Aparte ontwikkeling de stagnatie en terugval van het aandeel, aangezien de consument niet minder geil is op het welbekende appeltje. Nog steeds overal rijen.quote:De lancering van de nieuwe iPad Mini is een succes. Apple verkocht het voorbije weekend drie miljoen exemplaren van het nieuwe hebbeding. Vraag is of de kleine tablet voldoende sterk zal zijn om een terugval van Apple te voorkomen.
In anderhalve maand tijd is de beurswaarde van Apple met bijna 120 miljard gedaald
Wat hoog stijgt kan diep vallen. Dat geldt zeker voor Apple, dat met zijn i-assortiment zo hoog steeg dat een diepe val het bedrijf plat op de buik in het water zal doen eindigen. De enorme plons zal de teloorgang van Nokia en Blackberry-fabrikant RIM tot een kleine rimpeling in de vijver doen verschrompelen.
Op 21 september - de dag dat de iPhone 5 voor het eerst in de winkel lag - bereikte de koers van het aandeel Apple het hoogste niveau ooit: 705,10 dollar. De totale beurswaarde van het concern was die dag 661 miljard dollar (516 miljard euro), een historisch record. Er werd niet aan getwijfeld dat het nog maar het begin was. Het aandeel zou naar 1000 dollar zou stijgen. Apple zou het eerste beursbedrijf worden dat meer waard zou zijn dan 1 miljard dollar.
Anderhalve maand later noteert het aandeel Apple ongeveer 585 dollar. In ruim een maand tijd is de beurswaarde met bijna 120 miljard euro teruggelopen - een bedrag waarvoor met gemak Facebook, Linkedln en Dell kunnen worden gekocht.
Met de verkopen op zichzelf gaat het niet eens zo slecht. Jongeren staan nog steeds in de rij voor de winkels bij de lancering van nieuwe iPads of iPhones zoals die van de iPad Mini afgelopen weekend of de iPhone 5 anderhalve maand geleden.
Kortere rijen
De rijen worden echter korter. En Apple verliest nu ook rechtszaken over patenten. Er is groeiende kritiek op het gebrek aan innovatie bij de nieuwe generaties iPads en iPhones. De naam van Steve Jobs wordt vaker met nostalgie genoemd. En het feit dat Apple zo weinig belastingen betaalt, doet hun reputatie ook geen goed.
De verwachtingen waren ook zo gehypet dat een terugslag te verwachten was. Maar verontrustend is dat het merk Apple minder hip is. Marktonderzoeker Strategy Analytics rapporteerde vorige week dat de steun van consumenten voor Apple tanende is. 'De consument is Apple-moe', luidde het.
Vorig jaar gaf 88 procent van de consumenten in Europa aan dat zij het liefst een iPhone als smartphone wilde. Dat is teruggelopen tot 75 procent. In de VS daalde het cijfer van 93 tot 88 procent.
De Koreaanse rivaal Samsung weet een steeds groter deel van de markt te veroveren. In het derde kwartaal verkocht Samsung 56,3 miljoen smartphones, tegenover 26,9 miljoen iPhones voor Apple. Tegelijkertijd meldde Samsung een recordwinst van 7,4 miljard dollar in het derde kwartaal.
Innovatie
Het is gevaarlijk de iPhone te vergelijken met de Blackberry, die ooit het favoriete speeltje was onder nerds, om daarna razendsnel weer afgedankt te worden. Apple is te vaak uit zijn as herrezen om te vrezen dat het in navolging van Nokia de kluts kwijt is.
Toch heeft het dringend weer iets nieuws nodig - een opvolger van de iPod, de iPhone en de iPad - om de beurskoers te rechtvaardigen en de verwachtingen voor de toekomst in te lossen. Helaas staat Steve Jobs niet meer aan het roer
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)t-is-Apple-beu.dhtml
Wat slecht vertaald weerquote:Apple zou het eerste beursbedrijf worden dat meer waard zou zijn dan 1 miljard dollar.
Apple zou het eerste beursbedrijf worden dat meer waard zou zijn dan 1 miljard dollar.quote:
Bron: http://www.powned.tv/nieu(...)rs_haten_iphone.htmlquote:Hippe mensen haten iPhone
De iPhone heeft zijn langste tijd gehad onder Aziatische hipsters. Jongeren uit Singapore en Hongkong lijden aan 'iPhonemoeheid'.
In Singapore waren Apples producten in 2010 zo dominant dat er meer iOS-apparaten per hoofd van de bevolking waren dan in elk ander land op de wereld. Inmiddels is het aandeel van Apple-apparaten in Singapore echter in een vrije val beland. In januari 2012 kwam nog 72 procent van het mobiele verkeer van een iOS-apparaat, nu is dat nog 'slechts' 50 procent. Android hijgt Apple in de nek met 43 procent; twintig procent meer dan vorig jaar.
Dankzij een combinatie van iPhonemoeheid, het verlangen om 'anders' te zijn en de aanwezigheid van een overweldigende hoeveelheid concurrenten, stappen steeds meer mensen over naar andere fabrikanten van mobiele telefoons. Vooral Samsung is populair, meldt Reuters.com. Singapore en Hong Kong voorspellen doorgaans technologische ontwikkelingen in de rest van de wereld.
Waarom mensen niet gewoon een samsung kopen en daar blij mee zijn maar ieder topic volspammen met apple is kut huil huil.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:52 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Bron: http://www.powned.tv/nieu(...)rs_haten_iphone.html
Voor de goede orde: het zal mij verder een rotzorg zijn hoe Apple het daadwerkelijk doet. Dus grafiekjes over stijgende verkoopcijfers zeggen me niet zo veel. Ik ben meer geīnteresseerd in de achterliggende psychologie.
Bijvoorbeeld waarom mensen het zo fel voor Apple opnemen. Bijvoorbeeld waarom mensen hun mobieltje (dat prima functioneert) van de hand doen, omdat te veel andere mensen hetzelfde toestel hebben. Bijvoorbeeld waarom mensen probleemloos een paar tientjes extra voor een toestel betalen, puur omdat er een half afgekloven appel op de achterkant staat...
Ik zie voornamelijk het omgekeerde gebeuren maar vooruit.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:52 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Bijvoorbeeld waarom mensen het zo fel voor Apple opnemen.
Het gebeurd duidelijk allebei. De Apple liefhebbers zijn over het algemeen wel iets meer passief agressief, maar het is een illusie om te denken dat het van 1 kant komt. In zo'n 'strijd' voeden beide kanten elkaar, net als bij xbox vs playstation, windows vs linux, vi vs nano en ga zo maar doorquote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:57 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik zie voornamelijk het omgekeerde gebeuren maar vooruit.
Je doet nu alsof al jaren de producten van apple gelijkwaardig zijn aan die van de concurrenten...quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:03 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het gebeurd duidelijk allebei. De Apple liefhebbers zijn over het algemeen wel iets meer passief agressief, maar het is een illusie om te denken dat het van 1 kant komt. In zo'n 'strijd' voeden beide kanten elkaar, net als bij xbox vs playstation, windows vs linux, vi vs nano en ga zo maar door
Wat opvallend is hier, is wel dat het meer Apple vs de rest is vaak. Apple heeft z'n merk ook zo opgebouwd en de trots die jaren bestond onder Apple gebruikers is niet te ontkennen. Dat waren gewoon een soort hipsters natuurlijk, maar het is best bizar dat je mensen zo kan binden aan zo iets onbelangerijks als een merk.
Een Apple was vooral gewoon een dure PC/laptop met een unix variant natuurlijk. Ook aan de ipod was niets nieuws en daar begon de revival echt grote vormen aan te nemen. Apple buitte haar imago dat het had, dat ontstaan was min of meer doordat het veel gebruikt werd in de grafische wereld, gewoon maximaal uit. Dat imago werkt niet meer als je oma ook een iphone heeft.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:33 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je doet nu alsof al jaren de producten van apple gelijkwaardig zijn aan die van de concurrenten...
En hoewel design van doorslaggevende factor is, moet niet uitgevlakt worden dat veel apple fanboys geilen op de innovatie en apple heeft veel gescoord de laatste decennia
Dat is natuurlijk deel van de filosofie van Apple en de letterlijke worden van Steve Jobs in een van zijn toespraken, dat zij, de Applegebruikers, degene zijn die het verschil zullen gaan maken.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:03 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het gebeurd duidelijk allebei. De Apple liefhebbers zijn over het algemeen wel iets meer passief agressief, maar het is een illusie om te denken dat het van 1 kant komt. In zo'n 'strijd' voeden beide kanten elkaar, net als bij xbox vs playstation, windows vs linux, vi vs nano en ga zo maar door
Wat opvallend is hier, is wel dat het meer Apple vs de rest is vaak. Apple heeft z'n merk ook zo opgebouwd en de trots die jaren bestond onder Apple gebruikers is niet te ontkennen. Dat waren gewoon een soort hipsters natuurlijk, maar het is best bizar dat je mensen zo kan binden aan zo iets onbelangerijks als een merk.
Ja, dat voelt wel lekker natuurlijk, zo'n veer in je reetquote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:50 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk deel van de filosofie van Apple en de letterlijke worden van Steve Jobs in een van zijn toespraken, dat zij, de Applegebruikers, degene zijn die het verschil zullen gaan maken.
Wat was er zo revolutionair aan de iPod dan? Dat het ding niet logisch is in het gebruik?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:49 schreef opgebaarde het volgende:
De iPod was niks nieuws? Beweer je dit met droge ogen? Of is het argument, mp3 speler = mp3 speler?
De opslagruimte t.o.v. de andere mp3-spelers die op dat moment op de markt waren?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:55 schreef CasB het volgende:
[..]
Wat was er zo revolutionair aan de iPod dan? Dat het ding niet logisch is in het gebruik?
Wat is er niet logisch aan een iPod?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:55 schreef CasB het volgende:
[..]
Wat was er zo revolutionair aan de iPod dan? Dat het ding niet logisch is in het gebruik?
Ik kan mij ook wel vinden in je amateuranalyse. Het feit dat iedere Jan Doedel met een iPhone overweg kan, is voor mij een prima reden er juist geen te willen. Ik wil het gevoel hebben iets te kunnen dat mijn oma niet kanquote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:52 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ja, dat voelt wel lekker natuurlijk, zo'n veer in je reet
De besturing maakte het juist de eerste fatsoenlijk bruikbare MP3-speler.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:55 schreef CasB het volgende:
[..]
Wat was er zo revolutionair aan de iPod dan? Dat het ding niet logisch is in het gebruik?
In 2009 ja, inmiddels heb je ook Zune toestellen die aanzienlijk goedkoper zijn die ook 160gb aan opslag hebben.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:56 schreef McCandless het volgende:
[..]
De opslagruimte t.o.v. de andere mp3-spelers die op dat moment op de markt waren?
Over elitair gesproken...quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:56 schreef Casos het volgende:
[..]
Ik kan mij ook wel vinden in je amateuranalyse. Het feit dat iedere Jan Doedel met een iPhone overweg kan, is voor mij een prima reden er juist geen te willen. Ik wil het gevoel hebben iets te kunnen dat mijn oma niet kan
Ik had een 20GB hdd mp3speler, met ingebouwde microfoon.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:56 schreef McCandless het volgende:
[..]
De opslagruimte t.o.v. de andere mp3-spelers die op dat moment op de markt waren?
Waar is de uit-knop? Navigeren is een drama.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is er niet logisch aan een iPod?
quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom mensen niet gewoon een samsung kopen en daar blij mee zijn maar ieder topic volspammen met apple is kut huil huil.
Nogmaals: het zal mij aan de bips oxideren...quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:57 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik zie voornamelijk het omgekeerde gebeuren maar vooruit.
Je mag mijn oude Windows Mobile 6.5 foon hebben. Veel plezier er mee.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:56 schreef Casos het volgende:
[..]
Ik kan mij ook wel vinden in je amateuranalyse. Het feit dat iedere Jan Doedel met een iPhone overweg kan, is voor mij een prima reden er juist geen te willen. Ik wil het gevoel hebben iets te kunnen dat mijn oma niet kan
Ik weet het ook niet. De iPhone 5 is niet enorm veel verschillend van de 3G. Om maar wat te noemen. De consument is verwend, verwacht elke 2 maanden een complete overhaul om de prikkels maar te bevredigen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:58 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
[..]
Nogmaals: het zal mij aan de bips oxideren...
Ik vind vooral het marketingproces interessant. De hype - Apple is hot & cool - de torenhoge winsten, de dood van Steve Jobs (voor zover direct relevant) en dat dan nu ineens de klad erin lijkt te zitten - Apple is ineens niet hot & cool meer. Terwijl ze nog steeds telefoons maken die ongetwijfeld prima werken.
Mijn uitermate hip en trendgevoelige nichtje is toch erg blij met de iPhone die ik haar cadeau gafquote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:58 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
[..]
Nogmaals: het zal mij aan de bips oxideren...
Ik vind vooral het marketingproces interessant. De hype - Apple is hot & cool - de torenhoge winsten, de dood van Steve Jobs (voor zover direct relevant) en dat dan nu ineens de klad erin lijkt te zitten - Apple is ineens niet hot & cool meer. Terwijl ze nog steeds telefoons maken die ongetwijfeld prima werken.
Het schijnt dat de jeugd er ook zo over begint te denken. Je wil niet gezien worden met dezelfde telefoon als je opa of oma.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:58 schreef Luigi het volgende:
[..]
Over elitair gesproken.... Iets wat juist meestal Apple gebruikers wordt verweten
.
Iedereen heeft dat in zich. Het is om de een of andere reden ook kut als je bijvoorbeeld al een jaar een hele toffe serie kijkt en niemand luistert naar je dat ze het moeten kijken, en ineens is het overal en nergens. Dat is eigenlijk gewoon hetzelfde. Autoreclames verkopen ook altijd een gevoel, Apple ook. Mensen willen dat achteraf graag rationeel verantwoorden, maar Apple weet echt wel beterquote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:58 schreef Luigi het volgende:
[..]
Over elitair gesproken.... Iets wat juist meestal Apple gebruikers wordt verweten
.
Nederland loopt dan ook achter als het om wereldwijde trends gaatquote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mijn uitermate hip en trendgevoelige nichtje is toch erg blij met de iPhone die ik haar cadeau gaf
Apple wilde maar 2 toetsen, waarbij de touchscreenwheel het verschil maakte...quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:58 schreef CasB het volgende:
[..]
Ik had een 20GB hdd mp3speler, met ingebouwde microfoon.
[..]
Waar is de uit-knop? Navigeren is een drama.
Zou ze niet gewoon blij moeten zijn met een mooie mobiele telefoon die goed functioneert en handig in het gebruik is?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mijn uitermate hip en trendgevoelige nichtje is toch erg blij met de iPhone die ik haar cadeau gaf
Je praat een beetje als een agent met een dikke snor.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Apple wilde maar 2 toetsen, waarbij de touchscreenwheel het verschil maakte...
En gaan we ontkennen dat de apple producten makkelijk te bedienen zijn? Net waar ze om bekend staan
Apple is nauwelijks onderscheidend meer, beter komen ze de komende twee jaar met "revolutionare" producten anders kan de liefde wel eens snel vergaanquote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:58 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
[..]
Nogmaals: het zal mij aan de bips oxideren...
Ik vind vooral het marketingproces interessant. De hype - Apple is hot & cool - de torenhoge winsten, de dood van Steve Jobs (voor zover direct relevant) en dat dan nu ineens de klad erin lijkt te zitten - Apple is ineens niet hot & cool meer. Terwijl ze nog steeds telefoons maken die ongetwijfeld prima werken.
Heb het niet over Nederlandquote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:02 schreef Aldo-MC het volgende:
[..]
Nederland loopt dan ook achter als het om wereldwijde trends gaat
Nauwelijks baardgroei maar wel een dikke pensquote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:04 schreef kingmob het volgende:
[..]
Je praat een beetje als een agent met een dikke snor.
Ik word letterlijk uitgelachen soms omdat ik een Sony heb, ik denk niet dat trendgevoeligheid snel weg gaatquote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:04 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Zou ze niet gewoon blij moeten zijn met een mooie mobiele telefoon die goed functioneert en handig in het gebruik is?
Misschien is het grote belang dat wordt gehecht aan hip- en trendgevoeligheid wel het grote probleem hier...
Je verwijt apple nu dat de concurrentie hun volgt?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Apple is nauwelijks onderscheidend meer, beter komen ze de komende twee jaar met "revolutionare" producten anders kan de liefde wel eens snel vergaan
Van mij mochten ze rustig doorlachen. Ik heb pas een Samsung Galaxyuy S-III gekocht. Niet om te pimpen, maar gewoon omdat het een handig, groot toestel is, waarmee ik een tijdje vooruit kan.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:05 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ik word letterlijk uitgelachen soms omdat ik een Sony heb, ik denk niet dat dat snel gaat gebeuren
Neenee meneer maar het onderscheidende raken ze langzaam aan kwijt. Wat logisch is, het wiel kan niet elke keer opnieuw uitgevonden wordenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je verwijt apple nu dat de concurrentie hun volgt?
Met Apple TV zijn echt heel erg te laat, dat gaat nooit meer een succes worden denk ik.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:05 schreef zyntex het volgende:
Als je de geschiedenis van Apple bekijkt zijn er altijd pieken en dalen geweest.
Het gaat nu even minder maar straks met een nieuw product apple tv bijvoorbeeld gaat het weer stijgen want ze zijn dan weer 'revolutionair' .
Best toestel om het grootste deel van de dag in je broekzak te laten zitten .. en bovendien de grote concurrent van de iPhone 5quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:07 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Van mij mochten ze rustig doorlachen. Ik heb pas een Samsung Galaxyuy S-III gekocht. Niet om te pimpen, maar gewoon omdat het een handig, groot toestel is, waarmee ik een tijdje vooruit kan.
Ik behoor nog tot het slag volk bij wie de mobiele telefoon het grootste deel van de dag in de broekzak doorbrengt...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |