abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 november 2013 @ 15:04:56 #176
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_132823658
+8/+9 beetje motregen. Volgende weer wat zon en daarna meer regen en word het kouder.
Jakkes.
pi_132830156
Pfoe, vandaag sneeuwt het weer behoorlijk, temperaturen van rond het vriespunt, gaat een lange winter worden :P
  zondag 3 november 2013 @ 15:12:16 #178
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_132854299
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 19:09 schreef rogier21 het volgende:
Pfoe, vandaag sneeuwt het weer behoorlijk, temperaturen van rond het vriespunt, gaat een lange winter worden :P
Geen idee van. Hier is het 8 graden. ^O^

Post jij nu steeds op CBB forum?
pi_132860771
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 15:12 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Geen idee van. Hier is het 8 graden. ^O^

Post jij nu steeds op CBB forum?
Ja, maar ik kom liever niet op dat dooie forum, zitten veel te veel roze brilkijkers op :+
pi_132861571
Heb kennissen in Edmonton en Red Deer en die hebben toch een bak sneeuw gekregen :p . Wij ca. 4 cm dus dat valt mee. Het waait wel als een malle.

Ze maken hier in de service industrie toch wel flink misbruik van buitenlanders. Ik werk met een mexicaanse (PNP) die over 3 weken naar de trouwerij van haar zus in Mexico gaat. Tussen nu en dan krijgt zij maar 1 dag vrij, want "vakantie". Met dat hele PNP zit je zo vast aan je werkgever dat je er weinig tegen kan doen. Neem je ontslag dan is je permanent residence aanvraag ook van de baan.

De canadian tire hier heeft 20(!) supervisors die allemaal permanent residence willen. Moderne slavernij noem ik dat. Als ik eindelijk eens een andere baan vind richt ik mij op de CEC, daar heb je tenminste een beetje vrijheid bij.
  maandag 4 november 2013 @ 03:55:39 #181
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_132880054
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 18:38 schreef Roof_rack het volgende:
Heb kennissen in Edmonton en Red Deer en die hebben toch een bak sneeuw gekregen :p . Wij ca. 4 cm dus dat valt mee. Het waait wel als een malle.

Ze maken hier in de service industrie toch wel flink misbruik van buitenlanders. Ik werk met een mexicaanse (PNP) die over 3 weken naar de trouwerij van haar zus in Mexico gaat. Tussen nu en dan krijgt zij maar 1 dag vrij, want "vakantie". Met dat hele PNP zit je zo vast aan je werkgever dat je er weinig tegen kan doen. Neem je ontslag dan is je permanent residence aanvraag ook van de baan.

De canadian tire hier heeft 20(!) supervisors die allemaal permanent residence willen. Moderne slavernij noem ik dat. Als ik eindelijk eens een andere baan vind richt ik mij op de CEC, daar heb je tenminste een beetje vrijheid bij.
Tja ik weet niet wat ze in Alberta gewend zijn maar hier hebben de meeste mensen GEEN doorbetaalde vakantie oftewel: elke vrije dag word NIET betaald.
En als je vakantiedagen heb dan is het meer dan zielig wat je krijgt.
Mijn vrouw heeft maar "liefst" 10 vakantiedagen!! WAUW.
En de meeste dagen kan je niet op nemen wanneer je wilt want de werknemer die het langste in dienst is heeft de eerste keuze dus wij zijn altijd de lul.
Wat een klote land!
Zelfde als er een positie vrijkomt hogerop. Vaak neemt de werknemer die het langste in dienst is automatisch die plek in beslag of hij/zij nu geschikt is of niet.
Over oliedom gesproken.
pi_132915278
Werkgevers zijn gewoon ongelofelijk triest hier. Ik heb nu zelfs van een headhunter gehoord: liever een echte Canadees en geen ingevulde vacature dan een buitenlander...

Ik zie nogsteeds monster.ca volstaan met vacatures waar ik op gesolliciteerd heb maar je krijgt niet eens een reactie terwijl ik vaak perfect in het profiel pas. Te triest voor woorden..
  dinsdag 5 november 2013 @ 03:58:44 #183
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_132915282
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 03:56 schreef rogier21 het volgende:
Werkgevers zijn gewoon ongelofelijk triest hier. Ik heb nu zelfs van een headhunter gehoord: liever een echte Canadees en geen ingevulde vacature dan een buitenlander...

Ik zie nogsteeds monster.ca volstaan met vacatures waar ik op gesolliciteerd heb maar je krijgt niet eens een reactie terwijl ik vaak perfect in het profiel pas. Te triest voor woorden..
Wat er ook achter kan zitten is dit: ze houden dit twee maanden vol en dan gaan ze heel zielig naar Work Canada en zeggen ze: we kunnen niemand vinden.
En dan kunnen ze een werkvergunning aanvragen voor een goedkope Indier, Chinees of Indo. :Y
pi_132915291
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 03:58 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Wat er ook achter kan zitten is dit: ze houden dit twee maanden vol en dan gaan ze heel zielig naar Work Canada en zeggen ze: we kunnen niemand vinden.
En dan kunnen ze een werkvergunning aanvragen voor een goedkope Indier, Chinees of Indo. :Y
Dat zal me niks verbazen aangezien ik in de IT zit en er veel goedkope krachten lopen. Maar wel een salaris van 80-100k aanbieden, ik vind het maar een raar verhaal. Niet zo gek dat de high-tech industrie hier van geen kant loopt.

Van het weekend zijn we naar de grootste Farmers Market van Calgary geweest (schijnbaar), maar dat viel behoorlijk tegen. Prijzen hoger dan in de supermarkt en veel ouwe troep op de rommelmarkt, maar vooral heel klein, denk nog geen 30 stands, die mensen zijn zeker nog nooit in Beverwijk geweest :D Costco gaan we wel vaak heen, is toch de goedkoopste hier in de buurt, maar DRUK, verschikkelijk druk, maakt niet uit wanneer je komt het is er altijd druk.

Gelukkig zit er een Dutch Store vlakbij voor de kaas en pannenkoekenmix, en een Duitse winkel maar die is enorm duur (10$ voor een pak stroopwafels). Nu nog een boer vinden die ook vla maakt..
pi_132916631
Vla ben ik nog niet tegen gekomen. Misschien moet ik mijn moeder eens de mix laten opsturen, al die dropjes wordt je ook zo flauw van :) .

In AB heb je het eerste jaar geen recht op betaald verlof. Het 2de tot het 5de jaar heb je recht op 2 weken betaald verlof per jaar. Na het 5de jaar bij dezelfde werkgever heb je recht op 3 weken betaald verlof. Daarnaast zijn er 6 "stat" holidays waarvoor je betaald krijg of 1.5x krijgt als je werk.

Nog steeds druk aan het solliciteren. Binnen NOC 2122 en NOC 2223 wat eigenlijk onder niveau is, maar in elk geval wel ervaring binnen de industrie zou opleveren. Beide vallen onder de CEC en wie weet misschien dat het volgend jaar onder FSW kan. Ben aan het twijfelen of ik ook niet de Yukon en NWT aan de lijst toevoeg. Qua bosbouw interessant, maar ik ben er nog nooit geweest en geen idee of het daar niet wat te eenzaam is vergeleken met BC/AB/SK.

De winter is hier ondertussen aangekomen. Alles wit en flink frisjes buiten. Ik loop een beetje achter de feiten aan. Eerst was mijn ruitenwisservloeistof al bevroren en nu moeten de winterbanden er nog op.
pi_132933456
In Alberta heb je weinig bomen, tenzij je in de Rockies iets kan doen, anders is het allemaal flatlands met gras, volgens mij gaat dat helemaal tot aan Winipeg door, je zal naar de kusten of naar het noorden moeten.
pi_132938417
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 18:48 schreef rogier21 het volgende:
In Alberta heb je weinig bomen, tenzij je in de Rockies iets kan doen, anders is het allemaal flatlands met gras, volgens mij gaat dat helemaal tot aan Winipeg door, je zal naar de kusten of naar het noorden moeten.
Meteen noord en west van Edmonton is er genoeg bos/bosbouw hoor, en dat noem ik nog net niet 'het noorden'. Naar het oosten is er idd weining tot aan zo'n 100km ten oosten van Winnipeg, maar loopt dan wel zo'n beetje door tot aan de oostkust/Halifax.

Hier hartje prairies is het ook flink koud geworden de afgelopen 2 dagen (-15 windchill vanmorgen), maar nog niet veel sneeuw, dat was vorig jaar rond deze tijd wel anders!

En inderdaad het vinden van een goede baan is inderdaad behoorlijk moeilijk/teleurstellend/belachelijk voor immigranten, ook al heb je een goede scholing en/of heb je jaren ervaring voor de positie. Dat heb ik het afgelopen jaar helaas moeten ondervinden.

Over de vrije dagen, dat is per provincie verschillend; hier in Sask heb je 15 betaalde vakantiedagen (bij een vast contract) en het maakt niet uit waar je werkt. Na 6 jaar gaat dit naar 20. Dat is vergeleken met Nederland natuurlijk nog steeds erg weining maar gelukkig hebben de bedrijven waar ik tot nu toe gewerkt ook hun eigen policies en heb ik ook nog 5 snipperdagen en bij mijn huidige baan heb ik om de week de vrijdag vrij. Deze mag ik ook opsparen en dan als een week (of langer) vrij nemen. Jaarlijks heb ik dus zo'n 45 dagen vrij (inclusief statuary holidays).

Wat Dutchko zegt over dat de langst-in-dienst-zijnde werknemer meestal de hogere vrijgekomen posities krijgen heb ik gelukkig nog niet meegemaakt, dat zou idd dom en onbegrijpelijk zijn.
  woensdag 6 november 2013 @ 03:34:21 #188
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_132950427
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 18:48 schreef rogier21 het volgende:
Over bomen gesproken.
Ben bezig met een log home builder om te kijken of ik hun kan vertegenwoordigen in de EU.
Dat zou mooi zijn. Heb al aardig wat skills opgedaan in de Canadese bouw EN de bouw wereld in de EU is mij ook niet vreemd.
Zou ik mooi twee vliegen in een klap slaan.

De scholing voor mijn kinderen ben ik al uit.
In Nederland is er ISK onderwijs.
Her worden buitenlandse kinderen "gedrilled" om in 2 jaar Nederlands te spreken, te schrijven, lezen en te begrijpen. Daarna kunnen ze direkt door stromen naar Nederlands onderwijs zoals het VWO bijvoorbeeld.
Perfekt!! :Y ^)
Mijn kinderen volgen hier nu al 5 jaar ESL (english second language) hier en ze hebben nog steeds moeite met de juiste volgorde van spreken en schrijven.
Maar ja drillen mag niet in Canada, dan gaan de ouders klagen. _O-
Fluwelen handjes, dat is de boodschap hier. :N
pi_132968803
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 03:34 schreef DUTCHKO het volgende:
Ben bezig met een log home builder om te kijken of ik hun kan vertegenwoordigen in de EU.
Dat zou mooi zijn. Heb al aardig wat skills opgedaan in de Canadese bouw EN de bouw wereld in de EU is mij ook niet vreemd.
Prima idee! Volgens mij is daar wel interesse in. Ik heb er ooit ergens eentje in Almere zien staan. Ik zou zelf iig wel in een log home willen wonen, ziet er altijd zo knus en warm uit.
  donderdag 7 november 2013 @ 16:07:39 #190
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_133008126
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 17:23 schreef jeroen1976 het volgende:

[..]

Prima idee! Volgens mij is daar wel interesse in. Ik heb er ooit ergens eentje in Almere zien staan. Ik zou zelf iig wel in een log home willen wonen, ziet er altijd zo knus en warm uit.
Ja maar vergis je niet.
Ze zijn behoorlijk duur. Een high end loghome kost al snel 175/200 dollar per sq.ft.
pi_133011999
Gewoon zelf bouwen! Ik kreeg gisteren een brief van de sociale verzekeringsbank over de AOW opbouw en dat ik deze vrijwillig kan voortzetten. Hebben jullie hier iets mee gedaan? Ik vraag iig aan hoeveel het deze vrijwillige voortzetting mij zou gaan kosten, maar vergeleken met het Canadese staatspensioen is die van ons wat rianter.

Waar ik wat huiverig voor ben is dat hoewel je momenteel je pensioen in Canada kan ontvangen kan dat over x jaar misschien wel veranderen. Daar zit je dan met je AOW waar je niks mee kunt :p .
pi_133019915
Aangezien ik niet van plan ben om te blijven heb ik het niet gedaan, is toch weer bijna 200 euro per maand per persoon!
  vrijdag 8 november 2013 @ 04:45:41 #193
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_133032397
Niets mee gedaan.
Mocht ik terug gaan dan heb ik wel weer een pensioen gat maar dat zal mij een biet zijn.
Minder dan bijstand kunnen ze mij toch niet geven. :)
  maandag 18 november 2013 @ 16:18:23 #194
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_133378841
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 20:52 schreef rogier21 het volgende:
Aangezien ik niet van plan ben om te blijven heb ik het niet gedaan, is toch weer bijna 200 euro per maand per persoon!
Ik weet niet wat je plannen zijn maar is dit niets voor je?
http://www.jobtec.nl/

Heb zelf al diverse dingen lopen in NL.
Ga met CBB stoppen want dat gezeik komt me de neus uit.

Hier nog steeds boven 0. :)
pi_133380424
Boven 0 pfff, het is hier al paar dagen ruimt -10, vandaag -15. IJskristallen op de web dus hoop gelibberen.

Vacatures in Nederland vinden is geen probleem, daar kan ik elk willekeurig softwarebedrijf binnenlopen en de volgende dag aan de slag.

Heb nu 3 sollicitaties hier lopen, denk dat ze alle 3 wel geïnteresseerd zijn, de salarissen zijn wel stukken hoger dan in NL (begin nu al bij 90k per jaar!).
  dinsdag 19 november 2013 @ 06:35:48 #196
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_133402221
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 17:07 schreef rogier21 het volgende:
Boven 0 pfff, het is hier al paar dagen ruimt -10, vandaag -15. IJskristallen op de web dus hoop gelibberen.

Vacatures in Nederland vinden is geen probleem, daar kan ik elk willekeurig softwarebedrijf binnenlopen en de volgende dag aan de slag.

Heb nu 3 sollicitaties hier lopen, denk dat ze alle 3 wel geïnteresseerd zijn, de salarissen zijn wel stukken hoger dan in NL (begin nu al bij 90k per jaar!).
DENK je dat ze geinteresseerd zijn of HOOP je dat ze dat zijn... :) :) :)
pi_133436639
Ik denk het wel aangezien ik zel omver heb gepraat tijdens het eerste gesprek, maarja we zien wel.

M'n vriendin heeft wel een temp baantje als administratief medewerkster op een school voor een whopping 16$ bruto, en toen ze vroeg of ze reiskostenvergoeding kreeg keken ze haar aan alsof ze water zagen branden :')
  woensdag 20 november 2013 @ 06:27:01 #198
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_133436745
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 04:02 schreef rogier21 het volgende:
Ik denk het wel aangezien ik zel omver heb gepraat tijdens het eerste gesprek, maarja we zien wel.

M'n vriendin heeft wel een temp baantje als administratief medewerkster op een school voor een whopping 16$ bruto, en toen ze vroeg of ze reiskostenvergoeding kreeg keken ze haar aan alsof ze water zagen branden :')
Ja dat is non done hier.
Ben bezig in de bouw en ga met mijn eigen auto naar alle projecten maar denk nu echt niet dat ik een cent benzine vergoeding krijg. Niks ervan. Elke maand 160 dollar benzine kwijt en dat moet ik zelf dokken.

Heb het vuurtje weer eens lekker opgestookt op het CBB. :)
Wat een stelletje sukkels zijn het daar toch, vooral die huisvrouwtjes daar....te stom om een baan te krijgen maar kleppen dat ze kunnen... :r :r :r
  vrijdag 22 november 2013 @ 16:41:20 #199
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_133518387
Kan iemand hier eens iets vertellen over het leven in een grote stad in Canada want mijn vrouw denkt dat het heel veel verschil uitmaakt, een grote stad of een kleiner dorp/stad, in Canada.
Ik zelf ben door heel Canada getrokken en zie wel wat verschil maar doorgaans is het precies hetzelfde. Een klein centrum van hogere gebouwen van baksteen en daarom heen weer dezelfde houten krotjes met de eeuwige McDonalds, Tim Hortons etc etc.
En uiteraard geen zak te beleven.
pi_133523310
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 16:41 schreef DUTCHKO het volgende:
Kan iemand hier eens iets vertellen over het leven in een grote stad in Canada want mijn vrouw denkt dat het heel veel verschil uitmaakt, een grote stad of een kleiner dorp/stad, in Canada.
Met grote stad bedoel je vast niet Regina (200.000 inwoners), want hier is ook niet veel te beleven. Vandaar dat veel mensen het dan ook beschrijven als een heel groot dorp. Tis inderdaad hoe je het beschrijft helaas...

Edmonton was daarintegen een stuk interessanter, genoeg te doen en redelijk wat leven in de brouwerij, maar daar heb ik maar drie-kwart jaar gewoont.

Edit -- Oh maar 'we' hebben wel de Grey Cup aanstaande zondag, toch nog wat te beleven!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')