Het brengen van een hitlergroet kan strafbaar zijn, wat een onzin. Volgens mij word men zo nogal beperkt in het kunnen uiten van gevoelens. Omstreeks 1935-65 lijkt het me nogal logisch, maar tijden zijn veranderd. Vrijheid blijheid.quote:Is een Hitlergroet strafbaar?
In artikel 137c van het Wetboek van Strafrecht is opgenomen dat discriminatie strafbaar is “indien iemand zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap en gestraft wordt met een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.” Een Hitlergroet, gericht tegen een persoon, in combinatie met uitlatingen, kan een belediging in de zin van artikel 266 van het Wetboek van Strafrecht opleveren.
Om te beoordelen of een Hitlergroet strafbaar is, wordt de Hitlergroet bekeken op inhoud en de situatie waarin deze uitgevoerd is. Een Hitlergroet uitbrengen alleen als gebaar is niet strafbaar, maar wanneer dit bijvoorbeeld in het openbaar wordt gebracht in combinatie met het roepen van bepaalde leuzen (Heil Hitler, Sieg Heil, Joden weg ermee) of tijdens een herdenking, kan het strafbaar zijn.
Uiteindelijk beslist de rechter of een Hitlergroet strafbaar is.
Waarom zou je dat per se willen doenquote:Een Hitlergroet uitbrengen alleen als gebaar is niet strafbaar, maar wanneer dit bijvoorbeeld in het openbaar wordt gebracht in combinatie met het roepen van bepaalde leuzen (Heil Hitler, Sieg Heil, Joden weg ermee) of tijdens een herdenking, kan het strafbaar zijn.
Voor een bepaalde groep ja, ik doel meer op een visie die je wat liberaler zou mogen noemen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 02:54 schreef Thorpe het volgende:
[..]
Dat was inderdaad het uitgangspunt van Hitler
Dat is hier ook niet het geval. Er staat namelijk 'kan strafbaar zijn' Hij is dus niet in alle gevallen strafbaar, dus het gaat niet om de groet zelf.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 02:57 schreef wenfer2 het volgende:
Ik ben helemaal niet racistisch of antisemitisch, integendeel. Maar dat het brengen van een hitlergroet bij voorbaat niet mag vind ik vreemd. Dan kan je op het laatst wel 1000 gebaren verboden maken en dan mag je op het laatst elkaar niet eens meer aankijken of naar elkaar zwaaien.
Als iemand dmv het brengen van een hitlergroet iemand discrimineert en beledigd moet wel bestraft kunnen worden. Maar dan ten laste van de belediging als overtreding en niet de hitlergroet op zich zelf.
Welke gevoelens zou jij dan in vredesnaam willen uiten met het brengen van een hitlergroet?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 02:47 schreef wenfer2 het volgende:
[..]
Het brengen van een hitlergroet kan strafbaar zijn, wat een onzin. Volgens mij word men zo nogal beperkt in het kunnen uiten van gevoelens. Omstreeks 1935-65 lijkt het me nogal logisch, maar tijden zijn veranderd. Vrijheid blijheid.
Vertel eens: welke groep?quote:
Lees je eigen aangehaalde artikel uit je OP eens, en besef je dan dat je om niks loopt te zeuren, aangezien die groet brengen in de basis gewoon is toegestaan.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 02:57 schreef wenfer2 het volgende:
Ik ben helemaal niet racistisch of antisemitisch, integendeel. Maar dat het brengen van een hitlergroet bij voorbaat niet mag vind ik vreemd. Dan kan je op het laatst wel 1000 gebaren verboden maken en dan mag je op het laatst elkaar niet eens meer aankijken of naar elkaar zwaaien.
Als iemand dmv het brengen van een hitlergroet iemand discrimineert en beledigd moet wel bestraft kunnen worden. Maar dan ten laste van de belediging als overtreding en niet de hitlergroet op zich zelf.
Amerikaquote:Op dinsdag 22 januari 2013 04:04 schreef Hagelkaas het volgende:
Naast geen enkel historisch besef draagt TS ook eenzelfde verziekte mentaliteit met zich mee als het gros van het Amerikaanse volk: ultieme vrijheid is het grootste goed en daarvoor moeten zelfs alle fatsoensnormen wijken. Zo van: 'Ik wil het gewoon mogen doen, omdat het dan kan'.
Van alle zaken om je druk over te maken in het leven is dit zo mogelijk wel de minst belangrijke.
nietesquote:Op dinsdag 22 januari 2013 05:35 schreef TLC het volgende:
De achterkant van een varken is nog slimmer dan TS.
Het is terecht strafbaar.
Tot respect oproepen.quote:
Ik hoor Christenen iedere zondag met klokgelui oproepen tot het aanbidden van een wezen wiens genocides een stuk verder gingen dan die van de holocaust. Dat kwetst mij vanzelfsprekend.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 06:00 schreef DrSnuggle het volgende:
Kom op man, heb een beetje respect. Je gaat ook niet op straat 'godverdomme' of 'kankerlijer' roepen of een ander scheldwoord waar je mensen mee kan kwetsen. De hitlergroet icm met de uitspraken vind ik nog een stap erger dus een boete vind ik meer dan terecht.
Ik ben ook nog niet zo oud maar ik weet wel dat de 2e wereldoorlog meer heeft gedaan met de mens dan datnjij en ik kunnen bevatten. De ouderen van nu hebben er nog steeds trauma's van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |