quote:
Wielrenner onthult niet-dopinggebruik
HOOGEVEEN - Voormalig amateurwielrenner Arjan Veenstra heeft vandaag bekend dat hij tijdens zijn actieve loopbaan nooit doping heeft gebruikt. De nu 40-jarige Veenstra, die tussen 1998 en 2003 reed voor De Peddelaars, deed die bekentenis vandaag voor de camera's van RTV Drenthe.
Het statement van de Drentse oud-renner is opmerkelijk, aangezien tot dusver werd aangenomen dat alle Nederlandse wielrenners, net als hun buitenlandse lotgenoten, jarenlang stijf stonden van de doping. Veenstra blijkt een uitzondering op die regel. 'Het is simpelweg nooit in me opgekomen. Ik dacht altijd dat wielrennen een sport was', aldus Veenstra vandaag. 'Dat anderen mij voorbij reden, heb ik altijd aan hun fysieke, sportieve kwaliteiten toegeschreven. Onvoorstelbaar dom als je er nu op terugkijkt, maar het is helaas zo gegaan. Daar loop ik niet voor weg.'
Naïef
De betekenis van Veenstra heeft een schok teweeg gebracht in wielrenminnend Nederland. 'Dit is gewoon onvoorstelbaar. Ik ben verbijsterd', laat oud-Raborenner Michael Boogerd weten. 'Ik wist niet dat zoiets kon', aldus wielrenkenner Danny Nelissen. 'Dit soort stuitende naïviteit mag niet zonder gevolgen blijven', zegt Boogerds oud-collega Thomas Dekker. 'Die man heeft gewoon schijt gehad aan alle geldende normen binnen onze sport.'
Ook sportjournalisten reageren ontzet op de affaire-Veenstra. 'Wedstrijden waaraan deze man meedeed, zijn uitgebreid op tv in beeld gebracht. Door ons. Wij stonden daar. Met onze camera's, onze microfoons en samengeknepen billen. Nooit hebben wij journalisten iets gemerkt van zijn niet-dopinggebruik. Reken ik dat mezelf aan? Ja, dat reken ik mezelf aan', aldus een oud-sportcommentator die vanwege verregaande imagobeschadiging anoniem wenst te blijven. 'Nooit hebben we vraagtekens gezet bij de niet-noemenswaardige en bij vlagen zelfs belabberde prestaties die Veenstra op de weg liet zien. Nooit zijn er alarmbellen gaan rinkelen.'
Spijt
De oud-amateursporter, die na zijn carrière niet in een zwart gat viel, omdat hij een solide baan als registeraccountant heeft, zegt nu spijt te hebben van zijn gedrag destijds. Veenstra: 'Het is nooit mijn bedoeling geweest om een buitenbeentje te zijn. Het spijt me als collega's mijn cleane status als a-collegiaal hebben ervaren.'
De ontdekking van de laatst overgebleven niet-gedrogeerde wielrenner is ook in het buitenland niet onopgemerkt gebleven. De gezaghebbende Franse sportkrant L'Équipe spreekt van 'een speld in een hooiberg, die onverwacht toch is gevonden', terwijl de Amerikaanse sportzender inmiddels spreekt van Veenstra-gate.
Ontzet
Inwoners van Hollandscheveld, waar de voormalig wielrenner nu met zijn gezin woont, reageren eveneens vol ontzetting en verbijstering. 'Het is zo'n slimme, verstandige man. Dan houd je dit echt niet voor mogelijk', vertolkt een buurman de gevoelens die binnen de kleine gemeenschap massaal leven. De KNWU kon vandaag nog niet zeggen of de resultaten van Veenstra met terugwerkende kracht alsnog uit de uitslagen worden geschrapt.