Pessie, mijne gaat liggen voor een "pillie in haar billies".

Wij vertellen haar dat haar buikpijn/oorpijn/whatever weg gaat door het pilletje. Ze vind het wel oké. De thermometer vind ze niet zo leuk, maar als ik haar vraag op het piepje te letten is ze voldoende afgeleid en helemaal blij als ze het piepje hoort.
Wij zijn vanmiddag even lekker gaan sleeën in de duinen.
Mijn kleine stoere wilde niet dat ik naast haar bleef rennen als ze van een berg af ging met de slee. Dus stond mama bovenaan de berg te wachten terwijl Lisa schaterlachend naar beneden ging. Nog voor ze stilstond riep ze telkens: "mama, mama ik wil nog een keer!".
Er zijn ook mindere kanten aan onze peuter, althans dat vinden ze bij het kdv. In haar schriftje stond dat ze de afgelopen tijd bijzonder dwars is en niet luistert. En de vraag wat we er thuis mee doen. Toen ik het las dacht ik

. Thuis is ze dus helemaal niet vervelend. Natuurlijk luistert ze af en toe niet, maar dat is peuter-eigen wat mij betreft.
Verder proberen wij haar zoveel mogelijk positief op te voeden, dus te wijzen op wat ze wel mag/kan en niet wijzen op wat niet kan. Kortom, als dingen niet kunnen of mogen bieden we haar alternatieven als dat mogelijk is en dat werkt over het algemeen perfect. Als ze het echt te bont maakt eindigt ze weleens op de gang met duidelijke uitleg dat ze even af mag koelen en dat we als ze weer rustig is even gaan praten. Als we dan na een minuut of 2 naar haar toe gaan om te praten is ze gewoon prima voor rede vatbaar en is het goed. Ik begrijp dus niet zo goed wat de juffies met de opmerking in het boekje bedoelen, want zo is ze thuis gewoon niet. Misschien is het wel gewoon uitprobeergedrag, maar toch zit het me niet lekker.