quote:http://www.nrc.nl/nieuws/(...)g-bij-aanschaf-fyra/
Financiële overwegingen gaven doorslag bij aanschaf Fyra
ECONOMIE Financiële overwegingen hebben de doorslag gegeven bij de aanschaf van de Fyra-treinen van de Italiaanse firma AnsaldoBreda. Dat blijkt uit een vertrouwelijke notitie van de Belgische spoorwegen, die in handen is van NRC Handelsblad.
De Fyra-treinen naar Brussel werden vorige week donderdag van het spoor gehaald, vanwege aanhoudende technische problemen. Zowel NS als het Belgische spoorbedrijf heeft een schadeclaim ingediend bij het Italiaanse bedrijf.
ITALIANEN SCOORDEN GOED OP PRIJS PER ZITPLAATS
De V250 van AnsaldoBreda kwam in 2004 als beste uit de bus na een gezamenlijke aanbesteding van NS en NMBS. Tijdens de selectie, zo blijkt uit de vertrouwelijke notitie was de “prijs per volwaardige zitplaats” het belangrijkste ‘gunningscriterium’. NS vroeg daarom niet om échte hogesnelheidstreinen, maar om materieel voor een lagere snelheid. “Een trein die maximaal 220 kilometer per uur kon rijden, was voldoende”, zegt een ingewijde. “Waarom zou je dan duurdere treinen kopen die harder kunnen?” Volgens de bron is er “nooit sprake geweest van het aanschaffen hsl-materieel.”
(...)
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)g-bij-aanschaf-fyra/
Dat. Daarnaast zal het voor 320 veel preciezer komen qua infrastructuur en moet het ook nog een niet al te zware wissel trekken (dat is geen pun) op de dienstregeling en de veiligheid.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:37 schreef Flurry het volgende:
dat het goedkope bagger is is duidelijk, maar ik vraag me wel af of 320 tov 220 als topsnelheid veel uitmaakt op zo'n kort stukje met veel stops
Dit dus.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:51 schreef TNA het volgende:
Hoezo is dit nog nieuws? Dit is al tijden bekend.
Vergeet het maar, er waren al berichten dat de afschrijving al over 20 jaar is doordat onderdelen nu al aan slijtage onderhevig waren..quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat. Daarnaast zal het voor 320 veel preciezer komen qua infrastructuur en moet het ook nog een niet al te zware wissel trekken (dat is geen pun) op de dienstregeling en de veiligheid.
Daarnaast lijkt me prijs per passagier een heel zinnig criterium en uiteraard een heel belangrijk criterium. Het probleem lijkt me dan ook vooral dat het ding niet zo betrouwbaar is als beloofd. Anderzijds, als het gewoon een kinderziekte is en die trein doet het straks 40 jaar goed met een lage prijs per passagier dan is het een succes.
Daar is dat hele HSL-traject toch juist voor aangelegd?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat. Daarnaast zal het voor 320 veel preciezer komen qua infrastructuur en moet het ook nog een niet al te zware wissel trekken (dat is geen pun) op de dienstregeling en de veiligheid.
Welke lage prijs? En welk succes heeft de Fyra tot nu toe gebracht?quote:Daarnaast lijkt me prijs per passagier een heel zinnig criterium en uiteraard een heel belangrijk criterium. Het probleem lijkt me dan ook vooral dat het ding niet zo betrouwbaar is als beloofd. Anderzijds, als het gewoon een kinderziekte is en die trein doet het straks 40 jaar goed met een lage prijs per passagier dan is het een succes.
Ja daar gaat het inderdaad om. En als ze falen krijgen ze nog een bonus mee.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:02 schreef GibsonHummingbird het volgende:
Hoe lager de aanschafprijs hoe hoger de bonus.
Dat weet ik niet. Het lijkt mij dat de reistijd relevanter is dan de topsnelheid. Dan kun je op een kort traject beter kiezen voor eentje die snel op snelheid komt, dan voor eentje die een half uur nodig heeft om op 320 te komen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
Daar is dat hele HSL-traject toch juist voor aangelegd?
De prijs per passagiersplek, dat staat in je eigen OP. Op zich lijkt mij dat een belangrijk criterium.quote:Welke lage prijs?
Ik probeer dus net uit te leggen dat jouw aandachtsspanne niet het criterium is voor een succes of niet.quote:En welk succes heeft de Fyra tot nu toe gebracht?
Ik weet niet wat de afschrijvingstijd is. Maar als je daarvoor niet corrigeert en je dat overlaat aan marktwerking dan zijn termijnen van meer dan 20 jaar uitgesloten. Daar kunnen mensen met winstoogmerk niks mee.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:10 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Vergeet het maar, er waren al berichten dat de afschrijving al over 20 jaar is doordat onderdelen nu al aan slijtage onderhevig waren..
En daarom laat je voor 7 miljard een heel HSL-traject bouwen, dat speciaal geschikt is voor snelheden boven de 300 km/u?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat weet ik niet. Het lijkt mij dat de reistijd relevanter is dan de topsnelheid. Dan kun je op een kort traject beter kiezen voor eentje die snel op snelheid komt, dan voor eentje die een half uur nodig heeft om op 320 te komen.
Is de prijs per kaartje nu zo laag dan? Zijn die lage kosten doorberekend in de kosten voor de passagier of betaalt die gewoon alsof de trein duur in de aanschaf is geweest?quote:De prijs per passagiersplek, dat staat in je eigen OP. Op zich lijkt mij dat een belangrijk criterium.
Waarom zou, met de huidige stand van zaken, de Fyra wél ineens een succes zijn? Laat staan over dertig, veertig jaar?quote:Ik probeer dus net uit te leggen dat jouw aandachtsspanne niet het criterium is voor een succes of niet.
Het lijkt me dat je je bij het bepalen van tracé niet vastlegt op één specifiek gebruik. Dat er in 230 een upgrade van de trein komt, en dat er dan een knik in het tracé zit waardoor die weer terug moet naar 220 km/u.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:29 schreef Ringo het volgende:
[..]
En daarom laat je voor 7 miljard een heel HSL-traject bouwen, dat speciaal geschikt is voor snelheden boven de 300 km/u?
Dat is een andere kwestie natuurlijk. Het artikel en de OP doet alsof het belachelijk is om naar prijs per passagiersplek te kijken, dat slaat natuurlijk nergens op.quote:Is de prijs per kaartje nu zo laag dan? Zijn die lage kosten doorberekend in de kosten voor de passagier of betaalt die gewoon alsof de trein duur in de aanschaf is geweest?
Als de problemen verholpen worden en dat ding het gewoon gaat doen, dan heb je misschien wel voor hele lange tijd een snelle verbinding met een lage prijs per volwaardige passagiersplek. Als de NS dan weer gewoon genationaliseerd is dan bespaart ons dat allemaal belastingcentjes en kosten van een treinkaartje.quote:Waarom zou, met de huidige stand van zaken, de Fyra wél ineens een succes zijn? Laat staan over dertig, veertig jaar?
Bij dit soort dingen staat de prijs sowieso los van wat de kostprijs is. Als de klant bereid is of gedwongen kan worden meer te betalen dan kostprijs+redelijke marge dan is die hogere haalbare prijs toch echt datgene dat uiteindelijk de prijs wordt. "Uit marktonderzoek is gebleken dat... enz"quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:29 schreef Ringo het volgende:
Is de prijs per kaartje nu zo laag dan? Zijn die lage kosten doorberekend in de kosten voor de passagier of betaalt die gewoon alsof de trein duur in de aanschaf is geweest?
Dit. (ex) staatsbedrijven in NL falen continu keihard. Het wordt tijd dat volledige echte bedrijven het gaan proberen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:40 schreef Nobu het volgende:
Geen nieuws natuurlijk. Gewoon die concessie alsnog aan virgin gunnen.
Precies. Ik hoop dat het een voorbeeld is voor andere overheden die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
En ook de NS weet nu: goedkoop is duurkoop.
Ns heeft gekozen. Niet het Rijk. Of beter nog: de High Speed Alliance. (90% NS 10 % KLM)quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:13 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Precies. Ik hoop dat het een voorbeeld is voor andere overheden die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Overigens is het verbijsterend als je leest dat er al veel langer klachten waren over de Italiaanse treinenbouwer, ze hebben een slechte reputatie. Dat het Rijk dan toch kiest voor zo'n kneuzenbedrijf is wat mij betreft een grof schandaal.. parlementaire enquête graag,
Thalys en TGV rijden toch wel ?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:29 schreef Ulx het volgende:
Iedereen gaat er maar vanuit dat de andere leveranciers materieel zouden leveren dat nooit stuk gaat.
Wat zou men roepen als de NS duurdere treinen had gekocht en daar bleken ook problemen mee te zijn?
Ook de Thalys heeft de afgelopen periode met heel veel uitval en zware vertragingen te maken gehad.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |