quote:KNWU stelt onderzoekscommissie in
Toegevoegd: dinsdag 6 nov 2012, 23:05
De KNWU gaat een onderzoekscommissie instellen die het dopinggebruik in de wielersport in Nederland in kaart moet brengen. De commissie wordt eind deze maand geinstalleerd en zal uiterlijk 1 juli rapport uitbrengen.
Renners en begeleiders die meewerken met het onderzoek en schuld bekennen, kunnen volgens de commissie rekenen op strafvermindering. Dit zal nog wel met het mondiale anti-dopingagentschap WADA moeten worden kortgesloten.
Aanvankelijk onderzocht de KNWU of het mogelijk was een waardheidscommissie in te stellen, maar aan het verklaren onder ede zaten te veel juridische haken en ogen.
Het is een aanwijzing dat de excessen minder zijn geworden, waardoor we in elk geval van een schoner peloton kunnen spreken. Niemand hier zal echter zo naief zijn om stellen dat er een dopingvrij peloton is. Maar elke stap is er wel eentje.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:39 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Of je met doping een koers wint met gemiddeld 50 km per uur of met doping een koers wint met gemiddeld 45 per uur maakt het niet minder valsspelen imo. Ik geloof best dat ze niet zo strak van de epo staan als in de tijd van Riis, maar als er minder mogelijk is kan je met een kleinere dosis ook vals spelen.
Enige voordeel wat er dan zou kunnen zijn is dat je als schone renner ook dichter bij overwinningen kan komen, maar 3 weekse wedstrijden winnen lijkt me dan al weer een illusie.
Mwa. Als ipv 95% grote dosissen epo pakt zoals in de Riis tijd nu 95% microdosissen pakt, is het dan een schoner peloton? Ik vind van niet eigenlijk..quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:49 schreef Steven184 het volgende:
Het is een aanwijzing dat de excessen minder zijn geworden, waardoor we in elk geval van een schoner peloton kunnen spreken. Niemand hier zal echter zo naief zijn om stellen dat er een dopingvrij peloton is. Maar elke stap is er wel eentje.
quote:Anti-Doping Statement - Thomas Dekker (Garmin-Sharp)
''As member of Team Garmin-Sharp and their policy and values, as Dutch rider and member of the Dutch federation, as ex-doper who served a 2 years suspension and as supporter of clean cycling: I announce that I will testify and fully cooperate with the Dutch Anti-Doping Authority to help further clean the world of cycling. Therefore I choose to give the full extent of my knowledge, names, dates and details.
There are many details and people involved with my doping past. All of that, including the names of people who helped me will be given to the Anti-Doping Authority.
I will begin this process and hope that it will make it easier for ex-colleagues and ex-teammates to come forward and help the sport.''
Thomas Dekker,
Calpe, Spain.
Note:
Thomas Dekker is not available for any interview request or comment during his cooperation with the Dutch Anti-Doping Authority. He will focus on his racing and work for Team Garmin-Sharp.
The first meeting between the Dutch Anti-Doping Authority and Thomas Dekker is planned within the coming two weeks.
Er is tegenwoordig ook geld te verdienen met het anti-doping verhaal, in tegenstelling tot de jaren '90. En ik denk dat cleane renners tegenwoordig een pak meer kans maken op een succes, dat is voor mij wel een van de maatstaven van een schoner peloton.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Mwa. Als ipv 95% grote dosissen epo pakt zoals in de Riis tijd nu 95% microdosissen pakt, is het dan een schoner peloton? Ik vind van niet eigenlijk..
Ik kan me zo kapot ergeren aan die Nando Boers hequote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:44 schreef Szura het volgende:
Wat een warrig geschreven stuk. Dat heeft Nando Boers weleens beter gedaan.
Waarom gebeurt dit niet? Dit is al jarenlang zó logisch om te doen vanuit antidopingperspectief (wel slecht voor het imago van de sport natuurlijk). Zo lang dit beleid er niet komt is het duidelijk dat het antidopingbeleid een wassen neus is.quote:Wat is de fout?
"De 99 procent die er doorheen glipt. Die 99 procent moet 1 procent worden. Die hertesten, dat is al een aardige stok achter de deur. Je kunt zeggen tegen de renners: 'We kunnen het nu misschien niet vinden, maar misschien volgend jaar wel. Of over vijf jaar.' En de sancties mogen voor mij omhoog… Zwaarder straffen en plúkken: net als criminelen. Die Audi A8 onder hun kont vandaan en laat ze maar op de fiets naar het werk gaan. Ze fietsen toch zo graag?''
Ik denk dat het cleaner is. Pronk zegt ook dat 95% van de wielrenners de sport in gaat met het idee geen doping te gebruiken. In een cultuur dat iedereen gebruikt, dan móet* je wel. Maar als je in het huidig peloton begint en je kan best aardig mee komen, af en toe een redelijk aansprekende etappe winnen, dan is de nood om doping te gebruiken veel en veel lager. En ik baseer dit niet op uitspraken dat het nu veel schoner is, want die geloofde ik ook niet in het EPO-tijdperk en in het bloeddoping tijdperk. Ik baseer dit op dalende gemiddelde snelheden en wattages, waar in praktisch elke sport alleen maar verbeterende prestaties te zien zijn.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Mwa. Als ipv 95% grote dosissen epo pakt zoals in de Riis tijd nu 95% microdosissen pakt, is het dan een schoner peloton? Ik vind van niet eigenlijk..
Vaughtersquote:
twitter:inrng twitterde op woensdag 23-01-2013 om 10:30:21"Oh Fok" must be what several veteran cyclists will be saying today. Dutch media raking up the past, self-reflection in a hall of mirrors reageer retweet
Om die passage moest ik wel lachen...vertel maar jongens, wie is hier die geheime leverancier in het topic?!quote:Steven Rooks, Gert-jan Theunisse, Adrie van der Poel, Andy Bishop, Marc van Orsouw, Rudy Dhaenens, Jörg Müller en Peter Stevenhaagen werden door Fok van doping voorzien.
Ik wil nu wel eens de waarheid over de Giro van 1969 en de situatie Mery Merckx!quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:06 schreef TargaFlorio het volgende:
What's next? Wim van Est bleek volledig gedoped in het ravijn gestort te zijn?
Ja en EPO was ook wel een gamechanger. Maar ach, alle informatie die naar buiten komt is meegenomen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:06 schreef TargaFlorio het volgende:
De journalisten zijn wel erg naief. Er zijn in de jaren '80 voldoende Nederlandse renners betrapt dat het geen verrassing is dat PDM in '88 doping gebruikt heeft. Doping werd toen nog enigzins gelolereerd, dat kun je niet vergelijken met de afgelopen jaren.
Ben het hier heel erg mee eens net zoals de andere dingen die je zegt over Nelissen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:15 schreef KilgoreTrout het volgende:
[..]
Eens. Lees ook de afscheidsrede van Nicole Cooke eens.
http://www.guardian.co.uk(...)retirement-statement
[..]
25 jaar terug gaan vind ik niet zoveel toevoegen.quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:09 schreef Saysem het volgende:
[..]
Ja en EPO was ook wel een gamechanger. Maar ach, alle informatie die naar buiten komt is meegenomen.
quote:Google translate:
De Murcia exciclista Jose Luis Martinez is gearresteerd, samen met drie andere mensen in een operatie tegen doping, volgens The Sixth nieuws en de politie bronnen bevestigd. De arrestatie vond plaats in een magazijn van Murcia, waar de politie tussenbeide om vervalste geneesmiddelen en apparatuur om plasma en grote hoeveelheden van clenbuterol, testosteron en Primobolan (anabole) en andere dopingproducten te vervaardigen. De operatie werd een jaar geleden gelanceerd, op het spoor van valse anabole verdeeld in sportscholen en gewicht kamers.
http://deportes.elpais.co(...)58885232_040034.html
quote:Exciclista, redada, dopaje
José Luis Martínez, detenido por la policía en una nave de Murcia
El exciclista murciano José Luis Martínez ha sido detenido junto a otras tres personas en una operación contra el dopaje, según informó La Sexta Noticias y confirmaron fuentes policiales. El arresto tuvo lugar en una nave industrial de Murcia, donde la policía intervino maquinaria para falsificar medicamentos y para fabricar plasma, así como grandes cantidades de clembuterol, testosterona y Primobolán (esteroide anabolizante) y otros productos dopantes. La operación se inició hace un año, siguiendo la pista de anabolizantes falsificados distribuidos en gimnasios y salas de musculación.
José Luis Martínez, de 33 años, fue profesional de 2001 a 2006 en los equipos Jazztel, Paternina y Comunidad Valenciana de Vicente Belda. Dejó el ciclismo a raíz de la Operación Puerto, que supuso la desaparición de su último equipo por su implicación en la trama de dopaje guiada por Eufemiano Fuentes. Intentando desmarcarse de la Operación, Martínez difundió un comunicado en el que subrayaba que en sus tres años en el equipo nunca había tenido relación con Fuentes, negaba que hubiera ninguna bolsa de sangre suya entre las incautadas y se mostraba dispuesto a demandar a quien fuera para esclarecer su nombre, que figuraba manuscrito entre los papeles de Fuentes \[en una lista con el plan de transfusiones de 11 corredores preseleccionados por el equipo para la Vuelta 2005, que finalmente Martínez no corrió\].
Después de dejar el ciclismo, Martínez (amante de los gimnasios, el culturismo y las pesas, un cachas según los que le conocen de terribles brazos, abdominales y hombros) se convirtió durante un tiempo en seleccionador amateur de la federación murciana, y empezó a estudiar. Hizo un curso de nutrición y emprendió la carrera de enfermería y con generosidad repartía sus conocimientos y consejos nutritivos —el uso de los aminoácidos ramificados y las papillas de avena para la recuperación de los esfuerzos— entre sus excompañeros del pelotón y amigos.
En los dos últimos años a Martínez se le veía diariamente en la Vuelta a España, carrera con cuya organización colaboraba en tareas de <CF1001>chaperón<CF1000> con los inspectores antidopaje. El chaperón es la persona que acompaña a los deportistas seleccionados para el control de dopaje desde el momento en que terminan su competición para controlar todos sus movimientos antes de acudir a orinar a la estación de control.
Fueron precisamente sus actividades durante la Vuelta, que algunos testigos consideraron sospechosas, las que llevaron a la policía a iniciar la investigación que concluyó ayer en una nave industrial murciana junto a otras tres personas y material para falsificar productos dopantes y manipular la sangre.
http://deportes.elpais.co(...)58885232_040034.html
quote:Op woensdag 23 januari 2013 11:22 schreef TheArt het volgende:
Nieuwe Spaanse dopingzaak. Ex-renner José Luis Martinez is samen met 3 anderen opgepakt. In een magazijn in Murcia vond de politie vervalste geneesmiddelen, apparatuur om bloedtransfusies mee uit te voeren en grote hoeveelheden clenbuterol, testosteron en anabolen. Die Martinez was 2 jaar geleden schijnbaar een vaste gast in de Vuelta. Daar deed hij nogal wat verdachte dingen waardoor de politie besloot een groot onderzoek te starten.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |