Prima toch, die marktwerking?
quote:
Ministerie houdt kritisch rapport over ProRail maanden onder de pet
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een kritisch rapport van de inspectie over spoorbeheerder ProRail zeven maanden onder de pet gehouden. In dat rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport staat dat ProRail het spooronderhoud dermate goedkoop aanbesteedt dat dit tot extra vertragingen en mogelijk zelfs treinongelukken zal leiden. .
Met een beroep op de Wet openbaarheid bestuur verkreeg de Volkskrant dinsdag inzage in het inspectierapport. Het lag sinds 28 juni opgeborgen in een la op het ministerie. De conclusies van de inspectie komen overeen met de inhoud van de brandbrief die Strukton Rail op 29 november 2012 aan de Tweede Kamer stuurde. De spooraannemer waarschuwde voor Britse toestanden als de Kamer alle lopende aanbestedingen voor onderhoudscontracten aan het spoor niet zou laten stilleggen.
Voorbarig
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu schoof de noodkreet van Strukton terzijde. Op 10 december betitelde zij de conclusies van Strukton in een brief aan de Tweede Kamer als 'ongefundeerd en voorbarig'. Ze zei niets over het bestaan van het eigen inspectierapport waarin wordt opgemerkt dat ProRail een 'te juridische houding aanneemt' richting de aannemers, een opstelling 'die een gedeelde verantwoordelijkheid in de weg staat'.
Een woordvoerder van Mansveld zegt dat het rapport nooit openbaar is gemaakt omdat ProRail de inspectie juni vorig jaar beterschap beloofde. Bovendien zou ProRail in samenspraak met de spooraannemers een convenant opstellen om de negatieve prijsspiraal te doorbreken.
Die gesprekken zijn mislukt, zegt directeur Schonebaum van Strukton Rail. 'ProRail belooft beterschap, maar sinds het inspectierapport is in de aanbestedingsprocedures niets wezenlijks verandert.' Schonebaum gelooft niet meer dat diplomatie tot beterschap zal leiden. 'Er moet nu iemand met de vuist op tafel slaan. Zodat we over tien jaar niet in een parlementaire enquête hoeven uit te leggen waarom het aantal vertragingen en ongelukken op het spoor zo is toegenomen.'
Krachtige tegenzet
De strijd tussen ProRail en de aannemers wordt hard gespeeld. Dat ondervond ook de Volkskrant toen zij op 23 november berichtte dat ProRail de belofte brak om meer geld te steken in het spooronderhoud rond Amersfoort. Op de avond voor die publicatie liet de spoorbeheerder de krant weten een krachtige tegenzet voor te bereiden indien de publicatie zou worden doorgezet. ProRail verzocht de spooraannemers vervolgens een gezamenlijke verklaring op te stellen waarin zij afstand namen van het bericht in de Volkskrant. De aannemers weigerden dit.
ProRail bevestigt dat er naar aanleiding van die bewuste publicatie onderling contact was over een gezamenlijke verklaring, maar benadrukt dat dit op vrijwillige basis gebeurde. De spoorbeheerder wil niet inhoudelijk reageren op de uitspraken van Schonebaum. ProRail verwijst naar het convenant dat de spoorbeheerder met de aannemers overeenkwam om tot een beter onderhoudsmodel te komen.
Bron & meer:
http://www.volkskrant.nl/(...)n-onder-de-pet.dhtmlKortom: ProRail neemt risico's door onderhoud (te) goedkoop aan te besteden, de relatie met belangrijke aannemers is verziekt en de politiek laat het voortmodderen.
Mijn vader, die bij zo'n spooraannemer heeft gewerkt, roept het al jaren: er wordt veel te veel bezuinigd op spooronderhoud. De gevolgen zien we (bijvoorbeeld) 's winters, als de NS noodgedwongen de dienstregeling moet aanpassen. In andere landen is veel meer geïnvesteerd, bijvoorbeeld in moderne wissels (verwarmd), die tegen de kou bestand zijn.
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, werkt niet. Zeker niet als je een spoornet hebt dat zo intensief wordt gebruikt als het Nederlandse.