abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122356158
Zou het niet zo zijn dat iedereen en alles een bepaalde configuratie heeft gekregen in dit leven en zodoende ,doordat, het universum zeer waarschijnlijk een eeuwig, lees: altijd voortdurend fenomeen is, en daardoor iedereen op een zeker moment in de tijd opnieuw in dezelfde configuratie opnieuw zal leven ?

Zoals getallen oneindig zijn is dus ook de combinaties oneindig en zeker repeteerbaar. En dus zou het zeer waarschijnlijk zijn dat deze combinaties zich ooit weer voordoen.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_122356225
Ok, maar waar is het feit nou?
pi_122356281
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:42 schreef RetepV het volgende:
Ok, maar waar is het feit nou?
Het vraagteken was je ontschoten ditmaal ?
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:44:32 #4
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_122356307
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:41 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Zo het niet zo zijn dat iedereen en alles een bepaalde configuratie heeft gekregen in dit leven en zodoende doordat het universum zeer waarschijnlijk een eeuwig, lees: altijd voortdurend fenomeen is, en daardoor iedereen op een zeker moment in de tijd opnieuw in dezelfde configuratie opnieuw zal leven ?

Zoals getallen oneindig zijn is dus ook de combinaties oneindig en zeker repeteerbaar. En dus zou het zeer waarschijnlijk zijn dat deze combinaties zich ooit weer voordoen.
Nee
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_122356350
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:44 schreef Semisane het volgende:

[..]

Nee
Waarom niet ?
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:45:50 #6
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_122356380
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Waarom niet ?
Volg de link en u zal vinden.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_122356385
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:44 schreef Semisane het volgende:

[..]

Nee
Eternal recurrence ?
pi_122356409
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:45 schreef Semisane het volgende:

[..]

Volg de link en u zal vinden.
Nee hoor, waarom ? als alles wederom plaatsvind kan het alsnog ?
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:47:04 #9
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_122356438
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Eternal recurrence ?
Dat is in het geval van heat death buitengewoon onwaarschijnlijk. (Als in zo nul als maar kan. :) )
pi_122356550
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:47 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dat is in het geval van heat death buitengewoon onwaarschijnlijk. (Als in zo nul als maar kan. :) )
Dus we beleven een eenmalige gebeurtenis ? Dat lijkt mij sterk, aangezien er toch echt een oorsprong moet zijn geweest om dit te veroorzaken ?
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:50:31 #11
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_122356611
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:46 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Nee hoor, waarom ? als alles wederom plaatsvind kan het alsnog ?
Bij maximale entropie? En hoe zou een recurence dan plaatsvinden...of beter waarom ben overtuigd van het feit dat het wederom zal plaats vinden?
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:51:52 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122356681
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:41 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Zou het niet zo zijn dat iedereen en alles een bepaalde configuratie heeft gekregen in dit leven en zodoende ,doordat, het universum zeer waarschijnlijk een eeuwig, lees: altijd voortdurend fenomeen is, en daardoor iedereen op een zeker moment in de tijd opnieuw in dezelfde configuratie opnieuw zal leven ?

Het universum is niet zeer waarschijnlijk eeuwig, in ieder geval niet in de huidige vorm. Over duizenden miljarden jaren is de entropie zo toegenomen dat kans op herhaling van de huidige toestand gewoon nul is.

In een ruimtelijk oneindig universum (waarin we ons mogelijk bevinden), is het wel mogelijk dat op een willekeurige andere locatie exact dezelfde situatie is als hier, met enige kleine verschillen of niet.
The End Times are wild
pi_122356737
Je gebruikt 'getallen' in je redenatie, maar je moet je goed realiseren dat 'getallen' bedacht zijn door mensen. En die mensen hebben de regeltjes opgesteld voor die getallen. En uit die regeltjes volgen de begrippen 'oneindigheid' en 'repeteren'.

In de 'wereld' van getallen heb je gelijk dat getallen oneindig zijn, combinaties oneindig zijn en kunnen repeteren. En je hebt gelijk in dat je met getallen dingen van de werkelijke wereld kunt beschrijven.

Maar je kunt niet dingen van de werkelijke wereld bewijzen met getallen, alleen maar beschrijven.

Met jouw vergelijking van 'het universum' met 'getallen', probeer je iets uit de werkelijke wereld te bewijzen met iets denkbeeldigs. Terwijl dat denkbeeldigs alleen maar bedoeld is om te beschrijven.

Getallen en wiskunde worden ook gebruikt om te voorspellen. Maar dat is alleen maar een begin. Als je een voorspelling hebt gemaakt met behulp van getallen moet je nog steeds bewijzen dat je voorspelling klopt.

Dus. Hoe ga jij bewijzen dat het universum 'zoals' getallen werkt?

Begrijp me goed, ik probeer je alleen maar zelf in te laten zien dat je een gedachtenfout maakt.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:53:33 #14
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_122356788
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:49 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Dus we beleven een eenmalige gebeurtenis ? Dat lijkt mij sterk, aangezien er toch echt een oorsprong moet zijn geweest om dit te veroorzaken ?
Ach, er zijn natuurkundigen die denken dat ons universum is ontstaan door de botsing van de membranen van andere universa...zoiets in ieder geval. Dat zou dan een oorzaak kunnen zijn en die heeft dan geen recurrence nodig en dan kan dit universum in deze combinatie inderdaad eenmalig zijn.

Heet de brane-cosmologie theorie dacht ik....en ja hoor http://en.wikipedia.org/wiki/Brane_cosmology
pi_122356799
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:50 schreef Semisane het volgende:

[..]

Bij maximale entropie? En hoe zou een recurence dan plaatsvinden...of beter waarom ben overtuigd van het feit dat het wederom zal plaats vinden?
Als je uitgaat van het feit dat niets verloren gaat in energie, dan kan het niet anders dan dat alles zal terugkeren in één of andere vorm. Aannemende dat er al ooit een wisselende staat van energie is geweest, neem ik aan dat het nogmaals zal gebeuren. Met tijd in het oneindige zal alles wedergeboren worden op een zeker tijdstip. Denk ik.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:58:46 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122357028
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:53 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Als je uitgaat van het feit dat niets verloren gaat in energie, dan kan het niet anders dan dat alles zal terugkeren in één of andere vorm. Aannemende dat er al ooit een wisselende staat van energie is geweest, neem ik aan dat het nogmaals zal gebeuren. Met tijd in het oneindige zal alles wedergeboren worden op een zeker tijdstip. Denk ik.
Wie zegt dat de tijd (in dit universum) oneindig is? In ieder geval heeft dit universum een zekere leeftijd.
En in de verre, verre toekomst is de toestand van het universum dusdanig veranderd dat terugkeer naar iets wat lijkt op de huidige toestand niet mogelijk is. Het is een onomkeerbaar proces, het verstrijken van de tijd. Dat wordt bedoeld met entropie. Het is dus niet mogelijk dat in die toekomst atomen en energie zich 'toevallig' weer rangschikken tot de huidige constellatie. Hoe lang de tijd ook duurt.
Net zoals je een fles wel kapot kunt gooien in 10.000 stukjes, maar je 10.000 stukjes niet heel kunt gooien. Het is onomkeerbaar. (Maar die fles maakt nog meer kans, zie het als een fles die in 10E50 stukjes uiteenvalt en verspreid raakt over 1000 km)
The End Times are wild
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:59:23 #17
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_122357048
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:53 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Dat zijn sowieso een aantal behoorlijke aannames, niet in de laatste plaats de aanname dat de exacte gebeurtenissen en configuraties wederom zullen plaatsvinden. Zelfs als zoiets als oneindig bestaat, dan nog garandeert dat zeker geen exacte kopie. De variabelen zijn wel enorm namelijk en bij een enkele variatie daarop is er al geen exacte kopie meer.

Hoe dan ook, tijd zoals wij dat kennen zal bij maximale entropie ophouden te bestaan.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 20:59:55 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122357084
Als het universum min of meer statisch zou zijn was het trouwens wel mogelijk (en waarschijnlijk) dat ergens in de verre toekomst (dus in de oneindige tijd) er weer een situatie zou ontstaan die precies de huidige is, of met verwaarloosbare verschillen. Maar dat is dus niet zo.
The End Times are wild
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:00:46 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122357133
The End Times are wild
pi_122357172
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:52 schreef RetepV het volgende:
Je gebruikt 'getallen' in je redenatie, maar je moet je goed realiseren dat 'getallen' bedacht zijn door mensen. En die mensen hebben de regeltjes opgesteld voor die getallen. En uit die regeltjes volgen de begrippen 'oneindigheid' en 'repeteren'.

In de 'wereld' van getallen heb je gelijk dat getallen oneindig zijn, combinaties oneindig zijn en kunnen repeteren. En je hebt gelijk in dat je met getallen dingen van de werkelijke wereld kunt beschrijven.

Maar je kunt niet dingen van de werkelijke wereld bewijzen met getallen, alleen maar beschrijven.

Met jouw vergelijking van 'het universum' met 'getallen', probeer je iets uit de werkelijke wereld te bewijzen met iets denkbeeldigs. Terwijl dat denkbeeldigs alleen maar bedoeld is om te beschrijven.

Getallen en wiskunde worden ook gebruikt om te voorspellen. Maar dat is alleen maar een begin. Als je een voorspelling hebt gemaakt met behulp van getallen moet je nog steeds bewijzen dat je voorspelling klopt.

Dus. Hoe ga jij bewijzen dat het universum 'zoals' getallen werkt?

Begrijp me goed, ik probeer je alleen maar zelf in te laten zien dat je een gedachtenfout maakt.
Je zou getallen kunnen voorstellen als onze bouwstenen en zo exact redeneren dat alles een volgorde of samenhang heeft en dus ook een configuratie. Ook in getallen en verhoudingen is wederkeren in die zin mogelijk, net als in kansberekening.

Met die gedachten in gedachten is het mogelijk om terug te keren in dezelfde hoedanigheid als nu, met genoeg tijd en omstandigheden cq gebeurtenissen. Oftwel de cycle of life.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:04:48 #21
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_122357322
quote:
[..] a state of maximum entropy in which everything is evenly distributed, and there are no gradients — which are needed to sustain information processing, one form of which is life.
Van de link die LXIV opgaf.
pi_122357330
Ok, ik moet me dus nog even inlezen zo te zien.. Het is weer zo'n dronken gedachte zeg maar ! Tot later.
pi_122357557
Bedankt iedereen voor de input trouwens ! :)
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:16:11 #24
224960 highender
Travellin' Light
pi_122357909
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:05 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ok, ik moet me dus nog even inlezen zo te zien.. Het is weer zo'n dronken gedachte zeg maar ! Tot later.
Zo een dronken gedachte is het niet hoor, als de ruimte oneindig is dan is 'tijd' dat ook en mogelijkerwijs alles, wat relevant is of jij daar als bewustzijn iets aan hebt.

Lees ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse
http://en.wikipedia.org/wiki/Many-worlds_interpretation
pi_122358233
Ik ben eerst aan het lezen wat entropie was..Ik heb geen enkele opleiding dus ik moet alles nog ontdekken en leren.

Bedankt voor de linkjes :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')