bijbehorende persoonlijke zelf, een illusie van het grote zelf is, of een andere illusie is.
Waarom zou je dan een eigen identiteit vormen en voorts niet meer bestaan ?
Wat is dan het nut geweest voor je ego, welke ook een deel is van jezelf waar je rekening mee hebt moeten houden ?
Wat is het nut voor je zelfredenerende, zelfbewuste persoon ?
Dit is wat ik denk.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 19:59 schreef Gray het volgende:
Het brengt zelfs de vraag naar voren of er wel zoiets is als een verschil tussen dood en leven op een bepaalde manier
Dan zou ik me flink genept voelen.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 18:54 schreef Gray het volgende:
[..]
Wat als die persoonlijke zelf een illusie is? Als in, anders in werkelijkheid dan het nu lijkt?
De getallen hebben wel betekenis in de realiteit. Het zijn niet zomaar verzinsels. Dat het woord 'nul' arbitrair is, betekent geenszins dat de betekenis daarachter arbitrair is. Het concept "nul" is geldig, welk woord je ook voor gebruikt.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 18:54 schreef Gray het volgende:
Natuurlijk niet. De getallen waarmee we dat vangen in tijd wel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |