Dat bestaat niet.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 16:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij vindt dat die persoon niet gebruik zou moeten maken van zijn recht om de rechter te laten oordelen?
Het is zeker heel simpel, de kapper bepaalt zijn prijzen en als het je niet aanstaat heb je pech.quote:Het is heel erg simpel. Ooit is er in Denemarken een wet aangenomen die discriminatie verbiedt, iemand daagde een kapper voor de rechter omdat hij/zij van mening was dat de kapper discrimineerde en de rechter paste die wet toe. De vraag waar die partij zich mee bemoeide is volstrekt irrelevant. Die partij had het recht om de rechter om een oordeel te vragen en de rechter heeft simpelweg de wet toegepast. Meer valt hier niet over te vertellen.
Als je toch die vraag wil stellen waar hij/zij zich mee bemoeide, misschien was het voor die persoon of personen een principiële kwestie? Het is nu niet dat het een dure en tijdrovende operatie was om dit aan te pakken, er is simpelweg een reeds bestaande wet correct toegepast. Ik zou er zelf geen rechtszaak voor aanspannen (ik heb als man trouwens geen belang bij zo'n rechtszaak) maar ik vind het zeker wel terecht dat een ander het wel doet en dat de rechter consequent de wet toepast. Ik zou het net zo goed terecht vinden als een Nederlander een rechtszaak aanspant tegen een café of een discotheek of wat dan ook als hij mannen wel en goed uitziende vrouwen geen entreegeld laat betalen. Zelf zou ik het niet doen maar het staat een ander vrij om de rechter om een oordeel te vragen en de rechter moet dan de wet toepassen.
Niet echt. Een supermarkt mag ook niet aan mannen 2 euro voor een pak melk rekenen en 1 euro aan vrouwen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 19:03 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat bestaat niet.
[..]
Het is zeker heel simpel, de kapper bepaalt zijn prijzen en als het je niet aanstaat heb je pech.
Jawel, iedere burger heeft het recht om de rechter te laten oordelen over een kwestie. Althans zolang het om civielrecht gaat, de rechter laten oordelen over het optreden van de politie, justitie of de overheid blijkt vaak lastiger te zijn.quote:
Integendeel. De Deense rechter heeft de kappers die in Denemarken zijn gevestigd verboden om een andere prijs te vragen aan vrouwen dan aan mannen. Als een kapper daar dat nu toch nog doet dan kan je als burger de kapper aangeven bij de politie en dan kan de kapper als gevolg hiervan een boete krijgen.quote:Het is zeker heel simpel, de kapper bepaalt zijn prijzen en als het je niet aanstaat heb je pech.
Ik zou niet weten waarom. De wet verbiedt dit onderscheid op niet-relevante gronden, de kapper heeft geen goede redenen om wel dit onderscheid te maken (gemiddeldes tellen niet mee, er zijn vrouwen met kort haar en mannen met lang haar) dus heeft de rechter geen andere keuze dan deze wet toe te passen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 19:09 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Niet echt. Een supermarkt mag ook niet aan mannen 2 euro voor een pak melk rekenen en 1 euro aan vrouwen.
Echter vanuit gewoonte van kapperzaken vind ik het wel opmerkelijk dat er een boete is gegeven.
Natuurlijk wel.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 19:09 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Niet echt. Een supermarkt mag ook niet aan mannen 2 euro voor een pak melk rekenen en 1 euro aan vrouwen.
Ja hoor, je mag iedereen om zijn of haar mening vragen, alleen niets opleggen aan andere mensen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 19:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jawel, iedere burger heeft het recht om de rechter te laten oordelen over een kwestie. Althans zolang het om civielrecht gaat, de rechter laten oordelen over het optreden van de politie, justitie of de overheid blijkt vaak lastiger te zijn.
Het is jouw zaak letterlijk en figuurlijk gewoon niet wat een kapper voor prijzen rekent.quote:Integendeel. De Deense rechter heeft de kappers die in Denemarken zijn gevestigd verboden om een andere prijs te vragen aan vrouwen dan aan mannen. Als een kapper daar dat nu toch nog doet dan kan je als burger de kapper aangeven bij de politie en dan kan de kapper als gevolg hiervan een boete krijgen.
In Nederland staat het iedere burger vrij om naar de rechter te stappen als een in Nederland gevestigde kapper voor vrouwen andere prijzen rekent en als de rechter dan oordeelt dat de burger gelijk heeft dat de kapper de wet overtreedt dan zal die kapper zijn prijzen moeten aanpassen. Als hij dat niet doet dan heeft hij pech, dan volgt er waarschijnlijk een boete, bij de volgende aangifte een hogere boete enz. totdat hij zal bezwijken of zijn zaak zal moeten sluiten wegens een faillissement.
Waarom niet? Ik zou als man zijnde dan echter wel ergens anders mijn boodschappen gaan doen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 19:09 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Echter vanuit gewoonte van kapperzaken vind ik het wel opmerkelijk dat er een boete is gegeven.
Het is in ieder geval een zaak van de rechter.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 20:33 schreef heiden6 het volgende:
Ja hoor, je mag iedereen om zijn of haar mening vragen, alleen niets opleggen aan andere mensen.
Het is jouw zaak letterlijk en figuurlijk gewoon niet wat een kapper voor prijzen rekent.
En jij zit dat hier goed te praten.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 21:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je kan het niet leuk vinden maar de rechter mag en kan toch echt mensen opleggen om iets te doen. Ook anarchisten zijn hieraan gebonden, zo niet dan volgen er boetes. Voor de echt hardleerse anarchisten volgt er uiteindelijk een failissement.
Hier ben ik het wel mee eens.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 21:45 schreef heiden6 het volgende:
[..]
En jij zit dat hier goed te praten.
Jij mag mijn zaak niet in, vanwege je verderfelijke overtuigingen, ga je me dan ruïneren of laten opsluiten?![]()
Twee euro meer vragen om dames te knippen dan om heren te knippen, daar wil je actie tegen ondernemen, maar zijn zaak naar de kloten helpen vind je op zich geen probleem?![]()
Ik praat het goed dat in Nederland de volksvertegenwoordiging bepaalt welke wetten hier gelden en dat de rechter die wetten uitvoert. Shame on me.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 21:45 schreef heiden6 het volgende:
[..]
En jij zit dat hier goed te praten.
Wat ik zou doen is niet zo relevant maar vooruit, ik zal antwoorden. Ik zou waarschijnlijk eerder ervoor kiezen om antireclame te maken voor jouw zaak en niet al te lovend te spreken over jou. Normaal hou ik niet van roddelen maar bekrompenheid en onrecht maken het slechtste in mij los.quote:Jij mag mijn zaak niet in, vanwege je verderfelijke overtuigingen, ga je me dan ruïneren of laten opsluiten?![]()
Ik zou naar een andere kapper gaan. Als een ander ervoor kiest om naar de rechter te stappen...quote:Twee euro meer vragen om dames te knippen dan om heren te knippen, daar wil je actie tegen ondernemen, maar zijn zaak naar de kloten helpen vind je op zich geen probleem?![]()
Dat dus. Je kunt wel heel eufemistisch taalgebruik hanteren en er omheen lullen, maar hier komt het gewoon op neer.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 08:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Bram wat je feitelijk zegt is dat je als een brave slaaf moet luisteren naar je meester ook al is alles wat hij je oplegt moreel verwerpelijk. Wat je zelf wil is volledig ongeschikt aan wat de regering en de rechterlijke macht je dwingt om te doen.
Dat stel ik niet. We hebben hier een democratie, de wetten worden dus op democratische wijze bepaald en die moeten worden uitgevoerd. Je bent nog niet direct een slaaf als burger omdat er wat wetten zijn en gezag is nu eenmaal nodig. Een anarchie heeft nog nooit gewerkt, dan hebben er evengoed mensen gezag maar dat gezag is heel wat minder legitiem en prettig dan het gezag van een democratisch verkozen overheid.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 08:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Bram wat je feitelijk zegt is dat je als een brave slaaf moet luisteren naar je meester ook al is alles wat hij je oplegt moreel verwerpelijk.
In de echte wereld is de rechter de baas.quote:Zo werkt het in de echte wereld natuurlijk niet anders werden zulke lieden nog vaker overhoopgeschoten dan Amsterdamse drugsdealers.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |