Extremistische, intolerante en slechte moslims zijn natuurlijk slecht, intolerant en extremistisch, de waardeoordelen zullen contextspecifiek en subjectief zijn, maar als deze moslims onder jouw definitie van de genoemde termen vallen zijn ze dat inderdaad. Maar als de media faalt op statistiek, dan ga je inderaad wel vragen stellen waar ze mee bezig zijn, dwz:quote:Op vrijdag 25 januari 2013 22:49 schreef coralulu het volgende:
Hallo iedereen,
Ik voel dat ik wordt geïnjecteerd met media-onzin uit het nieuws en in de kranten dat moslims vaak extremistisch zijn, e slecht en intolerant. Ik wil me wat meer verdiepen in de religie en wat dat voor mij als Atheist betekend. Ik wil ook bekend maken dat ik niet tegen verschillende religies ben en dat ik die juist tolereer.
De Islam betekent letterlijk 'onderwerping', men gelooft dat wat Mohammed heeft gebracht, de Koran exact de letterlijke woorden van Allah is en derhalve onderwerpt men zich aan de wil van Allah.quote:Ik zou gewoon graag willen weten wat de Islam betekend. Ik heb een aantal vragen:
Nee, de geweldsincidenten spreken voor zich, maar ook in passieve vormen is homoseksualiteit sociologisch en cultureel gezien ongewenst in de Islamitische wereld en leid het vaak tot sociale verbanning.quote:- Zijn moslims/moslima's over het algemeen tolerant tegen homo's?
Nee, niet per definitie, dat je een niet-moslim bent zegt helemaal niets, vrijwel alle groepen niet-moslims in worden tegenwoordig 'kafir' (ketter / ongelovige ) genoemd, maar dat is verre van hoe de Koran de niet-moslim benaderd. Je hebt meerdere groepen niet moslims in de Koran namelijk:quote:- Wordt ik gehaat als atheist?
De individu niet, de staat alleen onder zwaar stricte regels, dwz misdaad, oorlog, de moslim mag alleen zichzelf verdedigen, waarbij iemand gedood kan worden, maar dat is een universeel mensenrecht.quote:- Mag je mensen doden in de koran?
Na de dood van Mohammed waren de taken van de religieuze geleerden en de staatsleider gescheiden. De religieuze leiders gingen niet over de wereldse zaken en de staatsleider niet over religieuze zaken, dit is later met elkaar gemengd.quote:- Wat vinden jullie van de zin : 'Religie en staat moeten gescheiden blijven.'
Sharia betekent niets meer dan 'methodologie / pad tot', dwz Sharia is geen doel, maar een middel tot rechtvaardigheid, in de traditionele Sharia staat bijvoorbeeld dat je hand dient afgehakt te worden bij diefstal, maar dezelfde Sharia kijkt ook naar of de overheid verantwoordelijk gesteld kan worden waarom de dief zo een daad heeft begaan, dat wil zeggen, als er sprake is van onwetendheid, berouw en of armoede zijn dat allemaal vrijstellingen. Daarnaast word de sharia vrij bekrompen benaderd, men verstaat er stenigen en vrouwenonderdrukking bij, bijvoorbeeld, los van of deze zaken al hard zijn te maken, staat Sharia ook zeker voor het verbod om met een volle maag te mogen slapen als je buurman ( moslim of niet ) honger heeft, dat je de armen niet mag belasten, maar ze juist moet verzorgen, verbod op woekerrente, dat je heilige gebeds/verzamelplaatsen van de niet-moslims moet beschermen met je leven tot de dood etc.quote:- Willen jullie een Sharia?
Om eerlijk te zijn, de normale vulmaarin bestaat niet, zo ook in de Islam, de Islamitische wereld kent tientallen stromingen, wat ook voldoende is geweest om de wapens tegenelkaar te grijpen, in die zin is een opvatting van de moslim niet per definitie de 'normale' Islam.quote:Omdat ik nooit de normale Moslims/moslima's hoor in de media over hun geloof besluit ik om die vragen hier te stellen.
Je bedoelt gescheiden blijven en geen Sharia? Nu lijkt het alsof je wilt dat het niet gescheiden moet blijven, maar ook geen Sharia.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:44 schreef Villas_Rubin het volgende:
Wat vinden jullie van de zin : 'Religie en staat moeten gescheiden blijven.'- Willen jullie een Sharia?
Nee, please.
geen sharia pleasequote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:24 schreef Knipoogje het volgende:
Je bedoelt gescheiden blijven en geen Sharia? Nu lijkt het alsof je wilt dat het niet gescheiden moet blijven, maar ook geen Sharia.
Zeg dat wel ! En wat homo's betreft; die worden nu nog in Iran openlijk gegeseld en daarna opgehangen. Een verwittigde homo is er twee waard.quote:
Wat verstaat men in deze onder homoseksualiteit ? Redelijk wat Marokkaanse jongens in Nederland steken met plezier hun lul in de kont of mond van een man. Het ontvangen van de lul daarentegen zien ze als "homozijn" en walgelijk; en van hun fuckbuddy houden doen ze zeker niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 12:37 schreef Triggershot het volgende:
Nee, de geweldsincidenten spreken voor zich, maar ook in passieve vormen is homoseksualiteit sociologisch en cultureel gezien ongewenst in de Islamitische wereld en leid het vaak tot sociale verbanning.
In de meest abstracte vorm zoals de schriften het beschrijft, anaalverkeer tussen twee mannen, een tal van geleerden gebruiken dezelfde argumenten om ook anaalverkeer tussen man en vrouw te verbieden. Klopt inderdaad dat homoseksualiteit alsnog tussen moslims voorkomt, dat was de insteek van mijn reactie ook niet om dat te ontkennen, maar in feite zijn ze dan volgens de leefregels wel 'zondig'.quote:Op zondag 27 januari 2013 09:25 schreef Grouch het volgende:
[..]
Wat verstaat men in deze onder homoseksualiteit ? Redelijk wat Marokkaanse jongens in Nederland steken met plezier hun lul in de kont of mond van een man. Het ontvangen van de lul daarentegen zien ze als "homozijn" en walgelijk; en van hun fuckbuddy houden doen ze zeker niet.
Naar ik begrepen heb geldt iets vergelijkbaars voor meerdere groepen moslims - zelfs Osama bin Laden had schandknaapjes en men beschouwt hem daarvoor niet als minder moslim.
Is dit een zwaar vertekend beeld ? Zoniet, wat is precies "een homo" volgens de islam?
In Nederland zijn homoseksuelen wat dat betreft veilig, maar er is nog steeds een programma als "Uit de kast" nodig om mensen toleranter jegens homoseksualiteit te maken. Een vriendin van me is zo van haar middelbare school gestuurd, iets wat zo'n tien jaar geleden is gebeurdquote:Op zondag 27 januari 2013 09:12 schreef ATON het volgende:
Zeg dat wel ! En wat homo's betreft; die worden nu nog in Iran openlijk gegeseld en daarna opgehangen. Een verwittigde homo is er twee waard.
Nog een geluk dat ze in Nederland woonde.quote:Op zondag 27 januari 2013 13:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In Nederland zijn homoseksuelen wat dat betreft veilig, maar er is nog steeds een programma als "Uit de kast" nodig om mensen toleranter jegens homoseksualiteit te maken. Een vriendin van me is zo van haar middelbare school gestuurd, iets wat zo'n tien jaar geleden is gebeurd
Zo kun je het stellen, maar ik zou liever niet willen vergelijken maar slechts naar de situatie in Nederland willen kijken. Iedereen vindt NL zo tolerant, maar dat kan nog wel es tegenvallen. Dat dat in b.v. Afrika nog een slag erger is, vind ik minder relevant.quote:
Laat me raden, dat was nog steeds een confessionele school.quote:Op zondag 27 januari 2013 13:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In Nederland zijn homoseksuelen wat dat betreft veilig, maar er is nog steeds een programma als "Uit de kast" nodig om mensen toleranter jegens homoseksualiteit te maken. Een vriendin van me is zo van haar middelbare school gestuurd, iets wat zo'n tien jaar geleden is gebeurd
Tja, die volgde waarschijnlijk de Bijbel, steeds een bron van inspiratie.quote:Op zondag 27 januari 2013 16:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Laat me raden, dat was nog steeds een confessionele school.
Op mijn school (Katholiek) is ook zoiets voorgevallen. Een homoseksuele leerling heeft de directeur gevraagd of hij COC mocht inschakelen voor wat voorlichting, en toen kreeg hij als antwoord: "Dat is niet nodig, hier op school zijn geen homoseksuelen, daar zorg ik wel voor."
Ik vermoed van wel, aangezien de ouders Christelijk waren en het in de buurt van Zwolle was.quote:Op zondag 27 januari 2013 16:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Laat me raden, dat was nog steeds een confessionele school.
Nu ben ik heel nieuwsgierig, ben jij zelf een moslim(a)? Zo ja, wat geweldig dat er mensen rondlopen die denken zoals jijquote:Op zondag 3 februari 2013 15:29 schreef Natural-Cool het volgende:
Hallo Coralulu en iedereen
- Zijn moslims/moslima's over het algemeen tolerant tegen homo's?
Een moslim(a) welke door gedegen onderzoek zowel gevoelsmatig als met het verstandig redeneren zichzelf, dwz zijn hart vol overgave aanbiedt aan Allah, weet dat een ieder ( mensen, aarde, dieren, planten, etc. ) netjes, beleefd, behulpzaam en vriendelijk behandeld dient te worden. Voor een vrome moslim weegt kleur, ras en overtuiging van de ander niet mee, zolang men elkaars grenzen ( niet kwetsend of beledigend) met respect benadert. Landen en wetgeving die dit niet goed uitvoeren raken niet voor niets achtergesteld, welk geloof ze ook roepen aan te hangen.
- Wordt ik gehaat als atheist?
Nee, zie bovenstaand. Mensen onderling wordt geadviseerd elkaar niet te haten, ook niet vanwege meningsverschillen. Allah bepaalt de regels van Zijn voor ons mensen uitgekozen religie. De intelligentie en hoe je deze aanwendt om wel of niet te geloven wordt door Hem wel uitgelicht. Het bewust ontkennen van Zijn bestaan en twijfelen aan Zijn absolute autoriteit en aan Zijn alwetendheid is iets wat Hij je persoonlijk kwalijk neemt en als een grote persoonlijke hoofdzonde wordt aangemerkt. Allah wil de mensen belonen met een onbeschrijfelijk mooi geschenk en geeft ons mensen de verantwoording verschuldigde vrije wil en keuze.
De wijze waarop wij ons levenspad vervolgen en de keuzes die wij maken heeft gevolgen en Hij waarschuwt ons voor de straf welke ook kan volgen. De bedoeling is leren een zelfbewust en evenwichtig persoon te worden. Beleefd, bescheiden, vriendelijk, behulpzaam, dankbaar, rechtvaardig, wijs, standvastig, Niet enkel op een naïeve goedgelovige wijze maar op een weldoordachte wijze. ook daarnaar strevend en handelend.
- Mag je mensen doden in de koran?
Een onschuldig mens vermoorden zonder een geldige reden is een hoofdzonde. Een door Allah aangegeven geldige reden, niet eentje die jezelf verzint en denkt van, deze reden is wel geldig. Een voorbeeld ; De farao, koning en wetgever, en zijn opdracht tot systematisch vermoorden van pasgeboren jongetjes lijkt vanuit zijn eigen perceptie wellicht geldig.
Bij oorlog en zelfverdediging mag je met net zoveel agressie jezelf verweren totdat de vrede hersteld is. Zonder aangevallen te worden mag een moslim niet agressief zijn, voorts ook niet vermoorden.
- Wat vinden jullie van de zin : 'Religie en staat moeten gescheiden blijven.'
Helemaal mee eens, gezien de foute uitvoeringen en overblijfselen uit het verleden. Een rechtvaardig overkoepelend orgaan van een land mag geen overtuigingen voortrekken. Gelijke behandeling ongeacht welk geloof of overtuiging je ook aanhangt.
- Willen jullie een Sharia?
De sharia is helaas een utopie geworden. De landen die tegenwoordig dichter bij de echte sharia staan zijn momenteel de sociale westerse landen en hun wet en regelgeving. De enige moslimland die nadert is democratisch Turkije.
ik hoop je vragen goed beantwoord te hebben, mocht je nog vragen hebben, kun je ze gerust stellen.
Dat heb je in elk geloof. In de islam is het echter een veel kleinere minderheid als in andere geloven.quote:Op maandag 4 februari 2013 23:27 schreef CristinaYang het volgende:
[..]
Nu ben ik heel nieuwsgierig, ben jij zelf een moslim(a)? Zo ja, wat geweldig dat er mensen rondlopen die denken zoals jijIk heb nog nooit een moslim(a) met zo veel liefde en acceptatie over anderen horen praten vanuit zijn/haar geloof. Heerlijk om te lezen dat er ook mensen zijn die deze boodschap uit hun geloof halen!
Ja precies, daarom nou juist. En met mensen met zo'n extreme mening word ik veel vaker geconfronteerd. Is dan toch heerlijk om te zien dat het ook anders kan, en dat er ook mensen zijn die liefde voor anderen en geloof kunnen combineren. Ik kan daar oprecht heel vrolijk van worden.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 00:04 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Dat heb je in elk geloof. In de islam is het echter een veel kleinere minderheid als in andere geloven.
Ik heb een tijd geleden nog op een salafistisch islamitisch forum nog gezien dat iedereen daar woedend werd op een moslim die het lef had te beweren dat afvalligen niet perse de doodstraf verdienden. Die werd zelfs om dat standpunt een ongelovige genoemd terwijl het toch echt een fundamentalist was die gewoon iets minder ver was doorgeschoten dan de rest richting gestoorde haat.
Daar heb je helemaal gelijk in maar het is eigenlijk wel treurig dat moslims met zo'n openlijke positieve instelling de uitzondering in plaats van de norm zijn. Stromingen in de islam die naar een dergelijke open en positieve instelling neigen worden door de mainstream gelovigen meestal tot kufar (ongelovigen/ketters) bestempeld en het is niet ongebruikelijk dat ze zwaar vervolgd worden in islamitische landen. Dat is een fundamenteel probleem met de islam. Het is in de basis intolerant. met name moslims hebben daar veel last van.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 00:12 schreef CristinaYang het volgende:
[..]
Ja precies, daarom nou juist. En met mensen met zo'n extreme mening word ik veel vaker geconfronteerd. Is dan toch heerlijk om te zien dat het ook anders kan, en dat er ook mensen zijn die liefde voor anderen en geloof kunnen combineren. Ik kan daar oprecht heel vrolijk van worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |