quote:
Ik doe de opleiding Industriële Automatisering, maar ik zit nu in Tarbes (Zuid-Frankrijk, tegen de Pyreneeën aan). Ik doe hier een project met technische studenten over de hele wereld, veel Spanjaarden, een Braziliaan, een Chinees en een Belg. Op deze school zitten nog meerdere internationale studenten, vooral veel uit Zuid-Amerika.
Ik zit hier vanaf eind september en over twee weken ben ik alweer thuis...
Het bevalt wel goed! Ik zit hier in een studentenhuis dat op het terrein van school zit, dus het is maar 2 minuten lopen naar school, dat bevalt me wel.

Ik kan wel Frans, ik heb het vier jaar gehad op VWO, maar heb er geen examen in gedaan. Dat is nu wel alweer zo'n vier jaar geleden, dus er is wel wat weggezakt. Maar ik heb hier weinig Frans nodig, voor mijn project gaat alles in het Engels. Het is dus eigenlijk alleen nodig als ik naar de winkel ofzo ga... Ik heb ook een keer problemen gehad met mijn elektriciteit, toen mocht ik dat aan een oude concierge gaan uitleggen in het Frans... Hij was bijna boos dat ik niet goed Frans praatte.
Ga er niet zomaar vanuit dat de Fransen Engels kunnen! De meeste kunnen alleen Frans, het is niet zoals in Nederland dat iedereen wel Engels kan. Ik heb maar een paar keer meegemaakt dat ze Engels praatten tegen me.
Frans lezen lukt me wel, zelf praten is lastiger, vooral omdat ik hier half in het Nederlands en half in het Engels denk. Dus ik moet echt zowat over elk woord nadenken. Maar omdat ik zo weinig Frans hoef te praten is het dus maar een beetje beter geworden hier.
Het verstaan is wel heel lastig omdat de meeste Fransen toch wel snel praten. Maar de standaardzinnetjes ken ik natuurlijk wel en het verstaan gaat ook steeds beter.