abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122208319
Al maanden is er een onderhandeling bezig tussen de Turkse regering en de PKK. De eerste signalen waren al vrij positief en vandaag is er weer goed nieuws.

Natuurlijk is het nog vrij fragiel allemaal en lijkt dit op een kleine symbolische stap maar zou het kunnen dat dit conflict nu echt opgelost gaat worden?

Ook de broer van Öcalan ziet het conflict spoedig aflopen. Dat zegt wel wat.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)k-en-turkije-nadert/

quote:
A group of 20 Kurdistan Workers' Party (PKK) terrorists will soon lay down arms in the eastern Turkish province of Tunceli in a symbolic move as peace talks are under way between Turkish officials and the terrorist group to end the long-standing Kurdish conflict.
The Taraf daily reported the planned disarmament on Tuesday, explaining that it is currently not possible for PKK terrorists in the mountains to lay down arms and withdraw from Turkey due to the winter weather conditions, and adding that the move will be a symbolic one to show that the peace talks are a positive step.

The Turkish government announced in December that it was conducting talks with the jailed leader of the PKK, Abdullah Öcalan, to broker a deal for the disarming of the terrorist group. The PKK chief was captured in 1999, and has since been imprisoned on İmralı Island off the İstanbul coast in the Marmara Sea.

The talks with Öcalan are carried out by National Intelligence Organization (MİT) head Hakan Fidan, whose position as a negotiator on behalf of the Turkish state was confirmed earlier by the government.

As part of this newly revived peace process, Öcalan also met with two Kurdish politicians early this month, a meeting in which he gave the message that politicians should do whatever is necessary to enable peace.

There have been unconfirmed reports suggesting that a timetable for the group to pull out of Turkish territory has been reached.

The Taraf daily said the next meeting between Turkish officials and the terrorist group is set to take place in Arbil, northern Iraq, where PKK hideouts are located.

The PKK, listed as a terrorist organization by Turkey, the US and the EU, has waged a bloody campaign for self-rule in predominantly Kurdish southeastern Anatolia since 1984. More than 40,000 people, including civilians and security forces, have been killed in clashes with the terrorist group.
http://todayszaman.com/ne(...)n-symbolic-move.html
  dinsdag 29 januari 2013 @ 16:21:03 #2
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_122216660
Koerden, dat zijn toch bergTURKEN?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_122236004
quote:
15s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:21 schreef Euribob het volgende:
Koerden, dat zijn toch bergTURKEN?
Nee.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 22:25:43 #4
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_122236502
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:19 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Nee.
Je topic is niet populair.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  dinsdag 29 januari 2013 @ 22:59:38 #5
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_122238612
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:33 schreef stagevraag het volgende:

'De Palestijnen die onschuldige Israelische kinderen doden zijn geen terroristen, maar de Koerden zijn terroristen omdat ze mensen rechten willen hebben. Daarom staan wij als Turken in ons recht om Koerdische kinderen te vermoorden'
Bron van deze quote?
Scratch a liberal and you will find a fascist
  dinsdag 29 januari 2013 @ 23:21:41 #6
382913 mahmoud030
korsp mariniers!!
pi_122239807
quote:
todayszaman _O-

terroristen _O-

De Turkse staat is de terrorist en veroorzaakt de terreur :).

Hopelijk komt er ook een Koerdische 'lente' in Noord-Koerdistan. Turkije vraagt er in ieder geval wel om, aangezien ze Arabische (Palestijnse) terroristen en de terroristische organisatie 'FSA' steunen.
Wat een hypocrieten zijn die Turken zeg :').

'De Palestijnen die onschuldige Israelische kinderen doden zijn geen terroristen, maar de Koerden zijn terroristen omdat ze mensen rechten willen hebben. Daarom staan wij als Turken in ons recht om Koerdische kinderen te vermoorden.'

Overigens geloof ik er niets van.

Pas wanneer het van een PKK en / of onafhankelijke bron komt. Todayszaman is een en al Turkse propaganda & leugens.
hee computerprobleem
  dinsdag 29 januari 2013 @ 23:30:31 #7
385119 golf2tfsi
Golf 2 1.4 tfsi
pi_122240181
Alle mensen van de pkk moeten dood geen eentje mag nog leven...
Volkswagen Golf 2 1.4 TFSI 198PK 1985
Volkswagen Jetta 2 2.0 TDI 264PK 1986
BMW 535D 3.0 twin turbo 313PK 2011
pi_122241376
quote:
todayszaman _O-

terroristen _O-

De Turkse staat is de terrorist en veroorzaakt de terreur :).

Hopelijk komt er ook een Koerdische 'lente' in Noord-Koerdistan. Turkije vraagt er in ieder geval wel om, aangezien ze Arabische (Palestijnse) terroristen en de terroristische organisatie 'FSA' steunen.
Wat een hypocrieten zijn die Turken zeg :').

'De Palestijnen die onschuldige Israelische kinderen doden zijn geen terroristen, maar de Koerden zijn terroristen omdat ze mensen rechten willen hebben. Daarom staan wij als Turken in ons recht om Koerdische kinderen te vermoorden.'

Overigens geloof ik er niets van.

Pas wanneer het van een PKK en / of onafhankelijke bron komt. Todayszaman is een en al Turkse propaganda & leugens.
En als de broer van Ocalan het zegt in het NRC?
pi_122241626
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 23:56 schreef stagevraag het volgende:

[..]

De broer van Ocalan zegt niet wat hij wilt zeggen.
Geloof jij nou echt dat de broer van de PKK leider vrijheid van meningsuiting heeft in Turkije? _O-
Zelfs normale Koerdische kinderen kunnen niet alles zeggen wat ze willen.
De broer van Ocalan verblijft in Noord-Irak.

Had je gelezen als je op het interview had geklikt.

Maar ik begrijp dat figuren als jij koste wat het kost willen dat het geweld aanhoudt.
pi_122242247
quote:
7s.gif Op woensdag 30 januari 2013 00:00 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

De broer van Ocalan verblijft in Noord-Irak.

Had je gelezen als je op het interview had geklikt.

Maar ik begrijp dat figuren als jij koste wat het kost willen dat het geweld aanhoudt.
De broer die jij bedoelt is Osman. Hij was zelf actief in PKK, maar bleek een verader voor de turks/amerikaanse regering te zijn. Als het aan Abdullah Ocalan lag was hij al dood.

De broer die in het artikel wordt genoemd, gaat denk ik over Mehmet. Hij is die kleine broer van Abdullah Ocalan en is niet politiek actief, hij heeft gewoon een burgerlijke leven. De enige reden dat hij contact heeft met Abdullah is, vanwege de familiebanden.

edit: mijn fout, gaat inderdaad over Osman
pi_122244188
Ik heb een gevoel dat de_guidance of een landverrander is, of gewoon geen koerd is.

Wie gaat nou zijn eigen bevolking in het nadeel zetten, alleen maar om een stel mongolen(turken
zijn verwant met mongolen, volk in azie) blij te hebben? Juist als Koerd(omdat je geen land hebt) zou je moeten knokken en discussieren voor je gelijk.

Ik twijfel nog zwaar of jij een landverrader bent, of iemand(vermoedelijk turk) bent die zich gewoon voordoet als Koerd.

Verder is vrede geen goed plan voor de Koerden in Turkije. Wat zouden de Koerden zijn zonder de PKK? Vrijwel niks. Het zijn juist deze vrijheidsstrijders die opkomen voor jullie rechten. Denk je echt dat Turkije medelijden heeft met de Koerden? Turkije ziet de Koerden als een blok aan het been. PKK zet juist druk op de Turken, anders waren jullie Koerden wellicht nog steeds niet erkend door Turkije.
#freefrederike
pi_122249218
Ik ben geen Koerd heb ik ook nooit beweerd.

Ik heb 1/16 Koerdische afstamming. Voor de rest Turks. Heb ik altijd gezegd.

Maar voel mij vooral kaaskop.

Maar dat heeft hier weinig mee te maken.

Verder is het erg mooi om te zien dat de kans op vrede steeds groter wordt en steeds meer Koerden en Turken ook daarop aan het hopen en inspelen zijn.
Waaronder Ocalan en zijn broers zelf.

Helaas zijn er ook mensen die koste wat het kost willen dat het conflict aanhoudt voor persoonlijk gewin of andere belangen.

Niet snappende dat juist op die manier veel mensen zullen omkomen en er veel meer leed zal zijn (vooral onder Koerden)

Zo'n Pizza heeft bijvoorbeeld weinig met Koerden maar heeft meer een hekel aan Turkije. Hij sluit ook af met een mooie stookpoging omdat het hem uitkomt dat het daar onrustig blijft.
Al die Koerdische doden zijn natuurlijk geen probleem voor hem.

[ Bericht 5% gewijzigd door De_Guidance op 30-01-2013 11:43:38 ]
pi_122252042
Ah, dus mijn vermoeden was goed. Je bent inderdaad een Turk, die zich deels voordoet als Koerd. Nu snapik waarom je al deze propaganda publiceert.

Er komt geen vrede tussen Koerden en Turken, zolang de Turken niet bereid zijn een Koerdistan te erkennen. Daarvoor zal er nooit vrede komen. Net zoals er geen vrede komt tussen Israel en Palestina.

Jij denk trouwens echt dat Ocalan pleit voor vrede? Wat naief ben je. Oh wacht, was vergeten dat je een Turk bent en dus DOET alsof je het gelooft (als propagandamiddel). Jij weet donders goed dat Ocalan een politieke gevangene is, die word gedwongen om te doen alsof hij vrede wil.

Natuurlijk komen er veel mensen om, maar dat is de schuld van Turkije. Als zij niet zo achterbaks waren(wat zij overigens al sinds begin van schurkstaat Turkije waren, de griek Ataturk begon met het oplichten van Koerden), gaven zij de Koerden meer rechten en een eventuele onafhankelijkheid. Dan komt er vrede.

Ik heb trouwens veel met Koerden, ik heb namelijk Koerdische vrienden. Je doet alsof je me kent, maar dat is niet het geval. Bovendien ben jij een typisch gevalletje van een Turk. Achterbaks en vol met propaganda. Turkije is altijd goed, en de opponent verdient niks meer dan straf. Bah.
#freefrederike
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:34:46 #14
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122252214
En morgen pakken ze ze weer op zeker.
Say what?
pi_122252303
Beste Pizzamizza,

Ik heb nergens beweerd dat ik Koerdisch zou zijn of daarover gelogen. Ik heb eigenlijk steeds hetzelfde gezegd (mijn opa's opa was Koerdisch, maar verder allemaal Turken in de familie) maar blijkbaar lees je er iedere keer selectief over heen. Goed, de users die deze discussies volgen weten het wel.

Jammer dat je hier een soort propaganda-oorlog van wilt maken terwijl ik open vizier wil spelen en gewoon probeer te zien wat er speelt.

Goed, terug naar de inhoud.

Ik snap niet waarom jij de Koerden geen vrede gunt. Is het omdat Erdogan af en toe wat boze dingen roept naar Israël? Daar lijkt het wel op. Ik zie immers geen enkele sympathie naar de Koerden bij jou.

Wat is er in de afgelopen jaren in Turkije gebeurd?
-Koerdisch is legaal
-Koerdisch onderwijs op de universiteiten
-Koerdische bewindspersonen in het kabinet
-In de rechtszaal is het sinds kort nu ook toegestaan jezelf te verdedigen in het Koerdisch.

Dit allemaal meegenomen. Als de onderhandelingen ook goed lopen, kan het gebied Zuid-Oost Turkije, waar voornamelijk Koerden wonen een enorme ontwikkeling doormaken. Het zou mij niet verbazen als er ook wat meer autonomie naar voren komt, wat alleen maar beter lijkt voor de Koerden.

Net als wat in Noord-Irak is gebeurd, juist in samenwerking met Turkije. Waarom gun jij dat de Koerden in Turkije wonen niet , nogmaals?

Waarom moeten er voor niets steeds meer mensen doodgaan?

Het lijkt alsof de mensen daar je vrijwel niets boeien, maar je vooral bent geïnteresseerd in het geopolitieke spel. Jammer, want daar onder andere gaat het Midden-Oosten aan kapot.
pi_122257422
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2013 03:27 schreef PizzaMizza het volgende:
Verder is vrede geen goed plan voor de Koerden in Turkije.
:')^∞
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it."
― Albert Einstein
pi_122269608
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:37 schreef De_Guidance het volgende:
Beste Pizzamizza,

Ik heb nergens beweerd dat ik Koerdisch zou zijn of daarover gelogen. Ik heb eigenlijk steeds hetzelfde gezegd (mijn opa's opa was Koerdisch, maar verder allemaal Turken in de familie) maar blijkbaar lees je er iedere keer selectief over heen. Goed, de users die deze discussies volgen weten het wel.

Jammer dat je hier een soort propaganda-oorlog van wilt maken terwijl ik open vizier wil spelen en gewoon probeer te zien wat er speelt.

Goed, terug naar de inhoud.

Ik snap niet waarom jij de Koerden geen vrede gunt. Is het omdat Erdogan af en toe wat boze dingen roept naar Israël? Daar lijkt het wel op. Ik zie immers geen enkele sympathie naar de Koerden bij jou.

Wat is er in de afgelopen jaren in Turkije gebeurd?
-Koerdisch is legaal
-Koerdisch onderwijs op de universiteiten
-Koerdische bewindspersonen in het kabinet
-In de rechtszaal is het sinds kort nu ook toegestaan jezelf te verdedigen in het Koerdisch.

Dit allemaal meegenomen. Als de onderhandelingen ook goed lopen, kan het gebied Zuid-Oost Turkije, waar voornamelijk Koerden wonen een enorme ontwikkeling doormaken. Het zou mij niet verbazen als er ook wat meer autonomie naar voren komt, wat alleen maar beter lijkt voor de Koerden.

Net als wat in Noord-Irak is gebeurd, juist in samenwerking met Turkije. Waarom gun jij dat de Koerden in Turkije wonen niet , nogmaals?

Waarom moeten er voor niets steeds meer mensen doodgaan?

Het lijkt alsof de mensen daar je vrijwel niets boeien, maar je vooral bent geïnteresseerd in het geopolitieke spel. Jammer, want daar onder andere gaat het Midden-Oosten aan kapot.
Ik kan je niet per deel gaan quoten, op de ipad is fok wat minder uitgebreid, dus doe ik het maar zo:

1. Ik weet nog goed dat jij beweerde dat je deels Koerd was, dus lul niet. Daarbij heb ik nooit kunnen lezen dat je voor de rest Turks was, ik weet niet of jij dit bekend hebt gemaakt elders, maar ik heb het niet gezien.

Ik maak er geen propaganda oorlog van, jij verwijt mij van dingen die jij zelf doet. Constant probeer jij de Turken in een positief daglicht te stellen, en zeggen dat Koerden het o zo goed hebben, maar je komt nooit met de onderdrukkingen. Dat is propaganda: alleen maar de goede kant laten zien.

Ik gun de Koerden juist vrede en een eigen land, jij doet alsof jij dit ook pleit. Ik kan echter opmaken uit jouw propaganda dat je alleen maar Turken in het voordeel schuift en daardoor de Koerden niks gunt. Beter gezegd: je gunt het hen, zolang zij het maar niet hebben

Die goede gebeurtenissen die je opnoemt, zijn niet gebeurd omdat de Turkse regering zo barmhartig is. Nee, ze zijn gebeurd omdat o.a. de PKK het hen heel erg lastig heeft gemaakt. Kortgeleden waren de Koerden niet eens erkend, maar waren zij bergturken, weet je dat nog? Ik weet zeker dat jij in die tijd ook Koerden niet erkende, maar nu veel mensen het doen, jij er ook niet omheen kan.

Dat mensen doodgaan is een vreselijke zaak, maar niet te voorkomen. Het gebeurt nou eenmaal, overal. Juist de mensen die opkomen voor vrijheden zijn de mensen die bestaansrecht hebben(Koerden dus). Ook tijdens de slaventijden in de VS en andere landen gingen er heel veel revolutionistem dood. Door in opstand te komen(waarbij er heel veel slaven doodgingen), veranderde er iets, juist omdat zij een ideaal hadden en streefden naar een verbetering voor hun volk. Als slaven dachten op jouw manier, zou er nooit iets komen van een slavenverbanning. In ieder geval pas honderden jaren later.

Als de Turken eens verstandig waren, en mensenrechten zouden erkennen, was er een Koerdistan. Dan zou Turkije er nog heel veel vruchten van kunnen plukken, aangezien het een directe buurland is. Maar nee, dat doen de Turken niet. Zij hebben namelijk een overschat gevoel van nationalisme(daar komt ook het bekende fenomeen Turkije altijd #1 vandaan). Zij willen het liefst alles onder controle hebben. E maar zielig doen over Palestijnen die Erdogan, terwijl er in Turkije ergere dingen gebeuren.
#freefrederike
pi_122269924
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:50 schreef WH141 het volgende:

[..]

:')^∞
Wat is? Je hebt duidelijk geen verstand van zaken. Vrede voor de Koerden, betekent dat Turkije kan doen en laten wat het land wil, zonder enige vorm van oppositie(behalve wat politici, die overigens opeens daarna 'verdwijnen' of gevangen worden gezet). Geen onafhankelijke Koerden volgens Turkije, nee het zijn Turken. Jammer dat je zo weinig kennis hebt van zaken.

[ Bericht 0% gewijzigd door PizzaMizza op 30-01-2013 20:30:19 ]
#freefrederike
pi_122272024
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2013 20:14 schreef PizzaMizza het volgende:
Ik gun de Koerden Palestijnen juist vrede en een eigen land, jij doet alsof jij dit ook pleit. Ik kan echter opmaken uit jouw propaganda dat je alleen maar Turken Israeliers in het voordeel schuift en daardoor de Koerden Palestijnen niks gunt. Beter gezegd: je gunt het hen, zolang zij het maar niet hebben

Die goede gebeurtenissen die je opnoemt, zijn niet gebeurd omdat de Turkse Israelische regering zo barmhartig is. Nee, ze zijn gebeurd omdat o.a. de PKK Hamas het hen heel erg lastig heeft gemaakt. Kortgeleden waren de Koerden Palestijnen niet eens erkend, maar waren zij bergturken Jordaniers, weet je dat nog? Ik weet zeker dat jij in die tijd ook Koerden Palestijnen niet erkende, maar nu veel mensen het doen, jij er ook niet omheen kan.

Dat mensen doodgaan is een vreselijke zaak, maar niet te voorkomen. Het gebeurt nou eenmaal, overal. Juist de mensen die opkomen voor vrijheden zijn de mensen die bestaansrecht hebben(Koerden Palestijnen dus). Ook tijdens de slaventijden in de VS en andere landen gingen er heel veel revolutionistem dood. Door in opstand te komen(waarbij er heel veel slaven doodgingen), veranderde er iets, juist omdat zij een ideaal hadden en streefden naar een verbetering voor hun volk. Als slaven dachten op jouw manier, zou er nooit iets komen van een slavenverbanning. In ieder geval pas honderden jaren later.

Als de Turken Israeliers eens verstandig waren, en mensenrechten zouden erkennen, was er een Koerdistan Palestijnse staat. Dan zou Turkije Israel er nog heel veel vruchten van kunnen plukken, aangezien het een directe buurland is. Maar nee, dat doen de Turken Israeliers niet. Zij hebben namelijk een overschat gevoel van nationalisme uitverkoren-volk-komt-dit-land-toe (daar komt ook het bekende fenomeen Turkije altijd #1 Israel-is-voor-de joden-vandaan). Zij willen het liefst alles onder controle hebben. E maar zielig doen over Palestijnen Koerden die PizzaMizza, terwijl er in Turkije Palestina ergere dingen gebeuren.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_122273223
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 20:57 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Palestijnse staat. Dan zou Turkije Israel er nog heel veel vruchten van kunnen plukken, aangezien het een directe buurland is. Maar nee, dat doen de Turken Israeliers niet. Zij hebben namelijk een overschat gevoel van nationalisme uitverkoren-volk-komt-dit-land-toe (daar komt ook het bekende fenomeen Turkije altijd #1 Israel-is-voor-de joden-vandaan). Zij willen het liefst alles onder controle hebben. E maar zielig doen over Palestijnen Koerden die PizzaMizza, terwijl er in Turkije Palestina ergere dingen gebeuren.
[/quote]

Gozer, bewaar dit voor een ander topic. Dit gaat even over de Koerden, niet over jouw valse beweringen.
#freefrederike
pi_122274373
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2013 21:14 schreef PizzaMizza het volgende:
Gozer, bewaar dit voor een ander topic. Dit gaat even over de Koerden, niet over jouw valse beweringen.
Pijnlijk he, zo'n spiegel die je wordt voorgehouden.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_122280347
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 21:33 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Pijnlijk he, zo'n spiegel die je wordt voorgehouden.
Nee, ik irriteer mij gewoon aan de leugens. Hij komt met onzinnige vergelijkingen, die niet opgaan. Mijn antwoorden bestaan uit feiten.
#freefrederike
pi_122280885
quote:
7s.gif Op woensdag 30 januari 2013 21:31 schreef stagevraag het volgende:
De enige reden dat Turkije de FSA steunt is om te voorkomen dat er een 2e Koerdistan komt in Syrie.
Er is er al een in Noord-Irak
Erdogan heeft Barzani in zijn grote broekzak. Kwam zelfs als uitgenodigde laatst op de grote AKP-bijeenkomst netjes opdraven. Economie van Noord-Irak is in Turkse handen....een gekke kick en ze draaien die gasten daar de nek om. Barzani is niet voor niets subtiel de mensen van echte onafhankelijkheid aan het afhouden....hij moet zijn Turkse meester te vriend houden. En jij noemt dat onafhankelijk?!?! "Onafhankelijk", zelfde wat Afrikaanse landen dachten te zijn nadat de kolonialen weggingen...maar vervolgens wat economie betreft nog steeds 100% afhankelijk zijn....zelfde wat Gaza betreft. Doet Israel ook slim, zelfde doet Turkije met Barzani maat ;)

Tis heel simpel, Turken moeten kappen met die nationalistische koppige onzin en Koerden alle culturele vrijheden geven in Turkije. Dan kunnen Turkse Koerden zelf kiezen wat ze willen, in Turkije blijven of als ze een onafhankelijk Koerdistan willen naar Noord-Irak verhuizen.
pi_122281410
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2013 23:11 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Nee, ik irriteer mij gewoon aan de leugens. Hij komt met onzinnige vergelijkingen, die niet opgaan. Mijn antwoorden bestaan uit feiten.
Nee Pizza.
pi_122283732
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 23:21 schreef Aloulou het volgende:
Erdogan heeft Barzani in zijn grote broekzak.
Ik denk niet dat Barzani een puppet van Erdogan is. Toen de Turken in 2007 (?) Irak binnenvielen was Erdogan aan de macht in Turkije en Barzani in Iraaks-Koerdistan die toen dreigde om de oorlog naar de Turkse steden te brengen mocht Erdogan niet alleen PKK maar de troepen van de Koerdische regering van Irak aanvallen. De Turkse troepen vielen Iraaks Koerdistan dan ook niet aan en vertrokken na twee weken (?) strijd.

Erdogan en Barzani zijn de laatste jaren naar elkaar toegegroeid vanwege de geo-politieke situatie in die regio. Barzani die een vijand is van Al-Maliki in Bagdad, heeft een sterke partner nodig: Turkije. Turkije dat sinds de Syrische revolutie (en omdat ze de ter dood veroordeelde soennitische Iraakse vice-president herbergen) een slechte relatie heeft met Bagdad en Teheran, is tot inkeer gekomen wat hun positie betreft jegens de Koerden in Irak. Iraaks Koerdistan kan namelijk als een buffer voor Turkije fungeren tegen de sjiitische vijand Bagdad/Teheran en Damascus zolang dat nog duurt.

Er zijn Turken die Erdogan verketteren vanwege zijn relatie met de Koerden en andersom zijn er Koerden die zich keren tegen Barzani omdat ie te close is met Erdogan. Maar dat Barzani een puppet is van Erdogan, nee dat klopt niet, ze hebben wederzijds belang bij hun huidige relatie. Turkije verdient grof geld aan hun handel met Iraaks Koerdistan, ze doen het niet uit liefdadigheid. Het Midden-Oosten is snel aan het veranderen, en Turkije kan Iraaks Koerdistan goed gebruiken nu, doen ze dat niet, dan zal Iran die rol gaan overnemen wat weer tot meer invloed van Iran in die regio zal leiden, ten koste van Turkije.
pi_122284217
Waarom ga je niet vechten , computerprobleem? Man van de grote woorden?

Als ik ergens een hekel aan heb is dat die oorlogszuchtige taal die jij uitslaat. En het blinde Koerdische nationalisme.

Het is echt niet dat Koerdisch nationalisme minder 'erg' of 'gevaarlijk' is omdat men nu in een underdog positie zit?

Ik heb gewoon boodschap aan zowel Turkse nationalistische onzin als Koerdische, maar als iemand als jij steeds zulke debiele onzin roept dan vraag ik mij af wat je hier eigenlijk nog doet..

Ik let op mijn woorden, ik roep op tot vrede. Maar als jij daadwerkelijk zo een held (maar dat ben je niet) zou je wat anders doen dan hier in Caps lock onzin verdedigen.
pi_122284264
En met die foto's bewijs je natuurlijk alleen maar dat de houding van Turkije tegen de Koerden niet vijandig is.
pi_122284298
Ik overdrijf, dat moet je soms doen om van die bral-nationalisten (zoals de jongen die ik citeerde) een beetje terug op aarde te brengen. Maar ik ben er wel heel zeker van dat Erdogan Barzani meer in de tang heeft dan andersom. Het gaat namelijk om de economische macht die je gewoon goed in handen moet hebben en Turkije heeft dat slim gedaan in Noord-Irak. De PKK in Turkije kan ook met Noord-Iraaks steun Turkije heel veel pijn doen door gewapend verzet maar ze zullen het nooit van de Turkse staat winnen. Daar is Turkije te groot en sterk voor met 80 miljoen inwoners. Alleen guerilla-oorlogen kan inderdaad wel een pain in the ass zijn voor een staat die dat moet bestrijden.

Barzani heeft daarnaast heel goed door dat een echt onafhankelijk koerdistan in Noord-Irak niet realistisch is. Ik heb al vaker gezegd dat je om dat uit te roepen internationale steun nodig hebt van landen met veel invloed. Turkije is tegen en daarom ook Amerika. Dus dan houdt het op. Barzani snapt dat ook wel maar moet natuurlijk dat niet te hardop zeggen tegen de nationalistische idioten onder zijn volk in Noord-Irak die koste wat kost een eigen land willen....en daarom moet hij het hier en daar meespelen, afentoe op een zijden draadje lopen zeg maar. Niettemin heeft Turkije het slim gedaan door te zorgen dat zij economisch gezien de grootste buitenlandse vinger in de Koerdische pap hebben in Noord-Irak. Daarmee maakt het hen afhankelijk van Turkije. En die machtsverhouding komt natuurlijk terug in politieke zaken...zeker wat betreft Koerdische onafhankelijkheid in Noord-Irak. In zo'n ongelijke verhouding kan je politiek gezien wel wat afdwingen namelijk.

Ik sluit trouwens helemaal niet uit dat Erdogan niet principieel tegen een Koerdistan in Noord-Irak is hoor...ik kan mij best voorstellen dat hij daar - onder voorwaarden - geen probleem mee heeft eigenlijk. Strategisch gezien zou dat niet slecht zijn als daar innige banden mee zijn en verdere economische samenwerking. Dan zou er wel eerst nog meer moeten verbeteren in Turkije wat de Koerdische kwestie betreft zodat de ruimte voor onvrede daar onder Koerden wordt weggenomen met de tijd. In die zin is een onderhandeling met de PKK geen slecht idee van hem.
pi_122284310
Ik had ooit respect voor Erdogan, maar niet meer sinds het herbergen van terroristen en moordenaars(Tarik Al-Hashimi).
pi_122284527
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2013 20:14 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Ik kan je niet per deel gaan quoten, op de ipad is fok wat minder uitgebreid, dus doe ik het maar zo:

1. Ik weet nog goed dat jij beweerde dat je deels Koerd was, dus lul niet. Daarbij heb ik nooit kunnen lezen dat je voor de rest Turks was, ik weet niet of jij dit bekend hebt gemaakt elders, maar ik heb het niet gezien.
Hallo Pizza. Dat ontken ik toch ook nergens? Kun je eigenlijk wel lezen? Ik heb dat toen ook honderd keer gezegd, maar jij las er blijkbaar overheen in je woede-aanvallen. Want ik kreeg er maar geen reactie op. Je bleef mij telkens landverrader noemen.

Waar is de oude Pizza eigenlijk? Wordt het daadwerkelijk zwart voor je ogen bij elke discussie ofzo? Jammer hoor, je was vroeger een redelijke user.
quote:
Ik maak er geen propaganda oorlog van, jij verwijt mij van dingen die jij zelf doet. Constant probeer jij de Turken in een positief daglicht te stellen, en zeggen dat Koerden het o zo goed hebben, maar je komt nooit met de onderdrukkingen. Dat is propaganda: alleen maar de goede kant laten zien.
Nee dat doe ik niet. Ik laat slechts zien wat er veranderd is en hoe het nog beter kan gaan in de toekomst. Ik ga niet ontkennen dat Koerden zijn onderdrukt in Turkije.

Echter gebeurde dat vooral onder het oude bewind dat meestal niet democratisch gelegitimeerd was. (Staatsgrepen van legers etc. )

quote:
Ik gun de Koerden juist vrede en een eigen land, jij doet alsof jij dit ook pleit. Ik kan echter opmaken uit jouw propaganda dat je alleen maar Turken in het voordeel schuift en daardoor de Koerden niks gunt. Beter gezegd: je gunt het hen, zolang zij het maar niet hebben
Grappig, het schemert juist iets te duidelijk door dat het je alleen maar om Israël gaat.

quote:
Die goede gebeurtenissen die je opnoemt, zijn niet gebeurd omdat de Turkse regering zo barmhartig is. Nee, ze zijn gebeurd omdat o.a. de PKK het hen heel erg lastig heeft gemaakt. Kortgeleden waren de Koerden niet eens erkend, maar waren zij bergturken, weet je dat nog? Ik weet zeker dat jij in die tijd ook Koerden niet erkende, maar nu veel mensen het doen, jij er ook niet omheen kan.
Uh nee. De hervormingen kwamen juist in een periode dat de PKK zich heel koest hield en werden weer trager toen het geweld toenam.

Het heeft ook weinig met de PKK te maken, maar dat er eindelijk een echte democratie kwam in Turkije en de meerderheid van de Turken en Koerden gewoon van mening is dat mensen hun eigen taal moeten kunnen spreken en hun eigen cultuur moeten kunnen bleven.

quote:
Dat mensen doodgaan is een vreselijke zaak, maar niet te voorkomen. Het gebeurt nou eenmaal, overal. Juist de mensen die opkomen voor vrijheden zijn de mensen die bestaansrecht hebben(Koerden dus). Ook tijdens de slaventijden in de VS en andere landen gingen er heel veel revolutionistem dood. Door in opstand te komen(waarbij er heel veel slaven doodgingen), veranderde er iets, juist omdat zij een ideaal hadden en streefden naar een verbetering voor hun volk. Als slaven dachten op jouw manier, zou er nooit iets komen van een slavenverbanning. In ieder geval pas honderden jaren later.
Pure propaganda praatje dit weer.

Je moet gewoon realistisch bekijken wat het beste is voor de Koerden en Turken die in Oost-Turkije wonen. Wat je dan voorlopig krijgt is , volledige vrijheid, meer autonomie en een goede samenwerking met Noord-Irak.

Dit zal zonder bloedvergieten kunnen en is een win-win situatie.

quote:
Als de Turken eens verstandig waren, en mensenrechten zouden erkennen, was er een Koerdistan. Dan zou Turkije er nog heel veel vruchten van kunnen plukken, aangezien het een directe buurland is. Maar nee, dat doen de Turken niet. Zij hebben namelijk een overschat gevoel van nationalisme(daar komt ook het bekende fenomeen Turkije altijd #1 vandaan). Zij willen het liefst alles onder controle hebben. E maar zielig doen over Palestijnen die Erdogan, terwijl er in Turkije ergere dingen gebeuren.
Dat is niet alleen iets Turks. Of is Baskenland al onafhankelijk?

Tevens wonen er ook heel veel Turken in Oost-Turkije en heel veel Koerden in de grote steden in het westen van Turkije. Splitsen is vrijwel onmogelijk.

Tevens zijn Koerden en Turken (In tegenstelling tot Palestijnen en Israeliers) vaak in huwelijken met elkaar en zijn er miljoenen halfbloedjes of kwartbloedjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')