quote:Level I: Beyond our cosmological horizon
A generic prediction of chaotic inflation is an infinite ergodic universe, which, being infinite, must contain Hubble volumes realizing all initial conditions.
Accordingly, an infinite universe will contain an infinite number of Hubble volumes, all having the same physical laws and physical constants. In regard to configurations such as the distribution of matter, almost all will differ from our Hubble volume. However, because there are infinitely many, far beyond the cosmological horizon, there will eventually be Hubble volumes with similar, and even identical, configurations. Tegmark estimates that an identical volume to ours should be about 210118 meters away from us.[4] Given infinite space, there would, in fact, be an infinite number of Hubble volumes identical to ours in the universe.[5] This follows directly from the cosmological principle, wherein it is assumed our Hubble volume is not special or unique.
Grappig genoeg kwamen ze op het idee van entropie door de zoek toch naar efficiëntere stoomketels. Die zoektocht leidde tot de wetten van thermodynamica.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 21:22 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik ben eerst aan het lezen wat entropie was..Ik heb geen enkele opleiding dus ik moet alles nog ontdekken en leren.
Bedankt voor de linkjes
Heb je het over een ander universum dat hetzelfde is als dit universum, behalve die ene He-atoom?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 21:41 schreef LXIV het volgende:
Je bent trouwens naar mijn mening nog wel dezelfde mens. Ook als er op Jupiter een He-atoom (of een ander atoom) een Plancklengte meer naar links of rechts ligt. Ik bedoel: je merkt dat nauwelijks en zou jij je dan zo anders voelen als dat het geval was?
Ik was tv aan het kijken.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 21:48 schreef LXIV het volgende:
Jongens, vinden jullie het onderwerp niet interessant meer? (er van uitgaande dat er geen vrouwen zijn die dan ook maar enige behoefte hebben dit te volgen)
Je moet eerst dat stukje lezen over die gelijke Hubble volumes. Dan ben je wel precies hetzelfde. Helemaal dus, tot op het enkele atoom en de toestand van ieder sub-atomair deeltje. Plus alle andere atomen en deeltjes in het voor jou waarneembare universum.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 21:49 schreef Semisane het volgende:
[..]
Heb je het over een ander universum dat hetzelfde is als dit universum, behalve die ene He-atoom?
Of je dan dezelfde mens bent? Daar mag je serieus twijfels bij hebben en dat heeft met name te maken dat zelfs in dit universum twee mensen die genetisch exact hetzelfde zijn geheel andere personen zijn, met compleet verschillende gedachten, eigenschappen, talenten etc.
Enkel omdat je atoom voor atoom exact hetzelfde ben als die andere jij uit een kopie universum, wilt nog niet zeggen dat je neurologische activiteit in je brein exact dezelfde uitkomst zal hebben. Zelfs bij exact dezelfde activiteit is die garantie er mijn inziens niet.
Maar goed, dat is wat speculatief, ook omdat genetisch gelijke tweelingen natuurlijk niet dezelfde breinen en laat staan hersenactiviteit hebben.Hoe dan ook, ik zie nog wel wat "problemen" in biologische levensvormen.
Dit lijkt me lastig om aan te nemen overigen, want men weet zover ik weet helemaal niks van donkere energie. Men noemt het donkere energie bij gebrek aan beter en omdat er al iets bestaat als donkere materie, wat enkel indirect is te observeren.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 21:50 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Even een snelle gedachte over donkere energie en expansie ( anders vergeet ik het weer ), als we dus uitgaan van een vast volume energie, en we nu uitdijen, dan zou zichtbare of gewone energie/materie dus omgezet moeten/kunnen worden in donkere energie, alleen al om de eerste wet van de thermodynamica, the law for the conservation of energy.
Even aangenomen dat er een initiële hoeveelheid is geweest. En alles nu langzaam overgaat in de tweede staat, donkere energie, of misschien de eerste staat van energie voor de big bang.
Heb je het over de Big Bang? Want dat is geen explosie, maar expansie van ruimte en tijd, zoals we dat kennen. Al het ruimte en tijd dat we observeren was dus 14 miljard jaar samen gedrukt in een oneindig klein en heet punt, singulariteit. (Zo wordt dat zover ik weet genoemdquote:Maar wat veroorzaakt dan een ontploffing ?
Ik snap wat je bedoelt, maar dat is natuurlijk niet te verifiëren. Dan moet je jezelf vergelijken met jezelf van voor die verschuiving. Dat lijkt me lastig. Het lijkt me niet dat je een ander mens zal zijn geworden, behalve als die verschuiving een bepaalde kettingreaktie had veroorzaakt waardoor alles net dat ene tikje 'anders' is geworden. Maar hoe controleer je dat dan?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 21:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet eerst dat stukje lezen over die gelijke Hubble volumes. Dan ben je wel precies hetzelfde. Helemaal dus, tot op het enkele atoom en de toestand van ieder sub-atomair deeltje. Plus alle andere atomen en deeltjes in het voor jou waarneembare universum.
Maar stel nu dat er in dat waarneembare universum ergens één klein deeltje een bijna onmeetbaar klein stukje verschoven is. Ben jij dan nog dezelfde? Ik denk het wel.
Stel dat er op Alpha Centauri één gasatoom op magische wijze, of door God, 30 jaar geleden, tegen de natuurwetten in, een minieme afstand verschoven zou zijn. Maakt dat van jou een ander mens?
http://stemcell.stanford.edu/research/quote:Every one of us completely regenerates our own skin every 7 days. A cut heals itself and disappears in a week or two. Every single cell in our skeleton is replaced every 7 years.
Nou ja quantum fluctuaties of botsingen tussen "branes" van andere universa zijn voorgesteld als 'oorzaak'. In hoeverre dat te begrijpen is of voldoening schept weet ik niet.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:03 schreef LXIV het volgende:
Maar dat de Big Bang geen oorzaak heeft, dat is iets wat wij mensen eigenlijk niet kunnen begrijpen.
Dat noem ik voor het gemak maar even een ontploffing van ruimte tijd en energie. Als energie meerdere staten van energie kan aannemen dan kan het wellicht van vast naar vloeibaar, gas, naar donkere energie, ofwel een staat waarin energie een hogere energiewaarde zou hebben maar geen zichtbare eigenschappen heeft voor ons, vandaar dat je wellicht zoveel energie uit splijting van atomen kan halen etc, klein maar erg potent.quote:Big bang
Nee, dat merken we niet. Maar software verandert ook niet als je het op een andere gegevensdrager zet. Welke atomen precies in je lichaam zitten maakt niet uit. Maar je bent nog wel herkenbaar als dezelfde persoon na 7 jaar!quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:09 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, maar dat is natuurlijk niet te verifiëren. Dan moet je jezelf vergelijken met jezelf van voor die verschuiving. Dat lijkt me lastig. Het lijkt me niet dat je een ander mens zal zijn geworden, behalve als die verschuiving een bepaalde kettingreaktie had veroorzaakt waardoor alles net dat ene tikje 'anders' is geworden. Maar hoe controleer je dat dan?
Overigens even als side note: Elke 7 jaar zijn we op cel niveau praktisch een compleet nieuw mens en merken we dat ook?
[..]
http://stemcell.stanford.edu/research/
Je verlegt daarmee alleen het probleem. Want waar komen die andere universa dan weer vandaan? Wat is de allereerste, oorspronkelijke existentie? Waarom bestaat er iets en niet niets?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:11 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ja quantum fluctuaties of botsingen tussen "branes" van andere universa zijn voorgesteld als 'oorzaak'. In hoeverre dat te begrijpen is of voldoening schept weet ik niet.Persoonlijk vind ik het niet erg als er verder geen oorzaak zou zijn. Ik voel me al mijn hele leven een kosmisch ongelukje, dus dat kan er ook nog wel bij.
Nou ja de betere omschrijving zou dus expansie zijn.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:13 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat noem ik voor het gemak maar even een ontploffing van ruimte tijd en energie.
Kan, maar daar er eigenlijk niks bekent is over donkere energie, zover ik weet, zou het ook wel eens geen vorm van energie kunnen zijn. Het is eigenlijk meer een term om massa te beschrijven die men nodig heeft om tot een universum te komen waar de totale hoeveelheid energie nul is. http://en.wikipedia.org/wiki/Zero-energy_universequote:Als energie meerdere staten van energie kan aannemen dan kan het wellicht van vast naar vloeibaar, gas, naar donkere energie, ofwel een staat waarin energie een hogere energiewaarde zou hebben maar geen zichtbare eigenschappen heeft voor ons, vandaar dat je wellicht zoveel energie uit splijting van atomen kan halen etc, klein maar erg potent.
"Donkere energie" wat het ook mag zijn is in ieder geval veel meer dan alle zichtbare materie en energie. Zo'n 70% van het universum zou er uit bestaan.quote:Stel dat er een onderlinge aantrekkingskracht is dan is het een proces wat zich zou kunnen herhalen, denk aan een een enorme afstand tussen energie, maar wel met een steeds groter wordende aantrekkingskracht naar elkaar toe. Donkere energie is dan potenter dan materie of zichtbare energie.
Zover ik snap is juist donkere energie de reden waarom het Universum uitdijt. Zou er dus meer donkere energie bijkomen zou dit betekenen dat het universum alleen maar meer zou uitdijen.quote:We dijen nu uit zeg maar, maar de meer je omzet, des te potenter uiteindelijk de aantrekkingskracht onderling zal zijn en met tijd zou dit proces zich kunnen uiten in contractie.
Als de verandering in software in een QM manier veranderd? Blijft het dan ook hetzelfde?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat merken we niet. Maar software verandert ook niet als je het op een andere gegevensdrager zet. Welke atomen precies in je lichaam zitten maakt niet uit. Maar je bent nog wel herkenbaar als dezelfde persoon na 7 jaar!
Maar intuitief weet je wel dat het niet uitmaakt voor jouw zijn als ergens in jouw waarneembaar een universum wat verschuift. Dus zelfs bij een niet oneindig aantal volkomen identieke hubble-bubbles is het nog mogelijk dat je in oneindige veelvoud bestaat. In alle mogelijke varianten.
Ik weet niet zo goed of je wel kan spreken over iets en niets buiten universa?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je verlegt daarmee alleen het probleem. Want waar komen die andere universa dan weer vandaan? Wat is de allereerste, oorspronkelijke existentie? Waarom bestaat er iets en niet niets?
Nee, dat betekent niets. Wat ik bedoel te zeggen is: als je het ontstaan van dit universum verklaart door een ander universum, dan verklaar je nog steeds niet het waarom er iets is, je verlegt het probleem alleen maar naar achteren. Want waar komt dat universum dan vandaan?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:32 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed of je wel kan spreken over iets en niets buiten universa?
Ik weet overigens te weinig over de brane-theorie om te zeggen hoe ze een oorspronkelijke existentie verklaren en of ze dat wel doen. Ik weet ook niet of die vraag echt relevant is. Wat betekend tijd of ruimte, zonder die tijd en ruimte? Weinig lijkt me.
Waarom vind ik persoonlijk een wat minder interessante vraag. Er hoeft namelijk geen enkele reden te zijn waarom er iets is.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat betekent niets. Wat ik bedoel te zeggen is: als je het ontstaan van dit universum verklaart door een ander universum, dan verklaar je nog steeds niet het waarom er iets is, je verlegt het probleem alleen maar naar achteren. Want waar komt dat universum dan vandaan?
De vraag is dus heel simpel: Waarom is er iets? Het enige zinnige antwoord dat ik hier op geven kan is dat er tenminste iets moet zijn om die vraag te kunnen stellen.
Ik bedoel met waarom meer: Hoe is het mogelijk dat er iets is! Niet een dieperliggende filosofische reden.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 22:48 schreef Semisane het volgende:
[..]
Waarom vind ik persoonlijk een wat minder interessante vraag. Er hoeft namelijk geen enkele reden te zijn waarom er iets is.
En de waarom vraag wordt door ons mensen gevraagd, dus er is inderdaad iets om die vraag te stellen. (zelf)bewuste wensen zijn daar dus voor nodig.
(Ik laat het hier even bij...ga er nog wel even over nadenken.) Fijne avond.
Big bang, dit universum heeft een begin en een eindquote:Op vrijdag 1 februari 2013 20:41 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Zou het niet zo zijn dat iedereen en alles een bepaalde configuratie heeft gekregen in dit leven en zodoende ,doordat, het universum zeer waarschijnlijk een eeuwig,
homo sapiens bestaan pas 200.000 jaar de echt moderne mens 50.000 jaar binnen een miljoen jaar is de mens zo veranderd (als die nog niet uitgestorven is) dat dezelfde combinatie van elementen niet meer voor kan komenquote:lees: altijd voortdurend fenomeen is, en daardoor iedereen op een zeker moment in de tijd opnieuw in dezelfde configuratie opnieuw zal leven ?
De combinaties die op een bepaald moment daadwerkelijk mogelijk zijn variëren, de kans dat bepaalde combinaties zich herhalen is daardoor nagenoeg 0.quote:Zoals getallen oneindig zijn is dus ook de combinaties oneindig en zeker repeteerbaar. En dus zou het zeer waarschijnlijk zijn dat deze combinaties zich ooit weer voordoen.
Hmm, jij lijkt er dus van overtuigd dat de ruimte eindig is?quote:Op zaterdag 2 februari 2013 01:44 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Big bang, dit universum heeft een begin en een eind
[..]
homo sapiens bestaan pas 200.000 jaar de echt moderne mens 50.000 jaar binnen een miljoen jaar is de mens zo veranderd (als die nog niet uitgestorven is) dat dezelfde combinatie van elementen niet meer voor kan komen
[..]
De combinaties die op een bepaald moment daadwerkelijk mogelijk zijn variëren, de kans dat bepaalde combinaties zich herhalen is daardoor nagenoeg 0.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |